Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:19:02
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Semi-Automatisch rijden  (gelezen 5851 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2010, 10:30:37 »
Anne,

we hebben nu verteld hoe het in koploper zou moeten kunnen.

Wil jij niet met ons delen hoe Raptor hier mee omgaat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar de mogelijkheden voor zijn !

groet,
Guus
OpenDCC fan

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2010, 23:18:58 »
Beste Guus, natuurlijk wel,

Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Raptor heeft dan geen zeggenschap meer over die rijwegen, en zal de opdracht van de treindienstleider uitvoeren, mits de gevraagde rijweg veilig is.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Ook kun je zelf de machinist worden van een trein, de trein is dan niet meer onder controle van de "Raptormachinist", maar wel onder de controle van de "Raptortreindienstleider".

Dit vereist dat je, net als een echte machinist, de seinstanden moet kunnen zien en natuurlijk ook de afstand tot de seinen, er worden in het scherm wel mededelingen gedaan over seinstanden maar dat is wat te rudimentair om op te rijden.

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan.

De interface met computer is waarschijnlijk te zien bij de Silberberg-Strecke van de MSG/Den Bosch dit weekend op Rail in Houten.

Groet, Anne W

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2010, 08:10:58 »
Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Dus Anne als ik het goed begrijp is er geen verschil hoe Raptor door een extern tableau aangestuurd wordt en hoe computersoftware aangestuurd wordt? Allebeide op basis van een S88-terugmelder en drukknopjes op een tableau of lees ik het verkeerd?

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan

Wat is dan nog het verschil tussen besturen met computersoftware met een digitale centrale (IB / Ecos / multimaus) en de Raptor?

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2010, 10:42:05 »
Beste Ronald,

Voor zover ik het kan beoordelen (ik ken de details van Koploper nagenoeg niet), werken beiden op het zelfde principe.

Computersofware met Centrale en Raptor met Computersoftware:

In de manier van opschrijven staat het eigenlijk al: bij Raptor is en blijft de Raptor altijd de "baas" en is de computersofware een "hulpdienst".

Als er in computerland weer eens iets grondigs wijzigt moet voor de computersoftware eerst wijzigingen ontwikkelt en geimplementeerd worden voordat er weer automatisch gereden kan worden.

Bij Raptor is dan alleen de "hulpdienst" uitgevallen, het automatische bedrijf gaat gewoon door, Raptor is dus geheel onafhankelijk van de grote computerjongens.

Ik denk dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven, zo niet dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W