Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 23:06:00
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
  

Auteur Topic: Semi-Automatisch rijden  (gelezen 6146 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #15 Gepost op: 08 March 2010, 10:30:37 »
Anne,

we hebben nu verteld hoe het in koploper zou moeten kunnen.

Wil jij niet met ons delen hoe Raptor hier mee omgaat?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat daar de mogelijkheden voor zijn !

groet,
Guus
OpenDCC fan

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #16 Gepost op: 08 March 2010, 23:18:58 »
Beste Guus, natuurlijk wel,

Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Raptor heeft dan geen zeggenschap meer over die rijwegen, en zal de opdracht van de treindienstleider uitvoeren, mits de gevraagde rijweg veilig is.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Ook kun je zelf de machinist worden van een trein, de trein is dan niet meer onder controle van de "Raptormachinist", maar wel onder de controle van de "Raptortreindienstleider".

Dit vereist dat je, net als een echte machinist, de seinstanden moet kunnen zien en natuurlijk ook de afstand tot de seinen, er worden in het scherm wel mededelingen gedaan over seinstanden maar dat is wat te rudimentair om op te rijden.

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan.

De interface met computer is waarschijnlijk te zien bij de Silberberg-Strecke van de MSG/Den Bosch dit weekend op Rail in Houten.

Groet, Anne W

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8841
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2010, 08:10:58 »
Naast volledig automatisch rijden kun je ook zelf de treindienstleider zijn, daarvoor zet je de rijwegen, waaruit je zelf een keus wilt maken, (je bent tenslotte de treindienstleider, dus de baas) in een zogenaamd seinhuis.

Er zijn meerdere seinhuizen mogelijk, ze zijn in- en uitschakelbaar, dus je kunt altijd een ander stuk van je baan (lees stations) zelf "leiden".

Zo'n seinhuis is d.m.v. S88 terugmelders ook koppelbaar aan een seinhuistableau.

Dus Anne als ik het goed begrijp is er geen verschil hoe Raptor door een extern tableau aangestuurd wordt en hoe computersoftware aangestuurd wordt? Allebeide op basis van een S88-terugmelder en drukknopjes op een tableau of lees ik het verkeerd?

Medio dit jaar komt er een interface naar een computer, incl. freeware baanplan e.d. (onder Linux), de bovengenoemde seinhuizen worden dan ook, net als wissels, seinen en andere digitaal te schakelen apparatuur, bedienbaar met de muis, wellicht dat dan ook de functie van deze machinist wat lichter wordt door terugmeldingen in het baanplan

Wat is dan nog het verschil tussen besturen met computersoftware met een digitale centrale (IB / Ecos / multimaus) en de Raptor?

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Anne W

  • Gast
Re:Semi-Automatisch rijden
« Reactie #18 Gepost op: 10 March 2010, 10:42:05 »
Beste Ronald,

Voor zover ik het kan beoordelen (ik ken de details van Koploper nagenoeg niet), werken beiden op het zelfde principe.

Computersofware met Centrale en Raptor met Computersoftware:

In de manier van opschrijven staat het eigenlijk al: bij Raptor is en blijft de Raptor altijd de "baas" en is de computersofware een "hulpdienst".

Als er in computerland weer eens iets grondigs wijzigt moet voor de computersoftware eerst wijzigingen ontwikkelt en geimplementeerd worden voordat er weer automatisch gereden kan worden.

Bij Raptor is dan alleen de "hulpdienst" uitgevallen, het automatische bedrijf gaat gewoon door, Raptor is dus geheel onafhankelijk van de grote computerjongens.

Ik denk dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven, zo niet dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W