Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door rjr
Vandaag om 11:09:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:03:02
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
  

Auteur Topic: Beveiliging ringkerntrafo 700 VA  (gelezen 15839 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Gepost op: 13 maart 2010, 10:01:27 »
Is er misschien iemand die mij aan een schema kan helpen voor de beveiliging aan de primaire zijde van een 230V-700 VA ringkerntrafo. Secundar heeft hij 9 aansluitingen van 16 Volt-ongeveer 63VA.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2010, 12:52:24 »
Wat dacht je hier van Rob  ::)



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2010, 13:17:49 »
Wim, bedankt voor de reactie. Waar ik eigenlijk aan zat te denken is: Ooit ben ik eens begonnen in het digitale tijdperk met EDiTS van Elektuur. Daarin werd de bouw van een Booster beschreven. Deze was (in mijn herinnering 500VA) en was niet slechts met een zekering maar met een hele schakeling met NTC's opgebouwd (inschakelvertraging geloof ik). Nu is deze trafo 700VA en ik ben bang, als ik deze alleen via een zekering beveilig dat ik bij het inschakelen een dip in het net krijg (dit schijnt een eigenshap van ringkerntrafo's te zijn). Ik ben hier niet helemaal zeker van. Vraag 2, hoe kom je op de waarde 2 Ampere als zekering?
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2010, 14:25:53 »
2 Ampere als zekering is zeker niet genoeg. 700VA (vollast) geeft bij 230 volt al ruim 3 ampere en dan heb ik het nog niet over de al eerder genoemde inschakelpiek.
De NTC's zijn koud bij het inschakelen en houden dan de stroompiek tegen, door de opgenomen stroom worden ze warm en neemt hun weerstand af, vaak worden ze na enige tijd door een contact overbrugd ivm spanningsverlies. Frequentie regelaars in de jaren 80 werden soms ook zo ingeschakeld ivm de grote hoeveelheid condensatoren.
Bij beveiligen in de voeding moet je wel controleren dat wanneer één van de secundaire groepen kortsluiting maakt, terwijl de rest onbelast is, de stroom van bijvoorbeeld 3 ampere wordt gehaald.

Een optie is een zekering van 3 ampere die bij het inschakelen wordt kortgesloten. Om te zorgen dat je groepsbeveiligingen niet aanspreken zou je kunnen inschakelen via een serie weerstand van bijvoorbeeld 10 ohm, de stroompiek wordt dan maximaal 23 ampere en dat overleeft de beveiliging wel. Na een seconde dan de weerstand overbruggen en de overbrugging van de zekering opheffen.

succes Tjibbe

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2010, 14:29:08 »
Vermogen berekenen doe je als volgt!

P=UxI is hetvermogen in VA = de spanning in Volt  vermenigvuldigd met stroom in Ampere!

Dus in jou geval dus I= P:U, I= 700:230, I= 3,04A

Uit veiligheid zou ik dan ook 2A gebruiken.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2010, 14:51:47 »
Ga je eigen berekening eens na: denk je dat 2 Ampere veel zin heeft? je kan primair 3 Ampere trekken: een zekering van 2 Ampere gaat het dan dus echt nevernooit redden.

In dit geval is inschakelen via NTC's of weerstanden in combinatie met een relais de beste oplossing: de weerstanden worden de eerste 2 seconden of zo in serie geschakeld met de trafo, en vervolgens overbrugd door het relais.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2010, 15:05:06 »
Hoi,

Heb in mijn versterkervoeding twee ringkerntrafo's, met "dikke" Elco's er achter.
De zekeringen zijn op de volgende manier beschermd:

De schakeling is twee keer toegepast. Draait al meer dan 22 jaar probleemloos.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2010, 15:35:49 »
Dank Fred, ik heb nog wel een paar vragen. Wat voor soort relais wordt er gebruikt (type) en F1, wordt daar 1,6 Ampere bedoeld, en schakelt deze snel of langzaam? Die 12 wisselspanning voor de gelijkrichtbrug, waar komt die vandaan? Externe bron?
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2010, 16:19:46 »
Tjibbe, de waarde van de zekering is ook zeker niet juist, de vraag ging over een schema, en niet over de waarde van de beveiligings zekering.
Die zul je moeten bereken  ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2010, 16:40:34 »
Hoi Rob,

In mijn voeding is de zekering 1,6AT.
De zekering moet in jouw geval liever iets lager dan 3 Amp. liggen.
Je moet een trafo nooit continue voor 100% belasten, want dat houdt hij niet zo lang vol.
Ik ga altijd uit van 85 % belasting continue. Dus een zekering van ongeveer 85% van 3 Ampere is dan een veilige waarde.
De waarde van R1 zul je dus moeten berekenen aan de hand van de 85% belasting van de trafo.
En dan de eerstvolgende hogere waarde nemen uit de E-reeks.
Het type zekering is T oftewel Traag.
Een snelle zekering is hier niet toe te passen, die klapt er gegarandeerd meteen uit.
Het relais is een simpel relais met een spoelspanning van 12 Volt gelijkspanning met 1 omschakelcontact.
Het typenummer weet ik niet, dat is niet meer leesbaar op de relais.
De voedingsspanning voor de schakeling heb ik betrokken van een kleine trafo (230/12 VAC 50 mA), die naast de ringkerntrafo's in de kast zit.
Je zou echter ook een secundaire wikkeling van de ringkerntrafo met ongeveer 12 Volt AC kunnen gebruiken.

Aanvulling:
Je moet bij een trafo in ieder geval de secundaire wikkelingen beveiligen met een trage zekering. Een primaire zekering is niet verplicht.
Zie voor aanvullende informatie over veiligheid bij zelfbouw apparatuur: http://www.elektor.nl/service/zelfbouw-veiligheid.685243.lynkx

mvg,
Fred.

Reden verandering: aanvulling.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2010, 16:57:27 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2010, 13:54:04 »
Beste Fred, wat ik mij nu opvalt is dat er twee mogelijkheden zijn. Of met een simpele zekering in het primaire gebied (fase) of met een inschakelschakeling zoals afgebeeld. Nu zeg je dat het beter is om de secundaire zijden te zekeren, dat staat echter niet in het schema. Ik hoop dat je begrijpt dat ik nu een beetje in verwarring raak. Het punt is dat het schema niet voor mijzelf is maar voor een andere collega. Ik zou niet graag geconfronteerd willen worden met het feit (in het ergste geval) dat er bij hem door een oorzaak met de trafo brand uitbreekt en dat ik daarvan de schuldige ben omdat ik hem het "verkeerde" schema heb geleverd. Niet dat jou schema verkeerd is maar in de tekening staat een zekering in het primaire circuit en nu zeg je dat het beter is om de secundaire zijden te zekeren. Ik ga van de wetenschap uit wat er in het eerste boekje van Bits en Bielzen van elektuur geschreven stond over de beveiliging van de booster, behorende bij het Edits systeem. Kan ik dit schema ook gebruiken i.c.m. de 700VA ringkerntrafo? of moet ik componenten aanpassen (andere waarden)? Vat de kritiek alsjeblieft niet verkeerd op, mocht dat het geval zijn. Zo is het niet bedoeld. Ik probeer slechts duidelijkheid te krijgen in wat ik het beste kan doen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2010, 14:10:20 »
Rob, algemeen advies. Als je er geen verstand van hebt blijf er dan vanaf, en al zeker als het voor iemand anders is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2010, 15:12:07 »
Hoi Rob,


Ik zie je opmerkingen echt niet als kritiek. Het betekent gewoon dat ik niet duidelijk genoeg de zaak uitgelegd heb. :-[
(ik vindt het zelfs fijn dat personen opmerkingen maken, want dan kan ik aan de hand van die opmerkingen de zaak op mijn Website nog beter/diepgaander uitleggen).

Het schema wat ik hier geplaatst heb, was om aan te geven hoe je de trafo primair kunt beveiligen.
Daar het in het plaatje alléén om die primaire zijde ging, heb ik er nooit bij stilgestaan dat anderen zich af konden vragen hoe
het met de secundaire zijde zat. Voor mijzelf is dat gesneden koek, maar voor beginners kan dat veel vragen opwerpen, naar nu blijkt.
Heb naar aanleiding van je (zeer terechte) opmerkingen de informatie in het plaatje aangepast (en dit plaatje ook naar mijn Website ge-upload)

Op mijn website staat in "Elektronica" bij "Zekeringbeveiliging" de volledige tekst over de primaire aansluiting van een ringkerntrafo.
Ik denk dat als je die tekst even goed doorleest, de zaak wel duidelijker is.

Wat dat schema in het boekje betreft: het boekje ken ik (helaas) niet. Kun je via mail dat schema naar me opsturen? Ben ik wel benieuwd naar.

mvg,
Fred.

update: plaatje toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 15:14:21 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2010, 15:15:58 »
Wim, jij gaat erg kort door de bocht, vind je ook niet. Ik heb weliswaar niet al teveel verstand van de werking van schakelingen op zich maar kan met de juiste componenten wel een beveiliging maken. Niet iedereen hoeft een MTS elektronica opleiding gevolgd te hebben om een schakeling in elkaar te zetten, toch. Dan kunnen fabrikanten zoals LDT hun zelfbouwpakketten alleen maar aanbieden aan MTS en HTS leerlingen, die ook weten wat de functie is van elk component in een schakeling. Heb zelfs in het verleden diverse printplaten zelf gemaakt. OOk twee HSI-s in elkaar gezet en diverse S88 printen. Ik vraag alleen advies over hetgeen ik al aangaf. Kan ook wel weer een stapel Elektuurs aanschaffen maar als iemand mij gewoon opweg wil helpen is dat voldoende. Dank Fred voor de hulp, blijkbaar was mijn opmerking terecht. Helaas heb ik het boekje niet meer maar als je http://www.xs4all.nl/~hendk/ep-booster.html intypet en dan kijkt bij de booster, dan zie je wat ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2010, 18:13:09 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Beveiliging ringkerntrafo 700 VA
« Reactie #14 Gepost op: 14 maart 2010, 15:27:40 »
Ga je eigen berekening eens na: denk je dat 2 Ampere veel zin heeft? je kan primair 3 Ampere trekken: een zekering van 2 Ampere gaat het dan dus echt nevernooit redden.


Menno,

Als je er van uit gaat dat de trafo zijn maximale belasting moet leveren van af het moment van inschakelen en dus alles aan staat en er echt 700 watt getrokken gaat worden heb je gelijk. Er ontstaat dan een inschakelpiek die de zekering zal opblazen. Het is altijd beter om apparaten 1 voor 1 in te schakelen zodra de voeding is ingeschakeld. Met 2 ampere begrens je het vermogen wat max getrokken kan worden tussen de 460/480 watt.
Maar in de meeste gevallen wordt er minder gevraagd dan wat de trafo aan kan.
De meeste van ons kiezen een trafo die iets over bemeten is  ten opzichte van het vermogen wat we denken nodig te hebben.