Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:41:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: Semi-Automatisch rijden  (gelezen 5841 keer)

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Semi-Automatisch rijden
« Gepost op: 06 maart 2010, 14:23:12 »
Een goedemiddag..

Ik heb misschien een simpele vraag, maar het volgende is het geval:

In al mijn modellen zitten decoders en ik wil graag digitaal rijden vanwege de extra mogelijkheden.

Nu had ik een baan de helemaal was ingesteld op Koploper. Maar ben er verder nooit aan toegekomen om deze verder werkend te krijgen in Koploper helaas. Mede doordat ik bepaalde dingen helaas niet snapte :-[!

En dit wil ik:

Nu wil ik een nieuw baan gaan realiseren, maar ik wil niet vol-automatisch gaan rijden.
Dus ik bedoel: niet alles via de pc en dan maar kijken hoe en wat..
Ik wil zelf de treinen gaan besturen en zeggen dan die weg en dan die weg etc etc.
Maar ondertussen mogen de treinen uiteraard niet op elkaar botsen.

Nu ken ik het systeem bij analoog rijden met stopsecties en terugmeldsecties, zo heb ik ook een baan gehad. Maar op het moment je analoog gaat rijden en je stopt voor een seinpaal dan is dat stuk in analoge verse stroomloos. Maar dat wil ik dus voorkomen zodat de verlichting van de modellen wel aanblijven.

Ik hoop dat jullie mij begrijpen en evt. een passende oplossing kunnen adviseren.

Cheers Jumboy
Nederlands H0 Modelspoor

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2010, 15:12:13 »
Jumbo,

Dan verwijs ik je toch weer terug naar koploper. Daar kun je automatisch en semi-automatisch mee rijden, en het is werkelijk heel simpel, ik weet zeker dat jij het ook kunt begrijpen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2010, 17:12:45 »
Lees anders eens de volgende handleiding door.
Is in verhouding met de orginele handleiding een stuk compacter en daardoor misschien gemakkelijker te lezen.

http://home.claranet.nl/users/erikt/html/koploper.html

suc6
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2010, 18:22:12 »
Citaat
Daar kun je automatisch en semi-automatisch mee rijden, en het is werkelijk heel simpel, ik weet zeker dat jij het ook kunt begrijpen.

Ik vind het summier beschreven. Er wordt zeker wel gesteld dat het kan, maar hoe en met welke elektronica is helaas niet in de handleiding van Koploper die ik hier heb niet te vinden.

Ik heb ooit eens gehoord dat men het met een S88 en momentschakelaars moet doen, maar hoe? Geen idee.....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

bas den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
    • Schwarzach
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2010, 18:46:19 »
John,

Dan verwijs ik je weer naar itrain, net zo als in de PM. Daar kan je automatisch, semi-automatisch en handmatig rijden. Als je handmatig rijdt met de centrale dan ziet itrain als nog wat er allemaal gebeurt.

Groet, Bas
軌道ñ!!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2010, 19:13:02 »
Hallo,
Nog geen ervaring met een extern tableau in Koploper maar dit staat in de handleiding vanaf pagina 281:

Citaat van: Pahasoft handleiding koploper bladzijde 281 en verder

Hoe werkt een extern tableau

Op Koploper kan een extern tableau worden aangesloten. Hiermee kan je over een bepaald deel van de baan de controle krijgen. Een tableau kan worden in- en uitgeschakeld.

Koploper zal wanneer een tableau is uitgeschakeld geheel automatisch rijden en zelf uitzoeken welke richting de treinen op moeten rijden. Wanneer een tableau is ingeschakeld zal Koploper in de blokken waarop dit tableau betrekking heeft niet automatisch rijden, maar reageren op het externe tableau.

Als een extern tableau actief is, moet je met drukknoppen, die zijn gekoppeld met een bezetmeldpunt, aan Koploper 'vertellen' wat er gedaan moet worden. Deze bezetmeldpunten worden in onderhouden blokken gekoppeld aan een blok. Een blok kan slechts gekoppeld zijn aan 1 bezetmeldpunt.

Bij het vastleggen van de definitie van een extern tableau geef je op voor welke blokken dit tableau geldt. Je kan het laten gelden voor alle richtingen in het blok doch ook is mogelijk om slechts komend uit een bepaalde richting
het tableau te koppelen. Denk bij het laatste aan de mogelijkheid om in een inrij blok van een station de treinen wel te laten stoppen, doch als deze vertrekken vanuit het station mogen de treinen nu wel meteen doorrijden.

Een tableau kan op een aantal verschillende manieren werken. In onderstaande opties geldt steeds dat een trein een blok binnen rijdt wat behoort bij een actief extern tableau en hierdoor zal de trein dus stoppen:

•  alleen opheffen van stopindicatie: Na een druk op de knop wordt het stoppen opgeheven en zal Koploper zelf gaan uitzoeken naar welk blok de trein zal gaan rijden.

•  1 knop bediening: om deze trein te laten vertrekken moet je eerst de knop indrukken van het blok waar de trein staat en hierna moet je een knop indrukken van een aansluitend blok. De eerste drukknop hoeft dus niet ingedrukt te blijven. Wanneer niet binnen de resettijd (zie onderhouden extern tableau) de 2e knop is ingedrukt, zal de keuze van het 2e blok niet werken.

•  2 knops bediening: om de trein te laten vertrekken druk je eerst de knop in van het blok waarin de trein staat en deze knop moet je vasthouden terwijl de andere knop wordt ingedrukt van het aansluitende blok waar de trein naar toe moet rijden.

Een blok krijgt, wanneer deze gekoppeld is aan een bezetmeldpunt, een andere kleur als het bezetmeldpunt actief is. Deze kleur kan je instellen in onderhouden instellingen per database.

Met ingang van versie 6.1 zijn ook de volgende mogelijkheden toegevoegd:
•  Het is mogelijk om meer blokken toe te wijzen aan een locomotief. Eerst moet het laatste blok, wat door de locomotief is gereserveerd, worden geselecteerd. Hierna kan een aansluitend blok worden geselecteerd. Deze optie werkt zowel bij 1 als bij 2 knops bediening.
•  Wanneer een locomotief niet automatisch rijdt maar wel in een blok staat, kan ook het automatisch rijden worden gestart. Dit gaat op de manier waarop normaal ook een volgend blok wordt geselecteerd.
•  Als een locomotief niet automatisch rijdt kan de rijrichting worden gewijzigd door tweemaal achter elkaar op de knop van het blok te drukken waarin de locomotief volgens Koploper staat.

Bij het werken met 1 of 2 knops bediening gelden de normale regels van het rijden. Alle variabele treinroutes zijn gewoon actief. Het kan wenselijk zijn om wanneer je zelf alles regelt iets meer vrijheid te krijgen. Voor dit doel kan je bij een extern tableau ook één of meer variabele treinroutes opgeven die juist NIET actief mogen zijn als het externe tableau actief is.

Uit dit is dus op te merken dat je een terugmelder moet gebruiken, waarbij je met een momentschakelaar (drukknopje van bijvoorbeeld conrad) even een contact maakt (een terugmelding genereert) en daar reageert koploper op.

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2010, 22:14:20 »
Beste Jumbo,

Een veel gehoord argument: "ik wil zelf de baas blijven", maar jammer genoeg zijn wij mensen daar toe niet in staat bij meer dan 3-4 treinen (wij hebben andere capaciteiten).

Verder: als je baan een aantal rangeerterreinen, BW en kopstations heeft, zijn daar mooie kombinaties te maken van "ik ben de baas en het normale verkeer gaat automatisch en beveiligd door".

Ik ben er van overtuigd dat de genoemde computerprogramma's in de basis eenvoudig zijn, maar door de regel- en display mogelijkheden wordt het toch ingewikkeld, een alternatief kan de Raptor zijn, een apparaat wat de automatisering regelt zonder veel "wow en bling-bling" aan het apparaat zelf.

Groet, Anne W

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2010, 23:49:40 »
PFFF   daar gaan we weer.
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6089
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2010, 00:15:50 »
@Marco,

Kijk eens naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=IfO4Ql1dkwk

Lijkt je dit wat?

Op dit moment wordt gewerkt aan een beginners handleiding voor dit systeem.
Waarschijnlijk komt vanaf volgende week al wekelijks een hoofdstuk in de encyclopedie.

Grzz,

Hans

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2010, 17:40:11 »
Ronald,

Dat klinkt leuk maar hoe sluit ik de drukknopjes precies aan? En hoe weet Koploper welk drukknopje bij welk blok/baandeel hoort?

Dat is nu precies waar de schoen wringt....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2010, 17:58:11 »
@sander,

die drukknopjes sluit je gewoon aan op een 'echte' s88. Een s88 terugmelder is niets anders dan een schakeling die een schakelaar detecteerd tussen massa en z'n ingang.

Veel gelijkstromers gebruiken een s88 met aanvullende stroomdetectie schakelingen om te kijken of er ergens een trein staat of rijdt.

Voor drukknopjes heb je die aanvullende stroom detectie niet nodig, neem in dit geval dus een normale s88 (of kloon natuurlijk) en sluit de drukknopjes tussen de ingang en massa

Of je gebruikt bijvoorbeeld de schakeling van Robert Evers (http://members.home.nl/robert.evers/ZIP/s88_switchpanel.zip)

Rosoft heeft een s88 kloon (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88_NPrint.JPG), zoek op S88-N

In koploper moet je op een aantal plekken dan bezetmelders invullen om het externe tableaux te laten werken


groet,
Guus
OpenDCC fan

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2010, 18:03:08 »
Guus,

je verhaal is duidelijk, waarvoor dank.
Echter:
Citaat
In koploper moet je op een aantal plekken dan bezetmelders invullen om het externe tableaux te laten werken

Aantal plekken?? Ik kan even niet opmaken welke plekken dat zouden kunnen zijn.
Ik ga er vanuit dat het afhangt van je baanplan.....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2010, 18:03:40 »


Ja dat hangt af van je baanplan en van je externe tableau, dus wat jij er mee wil bedienen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2010, 20:21:59 »
..Een veel gehoord argument: "ik wil zelf de baas blijven", maar jammer genoeg zijn wij mensen daar toe niet in staat bij meer dan 3-4 treinen (wij hebben andere capaciteiten).
....

Dat hangt er maar van af. Op mijn huidige baan zou je zeker met een man of 4 handmatig kunnen rijden, en dan heb je 2 per persoon dus al 8 treinen die je in de gaten kunt houden.

En via dat systeem bij koploper geef je alleen aan vanwaar een trein waar naartoe moet. Koploper regelt zelf dan wel dat je geen botsing krijgt. dus echt in de gaten houden hoeft niet. Het is ook niet zo dat als je de opdracht geeft de trein meteen gaat rijden. Dit gebeurt alleen als dit veilig kan.

Wim geeft reeds aan waar je de bezetmelder moet invullen die bij dat blok hoort. Dit doe je vervolgens voor alle blokken waar je de controlle over wilt hebben. Je kunt dan werken door binnen een ingesteld aantal sec de verschillende blokken te drukken. Of door van en naar gelijktijdig in te drukken.

Was even zoeken om het werkende te krijgen, maar dat kwam vooral omdat ik de handleiding niet bij me had.
Met de handleiding er naast was het binnen 1 avond werkend voor een 4 sporig station met binnenkomend en wegrijdend blok. ( dus 6 knopjes en 1 schakelaar die aangeeft of ik handmatig of automatisch wil rijden )
En ondanks dat ik nog wel wat wensen kan bedenken werkt het opzich best mooi, enn heb je zelf in elk geval wat te doen tijdens het rijden. en dan is het zelfs alleen best te doen om opdrachten te geven voor 5 loks ( 4 die het station mogen verlaten, en 1 die er weer op binnen komt )

Groet,
Roelco

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2010, 23:32:45 »
Beste Jumbo,

Conclusie is dat wat je wilt mogelijk is (overigens niet alleen met Koploper), maar je zult er "in moeten duiken".

P.S. Zo goed Marco???

Groet, Anne W