Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wilma1970
Vandaag om 00:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 October 2025, 23:47:48
Wat vindt AI van jouw baan? door RobVille
09 October 2025, 23:42:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door sneek
09 October 2025, 23:17:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
09 October 2025, 23:12:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
09 October 2025, 23:11:00
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Tickets Modelspoordagen 2026 door Klaas Zondervan
09 October 2025, 22:57:43
Raadplaatje door chrvdv37402
09 October 2025, 22:57:42
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
09 October 2025, 22:29:12
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
09 October 2025, 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
09 October 2025, 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
09 October 2025, 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
09 October 2025, 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
09 October 2025, 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
09 October 2025, 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
09 October 2025, 20:11:57
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
09 October 2025, 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
09 October 2025, 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
09 October 2025, 19:27:32
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
09 October 2025, 16:22:02
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
09 October 2025, 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
09 October 2025, 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
09 October 2025, 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
09 October 2025, 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 October 2025, 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
09 October 2025, 11:06:43
  

Auteur Topic: loc voor en achterzijde op de rails  (gelezen 3148 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
loc voor en achterzijde op de rails
« Gepost op: 14 March 2010, 13:07:15 »
Sommige locseries zoals bv de 2200 en 2400 hebben duidelijk een voor en achterkant.
Of mischien moet ik zeggen dat ze niet symetrisch zijn.
Maar wie bepaald nu hoe een loc op de rails komt staan?
En zijn er nog keerlussen of draaischijven om een loc om te draaien?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #1 Gepost op: 14 March 2010, 13:22:01 »
Veel symmetrische locomotieven hebben een 1 en een 2 meegekregen, zoals bij de DB Baureihe V200 op de deuren:



Voor de oorlog reden Duitse E-loc's met een V (vorne) en een H (hinten) rond.
Zo zijn er nog talrijke voorbeelden, die hieronder nog wel zullen verschijnen. ;)

Groet,
Basilicum

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #2 Gepost op: 14 March 2010, 13:33:30 »
De loc wordt op een willekeurige manier gebouwd, en de rest van z'n leven is het gewoon toeval welke kant waarheen staat. Dat is totaal niet interessant, locs kunnen voor- en achteruit even hard (enkele uitzonderingen daargelaten). Alleen bij stoomlocs heb je een voor- en een achterkant, daarom hadden de depots vaak een draaischijf. Keerlussen bestaan in het grootbedrijf praktisch niet, de enige die ik ken ligt in het HSB-net (Selketalbahn).

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #3 Gepost op: 14 March 2010, 14:10:08 »
kop 1 of kop2 is puur voor de plaatsing van bepaalde apparatuur, bijvoorbeeld een 1700 noodgereedmaken doe je vanuit cabine 1, omdat daar de ATB en je noodkast zitten. En bij de 1600 en 1800 de neutre.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2010, 19:43:31 »
Toch begrijp ik dan nog niet waarom bij de ene 2200 de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Dat ze zowel met de cabine voor of achter even snel kunnen rijden is bekend.En bij dubbeltractie vinden sommige machinisten het prettiger om de huifen tegen elkaar te hebbbn, en zo beter zicht hebben op de baan.
Maar er is dus geen enkele reden waarom bij de 2200 de ene keer de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Het is maar net hoe ze bij de fabriek gebouwd wordt?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #5 Gepost op: 14 March 2010, 19:47:07 »
Die worden allemaal op dezelfde manier gebouwd, dat is wel zo handig. Alleen na verloop van tijd in dienst staan ze omgekeerd ten opzichte van elkaar. Daar is echt geen speciale reden voor.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #6 Gepost op: 14 March 2010, 19:52:38 »
Hoe een loc op de rails staat wordt bepaald door de reizen die hij al heeft gemaakt.
In het Nederlandse spoorwegnet komen enkele driehoeken voor, b.v. Roosendaal-Breda-Lage Zwaluwe. Als een loc eens zo'n driehoek heeft genomen, dan staat hij andersom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2010, 19:54:03 »
Ook in de havens zijn er vele driehoeken waardoor het ook sneller gebeurd dat locs gedriehoekt worden.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gert1

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2010, 19:57:10 »
Maar er is dus geen enkele reden waarom bij de 2200 de ene keer de huif naar links en de andere naar rechts wijst.
Heeft alles te maken met waar de locs geweest zijn. Al heb je dan geen keerlussen in NL, een loc kan wel 'gedriehoekt' zijn, waardoor hij precies andersom komt te staan. In het verleden werd er wel eens bewust 'gedriehoekt' met museummateriaal dat men op een bepaalde manier in het spoorwegmuseum wilde hebben staan.

Het is maar net hoe ze bij de fabriek gebouwd wordt?
De bouw van locomotieven verloopt serie-matig en dus rijden ze allemaal met dezelfde kant op de poort uit. Die 2200-en zijn dus ooit allemaal met hun neus dezelfde kant op uit uit de fabriek vertrokken.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2010, 19:59:21 »
Driehoeken komt ook regelmatig voor tussen Heerlen/Sittard/Maastricht.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2010, 20:01:14 »
Ook in de havens zijn er vele driehoeken waardoor het ook sneller gebeurd dat locs gedriehoekt worden.
Waar dan? In Amsterdam ligt er eentje voor de autotreinen, in Rotterdam zie ik er geen op het eerste oog en in Zeeuws Vlaanderen een stuk of 3 en zelfs een heus rondje maar daar heb je weinig aan voor de rest van Nederland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2010, 20:16:54 »
Hoe het in NL is weet ik niet, maar in sommige landen heb je aparte locs waarbij machinisten een voorkeur voor een bepaalde cabine hebben omdat daar geen herriemakers zijn of wat dan ook. Als een loc gedraaid kan worden, dan doen ze dat ook. Die situatie wijkt natuurlijk enorm af van Nederland, waar je trein klaar staat en je doet het er maar mee...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1986
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #12 Gepost op: 14 March 2010, 20:54:08 »
Een lawaai compressor direkt achter het schot is geen pretje , vandaar dat de noorse machinisten er de voorkeur voor hadden om de "Nohab" te draaien en met de "stille" cabine voor te rijden .
In Duitsland hadden de V200 slibcontrolle over 1 draaistel . Vooral tijdens de inzet op de Schwarzwaldbaan slipten de loks vaak . Om betere controle te hebben over beide draaistellen reed de met controle draaistel achterop . De meter waarschuwde dan wanner er slip optrad . Van de voorste draaistel konden ze het dan "horen" .
Ja , dat was in tijden dat er nog volop draaischijven aanwezig waren .

gr Jos

TGVfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #13 Gepost op: 14 March 2010, 21:34:52 »
Waar dan? In Amsterdam ligt er eentje voor de autotreinen, in Rotterdam zie ik er geen op het eerste oog en in Zeeuws Vlaanderen een stuk of 3 en zelfs een heus rondje maar daar heb je weinig aan voor de rest van Nederland.

Voor Rotterdam is er zelfs een letterlijke driehoek zichtbaar:
Kijfhoek-Rotterdam IJsselmonde-Botlek
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=barendrecht&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.333294,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=Barendrecht,+Zuid-Holland&ll=51.872066,4.536152&spn=0.013195,0.038581&t=h&z=15

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2010, 09:58:32 »
Maar die bedoel ik dus niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.