Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 23:11:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 23:09:08
Wat vindt AI van jouw baan? door RetroJack
Vandaag om 23:06:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 23:03:04
Tickets Modelspoordagen 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:57:43
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 22:57:42
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorijzer
Vandaag om 22:29:12
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 22:20:09
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Joz
Vandaag om 21:54:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 21:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 21:34:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:27:30
Modelbaan Beltheim. door basjuh1981
Vandaag om 20:52:39
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 20:16:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:11:57
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
Vandaag om 20:10:25
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:43:53
De dingen die je kan maken uit een plaat. door hmmglaser
Vandaag om 19:29:58
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:27:32
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door Frans Peeters
Vandaag om 16:22:02
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
  

Auteur Topic: loc voor en achterzijde op de rails  (gelezen 3147 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2010, 11:59:25 »
Even dan maar een 'domme' vraag:

Het maakt voor de 'symetrische' los dus niet uit op de modelbaan wat voor en achteruit is?
Oftwel front en sluitverlichting (mits hetzelfde uitgevoerd uiteraard) is dus puur zoals je het zelf definieert, hoe je hem zelf op de baan zet?



N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2010, 12:04:01 »
Nee dat maakt niet uit. zorg er wel voor dat je regelmatig je lok draait om slijtage gelijkmatig te latenm verlopen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2010, 16:26:20 »
Om dat te merken moet je het wel aardig bont maken denk ik... of je moet de hele dag rondjes rijden.
Iemand weleens slijtage aan zijn wielen gemerkt?

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2010, 16:33:59 »
Citaat
Maar die bedoel ik dus niet.

Een trein driehoeken is een trein driehoeken, bijv Roosendaal > Breda > Lage Zwaluwe > Roosendaal

Idem dito Ijselmonde > Kijfhoek > Waalhaven Zuid > Ijsselmonde

Je bedoelt waarschijnlijk een driehoek op een bescheiden oppervlakte Rick?

De belgen waren daar meer een liefhebber van, Essen heeft zo'n keerdriehoek gehad om maar eens een voorbeeld te noemen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8548
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #19 Gepost op: 15 March 2010, 18:33:45 »
Correct, daarom gaf ik er ook al voorbeelden van (A'dam Westhaven, Zeeuws Vlaanderen). Dat je een groot deel van de spoorlijnen in Nederland kan gebruiken om te driehoeken weet ik, en dat is ook niet zo spannend. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #20 Gepost op: 15 March 2010, 19:34:45 »
het belang van "voor en achter" dateert nog uit de tijd dat voor het geven van rangeerseinen de stand van de loc nog bepalend was. Bij de oude rangeerseinen werd een rangeersein geven in de zin van vooruit en achteruit, waarbij vooruit gedefinieerd was zoals je dat bij een standaard stoomloc met de schoorsteen voor zou verwachten:
- vooruit
- achteruit

Dit gaf eigenlijk nooit problemen omdat de bouw van een stoomloc bijna altijd zo was dat er duidelijk een voor- en achterkant was te definieren (Fairlies waren een bekende uitzondering).

Bij de bouw van symetrische loc's (met name diesel en electrisch) viel dit onderscheid niet meer te maken. Oplossingen waren:
- een streep op een van de twee schoorstenen
- V / A op de bufferbalk
- en nog een paar
Bij dit alles bleef de oude wijze van rangeerseinen geven gehandhaafd. Hiervoor was het dus wel noodzakelijk dat de rangeerder het onderscheid duidelijk kon zien.

Later is de wijze van rangeerseinen geven gewijzigd:
- van de rangeerder af
- naar de rangeerder toe
Bij deze wijze van signalen geven speelde de stand van de lok geen rol meer. Hierdoor verviel de noodzaak om aan de buitenzijde een duidelijk zichtbaar onderscheid te laten zien wat welke kant was. Er bleef toen enkel over wat waar zat in de loc zoals de cabine vanwaar uit je de loc opbouwt of waar de handrem zit.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 19:51:14 door guest7823 »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #21 Gepost op: 15 March 2010, 19:47:04 »
Citaat
dat is ook niet zo spannend.

Nou,..... ;D ;)

Maar we begrijpen elkaar in ieder geval weer (y)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #22 Gepost op: 15 March 2010, 21:50:54 »
En het antwoord is duidelijk, ze komen allemaal op dezelfde manier nederland binnen, maar in de loop der jaren maken ze nogal wat reizen en komen vanzelf een keer in een driehoek terrecht.
Waarna de loc andersom staat.
Hoe ze dan staat is niet belangrijk meer, de machinist zal het er zo mee moeten doen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Lokpaint

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2010, 22:04:52 »
Hoi

Bij mij gaan de loks ook zo vanuit de doos of vitrine de baan op. Ik kijk dus ook niet welke kant voorstaat.

Bart

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2010, 22:05:23 »
Even dan maar een 'domme' vraag:

Het maakt voor de 'symetrische' los dus niet uit op de modelbaan wat voor en achteruit is?
Oftwel front en sluitverlichting (mits hetzelfde uitgevoerd uiteraard) is dus puur zoals je het zelf definieert, hoe je hem zelf op de baan zet?


Frontsein en sluitsein is niet "voorlicht" en "achterlicht", oftewel bepaald door wat je als voor of achterkant aanduidt...
Frontseinen en sluitseinen zitten allebei aan beide kanten van de lok.
Frontseinen (geel/wit) branden aan de kant die de lok oprijdt terwijl de sluitlseinen (rood) aan de tegenovergestelde kant branden.

Dat kan je dus omdraaien als de lok de andere kant opgaat.

MVG

Marten
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 22:07:08 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

guest7823

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2010, 22:31:24 »
Frontsein en sluitsein is niet "voorlicht" en "achterlicht", oftewel bepaald door wat je als voor of achterkant aanduidt...
Frontseinen en sluitseinen zitten allebei aan beide kanten van de lok.
Frontseinen (geel/wit) branden aan de kant die de lok oprijdt terwijl de sluitlseinen (rood) aan de tegenovergestelde kant branden.

Dat kan je dus omdraaien als de lok de andere kant opgaat.

MVG

Marten


Of aan beide kanten een pit, dan is de loc aan het rangeren.

Sluitseinen (2x rood) enkel als het om een losse loc gaat, anders gewoon uit (dwz de zijde die tegen de trein staat)