Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 16:19:31
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:03:25
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 15:54:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:36:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 15:02:27
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door tijgernootje
Vandaag om 14:49:27
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Eric B
Vandaag om 14:33:42
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door tijgernootje
Vandaag om 14:26:36
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
Vandaag om 14:12:27
Rheinburg, TP V/VI door defender
Vandaag om 14:10:27
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:09:34
Mijn geweatherde modellen door hervé
Vandaag om 13:48:44
Seuthe gaat stoppen door hervé
Vandaag om 13:42:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:29:17
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
  

Auteur Topic: loc voor en achterzijde op de rails  (gelezen 3036 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
loc voor en achterzijde op de rails
« Gepost op: 14 March 2010, 13:07:15 »
Sommige locseries zoals bv de 2200 en 2400 hebben duidelijk een voor en achterkant.
Of mischien moet ik zeggen dat ze niet symetrisch zijn.
Maar wie bepaald nu hoe een loc op de rails komt staan?
En zijn er nog keerlussen of draaischijven om een loc om te draaien?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2010, 13:22:01 »
Veel symmetrische locomotieven hebben een 1 en een 2 meegekregen, zoals bij de DB Baureihe V200 op de deuren:



Voor de oorlog reden Duitse E-loc's met een V (vorne) en een H (hinten) rond.
Zo zijn er nog talrijke voorbeelden, die hieronder nog wel zullen verschijnen. ;)

Groet,
Basilicum

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2010, 13:33:30 »
De loc wordt op een willekeurige manier gebouwd, en de rest van z'n leven is het gewoon toeval welke kant waarheen staat. Dat is totaal niet interessant, locs kunnen voor- en achteruit even hard (enkele uitzonderingen daargelaten). Alleen bij stoomlocs heb je een voor- en een achterkant, daarom hadden de depots vaak een draaischijf. Keerlussen bestaan in het grootbedrijf praktisch niet, de enige die ik ken ligt in het HSB-net (Selketalbahn).

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2010, 14:10:08 »
kop 1 of kop2 is puur voor de plaatsing van bepaalde apparatuur, bijvoorbeeld een 1700 noodgereedmaken doe je vanuit cabine 1, omdat daar de ATB en je noodkast zitten. En bij de 1600 en 1800 de neutre.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2010, 19:43:31 »
Toch begrijp ik dan nog niet waarom bij de ene 2200 de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Dat ze zowel met de cabine voor of achter even snel kunnen rijden is bekend.En bij dubbeltractie vinden sommige machinisten het prettiger om de huifen tegen elkaar te hebbbn, en zo beter zicht hebben op de baan.
Maar er is dus geen enkele reden waarom bij de 2200 de ene keer de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Het is maar net hoe ze bij de fabriek gebouwd wordt?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2010, 19:47:07 »
Die worden allemaal op dezelfde manier gebouwd, dat is wel zo handig. Alleen na verloop van tijd in dienst staan ze omgekeerd ten opzichte van elkaar. Daar is echt geen speciale reden voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26653
    • Pagina van klaas
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2010, 19:52:38 »
Hoe een loc op de rails staat wordt bepaald door de reizen die hij al heeft gemaakt.
In het Nederlandse spoorwegnet komen enkele driehoeken voor, b.v. Roosendaal-Breda-Lage Zwaluwe. Als een loc eens zo'n driehoek heeft genomen, dan staat hij andersom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2010, 19:54:03 »
Ook in de havens zijn er vele driehoeken waardoor het ook sneller gebeurd dat locs gedriehoekt worden.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gert1

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2010, 19:57:10 »
Maar er is dus geen enkele reden waarom bij de 2200 de ene keer de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Heeft alles te maken met waar de locs geweest zijn. Al heb je dan geen keerlussen in NL, een loc kan wel 'gedriehoekt' zijn, waardoor hij precies andersom komt te staan. In het verleden werd er wel eens bewust 'gedriehoekt' met museummateriaal dat men op een bepaalde manier in het spoorwegmuseum wilde hebben staan.

Het is maar net hoe ze bij de fabriek gebouwd wordt?
De bouw van locomotieven verloopt serie-matig en dus rijden ze allemaal met dezelfde kant op de poort uit. Die 2200-en zijn dus ooit allemaal met hun neus dezelfde kant op uit uit de fabriek vertrokken.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2010, 19:59:21 »
Driehoeken komt ook regelmatig voor tussen Heerlen/Sittard/Maastricht.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2010, 20:01:14 »
Ook in de havens zijn er vele driehoeken waardoor het ook sneller gebeurd dat locs gedriehoekt worden.
Waar dan? In Amsterdam ligt er eentje voor de autotreinen, in Rotterdam zie ik er geen op het eerste oog en in Zeeuws Vlaanderen een stuk of 3 en zelfs een heus rondje maar daar heb je weinig aan voor de rest van Nederland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2010, 20:16:54 »
Hoe het in NL is weet ik niet, maar in sommige landen heb je aparte locs waarbij machinisten een voorkeur voor een bepaalde cabine hebben omdat daar geen herriemakers zijn of wat dan ook. Als een loc gedraaid kan worden, dan doen ze dat ook. Die situatie wijkt natuurlijk enorm af van Nederland, waar je trein klaar staat en je doet het er maar mee...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #12 Gepost op: 14 March 2010, 20:54:08 »
Een lawaai compressor direkt achter het schot is geen pretje , vandaar dat de noorse machinisten er de voorkeur voor hadden om de "Nohab" te draaien en met de "stille" cabine voor te rijden .
In Duitsland hadden de V200 slibcontrolle over 1 draaistel . Vooral tijdens de inzet op de Schwarzwaldbaan slipten de loks vaak . Om betere controle te hebben over beide draaistellen reed de met controle draaistel achterop . De meter waarschuwde dan wanner er slip optrad . Van de voorste draaistel konden ze het dan "horen" .
Ja , dat was in tijden dat er nog volop draaischijven aanwezig waren .

gr Jos

TGVfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #13 Gepost op: 14 March 2010, 21:34:52 »
Waar dan? In Amsterdam ligt er eentje voor de autotreinen, in Rotterdam zie ik er geen op het eerste oog en in Zeeuws Vlaanderen een stuk of 3 en zelfs een heus rondje maar daar heb je weinig aan voor de rest van Nederland.

Voor Rotterdam is er zelfs een letterlijke driehoek zichtbaar:
Kijfhoek-Rotterdam IJsselmonde-Botlek
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=barendrecht&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.333294,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Barendrecht,+Zuid-Holland&ll=51.872066,4.536152&spn=0.013195,0.038581&t=h&z=15

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2010, 09:58:32 »
Maar die bedoel ik dus niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.