Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Ronald69
Vandaag om 21:31:44
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
  

Auteur Topic: Eerste poging ballasten  (gelezen 22958 keer)

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #45 Gepost op: 18 March 2010, 23:16:09 »
@ Gripen, ik heb het net even nat gemaakt en het wordt inderdaad donker maar wordt alweer lichter tijdens het opdrogen. Zal het morgen nog eens bekijken.

@ Ruud K, sterker nog het is zelfs zo dat er 1 Marklin spoor loopt, 2 Fleischmann profi en nog 1 Bemo spoor voor de RhB treinen.

Hieronder is een foto te zien van de baan met de 4 sporen.



En eentje van het emplacement



MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #46 Gepost op: 19 March 2010, 18:04:58 »
@ Gripen, ik heb net nog even gekeken naar hoe het eruit ziet en het is niet zwart. Het is een klein tintje donkerder geworden maar gelukkig niet zwart. Het is nog steeds grijs van kleur.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2010, 18:37:01 »
Dat ballast een tikje donkerder wordt na het natmaken, is normaal. Het belang is trouwens wel dat je niet een te grove korrel hebt gekocht, want dat staat niet zo mooi. Uit je foto kan ik niet opmaken hoe grof de korrel is.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #48 Gepost op: 19 March 2010, 18:44:19 »
De korrel is 0,5 tot 1 mm. Had eerst ballast van Busch speciaal voor C-rails maar die was veel te fijn leek meer voor spoor N. De ballast die ik nu heb was ook verkrijgbaar in spoor 1 dat vond ik er wel realistischer uitzien maar is natuurlijk niet toepasbaar voor H0. Ga straks even vloerisolatie kopen om onder de Profi rails te doen zodat het op dezelfde hoogte komt als de C-rails en dat ik tussen de 2 sporen minder ballast hoef te gebruiken.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #49 Gepost op: 21 March 2010, 15:51:49 »
Hoi allen,

Misschien dit ook al gezien?
Bij het ballasten, zou je hier ook wel eens iets aan kunnen hebben:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.06_-_Bedding_en_ballast

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #50 Gepost op: 22 March 2010, 19:24:20 »
Die had ik al gezien :) Ik hou ongeveer dezelfde wijze aan alleen wat meer volgens nrproject.org

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten update
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2010, 00:41:18 »
Zo tijd voor een update! Ik heb in de tussentijd het Bemo spoor ballast maar is helaas niet zo geworden zoals ik wilde. Voor het ballasten heb ik de verdunde houtlijm methode gebruikt maar doordat dit keihard opdroogt geeft het met de lok van de eerste foto door zijn metalen kap een dender geluid. Om dit te voorkomen bij de andere sporen heb ik bij Pipoos boekbinderslijm gekocht wat net zo goed of nog zelfs makkelijker verwerkbaar is. Na het zien van andere banen heb ik besloten om de buitenste baan van Fleischmann te voorzien van isolatie om het op dezelfde hoogte te krijgen als de Marklin baan. Wat verder een mooie bijkomstigheid was de duidelijke geluidsvermindering. Het dender geluid was volledig weg! Hieronder volgen de foto's om de voortgang uit te beelden.....

Allereerst de Bemo lok met metalen kap op het vers geballaste spoor.


Hier een foto van het geballaste Bemo spoor.


De isolatie van Macclean waarmee ik het Fleischmann spoor heb opgehoogd zodat het net zo hoog ligt als de C-rails.


De bocht waar ik nog wel de zijkanten bij ga snijden.


Het net geballaste stuk met de boekbinderslijm wat heel snel droogt


Als laatste nog het stuk wat nog bijgewerkt en gelijmd moet worden.


Er volgen snel weer meer foto's

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #52 Gepost op: 02 April 2010, 11:41:32 »
Nog op of aanmerkingen?

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #53 Gepost op: 11 April 2010, 17:46:06 »
Het is eindelijk klaar! Ben ook blij dat ik gebruik heb gemaakt van flexibele boekbinderslijm want op 1 stuk heb ik dat niet gedaan en dan hoor je toch duidelijk het verschil. Hoe dan ook maakt de C-rails meer herrie dan de Profi met isolatie eronder. Helaas kon ik dat niet met beiden doen anders was er weer een hoogte verschil. Gelukkig is het weer geklaard alleen over de kleur ben ik nog niet helemaal tevreden. Het is te donker geworden. Binnenkort foto's!

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #54 Gepost op: 11 April 2010, 18:53:09 »
Nog op of aanmerkingen?


Zou je graag willen helpen, maar deze foto's zijn van dien aard, dat ik daar geen aanmerkingen op durf te geven  ;)
Mvg Marty,

m de deugd

  • Gast
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #55 Gepost op: 11 April 2010, 20:25:48 »
Hoi MystiQ.

Het voordeel van 3 verschillende railssoorten en merktypen gebruiken heeft zo zijn voordelen.
Als je een loc ziet die je erg leuk vindt, hoef je teminsten niet te twijfelen of je hem gebruiken kan.
Bij jou past alles.
Het ziet er erg netjes uit.
Sucses met de verdere bouwplannen.

Martin.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #56 Gepost op: 11 April 2010, 20:27:00 »
Heb je bij het ballasten een "verbinding" met de onderplaat of ligt daar eers nog een laag isolatie onder/tussen?

Groeten

Olav
Groeten

Olav

MystiQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Eerste poging ballasten
« Reactie #57 Gepost op: 13 April 2010, 01:47:53 »
Ik heb bij C-rails geen gebruik gemaakt van isolatie omdat deze van zichzelf al een bedding heeft en daardoor minder geluid maakte dan de Profi rails. Bij de Profi rails heb ik de isolatie gebruikt om het op te hogen en te isoleren zodat het niet meer ging doorzoeven op de tafel. Het geluid op de C-rails is wel iets toegenomen maar ik heb dit weten te beperken door het gebruik van boekbinderslijm. Helaas had ik net niet genoeg en moest ik het laatste kleine stuk met houtlijm doen die ik 1 op 3 vermengd heb maar daar is wel een toename te horen. Het Profi spoor klinkt nog steeds zacht door de isolatie.