Ik moet ineens denken aan die Railhobby met die foto van die NS 1100 in Rheingold kleuren. Roco zou daar toen ook een model van uitbrengen.
Jaar waarin dat nummer verscheen weet ik niet meer. De maand staat me heel toevallig nog wel bij... ;)
mvg,
Gert
Nog een paar plaatjes bij overgang van rijtuigen van Rheingold naar Erasmus
(http://farm1.static.flickr.com/198/448452852_e183108ce7.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/198/448452852_e183108ce7_b.jpg)
Lok 1140 met TEE Erasmus in opzending.
Rotterdam CS
10 april 1974.
(http://farm1.static.flickr.com/130/406131050_86f269e88c.jpg) (http://farm1.static.flickr.com/130/406131050_86f269e88c_b.jpg)
Lok 1106 met TEE Erasmus in opzending van Rotterdam naar den Haag CS
Rijswijk,
24 mei 1974.
Gerard vV
3. Ik denk (maar daar mag eenieder mij in corrigeren...) dat je het beste voor die trein de TEE kleuren aan kunt houden, al ga ik zéker niet muiten als je een blauw/crème versterkingsrijtuig mee laat lopen.
4. Rheingold-1962 was immers blauw/crème en pas in 1986 kwam er een nieuwe "Echte" Rheingold, in de tussenperiode bestond alleen de naam nog maar.
Martijn ? ??? ;D
Ik heb het nergens kunnen vinden dus daarom hier de vraag. In welke jaren kwam het panoramarijtuig en in welke jaren de bueckelspeisewagen naar Nederland. Is het panoramarijtuig ook in het blauw in Nederland geweest?Het Panorama rijtuig was vorig jaar nog in Nederland, zie foto: http://www.flickr.com/photos/edwin_mos/6217806613/in/photostream (y)
gr, Martijn
Ik denk, dat vrijwel alles wel mag en anders het verzoek aan de echte puristen om een correcte Rheingold te posten (maar dan ook compleet met de wagennummers... :D )U vraagt, wij draaien. De TEE 6 Rheingold in 1978. Na de panoramarijtuigperiode (die volgt nog). Twee rijtuigen voor Amsterdam en 4 voor Hoek van Holland.
DB had twee uitvoeringen van het panortamarijtuig. eentje met 8 ruitjes naast elkaar in de koep[el, en eentje met 4 ruiten naast elkaar in de koepel. De rijtuigen met 8 ruitjes hadden de tekst Rheingold en de vier ruitenversie de tekst Deutsche Bundesbahn. tot nu toe heb ik alleen foto;'s gezien van de Erasmus in 1974 met het rijtuig met rheingold erop in NL, maar ik wil graag werten of de versie met Deutsche Bundesbahn ook in de Erasmus voor kwam, dus in plaats van het rijtuig met de Rheingold tekst.
jeroen
Als tweede de TEE 25 Erasmus uit 1975, de tegenhanger van de Rheingold qua wagenomloop. Ipv de Buckelspeisewagen, die 1973 niet haalde, rijdt hier een rode WRm mee.
loc | Avm 18 DB München- Asd | Avm 8 DB Chur- Asd | Apm 17 DB Genève- Asd | Avm 7 DB Milano - Ut (Hld) | WRm - DSG München -Ut (Hld) | Avm 5 DB Milano - Ut (Hld) |
loc | Avm 18 DB München- Asd | Avm 8 DB Chur- Asd | Apm 17 DB Genève- Asd |
loc | Avm 7 DB Milano - Ut (Hld) | WRm - DSG München -Ut (Hld) | Avm 5 DB Milano - Ut (Hld) |
In de VRM van 1974 staat de WRm met een gewicht van 45 ton genoemd. Ik heb geen VRM van 1973 ter beschikking.
dirkjan
De veelgeroemde panoramarijtuigen, ook wel “dome-cars” genoemd waren in de beginperiode niet toegelaten in Nederland vanwege overschrijden van het vrije ruimteprofiel. Desondanks kwamen ze incidenteel wel in Nederland. Foto's in het Utrechts archief laten dat zien.
In de Rheingold rijdt tussen (Dortmund-)Duisburg en Basel een panoramarijtuig met hooggelegen zitplaatsen, van waaruit men een uniek uitzicht heeft op het landschap.
De plaatsen in dit rijtuig zijn vrij (geen plaatsbespreking mogelijk).
Een loc reed de gehele trein naar Utrecht. Daar pas werd de zaak gesplitst.Klopt, vandaar mijn vraag, reed de lok verder vanuit Utrecht naar Asd of naar Hld met de helft van de trein. Ik vermoed met het voorste gedeelte door naar Asd en een lok die via een kruiswissel de andere 3 oppakt om naar Hld te rijden. dus ergens op de sporen 4/5 of 6/7 in Utrecht via de kruiswissels in het midden.
Nu heb ik van dit laatste type een roco rijtuig kunnen kopen uit TP III. Nu wil ik deze aanpassen naar TP IV, 1974. In de rode band heeft mijn rijtuig nu geen DB logo. Deze moet er wel komen met daaronder het computernummer en de benaming van het rijtuig: ADümh101.
Nu is echter mijn vraag: hadden deze twee rijtuigen nog de uitgeschreven tekst Deutsche Bundesbahn op de zijwanden in 1974?
Ik hoop dat iemand dat weet, want ik kan er helaas niets over vinden.
Jeroen
was TEE alleen maar 1e klas of ook 2e klas??
voor de rest mooie foto's (y)
gr,
mathyn