Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door class 37
Vandaag om 20:12:29
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 20:07:02
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:16:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:06:26
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 19:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
  

Auteur Topic: TEE / Rheingold  (gelezen 52727 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #90 Gepost op: 08 November 2014, 21:07:27 »
was TEE alleen maar 1e klas of ook 2e klas??
voor de rest mooie foto's (y)

gr,
mathyn

TEE was alleen 1e klas + speciale toeslag. Kon alleen met gereserveerde zitplaats gereisd worden.
NS is op een gegeven moment gestopt met het laten rijden van de koepel/uitzichtswagen omdat de exploitatie niet interessant was.
Dit was in de rood/creme periode.

gr Brutus

gr. Brutus

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4287
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #91 Gepost op: 08 November 2014, 21:37:36 »
Hendrik Jan

Dank. Bedoelde idd crème blauw. Beperkte inzet dus.

Ik moet nog even nadenken....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #92 Gepost op: 09 November 2014, 10:36:01 »
Is wèl een hele mooie trein, in blauw-crème. 8)

Maar ik heb ook de 1928-versie, die is crème-paars (!)
De mijne is van Liliput.
Ik vind die versie qua kleur trouwens beter dan de Mätrix, maar dat is een kwestie van smaak. Mätrix heeft dan weer licht in de tafellampjes, da's ook mooi.

En ter contrast scharrel ik nu de crème-rode bijeen.
In 1/100.(lima en roco)
Lima heeft 'em tegenwoordig ook in 1/87, zowel crème blauw, als "blood&custard".

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Kees de Rooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #93 Gepost op: 09 November 2014, 13:34:09 »

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #94 Gepost op: 19 October 2017, 13:43:43 »
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet stellen. Ik ben treinen aan het samenstellen, nu hou ik 1 speisewagen over, in dit filmpje zie je er 2 in 1 trein, ik vroeg me af of dit in internationale treinen (in Duitsland) ook wel eens gebeurde/gebeurt, anders dan in een TEE of is dit een uitzondering.

https://www.youtube.com/watch?v=aJRKxchW5gs
« Laatst bewerkt op: 19 October 2017, 13:47:11 door +++2010*** »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #95 Gepost op: 19 October 2017, 16:54:48 »
In 2012 kan dat, want dat is dan een museumtrein/charter. Toen de TEE's nog voor het eggie reden, rangeerde de DB ook nog, dus kwamen 2 Speisewagens niet voor in 1 trein.

Dirkjan

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #96 Gepost op: 19 October 2017, 17:31:32 »
Ok. Dank.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5050
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #97 Gepost op: 16 June 2025, 11:29:06 »
Goedemorgen..  :) Eerder in dit draadje werd genoemd dat de Buckelspeisewagen reeds in '73 verdween, maar ik kom foto's tegen uit '75 en '76 met dus de Buckelspeisewagen; werd deze sporadisch nog ingezet en zo ja, tot wanneer? Wie weet daar meer van?

Voorbeelden:
'75 https://www.flickr.com/photos/kees-wielemaker/31446137926
'76 in Den Haag. Voor mensen die twijfelen aan de datum; de foto is genomen op het nieuwe CS, dus sowieso na 1973.
https://www.flickr.com/photos/mars1940/49630259501/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #98 Gepost op: 16 June 2025, 13:00:37 »
Eerder in dit draadje
Bedoel je het bericht van Silvolde bovenaan pagina 3?
Daar staat dat de Buckelspeisewagen 1973 uit de TEE Rheingold verdween.
Jouw afbeeldingen zijn van de TEE Erasmus  :)

Groet, Victor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5050
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #99 Gepost op: 16 June 2025, 13:05:55 »
Ik dacht dat de rijtuigen roullereerde tussen de Erasmus en Rheingold?

Overigens zie ik net een DSO bijdrage met uitgebreid antwoord, zal dat eerst eens lezen:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,5557130,9594350#msg-9594350

PS in de link wordt na 1973 Erasmus niet meer genoemd, maar de beelden duiden hier wel op  ??? iig sporadisch:

Ab Sommer 1973 waren alle Wagen in München-Pasing beheimatetet und die Kurswagensysteme von Rheingold und Rheinpfeil wurden tiefgreifend umstrukturiert. Neu war auch der Durchlauf von ADümh erstmals planmäßig in die Niederlande. So kam es zu einem viertägigen Umlauf für WR 131 (zusammen immer mit einem AD 101) von München mit dem TEE Erasmus nach Den Haag (Übernachtung in Hoek van Holland). Weiter am Folgetag mit dem TEE Rheingold nach Genf und die Tage 3+4 in Gegenrichtung retour nach München.

Allerdings war das nur ein kurzes Zwischenspiel für die schon recht hart mitgenommenen Wagen. Im Winter 1973 oder Sommer 1974 wurden sie hier durch WR 132 ersetzt, die innerdeutsch durch WR 135 frei wurden. Die Buckel-WR erhielten dafür einen zweitägigen Umlauf für das Schnellzugpaar D 512/312 München - Oberhausen - Amsterdam und 313/513 in der Gegenrichtung.
...
Im Mai 1976 war damit Schluß und sie wurden endgültig zur Vollaufarbeitung abgestellt.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2025, 13:10:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #100 Gepost op: 16 June 2025, 14:54:12 »
Bedankt voor de link naar die draad op DSO. Interessant in die draad is ook het bericht van "apfelpfeil" waarin de belangrijkste reden staat dat de DB dit restauratierijtuig niet meer wilde inzetten:
voor de dubbeldeks keuken was meer personeel nodig dan voor de enkeldeks. Dus was het personeel niet meer uitwisselbaar inzetbaar in verschillende treinen.

Groet, Victor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5050
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #101 Gepost op: 16 June 2025, 15:04:25 »
Ja, die vond ik ook wel interessant; ik kende het verhaal dat de 2 verdiepingen duurder was door meer personeel (overigens vermoedelijk maar 1 extra? Dus boven 2 en onder 2?), maar dit het roulleren van de bezetting lastig maakte ivm andere typen restauratie was nieuw.

Alleen dus nog niet bevestigd of het sporadisch was..? Wellicht was juist de (uitzonderlijke) Buckelspeise de reden dat deze foto's genomen werden :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4287
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #102 Gepost op: 02 September 2025, 09:37:31 »
Even wat stof, maar het volgende

Ik zag laatst op facebook een foto voorbijkomen waarvan men zei dat het de Rheingold aan de grens was

Hij bestond uit een blauwe 1100 met gele botsneus, twee koersrijtuigen en een kakadu restauratie. Van de koerswagens had 1 rode schorten en 1 grijze schorten. Op blz 50 van "Grensbaanvak Emmerich" staat een soortgelijke samenstelling, maar dan 2 maal rijtuig met grijze schorten

Ny ben ik benieuwd naar het volgende:

- Heeft iemand die foto of waar kan ik hem vinden (ben hem vergeten op te slaan)
- Weet iemand de samenstelling daarvan? Dus de rijtuigtypen?

Dat kan/mag ook van die uit het boek
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #103 Gepost op: 02 September 2025, 10:20:02 »
Zonder foto worden de rijtuigtypen wat lastig (ik heb het boek niet en ook geen facebook), de kleur van de schorten zegt verder niet zo veel want die werden vanaf de tweede helft van de jaren zeventig bij alle rijtuigtypen gaandeweg omgeschilderd naar rood.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #104 Gepost op: 02 September 2025, 11:29:34 »
Alsjeblieft Emmerich, 1982



Mvg, Erich

Foto Willy Kock, FB pagina Oude NS treinen
« Laatst bewerkt op: 02 September 2025, 11:34:40 door Deetrein. Reden: bronvermelding »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums