Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Deetrein
Vandaag om 14:56:21
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180490 keer)

Tomasso

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #645 Gepost op: 10 March 2013, 11:20:55 »
Het enige wat ik nog bouw is iets wat klopt. Heb geen zin meer in "de grote verbouwing"... :D

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #646 Gepost op: 11 March 2013, 19:52:52 »
Tsja, zag dat de ketelsteun eigenlijk niet zoveel voorstelde, dus er toch maar aan begonnen ;D Was nog even vergeten dat ik de remleidingen nog zou aanpassen, de remleidingen die bij de kit geleverd zijn, zijn helemaal niet voor de locomotief, maar juist voor de tender. Dus dat moet ook nog aangepast. Verder moet ik nog 2 gaten boren onder de steunen voor de ganghendel. Die zitten er in het echt ook en zijn gewoon leeg, maar in model ontbreken ze. Jammer dat ik het frame al gebouwd had, want ook in het frame ontbreken 2 gaten. Die zijn best beeldbepalend, maar goed, het is niet anders. Tsja, het lijkt er op dat het ding nooit af komt, maar goed, die ketelsteun is zo gemaakt, de remleiding zijn een paar stukjes draad en de gaten, nou ja, nog geen 5 minuten. Al met al een avondje werk dus. Dat valt wel mee, toch?

Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #647 Gepost op: 11 March 2013, 20:05:03 »
Vol verwachting klopt ons hart...  ;)

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #648 Gepost op: 11 March 2013, 22:59:50 »
Da's mooi dan, want de ketelsteun is zo goed als af ;):

Er moet nog wel een flink stuk van de onderkant af, maar de vorm zit er al helemaal in. Daarna een paar kleine details en het ding kan er op gesoldeerd worden.

Het leuke is dat ik er meteen achter kwam dat de eerste ketelsteun achter de bogie (die dus wel standaard bij de kit geleverd zit) van geen kant klopt (wist ik al gedeeltelijk, maar goed, er blijkt dus nog enige ruimte voor verbetering). Ik heb hem natuurlijk al aangepast in verband met de nieuwe stand van de cilinders en de andere plaats van de leibanen, maar er zijn door DJH/Modelloco wel erg veel concessies gedaan die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Zo is het ding bovenaan eigenlijk veel te breed. Genoeg ruimte om er nog wat af te halen, dus dat wordt even de vijl er over. Omdat de boel al vastgesoldeerd zit moet dat wel met enige voorzichtigheid gebeuren, maar het is een eenvoudig klusje en de plek is makkelijk bereikbaar, dus met beleid moet dat zo gepiept zijn. De vorm had ik al aangepast, want ook die klopte van geen kant, dus dat is al gebeurd. Nu moeten er alleen nog een paar gaten komen op plekken die nu dicht zijn. Ook dat is een eenvoudig klusje, dus met beleid moet dat prima kunnen. Al met al nog lekker even wat te knutselen dus. Lekker makkelijk, dus leuk ;D
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 23:01:46 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #649 Gepost op: 11 March 2013, 23:14:47 »
Tom,
Als ik jou verhalen lees vraag ik me af en toe af of je wel het juiste materiaal en gereedschap hebt.

voorbeeldje,hoe kun je nu het witmetaal smelten ???
Dan moet je dus een bout hebben waarvan je de temperatuur niet kunt regelen
Die kosten niet zoveel hoor.

volgende voorbeeld, het geplamuur op je witmetalen cilinderblokken. ???
dat vul je toch gewoon op met lowmelt soldeer en dan vijl of schuur je het op maat.

of mis ik iets ???
gr Jan

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #650 Gepost op: 11 March 2013, 23:23:43 »
Nog een duit in het zakje... Aluminium op messing lijmen... en dat dan als soldeermal willen gaan gebruiken  :-\ :-\ :-\

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #651 Gepost op: 11 March 2013, 23:44:17 »
Heb wel een regelbare soldeerbout, maar die stook ik altijd hoog omdat ik snel (plaatselijk) wil verwarmen en dan ook snel weer weg wil. Werkt eigenlijk altijd goed, behalve nu dus. Trouwens, zet de bout wel zo laag dat het smeltpunt van witmetaal dan niet bereikt wordt.

Die mal, tsja, die hoeft het eigenlijk maar even (6 x) vol te houden, dus dat hoeft niet zo heel veel te kunnen hebben. Daarnaast kan die 2 componentenlijm speciaal voor metaal behoorlijk hoge temperaturen hebben, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Ook hier weer is het snel verhitten om daarna weer snel af te koelen.

Tsja Karst, had het ook liever wat geavanceerder en beter en gemakkelijker, heb je daarom al een paar keer eerder ge PB't. Zal vast iets fout gedaan hebben, want ik krijg telkens geen reactie of je leest je PB's niet, dat weet ik niet. Ik ben ook geen (fijn)metaalbewerker van huis uit en al zeker geen hogeschoolmodelbouwer en ik roei met de riemen die ik heb. Dat is een goedkope soldeerbout, wat vijltjes en andere rommeltjes, dus geen frezen, boorkolommen, draaibanken of wat dies meer zij. En lukt het niet met wat ik heb, dan probeer ik wat anders of trek ik Leen aan zijn mouw ;D. Maar goed, het lukt uiteindelijk altijd wel, misschien met wat meer moeite, misschien zelfs met veel meer moeite, maar het lukt altijd. Dat ik daarom ook vaak wat te zeuren heb is omdat het regelmatig niet gaat zoals ik wil. Maar goed, dat is even stoom afblazen, ding de kast in en daarna met meer inspiratie vol er tegen aan. En dat is nu dus. Het zal nooit een Philotrain worden, maar het wordt ook geen standaard DJH kit. En dat is voor mij genoeg. ;)

P.S.

Jan, die cilinderblokken waren nu eenmaal al geplamuurd in het beginstadium, zo'n 3 jaar geleden. Nu dus maar volgehouden in plaats van opnieuw te beginnen ;D
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 00:02:22 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #652 Gepost op: 11 March 2013, 23:48:02 »
maar waarom plamuur je dan, je kunt het veel beter opvullen met lowmelt.
sterker ,mooier en strakker.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #653 Gepost op: 11 March 2013, 23:49:14 »
Omdat op de plekken waar het kapot ging, al plamuur zat en ik op plamuur niet kan solderen ;D. Anders had ik helemaal overnieuw moeten beginnen met die cilinderblokken... Nu zou ik het trouwens ook anders doen. Tsja, het blijft mijn eerste kit...
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 23:51:29 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #654 Gepost op: 11 March 2013, 23:50:11 »
oke

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #655 Gepost op: 11 March 2013, 23:58:53 »
Trouwens, de hitte was niet het probleem zit ik nog even terug te denken. Het probleem was juist dat ik het cilinderblok op een groot aantal plaatsen had opgevuld met witmetaalsoldeer. Toen ik de cilinderdeksels er af ging halen, die ook gesoldeerd zaten met low melt soldeer, smolt het low melt in het witmetaal ook. Dat was het probleem, niet die regelbare soldeerbout. Als het geplamuurd was geweest had ik nergens last van gehad ::) :P
Spoor 0 adept

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #656 Gepost op: 12 March 2013, 00:06:49 »
Citaat van: Tomasso
Tsja Karst, had het ook liever wat geavanceerder en beter en gemakkelijker, heb je daarom al een paar keer eerder ge PB't. Zal vast iets fout gedaan hebben, want ik krijg telkens geen reactie of je leest je PB's niet, dat weet ik niet.

Nou, toen je begon met die wielkasten heb je keurig antwoord gehad met tips, materiaalvoorstellen etc. De laatste weken had ik echt iets anders aan m'n hoofd.... ;)

Citaat van: Tomasso
Ik ben ook geen (fijn)metaalbewerker van huis uit en al zeker geen hogeschoolmodelbouwer en ik roei met de riemen die ik heb. Dat is een goedkope soldeerbout, wat vijltjes en andere rommeltjes, dus geen frezen, boorkolommen, draaibanken of wat dies meer zij. En lukt het niet met wat ik heb, dan probeer ik wat anders of trek ik Leen aan zijn mouw ;D. Maar goed, het lukt uiteindelijk altijd wel, misschien met wat meer moeite, misschien zelfs met veel meer moeite, maar het lukt altijd. Dat ik daarom ook vaak wat te zeuren heb is omdat het regelmatig niet gaat zoals ik wil.

Ik denk dus dat juist daar je probleem ligt. M.i. probeer je de Olympische 5-kamp te winnen, zonder dat je eerst hebt leren lopen. Er is denk ik voldoende voorbeeld materiaal hier, in boeken en op andere fora te vinden, waar je je voordeel mee kunt doen. En ja, als je dan idd gaat zeuren, denk ik vaak voor mezelf: Het is ook geen wonder. Wel bewonder ik je doorzettingsvermogen !! (y)

En... hogeschool of niet. DJH kits zijn beginnerskits en bedoeld voor modelbouwers die inderdaad geen arsenaal aan draaibanken, freestafels e.d. tot hun beschikking hebben ( of niet weten er mee om te gaan... ) Elementaire matriaal en gereedschapskunde is volgens mij onontbeerlijk om die stap verder te maken om van een DJH kit een supermodel te maken...  Neem nou dat rollen... in 1 van mijn antwoorden heb ik uitgelegd oe je dat doet: Tussen twee pijpen met verschillende diameters. Eerst de gewenste radius buigen rond 1 van de pijpen en daarna op maat rollen... Tenminste 2 maal in RH, en zeker 4 keer hier op het forum laten zien... Nu heb je het messing uitgegloeid... het helpt je niks... tenzij je je methode verandert  :-\

En... tja... oefenen, oefenen oefenen.... Handvaardigheid doe je alleen maar op door die ook te bedrijven :P

Grtzz en succes,

Karst

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #657 Gepost op: 14 March 2013, 18:58:30 »
Nou opschieten Tomasso, een vogeltje fluisterde mij in dat een groot deel van de bijbehorende trein al op je ligt te wachten... ;)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #658 Gepost op: 14 March 2013, 19:50:39 »
Ik denk dat ik dat vogeltje ook ken. ;D

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #659 Gepost op: 15 March 2013, 19:38:04 »
Het Artitec vogeltje zeker. Elke keer als die komt ben ik een hoop geld lichter op de 1 of andere manier ;D

Spoor 0 adept