Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Modelspoor fotograferen  (gelezen 53294 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Modelspoor fotograferen
« Reactie #150 Gepost op: 15 January 2011, 22:07:26 »
Dit is zeer waarschijnlijk juist, want bij live-view is de "spiegel" omhooggeklapt en wordt de lichtmeting op de beeldsensor gedaan zoals bij compactcamera's.

Dit zal het grote verschil bij mijn camera verklaren tussen opnamen via de zoeker en via live-view. Dank voor deze uitleg.

Ook begrijp ik uit wat Wicher schrijft waarom er onderbelichting ontstaat bij opname via de zoeker. Ik heb niet alleen licht boven de baan, maar ook naar voren gericht licht vóór de baan. Er is dus veel invallend licht van de achterkant van de camera. Oculair gaan afschermen dus.

Ik leer hier iedere dag van de tips en opmerkingen en dat is het fijne aan een forum als dit ;D.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 15 January 2011, 23:03:02 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Biertje1150

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 16 January 2011, 01:03:44 »
Hallo

Omdat we nu hier toch lekker aan het tips geven zijn  (y), zal ik een wat uitgebreider antwoord geven (want er werd mij verweten dat mijn antwoorden te summier waren  ;D ;D ;D)
Je kunt eigenlijk de wijze van licht meten verdelen in 2 soorten het "opvallende licht" en het "weerkaatste licht".
Dit laatste is wat alle camera's (met ingebouwde lichtmeting) doen, terwijl bij "statische" foto's door professionals meestal het "opvallende" licht word gemeten met behulp van een lichtmeter en die in de buurt te houden van het te fotograferen opbject.
En om het dan helemaal ingewikkeld te maken  :-\ zou je eigenlijk een "state of art" lichtmeter/kleurtemperatuur meter kunnen gebruiken zodat je de "kleurtemperatuur" van het gebruikte kunstlicht danwel het "opvallende" daglicht kan bepalen en aan de hand van deze meting de witbalans instellen zodat kleuren op de juiste manier worden weergegeven.
En alhoewel de meeste camera's deze "witbalans" automatisch bijstellen kan deze dan toch behoorlijk de fout ingaan zodat er dan een kleurzweem over de foto komt.
Daarnaast hebben de meeste camera's nog vooringestelde witbalansstanden, waarmee je wat kan experimenteren, maar het beste is eigenlijk (altans bij een SLR)  deze telkens opnieuw bij gewisselde omstandigheden opnieuw in te stellen aan de hand van een "grijskaart".
Hoe dat moet verschilt van camera tot camera, dus is het zaak de handleiding er bij te pakken.
Ik hoop dat er hiermee een heel klein beetje meer duidelijk is over licht en lichtmeting, en voor de rest "Google is your friend", indien belangstelling heb ik daarvoor nog wel de nodige linken paraat.

Groet
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

stig

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 16 January 2011, 01:21:20 »
Als een foto ruk is, zeg je gewoon: sorry voor de slechte foto...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Kashmir47

• Thijs
  • Offline Offline
    • Modelbaan Bovendal
« Reactie #153 Gepost op: 26 January 2011, 23:59:47 »
Verlichting was al binnen,
Laatst als test alvast wat foto's gemaakt. Moet de plaatsing van de buizen nog even aanpassen.

Of misschien dat ik de 2 korte (10 cm) toch ga vervangen door 2 lange (30 cm). Die geven een behoorlijk stuk extra licht.

Hier een voorbeeld, foto is klikbaar naar 2048px versie  ;D

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #154 Gepost op: 27 January 2011, 00:06:40 »
Je moet nog wat experimenteren met de scherptediepte van je camera, zodat de achterkant van de vrachtwagen ook scherp op de pixels komt.

stig

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 27 January 2011, 01:11:11 »
Niet alleen de achterkant, de spiegel links is zelfs al onscherp. Maarre, die vrachtwaggel zal me worst wezen. Laat eens zien wat voor bak je nou gemaakt hebt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Erwin99

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 27 January 2011, 09:08:24 »
Wat betreft de geringe scherptediepte: je kunt natuurlijk proberen om met f/22 te gaan fotograferen... maar eigenlijk zou je eens een een tilt/shift lens moeten proberen: die zijn ervoor gemaakt om het scherptevlak te verleggen en je hele object scherp te krijgen. Wereld van verschil!

groet,
Erwin

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #157 Gepost op: 27 January 2011, 09:51:02 »
Kijk ook eens hier: http://zoom.nl/artikel/21060/video-scherptediepte-.html

Toch kan je met een diafragma van f/22 al een eind komen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #158 Gepost op: 27 January 2011, 10:32:42 »
Met een kleiner diafragma (dus een hogere f-waarde) kom je inderdaad al een heel eind. De sluitertijd wordt dan wel langer, dus een (mini)statief is dan geen overbodige luxe. Een simpel ministatiefje hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn. Als je dan ook nog een afstandsbediening of de zelfontspanner gebruikt heb je geen trillingen die je zelf veroorzaakt als je de sluiterknop indrukt. Uiteraard moet je dan niet rondlopen/springen achter je camera terwijl je op de zelfontspanner wacht. Als de vloer daar een beetje van gaat trillen doen zowel je camera als je trein vrolijk mee en is je foto nog niet scherp.

Dit topic brengt me meteen op ideeën voor een kleine studio. Zelf had ik in gedachten om een kleine spoordijk te maken, dus compleet met ballast en wat gras op een smalle strook. Camera dan op "ooghoogte" van de poppetjes en een foto maken. Dan komt het meteen wat natuurlijker over, zonder direct een hoop afleidende scenery in beeld te hebben. Met een lichtblauwe achtergrond heb je meteen een mooie blauwe lucht. Volgens mij doen ze in de MIBA ook zoiets als ze een review over een nieuwe loc plaatsen. Daar heb ik in elk geval het idee vandaan toen ik in een loc-review foto's zag van een BR24 op een eenvoudig spoordijkje.

Dat spoordijkje kan dan ook gewoon als testspoor dienen.

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #159 Gepost op: 27 January 2011, 10:44:37 »
Kashmir,

Wat je ook bouwt, overweeg om daglicht lampen toe te passen. Ik heb er sinds kort eentje, en het verbetert je foto's (zeker in dit jaargetijde) enorm!

Succes!

Gerard
Bij het gebruik van het klassieke fotorolletje is dat aan te bevelen. In het geval van een digitale camera kun je de kleur perfect in balans krijgen zolang je maar 1 soort (kleur) licht gebruikt. Die Ikea halogeenpitjes zijn prima te compenseren. Instellen op 2800K en je zit al heel goed. Nog beter werkt het door vooraf een grijskaart te gebruiken en de foto's daarmee te kalibreren.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #160 Gepost op: 27 January 2011, 10:57:40 »
Yep, maak zelf ook de foto's met een klein diafragma en langere sluitertijd … met een statief natuurlijk. Werkt perfect en geeft goede resultaten. Heb een klein fotostudio’tje in elkaar geklust uit een Ikea kastje dat bijna niets koste … een paar euro meen ik … de achterkant heb ik dicht gemaakt met een stukje triplex. Van de bovenkant van dat stukje triplex tot de voorkant van de plank waar de te fotograferen objecten op staan, heb ik een witte kunststof plaat bevestigd … die in de achterste hoek gekromd is om deze hoek weg te werken. Het mooie van deze kunststof plaat is, dat ie een korrelig oppervlak heeft, waardoor het licht diffuus verspreid wordt. Voor de verlichting een paar kleine bureau lampjes ( … ook weer goedkoop van de Ikea …), waarin ik een stel spaarlampen heb gezet die dezelfde hoeveelheid licht geven als 60 W lampen. Ze geven wel een iets gelig licht, maar dat kan je verhelpen door de witwaarde op het toestel juist in te stellen. Al met al koste het niet meer dan een paar tientjes ...

Hierbij een voorbeeldje van een foto:

Groet,

Jeroen

Gert1

• Gast
« Reactie #161 Gepost op: 27 January 2011, 12:52:49 »
maar eigenlijk zou je eens een een tilt/shift lens moeten proberen: die zijn ervoor gemaakt om het scherptevlak te verleggen en je hele object scherp te krijgen. Wereld van verschil!

Erwin, kun jij wellicht een tilt/shift lens voor Canon-camera's aanbevelen?

mvg,
Gert

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #162 Gepost op: 27 January 2011, 13:02:09 »
Als je de tilt/shift lens gaat gebruiken voor een betere scherpte diepte moet je ook beseffen dat het perspectief ook veranderd. In dat geval kun je het model ook recht voor de camera zetten.

Zie:  http://en.wikipedia.org/wiki/Tilt-shift_photography en http://photo.net/equipment/canon/tilt-shift
« Laatst bewerkt op: 27 January 2011, 13:03:49 door René »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 27 January 2011, 14:39:55 »
Citaat
Daarnaast hebben de meeste camera's nog vooringestelde witbalansstanden, waarmee je wat kan experimenteren, maar het beste is eigenlijk (altans bij een SLR)  deze telkens opnieuw bij gewisselde omstandigheden opnieuw in te stellen aan de hand van een "grijskaart".

Gewoon de witbalans op de dSLR instellen op auto, in RAW schieten en bij het processen kun je alle aanpassingen per foto (of batch) achteraf doen. Is veel minder geklooi. Je moet namelijk een digitaal genomen foto toch altijd achteraf bewerken qua contrast etc.  (in Lightroom of Photoshop oid) om een goed resultaat te krijgen.

Vwb tiltshift lenzen, enig idee wat zo'n ding kost?

De adviesprijzen voor Canon TS lenzen:

TS-E 17mm 1:4.0 L  €2,949.00
TS-E 24mm 1:3.5 L II €2,579.00
TS-E 45mm 1:2.8 €1,699.00
TS-E 90mm 1:2.8 €1,699.00

Toegegeven, het kan goedkoper. De Canon TS-E 45mm f/2.8 is er al vanaf 1099 euro.

Blijft veel geld als je alleen je modelspoor wilt fotograferen. Als architectuurfotografie je hobby is heb je er meer aan. Ze zijn namelijk bedoeld om het perspectief te verleggen zodat de gebouwen niet meer achterover vallen zoals bij groothoeklenzen gebeurt.

Je zou ook kunnen gaan experimenteren met een Lensbaby composer (169 euro) kun je ook je scherpte/diepte manipuleren
« Laatst bewerkt op: 27 January 2011, 14:43:56 door Gripen »
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Gert1

• Gast
« Reactie #164 Gepost op: 27 January 2011, 14:50:44 »
Vwb tiltshift lenzen, enig idee wat zo'n ding kost?

De adviesprijzen voor Canon TS lenzen:

TS-E 17mm 1:4.0 L  €2,949.00
TS-E 24mm 1:3.5 L II €2,579.00
TS-E 45mm 1:2.8 €1,699.00
TS-E 90mm 1:2.8 €1,699.00

Oeps...  :-X

Je zou ook kunnen gaan experimenteren met een Lensbaby composer (169 euro) kun je ook je scherpte/diepte manipuleren

Heb je daar meer informatie over?

mvg,
Gert