BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Martijn_ op 04 maart 2010, 16:14:39

Titel: TEE / Rheingold
Bericht door: Martijn_ op 04 maart 2010, 16:14:39
Ik heb het nergens kunnen vinden dus daarom hier de vraag. In welke jaren kwam het panoramarijtuig en in welke jaren de bueckelspeisewagen naar Nederland. Is het panoramarijtuig ook in het blauw in Nederland geweest?

gr, Martijn
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: VAM65 op 05 maart 2010, 13:51:04
Hoi Martijn,

De exacte jaren weet ik niet, maar onderstaande foto is op Amsterdam Amstel in 1962 genomen, en dus zijn de rijtuigen nog blauw. In ieder geval kwam het uitzichtsrijtuigen i.t.t. wat sommigen beweren, wel degelijk in Nederland!

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/166965 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/166965)

Op onderstaande foto zie je de Buckelspeisewagen in het blauw, in 1966 op Utrecht CS.

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/160288 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/160288)

Marco
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Gert1 op 05 maart 2010, 13:58:11
Mooie vondst Marco!

mvg,
Gert
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Basilicum op 05 maart 2010, 13:59:37
De Rheingold van 1962 was tot 1965 blauw, daarna rood.
Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Rheingold_(Zug)) vertelt ook het een en ander, maar geeft niet direct een antwoord op de vraag.

Groet,
Basilicum
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 05 maart 2010, 14:33:10
Kijk ook eens in de Railhobby van mei/juni (5-6) van 1999 op blz 28 tot 36. Dit is deel drie van de Rheingold in drie delen.
SK
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Martijn_ op 05 maart 2010, 15:18:52
Die Railhobby gaat aangeschaft worden.
En een hele interessante foto uit 1962.

Martijn
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 05 maart 2010, 15:20:24
 ;D
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Tomasso op 05 maart 2010, 15:22:56
Mooi hè met die blauwe 1100 ervoor, wat een plaatje...  (y)
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Gert1 op 05 maart 2010, 17:06:30
Ik moet ineens denken aan die Railhobby met die foto van die NS 1100 in Rheingold kleuren. Roco zou daar toen ook een model van uitbrengen.
Jaar waarin dat nummer verscheen weet ik niet meer. De maand staat me heel toevallig nog wel bij...    ;)

mvg,
Gert
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 05 maart 2010, 17:43:51
April 2003 pag 5 en 46/47
SK
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Rob Ellerman op 05 maart 2010, 19:37:39
Ik moet ineens denken aan die Railhobby met die foto van die NS 1100 in Rheingold kleuren. Roco zou daar toen ook een model van uitbrengen.
Jaar waarin dat nummer verscheen weet ik niet meer. De maand staat me heel toevallig nog wel bij...    ;)

mvg,
Gert

Ja, en er zijn er destijds maar twee gemaakt  ;D . Een is er bij de toenmalige importeur REZ gekomen, de andere...
Overigens waren er destijds meer dan 200 mensen die zo'n model op voorhand al wilden hebben en derhalve ook intekenden. Was denk ik een van de meest geslaagde aprilgrappen...
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Gert1 op 05 maart 2010, 20:48:42
Inderdaad, was erg geslaagd. Hoewel het mij toen wel verbaasd heeft dat er zo veel mensen in vlogen. Zal wel komen doordat de Rheingold-kleuren ongekend populair zijn.

mvg,
Gert
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: GerardvV op 05 maart 2010, 23:57:08
Nog een paar plaatjes bij overgang van rijtuigen van Rheingold naar Erasmus
(http://farm1.static.flickr.com/198/448452852_e183108ce7.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/198/448452852_e183108ce7_b.jpg)
Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending.
Rotterdam CS
10 april 1974.

(http://farm1.static.flickr.com/130/406131050_86f269e88c.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/130/406131050_86f269e88c_b.jpg)
Lok 1106 met TEE Erasmus in opzending van Rotterdam naar den Haag CS
Rijswijk,
24 mei 1974.

Gerard vV

Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: MathynK op 05 juli 2010, 19:41:04
was TEE alleen maar 1e klas of ook 2e klas??
voor de rest mooie foto's (y)

gr,
mathyn
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Ernst-Jan op 05 juli 2010, 19:54:16
TEE was alleen maar 1e klas. Pas bij de invoering van de EC werden deze treinen twee klassig (en dus gewijzigd van TEE naar EC). In West-Duitsland zelf bij de invoering van IC79 (Jeder Stunde, jeder Klasse). Zie hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans_Europ_Express) voor meer informatie.

Ernst-Jan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: MathynK op 05 juli 2010, 20:11:21
okee,
heel erg bedankt!! ;D

gr,
mathyn
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 26 november 2012, 11:17:59
Nog een paar plaatjes bij overgang van rijtuigen van Rheingold naar Erasmus
(http://farm1.static.flickr.com/198/448452852_e183108ce7.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/198/448452852_e183108ce7_b.jpg)
Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending.
Rotterdam CS
10 april 1974.

(http://farm1.static.flickr.com/130/406131050_86f269e88c.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/130/406131050_86f269e88c_b.jpg)
Lok 1106 met TEE Erasmus in opzending van Rotterdam naar den Haag CS
Rijswijk,
24 mei 1974.

Gerard vV



Even een oud draadje weer nieuw leven inblazen:

De Erasmus en de Rheingold waren de enige twee TEE's die planmatig met Panoramarijtuig reden in 1974 (aldus het spoorboekje buitenland).

Naar aanlediing van bovenstaande twe foto's heb ik een paar vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

In beide gevallen zie ik dat het Restauratierijtuig GEEN uitbouw in het dak heeft. Op de ene foto is het rijtugi in TEE kleuren, op d andere in DSG kleuren. Als ik de Erasmus na wil maken in de eerste helft van 1974, kan ik dan beter een rijtuig in TEE kleuren nemen of een DSG uitvoering, wat kwam het meeste voor?

Zijn de vier benodigde rijtugien ook in model (exact 1:87) te krijgen met computernummers op de bakken? Ik zie bijvoorbeeld bij Roco set 64109, maar dat is TP III en heeft het panoramarijtuig Deutsche Bundesbahn op de zijwand staan, terwijl ik op bovenstaande foto's in beide gevallen Rheingold zie.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen, want dit is wel een erg leuk treintje achter een blauwe 1100!

Jeroen
 
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Frans van Meerwijk op 26 november 2012, 12:01:26
Hoi Jeroen,

1. Panorama-in-TEE-kleur maar met de kreet "Rheingold" is er bij mijn weten van Lima geweest, heel mooi 1:87.

2. Die "Buckelspeisewagen" was naar ik begreep geen succes, die is zowel in de binnenlandse (DB) dienst dan ook al snel vervangen door die WRMZ-gevallen van 27,5 meter lang (als je er eentje met stroomafnemer wilt: zoek een bouwdoos van ADE  ;) )

3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.

4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.

Maar je hebt helemaal gelijk: met een blauwe 1100 ervoor een leuk treintje!  (y)
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 26 november 2012, 12:18:39
Bedankt Frans!

Ik heb ondertussen ook nog even zitten zoeken en kwam deze nummers tegen:

Roco 64074 voor de restauratie en de twee zitrijtuigen en Roco 45924 voor het Panoramarijtuig. Dit laatste rijtuig heeft dan alleen Deutsche Bundesbahn als tekst en geen Rheingold. Voordeel is wel dat alle bakken dan van één merk zijn.

Hadden alle Panoramarijtuigen in 1974 de tekst Rheingold, of kan ik die met Deutsche Bundesbahn ook gewoon inzetten?

En klopt die set 64074 met wat in het echt in de Erasmus mee reed?

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Quinzeedied op 26 november 2012, 12:28:13
Citaat van: Frans van Meerwijk link=topic=26321.msg775885#msg775885
3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.
4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.

De laatste blauw-creme rijtuigen waren eind jaren zestig al rood-creme geschilderd, zo rond de tijd dat de eerste rijtuigen computernummers kregen (ergens rond 1967/1968). In een Marklin-folder stond ooit wel een foto van een TEE met daarin ook enkele blauw-creme rijtuigen, in combinatie met rood-creme met computernummers. Loc nog wel met het E10 nummer voorop.
In 1974 waren er dus zeker geen blauw-creme rijtuigen meer voor de Rheingold/Erasmus. Weliswaar was de huisstijl voor de normale D-Zugrijtuigen al in de overgangsfase naar blauw-creme, maar ik vraag me af of deze rijtuigen in 1974 nog wel meereden als versterking (immers voldoende eersteklas TEE-rijtuigen), en al helemaal naar het buitenland.

Maar een ieder staat natuurlijk vrij te rijden met hetgeen hij wilt. ;)
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Frans van Meerwijk op 26 november 2012, 12:54:53
@ jeroen:
geen dank,en over dat opschrift op de panoramarijtuigen durf ik eigenlijk niets te zeggen, volgens mij mag het allebei ???
Of je die Rembrandt-set kunt gebruiken betwijfel ik een beetje; die wagens hebben een "Tonnendach" en de foto laat duidelijk "Steildach" zien, al valt me dan wel weer op, dat er een gewone rode DSG-restauratie meeloopt...  :-\

@ quinzeedied:
kijk wel uit hè: het blauw/crème van de Rheingold is iets heel anders dan dat Ozeanblau/Beige van die toen opkomende huisstijl... Maar het zit er inderdaad wel in, dat ze voor deze 'Luxuszug' wel wat fatsoenlijk materieel op reserve hielden.

Ik denk, dat vrijwel alles wel mag en anders het verzoek aan de echte puristen om een correcte Rheingold te posten (maar dan ook compleet met de wagennummers... :D )
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 26 november 2012, 13:00:32
Martijn,

Als je in bezit ben van Railhobby, moet je eens in de jaargangen

1997/3 Erasmus
1997/10 Mitopa,

1998/1 Rheingold voor de oorlog
1998/4 Rheingold jaren '50
en
1999/5-6 Rheingold 1960
bekijken.
Daarin geeft o.a. Gerard van der Weerd (seinarm.nl) een goede uitleg.

SK
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: jakop op 26 november 2012, 13:02:21
Martijn ?  ???  ;D
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 26 november 2012, 13:04:49
Martijn ?  ???  ;D

Ja .....dat is toch de vraag steller????
Maar jullie mogen ook kijken hoor ;D
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: jakop op 26 november 2012, 13:16:41
Nee hoor: Jeroen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26321.msg775878.html#msg775878)

Het bericht van Martijn daar boven is uit 2010....en fijn dat we mee mogen kijken  ;)
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 26 november 2012, 13:19:33
Voor dit thema is de film die Geranova begin 60-er jaren op VHS heeft uitgebracht. De film beschrijft de rit vanaf Amsterdam waarna in Utrecht het deel uit Hoek van Holland met daarin de Buckelspeisewagen wordt aangekoppeld. In Arnhem wordt de 1100 afgekoppeld om voor een V200 plaats te maken. Heerlijke nostalgische opnamen. Met de V200 wordt de reis voortgezet om in Duisburg koerswagens met de Rheinpfeil (Dortmund-München) uit te wisselen. Daar krijgt de Rheingold het panorama rijtuig en de daaraan gekoppelde Bückelspeisewagen WR4-üm62. De Buckelspeisewagen uit Hoek van Holland vervolgt zijn reis naar München. Toen Arnhem-Emmerich geëlektrificeerd was verviel de inzet van de V200 en werd in Emmerich van elektrische locomotief gewisseld.
De drie panorama rijtuigen AD4üm-62 uit de eerste serie hadden 8 kleine vensters in de koepel en waren van het opschrift "RHEINGOLD" voorzien. De tweede serie - AD4üm-63 - hadden 4 grote vensters met het opschrift "DEUTSCHE BUNDESBAHN" onder de koepel. Ik neem aan dat deze rijtuigen in de Rheinpfeil werden ingezet.

Interessante informatie is ook te vinden in de Eisenbahn Journal Special 1-2011 welke volledig in het teken van de Rheingold staat.

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 26 november 2012, 13:27:24
Maar was dat in 1974 ook nog zo Rob, of konden toen zowel de Rheingold als de Deutsche Bundesbahn in de Erasmus voorkomen?

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 26 november 2012, 19:28:07
Even de vraag terug halen, die is nu wat verstopt:

Klopt het dat Roco 45924 + 62076 ren cotrecte treinsamenstelling vormen voor TEE Erasmus uit 1974?

En moderatoren: kan / mag dit draadje naar treinsamenstellingen?
Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Bert van Gelder op 26 november 2012, 20:35:53
Antwoord op je eerste vraag: weet ik niet..  ;)

Antwoord op je tweede vraag: goed idee.. :D

Dit bericht verwijdert zich automatisch binnen 24 uur...

Gr, Bert
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: André82 op 26 november 2012, 20:48:53
Ik heb het nergens kunnen vinden dus daarom hier de vraag. In welke jaren kwam het panoramarijtuig en in welke jaren de bueckelspeisewagen naar Nederland. Is het panoramarijtuig ook in het blauw in Nederland geweest?

gr, Martijn
Het Panorama rijtuig was vorig jaar nog in Nederland, zie foto: http://www.flickr.com/photos/edwin_mos/6217806613/in/photostream  (y)

Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 26 november 2012, 22:32:23
Hallo Jeroen,

Ik heb inmiddels even verder gesnuffeld en zo weer wat informatie opgedaan.
Tot 1973 was de Buckelspeisewagen met het panorama rijtuig deel van de Rheingold. Na 1973 werd de Buckelspeisewagen door de 'Vollspeisewagen' van de serie WR132 vervangen. In 1978 werden de panorama rijtuigen verkocht en werd de WR132 aan het bar rijtuig uit de serie ARD 105/105 gekoppeld. In 1983 volgde de nieuwe lichting met de Clubwagen.

Voor wat betreft de opschriften ben ik niet zoveel wijzer geworden. Bij de eerste serie met 8 ramen is de met geëloxeerde letters aangebrachte "RHEINGOLD" tekst ook na de omnummering in 1963 en de UIC registratie in 1967 behouden gebleven; De "DEUTSCHE BUNDESBAHN" tekst is in deze transactie in ieder geval bij één rijtuig van de tweede serie verdwenen. Ik kan je hieromtrent meer opgedane informatie naar je sturen.

Groet,
Rob 
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 26 november 2012, 22:48:50
@Frans van Meerwijk

Hallo Frans,
De variatie in dit tijdvak was voor mij juist de reden om hiervoor te kiezen. Vor-computer en vroeg UIC materiaal, Rheingold en TEE internationale treinen, klassiek DB , pop-kleuren en tü/be DB huisstijl alsmede de combinatie van stoom, diesel en elektrisch. Zelf ben ik van bouwjaar 50 en heb vanwege een eerdere relatie nog de rode diesels in Friesland en de Achterhoek meegemaakt en gefotografeerd.
Mijn modelbouw verzameling omvat naast normaalspoor materiaal ook nog een redelijke hoeveelheid smalspoor modellen.

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 26 november 2012, 23:00:27
Ik denk, dat vrijwel alles wel mag en anders het verzoek aan de echte puristen om een correcte Rheingold te posten (maar dan ook compleet met de wagennummers... :D )
U vraagt, wij draaien. De TEE 6 Rheingold in 1978. Na de panoramarijtuigperiode (die volgt nog). Twee rijtuigen voor Amsterdam en 4 voor Hoek van Holland.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/tee6-1978.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/tee6-1978.jpg)
(bron: Drehscheibe-online)

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Chris op 26 november 2012, 23:02:15
 (y) (y) (y)
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Ruud K op 26 november 2012, 23:03:59
Echt super, Dirkjan. 
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 27 november 2012, 10:47:37
dat set 64074 bruikbaar is in 1974 is inmiddels wel duidelijk, hartelijk dank allemaal! Vraag die ik nu nog heb, heeft Roco ook een TP-IV model van het Panoramarijtuig in de TEE kleuren met de tekst Rheingold?

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 27 november 2012, 11:29:42
Roco heeft de versie met 4 zijramen gemaakt, deze had DEUTSCHE BUNDESBAHN op de zijkant. De versie met 7 ramen heeft RHEINGOLD erop gehad. Deze is alleen door Lima uitgebracht, bijvoorbeeld in de set 149794. Die heeft Chris al eens getoond op zn site. Daarmee ben je in 1 keer klaar voor de basis samenstelling voor de Rheingold.

Dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 27 november 2012, 11:38:00
Ok, bedankt, dan de volgende vraag: kwam het panoramarijtuig met Deutsche bundesbahn ook in TEE 24 / 25 Erasmus mee in 1974, of was dat altijd een rijtuig met Rheingold tekst?

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 27 november 2012, 12:10:03
Ik heb deze voor je kunnen vinden.

Allemaal LIMA en exact 1 op 87.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagens_002_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagens_002_3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagens_003_3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wagens_003_3_2.jpg)
Zoals je misschien weet is men in Duitsland druk bezig om de "Bult" te restaureren en hebben daar heel veel geld voor nodig.
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 27 november 2012, 12:17:23
@ Sobat Kras

In de Modelleisenbahner nummer 7-2012 staat een foto van de Rheingold in blauw/creme kleur met direct achter de loc de Buckelspeisewagen. Aangezien de foto op 29-5-2012 gemaakt is maak ik daar uit op dat de restauratie van de Buckelspeisewagen afgerond is.

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 27 november 2012, 13:46:45
Alleen dat is mijn vraag niet.... ???

DB had twee uitvoeringen van het panortamarijtuig. eentje met 8 ruitjes naast elkaar in de koep[el, en eentje met 4 ruiten naast elkaar in de koepel. De rijtuigen met 8 ruitjes hadden de tekst Rheingold en de vier ruitenversie de tekst Deutsche Bundesbahn. tot nu toe heb ik alleen foto;'s gezien van de Erasmus in 1974 met het rijtuig met rheingold erop in NL, maar ik wil graag werten of de versie met Deutsche Bundesbahn ook in de Erasmus voor kwam, dus in plaats van het rijtuig met de Rheingold tekst.

jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 27 november 2012, 15:26:54
In bedrijf was er geen onderscheid tussen de twee series (3 8 raams, 2 4 raams) en deeed de 4 raams ook dienst in de Rheingold. Bewijzen:
 zie foto (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,3343791,3343791) met de 103 124 de TEE 6 Rheingold in 1974 (iets naar onderen)
in Zwitserland (http://www.abload.de/img/0126-10neu4800sssaozieo.jpg) de 4 ramer met de Rheingold

Dat de 4 ramers ook in de Erasmus reed is te verklaren, dat er een 4 daagse omloop bestond voor de stammen bestaande uit een Apm, Avm, WRm en ADm. Deze 4 stammen reden de Erasmus Den Haag - Müchen vv en Rheingold Hoek v H - Geneve vv met een uitwisseling Den Haag - Hoek v H vv om alle wagens periodiek te kunnen onderhouden in München.

Vanaf de zomer van 1976 was de fun voorbij voor de ADm en reed in plaats daarvan een barwagen (ARDm)

Trouwens bestond er van de WRmz 131 (de Buckel) maar 1 die "TRANS EUROP EXPRESS" op de zijkant had, de rest had eerder DSG of DB er op staan. Vanaf ca 1972 was de DSG opdruk passé.

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: sixkiller op 27 november 2012, 16:04:03
Ik heb hier nog iets wat wellicht interessant is (maar misschien al genoemd is).

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5669592,5669592

en  samenstellingen (ook rembrandt) in 1970, 1972 en 1979

http://www.michaelsen-ellerau.de/Modellbahn/Grosses_Vorbild/Zugkompositionen/Zugtabellen/body_zugtabellen.html



Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 27 november 2012, 16:45:56
Die bovenstaande samenstellingen zijn echter wel foutief, de gedeelten Hoek v H - Emmerich en Amsterdam - Emmerich worden afzonderlijk als treinen aangegeven, terwijl ze in Utrecht samen werden gevoegd.

Hier weer twee samenstellingen
Als eerste de Rheingold uit 1969. Weer geen Aussichtswagen (die reed slechts van 1973 - 1976 in NL) maar een trein met 5 verschillende eindbestemmingen, slechts 1 wagen reed helemaal tot Geneve.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/tee10-1969.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/tee10-1969.jpg)
Volledig samengesteld uit Roco materiaal

Als tweede de TEE 25 Erasmus uit 1975, de tegenhanger van de Rheingold qua wagenomloop. Ipv de Buckelspeisewagen, die 1973 niet haalde, rijdt hier een rode WRm mee.
(http://nh-finescale.nl/bnls-images/tee25-1975.jpg) (http://nh-finescale.nl/bnls-images/tee25-1975.jpg)

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Hans Reints op 27 november 2012, 23:52:14
pssst...kan je het plaatje aanklikbaar maker.....is zomoeilijk te lezen....dank u
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 28 november 2012, 00:12:15
zijn aanklikbaar, maar nu ook leesbaar, tada
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 28 november 2012, 07:49:40
Helemaal super! Hartelijk dank allemaal!

Roco's 64074 heb ik inmiddels voor een leuk prijsje weten te traceren, zodat ik op het panoramarijtuig na, de trein al compleet heb  ;). Voordeel is ook nog eens dat je met die set ook al een bestaande TEE, namelijk de Rembrandt, kunt rijden.

Nu nog eens op zoek naar het panoramarijtuig. Klopt het dat de Roco versie TP IV alleen in set 45924 is uitgebracht en dus niet als los rijtuig?

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 28 november 2012, 08:11:58
Lima heeft ooit de ADmh 101 los uitgebracht, Roco niet. Nummer is: 309671. Maar dat lijkt wel een witte olifant, totaal onvindbaar.

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 28 november 2012, 08:30:13
Poeh, dan gaat het vinden van dat Panoramarijtuig dus nog een hele toer worden, want die van Roco zal ook wel niet vaak uit de set gehaald worden voor de losse verkoop....  :(

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 28 november 2012, 10:28:45
Jeroen, Roco brengt onder artikel nummer 64109 dit jaar nog een 3-delige Rheinpfeil set uit met zowel de Buckelspeisewagen als het panoramarijtuig.

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 28 november 2012, 10:38:44
Die set is TP III, dus voor Jeroen niet echt passend, die rijdt 1974.

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Machinist Johan op 28 november 2012, 10:46:46
Maar die set voor TP3 is wel te gebruiken voor nederlands treinverkeer?
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 28 november 2012, 11:20:08
Nee, de Aussichtwagen heeft alleen van 1973-1976 in NL gereden (en een keer als promotie bij de introductie in 1962, in het blauw), de Buckelspeisewagen heeft langer in NL gereden, maar om nou voor 2 wagens een set van drie te kopen..

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 28 november 2012, 11:28:06
Als je nu naarstig maar vergeefs 'naar een witte olifant' op zoek bent is deze set toch te overwegen en de panoramawagen van UIC opschriften te voorzien. Indien de overige rijtuigen niet in je tijdperk passen kun je ze altijd nog verkopen. Op deze wijze ben ik aan een Buckelspeisewagen in TEE outfit gekomen.

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 28 november 2012, 12:10:30
Die Buckelspeisewagen wil ik liever niet. Daarom heb ik gekozen voor set 64074, waarbij ik meteen de twee normale 1e klas rijtuigen en de WRmh132 te pakken heb. Die drie vormen samen TEE Rembrandt, dus kan er al realistisch gereden worden. Alleen maak ik het me nu inderdaad wel lastig om nog en los panoramarijtuig te vinden, liefst ook van Roco.En om nou een hele set voor één rijtuig te kopen....

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 28 november 2012, 13:21:56
In "Das grosse TEE-Buch"staat een foto van de TEE Rembrandt op de enkelsporige IJsselbrug bij Westervoort. Het restauratierijtuig is zo te zien niet een WRmh 132 maar waarschijnlijk een ARmz 211. Weet iemand of dit rijtuig vaker in Nederland ingezet werd?

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 28 november 2012, 13:31:01
Ja, de ARmz 211 en de ARDm105/106 werden vaak als vervanging voor restauratierijtuigen gebruikt. Vooral naar Nederland, want de treinen zaten op dat deel niet echt vol, dus een kleinere keuken kon dat ook nog bolwerken. Van de WRmh 132 waren er maar 24, van de 135 maar 34, dus dat was niet echt veel, vooral na de invoering van het IC net in 79 werd het krap en reden de andere wagens veel ter vervanging.

In de samenstelling van de Rembrandt in 1974 rijdt er een ARmz volgens plan mee, samen met een Apm En een Avm tot/van Amsterdam

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 28 november 2012, 13:42:06
Dirkjan, volgens mij hebben zowel de WR132 als de WR135 42 zitplaatsen, verdeeld over een rook- en een niet-roken gedeelte.

Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 28 november 2012, 13:45:32
ik heb het over aantallen rijtuigen, niet zitplaatsen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: GerardvV op 29 november 2012, 23:48:28
DB had twee uitvoeringen van het panortamarijtuig. eentje met 8 ruitjes naast elkaar in de koep[el, en eentje met 4 ruiten naast elkaar in de koepel. De rijtuigen met 8 ruitjes hadden de tekst Rheingold en de vier ruitenversie de tekst Deutsche Bundesbahn. tot nu toe heb ik alleen foto;'s gezien van de Erasmus in 1974 met het rijtuig met rheingold erop in NL, maar ik wil graag werten of de versie met Deutsche Bundesbahn ook in de Erasmus voor kwam, dus in plaats van het rijtuig met de Rheingold tekst.
jeroen

Plaatjes van een vierramer, ook al zijn het slechte opnamen. Waar trouwens met de beste wil geen opschrift "Deutsche Bundesbahn" op te ontdekken valt, alleen maar DB Keks.
Ook hier weer rode DSG wagen wat zeer regelmatig voorkwam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/730300_03b_02a_1100_met_TEE_Erasmus_Rijswijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/730300_03b_02a_1100_met_TEE_Erasmus_Rijswijk.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/730300_03b_03a_1100_met_TEE_Erasmus_Rijswijk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/730300_03b_03a_1100_met_TEE_Erasmus_Rijswijk.jpg)
Overbrenging TEE Erasmus-TEE Rheingold,
Rijswijk,
juli 1973.
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: E94 op 17 december 2012, 20:39:36
Citaat
Als tweede de TEE 25 Erasmus uit 1975, de tegenhanger van de Rheingold qua wagenomloop. Ipv de Buckelspeisewagen, die 1973 niet haalde, rijdt hier een rode WRm mee.

Zetten we de Buckelspeisewagen (WRmh131) niet een beetje vroeg op een zijspoor? In de volgende publicaties zijn foto's van de TEE Erasmus te vinden uit 1973 met de combinatie van een Panoramarijtuig en een Buckelspeisewagen:
"Vom Fernschnellzug zum Intercity", blz. 354 en 364,
"Trans Europ Express", Maurice Mertens, Alba 1987, blz. 218,
"Elektrische locomotieven NS serie 1100", blz. 232,
"Elektrische locomotieven NS serie 1200", blz. 99.

Wellicht kan iemand in de VRM III van 1973/74 nagaan wat het rijtuiggewicht van de voorgeschreven WR is? Een WRmh131 weegt meer dan 50 ton, opvolger WRmh132 ongeveer 45 ton.
 
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 17 december 2012, 21:26:45
In de VRM van 1974 staat de WRm met een gewicht van 45 ton genoemd. Ik heb geen VRM van 1973 ter beschikking.

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Weerd op 17 december 2012, 23:14:32
Hier een weergave van de Railhobby, zoals ik dat destijds had uitgezocht.
In Utrecht werd de trein in twee delen gesplitst, een voor Amsterdam en een voor Hoek van Holland (voor de Engelse reizigers).
De veelgeroemde panoramarijtuigen, ook wel “dome-cars” genoemd waren in de beginperiode niet toegelaten in Nederland vanwege overschrijden van het vrije ruimteprofiel. Desondanks kwamen ze incidenteel wel in Nederland. Foto's in het Utrechts archief laten dat zien.
Naderhand zijn zij aangepast waardoor ook Nederlandse inzet mogelijk was. Maat dat was pas ergens in de zeventiger jaren.


 juni 1969 -mei 1970   TEE 9
Emmerich - Utrecht
loc             Avm
      18
      DB
München- Asd   
     Avm
       8
      DB
Chur- Asd   
      Apm
      17
      DB
Genève- Asd   
     Avm
      7
      DB
Milano - Ut (Hld)
     WRm
      -
      DSG
München -Ut (Hld)
     Avm
     5
     DB
Milano - Ut (Hld)

 
TEE 9 Utrecht - Amsterdam
loc             Avm
      18
      DB
München- Asd   
     Avm
       8
      DB
Chur- Asd   
      Apm
      17
      DB
Genève- Asd   


TEE 9 Utrecht - Hoek van Holland
loc             Avm
      7
      DB
Milano - Ut (Hld)
     WRm
      -
      DSG
München -Ut (Hld)
     Avm
     5
     DB
Milano - Ut (Hld)

Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 17 december 2012, 23:23:02
Gerard,

Ik ben er nog niet uit. Reed de loc vanuit Emmerich met de voorste drie door tot Amsterdam of werden de voorste 3 in Utrecht er afgehaald en ging de loc door haar HvH en werden de andere door een andere loc naar Amsterdam gebracht?
En kun je zien wat het tonnage was van de WRm?

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 17 december 2012, 23:35:46
Het blijft een leuk topic. Ik heb van internet een foto gehaald waarop een TEE met panorama rijtuig getrokken door een 1200 richting HvH te zien is. De foto is volgens de omschrijving in Rotterdam CS gemaakt.

Overigens ben ik benieuwd naar de aanpassingen waarna het panorama rijtuig op het NS net toegelaten werd. Volgens mij is het panorama dak pas in Noorwegen verkleind.

Groet,
Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Silvolde op 17 december 2012, 23:40:38
Triest te vernemen dat Het laatste traject naar HvH een metro traject wordt. Ik was 5 December met mijn zoon in HvH - op weg naar de stormvloedkering - en vertelde van de spoorse activiteiten aldaar uit het verleden. Zelf heb ik ruim 30 jaar geleden daar veel internationale rijtuigen zien staan die maar al te graag door vrijende stelletjes gebruikt werden....

Gr, Rob
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: E94 op 18 december 2012, 08:08:00
In de VRM van 1974 staat de WRm met een gewicht van 45 ton genoemd. Ik heb geen VRM van 1973 ter beschikking.

dirkjan

Dirkjan,

Bedankt, dat maakt het regelmatig gebruik van de Buckelspeisewagen in de Rheingold en Erasmus in 1974 niet waarschijnlijk. Ben wel nog steeds benieuwd naar het gewicht van de WR in de VRM III van 1973.
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Rudolfph op 18 december 2012, 10:49:46
Volgens deze bron (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,3706669) zijn de WRm131 in 1972 uit de Rheingold verdwenen, daarna nog kort in IC "Porta Westfalica" en TEE "Saphir" gebruikt, maar al vrij snel nog uitsluitend in D-treinen, afgewisseld met perioden van stilstand. In 1977 zijn er nog 2 verhuurd aan de ÖBB de Transalpin Wien-Basel (foto (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,5557130)), maar kort daarop werd de gehele serie buitendienst gesteld.
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: E94 op 18 december 2012, 12:40:10
Rudolfph,

Er zijn verschillende bronnen die geen eenduidige informatie geven over het gebruik van de Buckelspeisewagen in de Rheingold en de Erasmus. Wat er dan overblijft is foto's nazoeken (er zijn meerdere foto's die het gebruik van de Buckelspeisewagen in de TEE's Erasmus en Rheingold in de zomer van 1973 laten zien), en in NS-voorschriften nazoeken welke rijtuiggewichten worden opgegeven. Zowel de Buckelspeisewagen als de Panoramawagen waren veel zwaarder dan de overige rijtuigen, dus kan een hoog gewicht een aanwijzing zijn dat de Buckelspeisewagen in die TEE dienst zou moeten doen.
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: E94 op 18 december 2012, 12:55:18
De veelgeroemde panoramarijtuigen, ook wel “dome-cars” genoemd waren in de beginperiode niet toegelaten in Nederland vanwege overschrijden van het vrije ruimteprofiel. Desondanks kwamen ze incidenteel wel in Nederland. Foto's in het Utrechts archief laten dat zien.

Gerard,

Bedoel je de foto van het Rheingold panoramarijtuig op Amsterdam Amstel genomen op 26 mei 1962? Of zijn er meer foto's van het blauw/crème panoramarijtuig in de jaren zestig Nederland? De genoemde datum was de laatste dag van de winterdienst 1961/1962, dus de reguliere D10 Rheingold reed op die dag (voor het laatst) van Hoek van Holland via Venlo naar Basel SBB. De trein op de foto zal dus een extra trein geweest moeten zijn (wellicht een persrit voor de introductie van de nieuwe Rheingold).
Het is aardig om te vermelden wat er bij de Rheingold dienstregeling in het spoorboekje van de zomerdienst van 1962 staat:
Citaat
In de Rheingold rijdt tussen (Dortmund-)Duisburg en Basel een panoramarijtuig met hooggelegen zitplaatsen, van waaruit men een uniek uitzicht heeft op het landschap.
De plaatsen in dit rijtuig zijn vrij (geen plaatsbespreking mogelijk).
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Weerd op 18 december 2012, 18:55:11
Dirkjan,

Een loc reed de gehele trein naar Utrecht. Daar pas werd de zaak gesplitst.
Gewicht WRM: 50 ton (in 1962).

In 1966 werden er WRM's gebruikt met een gewicht van 45 ton.

Gerard
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 18 december 2012, 20:26:08
Een loc reed de gehele trein naar Utrecht. Daar pas werd de zaak gesplitst.
Klopt, vandaar mijn vraag, reed de lok verder vanuit Utrecht naar Asd of naar Hld met de helft van de trein. Ik vermoed met het voorste gedeelte door naar Asd en een lok die via een kruiswissel de andere 3 oppakt om naar Hld te rijden. dus ergens op de sporen 4/5 of 6/7 in Utrecht via de kruiswissels in het midden.

Vreemd, dat de WR in 66 al een gewone WR was.

dirkjan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Weerd op 18 december 2012, 20:45:38
. . .  reed de lok verder vanuit Utrecht naar Asd of naar Hld met de helft van de trein. Ik vermoed met het voorste gedeelte door naar Asd en een lok die via een kruiswissel de andere 3 oppakt om naar Hld te rijden. . . 
dirkjan[/quote]

Dat weet ik niet. Het lijkt me dat de originele loc doorrijdt naar Amsterdam en dat een andere het achterste deel naar Hoek van Holland reed. Dit gaat het snelste en kost niet al te veel rangeertijd. Immers, de passagiers blijven in de trein zitten. In Nederland mag je niet rangeren met de treinreizigers in de trein. Dus een andere loc tegenaan plaatsen is waarschijnlijk de juiste oplossing.

Gerard
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 18 december 2012, 20:47:46
Dat was inderdaad ook mijn redenering
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Arnold op 18 december 2012, 22:16:09
De Buckelspeisewagen reed ook altijd mee in de dagtrein naar Muenchen. Kleurstelling turkoois/beige. Vertrek Arnhem rond 09.00 uur ' s morgens. D300?
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 20 december 2012, 13:27:58
Nog even een vraag over de Uitzichtswagen, of wel de DB ADümh101.

Zoals al eerder gemeld, zijn hier vijf rijtuigen van geweest. 3 gebouwd in 1962 met in de lengterichting van het rijtuig gezien, acht ramen in de glazen koepel. Deze rijtuigen hadden de tekst Rheingold op de zijwanden. In 1963 werden er nog twee geleverd. Deze hadden echter minder stijlen in de koepel, zodat er vier grote ramen in de lengterichting zaten. Beide rijtuigen hadden de tekst Deutsche Bundesbahn onder de koepel.

Nu heb ik van dit laatste type een roco rijtuig kunnen kopen uit TP III. Nu wil ik deze aanpassen naar TP IV, 1974. In de rode band heeft mijn rijtuig nu geen DB logo. Deze moet er wel komen met daaronder het computernummer en de benaming van het rijtuig: ADümh101.

Nu is echter mijn vraag: hadden deze twee rijtuigen nog de uitgeschreven tekst Deutsche Bundesbahn op de zijwanden in 1974?

Ik hoop dat iemand dat weet, want ik kan er helaas niets over vinden.

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: ex44 op 20 december 2012, 13:33:27
Leuk om uit te zoeken. Ik zou hier (http://www.google.de/search?q=aussichtswagen+rheingold&hl=de&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=OwXTUJvmG-TC0QXZq4DgCg&ved=0CD4QsAQ&biw=1440&bih=795) eens beginnen met grasduinen.

Groet,
Jan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 20 december 2012, 14:13:59
Daar ben ik al dagen mee bezig, maar ik vind daar geen duidelijk antwoord. Vooral niet omdat een van de rijtuigen als museumuitvoering de tekst Rheingold heeft gekregen, terwijl het een vierramer is...  :-\

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: ex44 op 20 december 2012, 14:29:08
Hmm... de vierramers hadden nooit Rheingold als tekst. Pff... even op een rijtje, je zoekt een vierramer met computernummer èn de tekst "Deutsche Bundesbahn".
Ik ga nog even kijken voor je.

Groet,
Jan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 20 december 2012, 14:39:36
Nou, eigenlijk wil ik weten of de teksten bij beide vierramers eraf zijn gehaald, en zo ja wanneer.

Bij de diverse modellen zie je namelijk ook veel verschillen.

met tekst. zonder DB logo en met TP III nummer op de stelbalk
met tekst, met DB logo en met TP III nummer op de stelbalk
met tekst, met DB logo en computernummer onder het logo
zonder tekst, met DB logo en computernummer onder het logo


Jeroen  
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: ex44 op 20 december 2012, 16:51:46
Hoi Jeroen,

in de EJ-Special 1-2011 vond ik het volgende:

"Der Schriftzug RHEINGOLD an den drei Aussichtwagen des Lieferjahres 1962 blieb erhalten, die Aufschrift DEUTSCHE BUNDESBAHN an den beiden nachgelieferten Exemplaren dagegen nicht."

Waarbij vermeld wordt dat vanaf 30 mei 1965 de treinen Rheingold en Rheinpfeil in het TEE-net zijn opgenomen, de rijtuigen echter pas in 1966/67 van kobaltblauw naar purperrood wisselden.
Op grond hiervan kun je concluderen dat de ADümh's in 1974 ZONDER de tekst Deutsche Bundesbahn liepen.

Maar: zie ook mijn onderschrift ;)

Groet,
Jan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Jeroen Water op 20 december 2012, 18:27:20
Maar er staat niet WANNEER de teksten verdwenen. Want waarom heeft Roco dan diverse uitvoeringen in het rood uitgebracht MET tekst?

Of heeft Roco zijn huiswerk niet goed gedaan???

Jeroen
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: ex44 op 20 december 2012, 18:40:42
Het citaat even uitgebreid:

"Beide Züge verkehrten ab 30. Mai 1965 unter dem internationalen Qualitätssymbol. Die Fahrzeuge wurden erst 1966/67 entsprechend umlackiert, wobei man das bisherige Kobaltblau durch Purpurrot (RAL 3004) ersetzte und den beigen Farbton beibehielt. Der Schriftzug RHEINGOLD an den drei Aussichtwagen des Lieferjahres 1962 blieb erhalten, die Aufschrift DEUTSCHE BUNDESBAHN an den beiden nachgelieferten Wagen dagegen nicht. Die Speisewagen..."

Zoals ik het lees verdween het opschrift "Deutsche Bundesbahn" toen men de rijtuigen in TEE-kleuren schilderde. Dat zou dus inhouden dat er geen rood-beige rijtuigen met dit opschrift zouden hebben rondgereden.

Of er zit een hiaat in wat we tot nu toe weten (op grond van bovenstaand citaat), òf Roco heeft z'n huiswerk niet goed gedaan.
Verder zoeken dus....

Groet,
Jan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: ex44 op 20 december 2012, 18:56:39
In het Skt.Goar-draadje op Stummi schrijft de auteur ook nog een stukkie: hier, beetje scrollen (http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=42457&start=725#p806016).
Tot nu toe heb ik alleen het DB-opschrift op foto's van modelrijtuigen gezien, niet op foto's van de echte.

Gr.J.
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Frans van Meerwijk op 20 december 2012, 19:17:45
 :-[ Ik heb hier geen foto's van, maar ik kan mij een trip naar Duitsland herinneren met een overstap op Frankfurt/Main Hbf, volgens mij 1971, waar zo'n rood-beige Dome-car op het spoor naast ons stond MET de tekst Deutsche Bundesbahn. Ik schijn toen tegen mijn reisgenoot gezegd te hebben: ze bestaan dus echt... Ik neem dan ook aan, dat de kreet "DB", die immers alleen maar uit geschilderde letters (of wellicht zeefdrukletters?) bestond verdween op het moment dat er een nieuwe kwast verf over de bakken ging  ???
Voor de "Rheingoldletters" geldt dit uiteraard niet, dat waren namelijk opgeschroefde/opgezette letters, die kwamen na het kwasten weer lekker terug...
Vragen, vragen, vragen...
(En ik hou me dus lekker bij die kobaltblauwe Rheingold-1962 en daarnaast de (ADE-)Rheingold-1986 in Bundesgebiet, tenminste geen gedoe over "Buckelspeisewagen" of "Aussichtswagen" waar ik misschien géén rammelende 1100 voor zou mogen zetten... ;D
Maar het was en is een leuke trein, 1:1 én 1:87...
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: Ruud K op 20 december 2012, 19:50:45
Nog meer informatie op de homepage van de bouwer van het Sankt Goar-draadje: http://www.rheinmodellbahn.de/
Even in het menu aan de linker zijde klikken en je vindt een schat aan informatie.

Groet,
Ruud
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: GerardvV op 20 december 2012, 23:06:08
Nu heb ik van dit laatste type een roco rijtuig kunnen kopen uit TP III. Nu wil ik deze aanpassen naar TP IV, 1974. In de rode band heeft mijn rijtuig nu geen DB logo. Deze moet er wel komen met daaronder het computernummer en de benaming van het rijtuig: ADümh101.

Nu is echter mijn vraag: hadden deze twee rijtuigen nog de uitgeschreven tekst Deutsche Bundesbahn op de zijwanden in 1974?

Ik hoop dat iemand dat weet, want ik kan er helaas niets over vinden.

Jeroen

Nog maar eens ;D;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/730300_03b_03a_1100_met_TEE_Erasmus_Rijswijk.jpg)
Uitzichtwagen Rheingold zonder opschrift Deutsche Bundersbahn met keks en computernummer in opzending voor uitwisseling Erasmus-Rheingold,
Rijswijk,
maart 1973.
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Rob68 op 17 december 2013, 21:43:16
Heeft iemand nog meerdere en betere foto's van de uitzichtwagen zonder opschrift en met DB keks en computernummer.


Rob
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2014, 16:24:22
In welke jaren en welke samenstelling heeft de rheingold in het blauw gereden? Waren het altijd minimaal 3 rijtuigen? Kan me kortere samenstellingen voor de geest halen. Of was dat alleen in het rood?

Martijn
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Hendrik Jan op 08 november 2014, 20:45:36
Bedoel je Blauw, of crème-blauw?

Vanaf '62 reed de Rheingold crème-blauw, totdat de TEE-kleuren werden ingevoerd, vanaf '65.
Hierbij werden gloednieuwe rijtuigen gebruikt: de buckelspeisewagen, het panoramarijtuig, een großraumwagen en een coupérijtuig. Versterkingsrijtuigen lieten langere treinlengtes toe.

Vóór '62 reed er ook wel iets Rheingold-achtigs. Op enig moment zullen de rijtuigen toen wel helemaal blauw zijn geweest. Omdat er in de eerste jaren na WO-II materieelschaarste was, bestond de trein nog wel eens uit een samenraapsel van wat maar beschikbaar was.

Misschien heb je hier iets aan?
groeten
Hendrik Jan
Titel: Re:TEE / Rheingold
Bericht door: brutus1 op 08 november 2014, 21:07:27
was TEE alleen maar 1e klas of ook 2e klas??
voor de rest mooie foto's (y)

gr,
mathyn

TEE was alleen 1e klas + speciale toeslag. Kon alleen met gereserveerde zitplaats gereisd worden.
NS is op een gegeven moment gestopt met het laten rijden van de koepel/uitzichtswagen omdat de exploitatie niet interessant was.
Dit was in de rood/creme periode.

gr Brutus

gr. Brutus
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Martijn193 op 08 november 2014, 21:37:36
Hendrik Jan

Dank. Bedoelde idd crème blauw. Beperkte inzet dus.

Ik moet nog even nadenken....
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Hendrik Jan op 09 november 2014, 10:36:01
Is wèl een hele mooie trein, in blauw-crème. 8)

Maar ik heb ook de 1928-versie, die is crème-paars (!)
De mijne is van Liliput.
Ik vind die versie qua kleur trouwens beter dan de Mätrix, maar dat is een kwestie van smaak. Mätrix heeft dan weer licht in de tafellampjes, da's ook mooi.

En ter contrast scharrel ik nu de crème-rode bijeen.
In 1/100.(lima en roco)
Lima heeft 'em tegenwoordig ook in 1/87, zowel crème blauw, als "blood&custard".

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Kees de Rooij op 09 november 2014, 13:34:09
zie ook een dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29373.msg454687.html#msg454687
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: +++2010*** op 19 oktober 2017, 13:43:43
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet stellen. Ik ben treinen aan het samenstellen, nu hou ik 1 speisewagen over, in dit filmpje zie je er 2 in 1 trein, ik vroeg me af of dit in internationale treinen (in Duitsland) ook wel eens gebeurde/gebeurt, anders dan in een TEE of is dit een uitzondering.

https://www.youtube.com/watch?v=aJRKxchW5gs
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: Falkenberg op 19 oktober 2017, 16:54:48
In 2012 kan dat, want dat is dan een museumtrein/charter. Toen de TEE's nog voor het eggie reden, rangeerde de DB ook nog, dus kwamen 2 Speisewagens niet voor in 1 trein.

Dirkjan
Titel: Re: TEE / Rheingold
Bericht door: +++2010*** op 19 oktober 2017, 17:31:32
Ok. Dank.