Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 180362 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #405 Gepost op: 14 July 2010, 21:36:53 »
Tomasso,

Over de waspluggen: Als je de foto's van het grootbedrijf bekijkt, dan zie je daar verschillen. Op sommige foto's zie je de waspluggen (die gaten dus) en op andere zie je dat er op die plaats afdekplaatjes zitten.
Ik denk dat je het beste gewoon één bepaalde loc als voorbeeld kan nemen en dan aan de hand van een foto (uit de door jou gekozen inzetperiode!) al dan niet de waspluggen aanbrengen.

Grtz,
Ton

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #406 Gepost op: 14 July 2010, 22:40:35 »
Dag Ton,

Tot nu toe zie ik alleen gaten, alleen is het probleem dat ik geen enkele goede foto van de vuurkist heb. Dus als jij er 1 hebt met plaatjes er over heen, kan je die dan eens laten zien?

Tijdens het snuffelen door de foto's kwam ik deze nog tegen, volgens mij voor de gelegenheid 100 jaar spoorwegen

Bron: Utrechts Archief

Die foto leek me niet zo bijzonder, maar het leuke is dat De Arend hier gewoon op breedspoor staat, wat er dus blijkbaar nog steeds ligt... Goed, dat vond ik dus wel een bijzondere foto ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #407 Gepost op: 14 July 2010, 23:07:15 »
maar het leuke is dat De Arend hier gewoon op breedspoor staat, wat er dus blijkbaar nog steeds ligt

Of zouden ze dat stiekem even opnieuw aangelegd hebben nadat ze de Arend herbouwd hadden...  ;)

Eelco

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #408 Gepost op: 15 July 2010, 14:05:43 »
 ;D

voor wat de waspluggen betreft, ik boor liever eerst met de grote boor de verdieping en dan met een klein boortje het gaatje waar het stuk draad in komt. minder risico dat je boortjes molt.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #409 Gepost op: 15 July 2010, 14:32:50 »
Tot nu toe zie ik alleen gaten, alleen is het probleem dat ik geen enkele goede foto van de vuurkist heb. Dus als jij er 1 hebt met plaatjes er over heen, kan je die dan eens laten zien?

Tomasso,

Wat dacht je van deze uit het Utrechts Archief? Klik
En bij de 3900 naast de Arend zie ik trouwens ook geen gaten in de vuurkist.

Grtz,
Ton

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #410 Gepost op: 15 July 2010, 15:51:45 »
Verrek zeg, krijg nou de muizeinfectie ;D Kijk er gewoon overheen! Sorry Ton, soms ligt het onder je ogen en dan nog zie je het niet... Toen ik beter keek zag ik het bij zowel vooroorlogse als naoorlogse modellen, dus de keuze is er idd. Maar wat zou daar de reden van geweest zijn? Een modificatie? Tsja hoe dan ook, moet nu toch echt wel eens een loc gaan kiezen...

Enne Floris, je hebt natuurlijk weer eens helemaal gelijk...

Als laatste denk ik dat de rails voor de Arend er al lag (Eelco >:( ;)!), want de rails ziet er veel te eh, gebruikt uit...
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #411 Gepost op: 15 July 2010, 16:01:07 »
Ik heb ook even zitten kijken en kom tot dezelfde conclusie; wel en geen luikjes over de waspluggen kwam willekeurig voor. Bij de 6300'en eigenlijk hetzelfde. Dusch; kies maar een nummer en bouw 'm tot in dit soort details na, Tomasso!
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #412 Gepost op: 15 July 2010, 16:18:33 »
Vind het leuk als ze hol zijn, valt het meer op, dus ga 1 van de eerste 3900'en nemen, daar heb ik foto's van dat ze hol zijn.. De Windleiplaten komen er ook op, dat hoort gewoon bij deze loc, ondanks dat ik het niet zo mooi vind. Het trapje komt ook op de leibanen, dat geeft net wat extra's, net zoals ik de zandleidingen ook ga aanbrengen om het geheel wat eleganter te maken. De voetplaat en de cilinders zijn al aangepast, de vuurkist lijkt me wat minder moeilijk aan te passen met die waspluggen, alleen die wasluiken die ik er afgevijld had moet ik nog even wat op verzinnen... Wordt wel lekker mijn model zo, vind het helemaal leuk :)
« Laatst bewerkt op: 15 July 2010, 16:20:49 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #413 Gepost op: 15 July 2010, 16:27:26 »
Als je er dan toch nieuwe wasluiken op moet zetten, doe dan gelijk die afwijkende; afgeronde cylindervorm onder 45 op de vuurkist zoals op deze foto zichtbaar. Ook de door jou getoonde 6300 in spoor nul heeft van die wasluiken. Als je ooit je 3900 kwijt bent, zijn er alvast twee duidelijk afwijkende onderdelen ter identificatie.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #414 Gepost op: 15 July 2010, 20:42:27 »
ik zou juist heel obstinaat een 3900 zonder windleiplaten of anders zonder treetjes in de windleiplaten maken... laat de anderen maar de standaardkit in mekaar bakken, ik ga weer wat idioots doen, dat idee. Eindig je alleen wel met een onbruikbaar materieelpark vol exoten wat nooit bij elkaar past omdat alles ooit maar 2 dagen in die staat gereden heeft maar toch. Ach ja, zoals Reve al zei, het leven is een kruisdraging.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #415 Gepost op: 15 July 2010, 20:49:33 »
Let hier goed op, Tom, Dilz kan zeeeer overtuigend zijn. Ik spreek uit ervaring...  ;D

Eelco

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #416 Gepost op: 15 July 2010, 22:04:37 »
Daar zit je dan met je klinknagel van 0,niks milimeter, met een kop die je amper vast kan houden en een nagel die 0,3 millimeter is. Voorzichtig een groot deel van de nagel er af geknipt en toen geprobeerd dat miniscule resterende stukje op de voetplaat te plaatsen. Wat een gedoe!!! Dan lag de nagel weer op zijn kop, dan sprong hij weer alle kanten op, behalve de goede, etc. etc.

Nou hebben wij daar allemaal nooit last van, typisch iets voor beginners, al helemaal niet als je zo'n onderdeel in je pincet vasthoudt met even later de conclusie dat het weg is  ;D ;D ;D

Maar deze week vond ik in een engels modelbouw tijdschrift ineens het volgende instrument:

een pick & place tool

Het schijnt een siliconen punt te hebben, die net als een natte vinger een klein onderdeeltje een beetje vasthoudt. Dus dan kun je zo'n onderdeel van lijm voorzien en rustig monteren.

Misschien het proberen waard.

Overigens een leuke site met veel meer lekker gereedschap.

mvg,
Ivo

P.S., geen tips voor de wasluiken van mijn kant, wel veel foto's van de 3900 in het boek Meester van Hans Kaas
En ik zou gewoon de windleiplaten met voetopeningen houden. Je 3900 is dan het langst inzetbaar  ;)
« Laatst bewerkt op: 15 July 2010, 22:09:47 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #417 Gepost op: 15 July 2010, 23:57:36 »
@ Floris

Floris = obstinaat, toch? ;D

Maar daar had ik idd ook al over nagedacht. Wordt er dan 1 zonder trapjes, maar wel met windleiplaten. Ik bedoel, zoveel locs met windleiplaten hebben we nu ook weer niet, dus dat moet hem dan wel worden...

@ Eelco

Waar heeft deze man je dan toe verleid?

@ Ivo

Mooi gereedschapje zeg! Die staat op de wish list! En tjsa, ben een groentje he, dus ik mag het mezelf nog vergeven :P ;) Wat betreft de inzetbaarheid: ik wil graag een baan gesitueerd in de jaren 50/60... Tsja, daar past een vooroorlogse stomer dan al helemaal niet in... Maarja, soms wil ik ook gewoon iets wat ik mooi vind :)
Spoor 0 adept

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #418 Gepost op: 16 July 2010, 09:46:24 »
@ Eelco

Waar heeft deze man je dan toe verleid?

Zelfde soort discussie omtrent windleiplaten op een Ned. Indische loc. Laat ik zeggen dat ze er in mijn geval niet gaan komen...  ;D

Eelco

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #419 Gepost op: 16 July 2010, 10:41:38 »
Nog even n.a.v. het vervangen van de klinknagel.

Ik heb een bufferbalk, waarop 1 klinknagel ontbrak, omdat hij bij het gieten mislukt is. Toen heb ik met een scherpe speld een gaatje geprikt op de plaats van de klinknagel, en dat met behulp van een speld met een klein beetje putty opgevuld. Het resultaat is dit:

Ik denk dat deze methode voor witmetaal de meest simpele is, en dat je met wat oefening (de juiste scherpte van de speld, de juiste diepte bij het prikken etc.) zo goed wordt dat het verschil niet meer te zien is.

Die ene guard iron moet ik nog afknippen, want op schaal zijn ze in het witmetaal ca. 8 cm dik, en dus ga ik ze vervangen door messing exemplaren. Die heb ik al klaar liggen, maar ze moeten er nog aangesoldeerd worden.
Dat en nog wat andere zaken zet ik na de vakantie allemaal wel weer in mijn J10 bouwdraadje elders op het forum.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 16 July 2010, 12:17:10 door Stoomboy »