Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Beveiliging ringkerntrafo 700 VA  (gelezen 16733 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #15 Gepost op: 14 March 2010, 16:45:07 »
Kijk eens aan. Weer zo'n discussie die met enige regelmaat terugkomt.
Een paar opmerkingen:
Het hele gedoe rond het verschil tussen nominale stroom en inschakelstroom laat al zien dat een trafo aan de primaire zijde nauwelijks met een smeltveiligheid is te beveiligen. Het is ook helemaal niet nodig om een trafo primair te beveiligen.

Trafo's die bedoeld zijn voor modelspoorbanen mogen maximaal 200VA zijn. Een 700VA trafo mag je voor dit doel helemaal niet gebruiken.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2010, 09:25:20 »
Hallo Klaas, je zegt dat ik zo'n 700VA trafo niet eens mag gebruiken voor de modelbouw. Dat is nieuw voor mij (zoals veel dingen op het gebied van modelbouw) kun je even aangeven waar ik die informatie kan vinden? Elektuur gebruikt namelijk voor zijn Booster voor het EDits systeem een 300VA trafo voor de booster. Geen rare vraag dacht ik zo.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 09:52:01 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2010, 11:27:54 »
Klaas, bedoel je dat zo'n zware voeding niet als 'speelgoed' verkocht mag worden of dat er brandweervoorschriften oid zijn in die richting?
Het lijkt me trouwens wel een goed idee om de secundaire kant in 'groepen' af te zekeren, ik kan je bijvoorbeeld uit ervaring vertellen dat een (te) zware voeding railstaven kan doorbranden en draaistellen van een lok compleet kan laten smelten in geval van kortsluiting!
Dat soort zaken lijken me dan weer een hele goed reden voor het verbieden van hele zware voedingen als speelgoed!    ;)

Voor een suggestie hoe een 'in groepen gezekerde' voeding te bouwen: www.floodland.nl/aim
Ikzelf vind het dan trouwens net zo handig een aantal aparte voedingen te nemen, in praktijk ook vast goedkoper?
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 11:30:27 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2010, 23:47:05 »
Deze hele discussie over het maxinmale trafovermogen hebben we ongeveer een jaar geleden ook al gehad. Zoek maar eens op het trefwoord 200VA, en je vindt een paar van die discussies.

Voor speelgoedtrafo's bestaat een Europese norm, EN 62115:2005 waarin gesteld wordt dat het vermogen van de trafo maximaal 200VA mag zijn.
Nou kan je natuurlijk tegenwerpen dat je jouw spoorbaan niet als speelgoed ziet, en dat er ook geen kinderen aan mogen zitten, maar dan verval je in een andere regel.
Die staat in de NEN 1010 en gaat over trafo's die aanraakbare spanningen voeden. Ook daarvoor geldt een bovengrens van 200VA.

De voeding die op Floodland beschreven wordt gaat uit van een trafo van 320VA en voldoet dus ook niet aan de regels.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #19 Gepost op: 16 March 2010, 00:19:18 »
Aha, NEN 1010, dat wist ik niet, goed om te weten!    (y)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2010, 09:42:30 »
Hallo Klaas, je hebt helemaal gelijk. Ik heb die gegevens ook gekregen. Ik zal dus die collega informeren over dit feit. Ook voor mezelf geldt natuurlijk dat ik mij aan de regels moet houden. Ik heb al eerder te maken gehad met NEN-normen vanwege mijn werk. Ook wij hadden een NEN1010, 10 delen geloof ik en het is jammer dat veel particulieren geen weet hebben van deze normen. Dat is erg jammer. Het is ook geen doen om deze norm aan te schaffen (als je dat al lukt als pariculier). Wat mij betreft einde discussie.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #21 Gepost op: 16 March 2010, 11:00:34 »
Met de NEN 1010 is het inderdaad heel raar gegaan. Voor de opleiding moesten we dat boekje aanschaffen, was een soort pocketboek en kostte ongeveer 10 gulden.
Nu is het een enorme pil (formaat Conrad catalogus) waar je 282 euro voor moet neertellen. Er is natuurlijk geen enkele particulier die dat gaat aanschaffen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #22 Gepost op: 16 March 2010, 11:19:49 »
In mijn herinnering bestond de NEN1010 uit ongeveer 9 of 10 delen en per deel zo'n 400 pagina's A4 formaat. Het was een boekenplank vol op ons bureau. Of ik moet me erg vergissen maar zoals ik al zei, in mijn herinnering. Deze boeken hadden we namelijk nodig voor het geven van les en het maken van methodieken.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #23 Gepost op: 16 March 2010, 11:44:43 »
Ach normen, leuk om te weten, maar nog leuker om je eigen normen te stellen. Die hoef je  tenminste niet uit een boekje te halen...

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #24 Gepost op: 16 March 2010, 12:16:26 »
Dirk, leuk hoor, eigen normen stellen. Maar ik denk dat je het minder leuk vindt als je huis affikt, en de verzekering komt er achter dat je maar wat hebt aangerotzooid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #25 Gepost op: 16 March 2010, 12:44:20 »
Met de NEN 1010 is het inderdaad heel raar gegaan. Voor de opleiding moesten we dat boekje aanschaffen, was een soort pocketboek en kostte ongeveer 10 gulden.
Nu is het een enorme pil (formaat Conrad catalogus) waar je 282 euro voor moet neertellen. Er is natuurlijk geen enkele particulier die dat gaat aanschaffen.

ach, is tijdens je opleiding je huis "afgefikt"? Toen was dat regeltje mss nog niet uitgevonden. Ik bedoel maar dat al die regeltjes en wetjes voor velen een deel van het spelen vergallen. OK, dankzij die normen zijn er wel weer een hoop ambtenaren van de straat...
75VA 150VA 300VA....als de treintjes maar rijden. En de verzekering, ach, die vindt altijd wel iets om minimaal uit te keren.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #26 Gepost op: 16 March 2010, 13:08:21 »
Dirk, ik weet dat Nederland een land van gedogen is. Wetten zijn er hier om het tegengestelde te gedogen. maar als je jouw eigen veiligheid betreft zou ik wijze raad toch opvolgen, dat doe ik ook vanaf nu. Het enige is, hoe kom je er als particulier achter of iets wel of niet is toegestaan en hoe breng je het over.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #27 Gepost op: 16 March 2010, 15:50:53 »
Ja, in mijn tijd was NEN1010 ook nog 1 deel...

Naamgenoot, het gaat niet alleen om affikken. Bij trafo's die aanraakbare spanningen voeden moet je zeker zijn dat de "aanraker" geen schok krijgen kan doordat de ontkoppeling tussen primaire en secundaire zijde niet voldoende is. Daarom mag het vermogen niet te groot zijn.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #28 Gepost op: 16 March 2010, 17:09:59 »
Het is ook geen doen om deze norm aan te schaffen (als je dat al lukt als particulier).

Hoi,

@Rob, De prijzen zijn inderdaad belachelijk hoog, maar je kunt ook als particulier de Normen bestellen.
Heb net even gebeld met het/de NEN, en daar verwees een 'aardige tante' me door naar www.nen.nl.
Daar staat hoe- en wat over het bestellen. Je bestelt dan als "Gast" en krijgt de papieren versie van de Norm(en) in je brievenbus.

Dus mocht je zitten te springen om de Norm(en) (wat ik gezien deze discussie niet verwacht  :)) dan is 'aan de Normen komen' geen probleem.
(tenzij je 'het in zicht komen van de bodem van je spaarpot' als een probleem ziet). ;)

@Dirk, ik ken o.a. een gevalletje waar het huis totaal afgefikt is, en de verzekering naderhand in de smeulende resten ontdekte dat de huiseigenaar 'lastrafo's' (650 VA) gebruikt had, inplaats van de toegestane trafo's.
Die zat door 'die slimme zet met de lastrafo's' met een schadepost van meer dan 267.000 Euri's.
En daar was hij volgens zijn omgeving 'allerminst blij mee'.

Aanvulling: ook in NEN 61558-2-7 (nov. 2007) staat max. 200 VA/24V/10A. voor speelgoedtrafo's.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #29 Gepost op: 18 March 2010, 18:54:52 »
Vraagje?
Wat moet je in hemelsnaam aansturen met een 700VA trafo? heb je een echte trein in je achtertuin?