Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:42:27
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Ronald69
Vandaag om 21:31:44
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06

Auteur Topic: Eerste poging ballasten  (gelezen 22962 keer)

MystiQ

• Offline Offline
Eerste poging ballasten
« Gepost op: 12 March 2010, 20:40:09 »
Nadat alle banen van; Bemo, Fleischmann 2x en Marklin gelegd waren was het tijd om te ballasten. Ik heb eerst een proefstuk gedaan op een oude plank maar toen had ik nog niet de druppel methode gebruikt. Voor mijn nieuwe poging heb ik een pipet gebruikt met daarin een 50/50 mix van Ponal houtlijm (Action 1,29euro) met water. Eerst heb ik de ballast gemixt van Busch. Er stond op de verpakking voor C-gleis maar vind het daar te donker voor. Dit heb ik gemixt met een grovere ballast die op reparatieballast moet lijken. Voor het emplacement wilde ik juist een beetje donkere ballast om een wat industriëlere look te verkrijgen. Het zakje was net niet genoeg voor de 4 sporen dus heb ik het wat meer gemixt met de lichtere kleur.

Daarna heb ik de ballast op zijn plek gelegd met een plastic bakje en daarna met een kwast beetje structuur aangebracht. Vervolgens heb ik met een plantenspuit waar water met 1 druppeltje dreft inzit de ballast beneveld. Let er op dat je dit wel goed doet want ik had de plekjes bij de trafo's beetje minder gedaan maar je merkt gelijk dat de houtlijm er minder goed in wil trekken. Daarna met een pipet de houtlijmoplossing op de ballast gedruppeld en een dag laten drogen.

De gebruikte ballast voor het emplacement, voor de buitenbaan krijg ik volgende week dezelfde ballast als die de DB gebruikt in de korrelgrootte 0,5 tot 1.0 mm. Deze moet mooier bij de C-rails passen en past ook mooi bij de Duitse treinen die rijden op de baan.

Links de net bedruppelde ballast en rechts de reeds gedroogde.

Het eindresultaat! Ik moet nog wel een zandpad maken en meer wildgras.

Misschien dat ik nog een extra laag ballast doe als het andere gedeelte ook klaar is. Ik krijg het volgende week binnen. Graag jullie op of aanmerkingen!

MdR

• Offline Offline
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2010, 20:48:55 »
ziet er goed uit! de kleuren komen mooi overeen met de rails.
alleen nog 1 vraagje; zijn de sporen nou zo stoffig of komt dat door de foto?

Maarten

stig

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2010, 21:20:14 »
Je koopt spoor met een bedding en gaat er dan nog wat korrels tegenaan gooien. Waarom dan niet mooiere rail gekocht en alles echt ballasten? Want nu heb je wat grind tegen het plastic aangeharkt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2010, 21:36:26 »
Nee, dit ziet er inderdaad niet goed uit. Er zijn twee opties: óf je gebruikt opvulmateriaal tussen de rails en verft en ballast dit met de verdunde houtlijmmethode, óf je smeert onverdunde houtlijm tegen de hoge ballastranden van je rails en duwt hier de ballast vast tegenaan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MdR

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2010, 22:04:07 »
ik dacht dat het was bedoelt als een soort pad naast de rails. maar zoals ik al zei, de kleuren zien er wel goed uit.

MystiQ

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 March 2010, 23:44:54 »
Helaas viel zoals ik reeds ook al aangaf de korrel tegen van de Busch ballast. Hierdoor was er meer benodigd dan ik had ingeschat. Als de ballast van natuursteen uit Duitsland binnen is heb ik 3 kilo om te belasten dus dan kan ik wel volledig de rails tot de rand ballasten. De twee buitenste banen worden dan met deze balast gelegd. Zoals jullie aangeven zit ik voor deze banen wel te denken om met een ophoging te werken. Voor het Fleischmann spoor is het mooier als het op dezelfde hoogte ligt.

Hier kan je een foto zien van de ballast die ik ga gebruiken.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180475656892&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #6 Gepost op: 13 March 2010, 12:15:48 »
Dit is hoe Jos Landwehr zijn C rails in de ballast gezet heeft, misschien helpt het eens om naar zijn site te kijken.

Foto bij: JOs Landwehr.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

MystiQ

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 March 2010, 01:08:59 »
Heb je een link? Ik had al gezocht hier op het forum maar kon niet direct iets vinden. Qua hoogte vind ik het wel mooi maar vind het teveel één kleur. Ik krijg 3 kilo ballast binnen komende week dus het emplacement doe ik dan waarschijnlijk ook over maar dan met een iets donkere kleur erdoor heen. Door de grovere korrel 0,5 tot 1,0 mm gaat het vanzelf wel hoger worden. Maar vind het ook wel leuk om het niet overal hetzelfde te hebben en om de zogenaamde reparatieballast na te bootsen. Zodra ik het binnen heb zal ik wel fotos posten. 

Patrick Sieders

• Offline Offline
    • www.sieders.com
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2010, 01:52:00 »
Vraagje, sinds ik nu ook langzaam aan aan het beginnen met grind en Crails :

Ballasten jullie ook binnen de rails, en zo ja hoe ? Hoe houdt je de puntjes vrij van lijm en korrels ?
En zo niet, lijkt het dan niet half af ? Heb even naar foto's gekeken alhier, en het ziet er mooi uit, maar nog niet helemaal af mijn inziens.. hoe ervaren jullie dat ?

Hoor het graag

Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2010, 08:46:06 »
Heb je een link?

Alstublieft meneer

Met google kan je het ook vinden ;) ;D

Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2010, 09:16:42 »
Ballasten jullie ook binnen de rails, en zo ja hoe ? Hoe houdt je de puntjes vrij van lijm en korrels ?
Tja, dat kost nou het meeste tijd van het ballasten. Strooien, verspreiden en met een zacht kwastje de bielzen vrij vegen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #11 Gepost op: 14 March 2010, 09:33:41 »
Vraagje, sinds ik nu ook langzaam aan aan het beginnen met grind en Crails :

En zo niet, lijkt het dan niet half af ? Heb even naar foto's gekeken alhier, en het ziet er mooi uit, maar nog niet helemaal af mijn inziens.. hoe ervaren jullie dat ?

Hoor het graag

Patrick

Er is al zoveel over geschreven, o.a. hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9437.0.html

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

MystiQ

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 March 2010, 00:21:19 »
Binnen de rails zou ik niet zo snel ballasten wellicht wel in combinatie met K-rails. Die leent zich hier beter voor de C en M-rail hebben eigenlijk al door de bedding een soort van ballast tussen de bielzen. De makkelijkste manier om niks binnen de rails te krijgen is door het met tape af te plakken. Dit is ook bij de wissels aan te raden anders heb je kans dat een steentje op een lastige plek komt. Het strooien kan je op verschillende manieren doen de één gebruikt papier in een pijltjesvorm gevouwen. Ik gebruik zelf een plastic bakje waar schroefjes in zaten hiermee kan ik vrij netjes strooien. Verder is het dan daarna een kwestie van de kwast pakken en het verspreiden. Nog een paar daagjes wachten en dan komt de 3 kilo ballast binnen! 

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #13 Gepost op: 16 March 2010, 00:44:40 »
Zo heeft een ieder zijn werkwijze, zelf werk ik tegenovergesteld, breng eerst witte lijm aan en ga dan ballasten, gewoon strooien tussen duim en wijsvinger.
Het teveel aan ballast neem ik terug op met een stofzuiger met nylon kous tussen de stofzuiger en zuigdarm.
Borsteltje heb ik hierbij niet nodig, voorlopig toch niet, eens alles ligt en bevredigd ga ik pas aan de slag met het verder ballasten tussen de sporen.
Zeg niet dat H0 rails ook zo fragiel zijn als N rails, maar zolang niets zeker is kan ik deze op een goede manier terug verwijderen zonder al te veel beschadigingen.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 00:50:10 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

MichelNL

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 March 2010, 09:49:26 »
Ik ga dit even in de gaten houden, wil ook C-rails gaan ballasten. :)