Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180197 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #465 Gepost op: 06 October 2010, 15:26:18 »
de smeltplug zit bovenin de vuurkist, als daar geen water op staat wordt die natuurlijk compleet aan gort gestookt en kan het materiaal het begeven door de druk in de ketel en wordt de vuurkist in elkaar gedrukt. Als de smeltplug smelt blaast er een hoop stoom (als er te weinig water in de ketel zit zit er dus stoom boven de vuurkist) het vuur in, zover het daardoor nog niet uitgeblazen wordt is daardoor in elk geval de druk eraf. Het is dan ook meteen flink wat stoom, het kookpunt van water stijgt met de druk en als je een ketel hebt met 10 atmosfeer druk erin moet je het water zeker tot 130 graden stoken, valt die druk weg dan gaat het dus flink borrelen.

Door dit soort vindingen voorkom je dus mogelijk een ketelexplosie, maar als je net de vuurdeur open hebt als zoiets gebeurt sta je er als locpersoneel ook niet bepaald lekker bij.

stig

• Offline Offline
« Reactie #466 Gepost op: 06 October 2010, 15:27:53 »
Ja, of de denkt, ik pomp er lekker nog nieuw water in...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #467 Gepost op: 06 October 2010, 15:30:13 »
als de smeltplug gesmolten is gaat dat niet zoveel meer helpen, de zaak moet dan echt terug naar het depot en het personeel kreeg weer zoveel dagen loon niet uitbetaald ofzo.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #468 Gepost op: 06 October 2010, 15:41:02 »
Ha, dat zal ze leren >:( ;D
Spoor 0 adept

stig

• Offline Offline
« Reactie #469 Gepost op: 06 October 2010, 15:41:49 »
Nee, als de smeltplug nog niet gesmolten is, je water uit je peilglas is en dan ow sh*t, gauw water erin. Boom! Dan kun je hem beter laten afkoelen en hopen dat je geen schade hebt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #470 Gepost op: 06 October 2010, 15:50:50 »
dat valt nog wel mee, de bovenkant van de vuurkist zit ruim boven het midden van de ketel, dus ook als de smeltplug eraan gaat zit er nog een aardige hoeveelheid water in de ketel. Verder zit om temperatuurgezeik in het het materiaal te minimaliseren het punt waar het water de ketel in komt juist niet boven de vuurkist maar zover mogelijk naar voren, het water gaat dan dus gewoon rustig stijgen. Het moment tussen droogvallen van de bovenkant van de vuurkist en het smelten van de smeltplug lijkt me trouwens vrij kort, een prop witmetaal boven flinke kolenfik houdt het echt niet lang. Als het peilglas leeg is dus toch maar gewoon water erbij mikken lijkt me....

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #471 Gepost op: 06 October 2010, 16:22:58 »
Voor meer van dit soort info en smeuïge verhalen over boetes, premies en andere uitdrukkingen, zoals een pruimende ketel en op de koffie komen, moeten jullie echt het boek Op de Stoomlokomotief van dhr. Paulus lezen. Wordt al dit leuks op een populaire manier uitgelegd. Het is vast niet meer in druk, maar as zaterdag ongetwijfeld bij een van de tweedehands boekhandelaren in Houten te krijgen voor rond de 10 euro.

Leer je ook wat nu een bok is, een jumbo, dempsey, kop en kontje en andere mooie bijnamen voor stoomloks

mvg,
Ivo

P.S., heeft een merkwaardige omslag , want dit is geen NS stoomlok, terwijl er in het boek alleen NS loks staan.

« Laatst bewerkt op: 06 October 2010, 16:32:47 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #472 Gepost op: 06 October 2010, 16:38:31 »
Zat toevallig net nog even naar je 3737 te kijken...
Spoor 0 adept

guest7823

• Gast
« Reactie #473 Gepost op: 06 October 2010, 23:45:46 »
Heren,

Voor alle duidelijkheid een dergelijk item heet(te) in de dagelijkse (stoom/museum) gebruik een loodplug.

Van dit soort pluggen kunnen er een of meerdere in de topplaat van vuurkist zitten. Plat gezegd is vorm van een loodplug niets meer dan een wasplug met een geboord gat er in waarbij het gat gevuld is met lood. Wanneer de loodplug aan de bovenkant (=waterzijde) bedekt is met water zal de temperatuur van de het geheel beneden de smelttemperatuur van het lood blijven waardoor e.a. dicht blijft.

Wannneer er boven de loodplug niet voldoende water staat om de temperatuur van de plug beneden de smelttemperatuur van het lood te houden zal het lood wegsmelten en er zal er stoom in de vuurkist stromen.

In theorie zou dit genoeg moeten zijn om het vuur uit te blazen, de praktijk is weerbarstiger. Er is een redelijke kans dat er slechts een deel van het lood wegsmelt en de ontstane opening niet groot genoeg is om het vuur echt uit te blazen. Wel moet het genoeg zijn om het locpersoneel te waarschuwen dat het goed mis is. Een redelijk probleem met loodpluggen is wel dat ze in de loop der tijd verouderen, dwz dat het lood andere eigenschappen krijgt. Hierdoor kan de loodplug het begeven zonder dat de topplaat heeft "drooggestaan".  De standaard oplossing is om de loodplug 1x in de zoveel tijd opnieuw in te gieten. (Uit mijn hoofd gebeurd het bij de SHM 1x in de drie maanden bij loc's die dagelijks dienst doen)

Een van de oplossingen voor de beperkte doorstroomopeneing is de "Nathan plug"(even uit mijn hoofd) Hierbij zit is het gat groter in de plug en zit er een bronzen plug of kogel in het gat gesoldeerd. Wanneer het lood smelt komt de prop of kogel los en komt er gegarandeerd een grotere opening vrij.

Wiki over loodpluggen, helaas engels

Echter qua modlebouwrelevantie is de loodplug 0 omdat dit ding in de binnenkant van de vuurkist zien er er maar zeer weinig mensen zijn die dat ook na bouwen

M.b.t. waspluggen, dit is enkel voor het "waschen" (toendertijd nog met sch :) ) van de ketel. Ga er maar vanuit dat je door de gaten van de waspluggen en luiken nauwelijks iets van de steek/steunbouten ziet, anders dan de eerste rij direct achter de openingen. Steekbouten worden op twee manieren gecontroleerd:
- ze zijn doorboord (vanaf een kant en er komt wat stoom uit wanneer ze gebroken zijn)
- een gebroken steekbout klinkt anders waneer je er op tikt dan een hele steekbout

Reparaties door de openingen van wasplug of wasluik kan je al helemaal vergeten

edit
Ik wist dat ik het had, maar niet meer waar. Nathan pluggen
« Laatst bewerkt op: 06 October 2010, 23:55:23 door guest7823 »

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
Gerrit F

Van de draad af....

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #475 Gepost op: 07 October 2010, 17:00:52 »
En ga je de smeltplug/loodplug nu in de 3900 bouwen?
Wordt-ie live steam?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2010, 17:15:43 door Stoomboy »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #476 Gepost op: 07 October 2010, 17:08:51 »
Ja leuk, die hele loc is één grote smeltplug (qua smelttemperatuur dan)  ;D
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #477 Gepost op: 07 October 2010, 17:17:27 »
Ja dit is een superveilige stoomloc. Heb hem zo gefabriceerd dat de hele ketel, vuurkist, rookkast, voetplaat, cilinderblokken en ook de tender smelten boven een temperatuur van 70 graden. Dus dat ding gaat nergens meer heen dan vanwege asdat de veiligheid in het geding zou kenne zijn ;D Het machinistenhuis blijft heel, da's wel zo fijn voor al die machinisten die daar in zitten :P
Spoor 0 adept

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #478 Gepost op: 11 October 2010, 15:05:09 »
@ Ivo

Mag ik je nog even wat vragen over je 3700? Die deksels op het cilinderblok, heb je die gespoten of gepolijst?

Net weer even bezig geweest met de ketel, daar zat een leiding op meegegoten in witmetaal. Nu was het advies om deze te verwijderen en later met een stukje koperdraad opnieuw te bevestigen, gewoon omdat het mooier is. Bij deze de leiding er afgesneden.

Oud:

Nieuw:

Even nabewerkt met glasvezelpotlood en nu zie je er niets meer van. Wat zijn nou mijn plannen nog voordat dit onderdeel klaar is? Net zoals Leen (Stoomboy) ga ik de wasluiken boven op de vuurkist nog monteren (2 stuks). Daarnaast is het toch de bedoeling dat er een echte messing dom op de ketel komt. En als laatste zal er een koperen schoorsteen op moeten komen. Heel misschien probeer ik nog aan een messing veiligheid te komen, net zoals in het echt. Nu moet ik zeggen dat Leen er 1 heeft aangepast voor een engelse loc en dat komt aardig in de buurt.

Nog even wat betreft de dom, ik kreeg volgens mij van Gerrit de tip om eens op zoek te gaan naar Merker & Fisscher dommen, maar die kom ik weinig tegen en lijken mij niet altijd het goede model. Een tip van Ivo was om hem te spuiten en mocht ik niks vinden dan zal dit het laatste redmiddel blijven (overigens ook heel mooi en zeker niet een verkeerde manier, maar toch net even minder dan een echte glimmende messing dom). Dit blijft dus nog even een raadsel hoe ik dit ga oplossen. Mocht iemand een dom vinden die overeenkomt, dan hou ik me aanbevolen natuurlijk (hetzelfde geldt voor een koperen schoorsteen ;D).
« Laatst bewerkt op: 11 October 2010, 16:14:23 door Tomasso »
Spoor 0 adept

guest7823

• Gast
« Reactie #479 Gepost op: 11 October 2010, 23:35:42 »
Nog even wat betreft de dom, ik kreeg volgens mij van Gerrit de tip om eens op zoek te gaan naar Merker & Fisscher dommen, maar die kom ik weinig tegen en lijken mij niet altijd het goede model. Een tip van Ivo was om hem te spuiten en mocht ik niks vinden dan zal dit het laatste redmiddel blijven (overigens ook heel mooi en zeker niet een verkeerde manier, maar toch net even minder dan een echte glimmende messing dom). Dit blijft dus nog even een raadsel hoe ik dit ga oplossen. Mocht iemand een dom vinden die overeenkomt, dan hou ik me aanbevolen natuurlijk (hetzelfde geldt voor een koperen schoorsteen ;D).

Als je voor SHM / Bello / hoogglans poetswerk gaat is een echt messing dom handiger. Echter........

Hoewel er tot het begin van de tweede wereldoorlog regelmatig gepoetst werd door de depotdiensten en de locbemanning kan je er vanuit gaan de de dommen van de 3900 wel schoon en glanzend waren maar hoogglanzend enkel over een korte periode.

Als Bello in de dagelijkse dienst rijdt bij de SHM wordt de dom iedere dag gepoetst (en geloof me, het is een boel werk). Goed poetsen is eigenlijk alleen mogelijk wanneer de dom koud is. Bij een machine die op druk is (en dus de dom heet is) is het messing nauwelijks echt mooi te krijgen. Ga er maar vanuit dat ze bij de NS de dom een keer in de zoveel dagen deden, kortom een beetje minder glimmende dom heeft waarschijnlijk een hoger realiteitsgehalte.