Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Semi-Automatisch rijden  (gelezen 5852 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2010, 10:30:37 »
Anne,

we hebben nu verteld hoe het in koploper zou moeten kunnen.

Wil jij niet met ons delen hoe Raptor hier mee omgaat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar de mogelijkheden voor zijn !

groet,
Guus
OpenDCC fan

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2010, 23:18:58 »
Beste Guus, natuurlijk wel,

Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Raptor heeft dan geen zeggenschap meer over die rijwegen, en zal de opdracht van de treindienstleider uitvoeren, mits de gevraagde rijweg veilig is.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Ook kun je zelf de machinist worden van een trein, de trein is dan niet meer onder controle van de "Raptormachinist", maar wel onder de controle van de "Raptortreindienstleider".

Dit vereist dat je, net als een echte machinist, de seinstanden moet kunnen zien en natuurlijk ook de afstand tot de seinen, er worden in het scherm wel mededelingen gedaan over seinstanden maar dat is wat te rudimentair om op te rijden.

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan.

De interface met computer is waarschijnlijk te zien bij de Silberberg-Strecke van de MSG/Den Bosch dit weekend op Rail in Houten.

Groet, Anne W

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2010, 08:10:58 »
Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Dus Anne als ik het goed begrijp is er geen verschil hoe Raptor door een extern tableau aangestuurd wordt en hoe computersoftware aangestuurd wordt? Allebeide op basis van een S88-terugmelder en drukknopjes op een tableau of lees ik het verkeerd?

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan

Wat is dan nog het verschil tussen besturen met computersoftware met een digitale centrale (IB / Ecos / multimaus) en de Raptor?

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2010, 10:42:05 »
Beste Ronald,

Voor zover ik het kan beoordelen (ik ken de details van Koploper nagenoeg niet), werken beiden op het zelfde principe.

Computersofware met Centrale en Raptor met Computersoftware:

In de manier van opschrijven staat het eigenlijk al: bij Raptor is en blijft de Raptor altijd de "baas" en is de computersofware een "hulpdienst".

Als er in computerland weer eens iets grondigs wijzigt moet voor de computersoftware eerst wijzigingen ontwikkelt en geimplementeerd worden voordat er weer automatisch gereden kan worden.

Bij Raptor is dan alleen de "hulpdienst" uitgevallen, het automatische bedrijf gaat gewoon door, Raptor is dus geheel onafhankelijk van de grote computerjongens.

Ik denk dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven, zo niet dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W