Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 23:27:03
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 23:21:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 23:03:40
Piko 1136 van AC naar DC door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:51:54
Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: TEE / Rheingold  (gelezen 47383 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:TEE / Rheingold
« Reactie #90 Gepost op: 08 November 2014, 21:07:27 »
was TEE alleen maar 1e klas of ook 2e klas??
voor de rest mooie foto's (y)

gr,
mathyn

TEE was alleen 1e klas + speciale toeslag. Kon alleen met gereserveerde zitplaats gereisd worden.
NS is op een gegeven moment gestopt met het laten rijden van de koepel/uitzichtswagen omdat de exploitatie niet interessant was.
Dit was in de rood/creme periode.

gr Brutus

gr. Brutus

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #91 Gepost op: 08 November 2014, 21:37:36 »
Hendrik Jan

Dank. Bedoelde idd crème blauw. Beperkte inzet dus.

Ik moet nog even nadenken....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7193
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #92 Gepost op: 09 November 2014, 10:36:01 »
Is wèl een hele mooie trein, in blauw-crème. 8)

Maar ik heb ook de 1928-versie, die is crème-paars (!)
De mijne is van Liliput.
Ik vind die versie qua kleur trouwens beter dan de Mätrix, maar dat is een kwestie van smaak. Mätrix heeft dan weer licht in de tafellampjes, da's ook mooi.

En ter contrast scharrel ik nu de crème-rode bijeen.
In 1/100.(lima en roco)
Lima heeft 'em tegenwoordig ook in 1/87, zowel crème blauw, als "blood&custard".

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Kees de Rooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #93 Gepost op: 09 November 2014, 13:34:09 »

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #94 Gepost op: 19 October 2017, 13:43:43 »
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet stellen. Ik ben treinen aan het samenstellen, nu hou ik 1 speisewagen over, in dit filmpje zie je er 2 in 1 trein, ik vroeg me af of dit in internationale treinen (in Duitsland) ook wel eens gebeurde/gebeurt, anders dan in een TEE of is dit een uitzondering.

https://www.youtube.com/watch?v=aJRKxchW5gs
« Laatst bewerkt op: 19 October 2017, 13:47:11 door +++2010*** »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #95 Gepost op: 19 October 2017, 16:54:48 »
In 2012 kan dat, want dat is dan een museumtrein/charter. Toen de TEE's nog voor het eggie reden, rangeerde de DB ook nog, dus kwamen 2 Speisewagens niet voor in 1 trein.

Dirkjan

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #96 Gepost op: 19 October 2017, 17:31:32 »
Ok. Dank.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4954
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #97 Gepost op: 16 June 2025, 11:29:06 »
Goedemorgen..  :) Eerder in dit draadje werd genoemd dat de Buckelspeisewagen reeds in '73 verdween, maar ik kom foto's tegen uit '75 en '76 met dus de Buckelspeisewagen; werd deze sporadisch nog ingezet en zo ja, tot wanneer? Wie weet daar meer van?

Voorbeelden:
'75 https://www.flickr.com/photos/kees-wielemaker/31446137926
'76 in Den Haag. Voor mensen die twijfelen aan de datum; de foto is genomen op het nieuwe CS, dus sowieso na 1973.
https://www.flickr.com/photos/mars1940/49630259501/
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #98 Gepost op: 16 June 2025, 13:00:37 »
Eerder in dit draadje
Bedoel je het bericht van Silvolde bovenaan pagina 3?
Daar staat dat de Buckelspeisewagen 1973 uit de TEE Rheingold verdween.
Jouw afbeeldingen zijn van de TEE Erasmus  :)

Groet, Victor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4954
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #99 Gepost op: 16 June 2025, 13:05:55 »
Ik dacht dat de rijtuigen roullereerde tussen de Erasmus en Rheingold?

Overigens zie ik net een DSO bijdrage met uitgebreid antwoord, zal dat eerst eens lezen:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,5557130,9594350#msg-9594350

PS in de link wordt na 1973 Erasmus niet meer genoemd, maar de beelden duiden hier wel op  ??? iig sporadisch:

Ab Sommer 1973 waren alle Wagen in München-Pasing beheimatetet und die Kurswagensysteme von Rheingold und Rheinpfeil wurden tiefgreifend umstrukturiert. Neu war auch der Durchlauf von ADümh erstmals planmäßig in die Niederlande. So kam es zu einem viertägigen Umlauf für WR 131 (zusammen immer mit einem AD 101) von München mit dem TEE Erasmus nach Den Haag (Übernachtung in Hoek van Holland). Weiter am Folgetag mit dem TEE Rheingold nach Genf und die Tage 3+4 in Gegenrichtung retour nach München.

Allerdings war das nur ein kurzes Zwischenspiel für die schon recht hart mitgenommenen Wagen. Im Winter 1973 oder Sommer 1974 wurden sie hier durch WR 132 ersetzt, die innerdeutsch durch WR 135 frei wurden. Die Buckel-WR erhielten dafür einen zweitägigen Umlauf für das Schnellzugpaar D 512/312 München - Oberhausen - Amsterdam und 313/513 in der Gegenrichtung.
...
Im Mai 1976 war damit Schluß und sie wurden endgültig zur Vollaufarbeitung abgestellt.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2025, 13:10:11 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #100 Gepost op: 16 June 2025, 14:54:12 »
Bedankt voor de link naar die draad op DSO. Interessant in die draad is ook het bericht van "apfelpfeil" waarin de belangrijkste reden staat dat de DB dit restauratierijtuig niet meer wilde inzetten:
voor de dubbeldeks keuken was meer personeel nodig dan voor de enkeldeks. Dus was het personeel niet meer uitwisselbaar inzetbaar in verschillende treinen.

Groet, Victor

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4954
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: TEE / Rheingold
« Reactie #101 Gepost op: 16 June 2025, 15:04:25 »
Ja, die vond ik ook wel interessant; ik kende het verhaal dat de 2 verdiepingen duurder was door meer personeel (overigens vermoedelijk maar 1 extra? Dus boven 2 en onder 2?), maar dit het roulleren van de bezetting lastig maakte ivm andere typen restauratie was nieuw.

Alleen dus nog niet bevestigd of het sporadisch was..? Wellicht was juist de (uitzonderlijke) Buckelspeise de reden dat deze foto's genomen werden :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn