Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 162864 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Gepost op: 21 februari 2010, 16:35:21 »
Naar aanleiding van mijn topic over de bouw van de NS 3300 van DJH heb ik toch de beslissing genomen om niet die maar juist deze loc als eerste te gaan bouwen. Waarom? Hier zijn nog replacements parts voor te verkrijgen, mocht ik het verknoeien (en bij mij is die kans aanwezig ;D). Voor de NS 3300 geldt dat niet meer, dus ik wil daar eerst wat ervaring voor opgedaan hebben.

Als ik de kit open zie ik daarin alles keurig verpakt aanwezig. Net zoals velen heb ik eerst de handleiding aandachtig doorgenomen en alle onderdeeltjes er eens bij gezocht. Ik heb ze (nog) niet genummerd, maar dat komt nog. Dit werkt voor mij het prettigst.

Wat handig is, als je aan zo'n kit begint, is het aanleggen van een goede gereedschapsvoorraad. Mijn motto is; goed gereedschap is het halve werk. Na tips en instructies van medebouwers op dit forum heb ik hier de volgende volgorde (fouten en onvolkomenheden voorbehouden).

De lijst:

- Een goede soldeerbout, het liefst één die regelbaar is. Vanaf minimum 100/150 graden Celcius is voldoende voor zowel witmetaal
  als messing. Het minimum mag niet hoger liggen dan 150 graden, anders smelt het witmetaal.
- Soldeertin, waarvan 2 verschillende; 1 speciaal voor witmetaal en de ander geschikt voor messing.
- Vloeimiddel in de vorm van fosforzuur. Geen S39, dat is te agressief!
- Een kniptang met een volledig vlakke bek (aan de buitenkant), dus niet de kniptang met een inkeping bij het knipgedeelte.
- Een vlakbektang.
- Een set kleine schroevendraaiertjes.
- Een speciale 'kitschroevendraaier', deze is om de wielen te monteren en die dien je zelf te maken uit een klein
  schroevendraaiertje.
- Een stevig scherp mes om de metalen delen uit hun frame te snijden. Hier moet je wel enige kracht op kunnen uitoefenen, dus
  simpele afbreekmesjes zijn minder geschikt.
- Een goede set zoetvijltjes.
- Een snijmat kan handig zijn (meestal noodzakelijk zelfs, wil je niet alles onder de krassen etc. hebben zitten).
- Een stukje MDF afvalhout, meestal wel gratis te krijgen bij de bouwmarkt, handig om op te solderen.
- Boortjes in allerlei maten. 0,5 mm is veelgebruikt net zoals een aantal andere maten. Koop hier een aantal van aangezien ze snel
  afbreken.
- Een handboortjeshouder ofwel pin-vice.
- Een '3e handje' om je spullen vast te houden zodat jij andere dingen kan doen.
- Een loep.
- Een glasvezelpotlood. Koop die bij voorkeur niet in de winkel, daar betaal je veel te veel, maar bijvoorbeeld op een beurs.
- Zeer fijn schuurpapier om de dingen die je soldeert van te voren op te ruwen en schoon te schuren. Daarnaast ook voor
  polijsten.
- Een schuifmaat.
- Een (kleine) winkelhaak voor het loodrecht op elkaar plaatsen van diverse onderdelen.
- Diverse afbreekmesjes, handig om braampjes te verwijderen.
- Een goede bankschroef speciaal voor modelbouw.
- Eventueel een Dremel/Proxon of iets soortgelijks. Waarbij opgelet moet worden op het toerental. Het liefst één die ook een heel
  laag toerental kan draaien (rond de 3000 rpm tot...).
- Een schaar.
- Klemmetjes om iets samengeknepen te houden tijdens het solderen (heb ik begrepen. Een tip was om knipjes voor in je haar bij
  de Hema of een soortgelijke winkel te kopen. Geen plastic frutsels natuurlijk, maar die metalen haarknipjes).
- Een tandenborstel om je kit mee schoon te maken in een sopje. Eventueel CIF of iets vergelijkbaars.

Handig is om een aantal boekjes na te lezen zoals het boekje Solderologie en Locomotive chassis construction. Hierin zijn een aantal zaken goed en helder uitgelegd, wat het werken met metaal en het bouwen alleen maar vergemakkelijkt. Zo'n beetje alle gereedschappen die je niet zo in de bouwmarkt haalt, alsmede deze boekjes zijn te krijgen bij GM&S (Piet Peetoom).

Aanvullingen zijn natuurlijk welkom. Dit is mijn lijst natuurlijk, anderen zullen het anders doen, maar nogmaals, je kan het maar beter hebben, dan dat je er telkens om verlegen zit (ik spreek inmiddels uit ervaring).

Veel leesplezier en ik zie graag opbouwende kritiek tegemoet.

Tom.  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 16:44:21 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2010, 17:54:49 »
Volgens de bouwbeschrijving moet je eerst ergens anders mee beginnen, maar ik ben om 2 redenen met de gearbox begonnen. Ten eerste, iedereen raad een andere aandrijving aan, mocht dit mis gaan is er dus geen man overboord. Ten tweede, zo krijg je als eerste een heel klein beetje feeling met het werken met metaal. De gearbox is dan ook keurig afgebraamt en netjes geschuurd en gepolijst. Dit moet een goede loop garanderen.

Meteen bij het uitsnijden van de nieuwzilveren onderdelen merk je dat je inderdaad een goed mes nodig hebt. Daarnaast zie je bij het afbramen dat als je een te klein boortje gebruikt, je het gat groter maakt en als je een relatief grote boor gebruikt je veel 'ondieper' gaat waardoor je daadwerkelijk aan de oppervlakte aan het afbramen bent. Kleine details, maar het kan een groot verschil betekenen. Braam goed af, dit garandeerd een soepele loop!

Dan het solderen. Op de verpakking van het tin staat dat de bout max 235 graden celsius mag zijn. Ik dat dus keurig netjes ingesteld om de lagers in de gearbox te solderen. Dat lukt natuurlijk voor geen meter, waardoor je uiteindelijk veel te veel vloeimiddel en erger nog, veel te veel soldeer wil gaan gebruiken. Nergens voor nodig. De andere kant van de gearbox hetzelfde lager gesoldeerd, alleen de bout op 350 graden gezet. Het soldeer vloeit netjes over de messing lagers en als je dan het lager op het nieuwzilveren ondereel legt en de bout er tegenaan houd, smelt het keurig aan elkaar zonder al dat overtollige tin. Handig man, zo'n gearbox  ;D

Hier de benodigde onderdelen:



De zijkanten met de lagers



Gesoldeerd en wel en alvast een as er in 'geklikt'



Op de as een kunsstof tandwiel met nieuwzilveren afstandsring. Op de voorgrond een as (voor de wielen) met daarop een messing afstandsring



Op de as een messing tandwiel geschoven. Dit tandwiel nog niet vastgezet, dit komt pas veel later aan de orde



De andere zijkant er op 'geklikt'



Het motortje met daarop al een bevestiging om de motor aan de gearbox te schroeven. Hier zijn 2 verschillende voor, 1 nieuwzilveren die er al op geschroeft zit, speciaal voor dit motortje en een andere bevestiging voor andere typen motoren. Één daarvan zal je dus niet gebruiken.



Dan moet op het asje van de motor het wormtandwiel geschoven worden. Doe dit met beleid, dit is kunsstof en makkelijk kapot te maken, maar moeilijk te bevestigen. Ik heb mijn bankschroef ter grote van het asje geopend, het tandwiel op de bankschroef gezet en daarna heb ik heel langzaam het asje in het wormtandwiel geduwd. Doe dit met beleid, je mag niet het tandwiel kapot maken, maar je mag het asje ook niet krombuigen. Teken af op het asje tot hoever het tandwiel moet komen.



Bevestig de motor aan de gearbox d.m.v. de juiste afstandsbusjes en schroefjes



Et viola! Klaar!



Een tip, werk rustig en secuur, dan gaat het vanzelf goed. Maak je een foutje, geen man overboord, even uitsolderen/openschroeven en alles nalopen en het dan gewoon nog een keer proberen. Ben je niet tevreden? Dan liever overnieuw dan achteraf spijt.

Goed, de eerste kleine vingeroefening, op naar meer.
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2010, 19:48:05 »
Dat ziet er al mooier uit dan de oude aandrijving...  (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2010, 20:08:27 »


Als jij dat nu doet, blijft de foto scherp en komt het onderwerp veel beter tot zijn recht.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2010, 21:15:38 »
@ Stig

Ken de oude aandrijving niet, maar denk eerlijk gezegd dat dit best soepel kan lopen

@ Sobat

Eh, vond het al een heel gepiel om van elke stap een foto te maken en daarna dat uploaden, mensenkinderen wat duurt dat toch lang. En dan zou ik ze ook nog eerst moeten bewerken... Ay... Nou ja, zal kijken wat ik doen kan...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2010, 12:13:47 »
Wat ik nog vergeten was, al die wijsheid van hierboven komt niet van mezelf, maar heb ik van andere forumleden, waarvoor hartelijk dank!  (y)

De bouw gaat verder zodra ik het flesje forforzuur en de rest van de onderdelen in huis heb.
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2010, 15:01:47 »
Komend weekend op Ontraxs bij Piet halen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2010, 23:03:14 »
@ Stig

Helaas niet, maarre, bestellen werkt net zo snel!

@ Sobat

Ja hoor, ik kan het ook! Op uwer verzoek de foto's bijgesneden!  ;D

Vanavond alvast wat voorbereidend werk gedaan. Eerst wat onderdelen van de tender bij elkaar gezocht. Dit is voor het overgrote deel witmetaal en als je het al vast hebt, merk je hoe zacht het spul is. Daarnaast zitten er overal gietresten en braampjes aan, die verwijderd moeten worden. Dit kan gewoon met een heel scherp mesje gebeuren.

Om even aan te geven hoe zacht het spul is, als je een pak roomboter in de koelkast hebt liggen en je snijdt daar met een mes een stuk vanaf, heb je precies hetzelfde gevoel. Oppassen dus!  :P

Meteen eens even met een stukje afval getest hoe het werkt als ik met mijn soldeerbout er tegen aan kom. Mijn bout kan minimaal op 150 graden gezet worden en ik merk dat de bout dan toch richting de 160 graden gaat (waarom dat is, is mij een raadsel, zal wel een bepaalde marge in zitten). Het metaal smelt net niet, maar wordt wel behoorlijk zacht. Eigenlijk niet geschikt dus. Balen! Nou ja, dan later maar eens verder kijken voor een nieuwe bout en deze in de verkoop. Voor nu verzin ik wel wat anders.

De passing van de onderdelen is niet optimaal, dus pas alles voordat je het uberhaupt gaat solderen. Hoe mooier de passing, hoe beter de soldering/hechting straks.

Dit zijn de mesjes die ik gebruikt heb. Zeer scherp en fijn



Hier zijn de onderdelen die ik voor nu nodig heb. Dit betreft de ruwbouw van de tender



De rotzooi die er achterblijft. Zo zie je dat het toch echt wel nodig is om te ontbramen



Wat me opviel aan de tender was dat, toen ik de wielen plaatste en het afdekplaatje er op schroefde, de wielen muurvast zaten. Toch stond er nergens in de bouwbeschrijving dat er vulringetjes tussen moesten o.i.d. Toen ik alles los draaide kon ik de tender vooruit blazen. Toch hoort dat niet. Nou ja, daar valt ook wel weer een mouw aan te passen.

Klaar voor het soldeerwerk!  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 00:20:18 door Tomasso »
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2010, 23:33:49 »
Oh, zijn daar al die ringetjes voor...  ;D Ik had precies hetzelfde...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2010, 23:53:32 »
Welke 'al die (Aldi?) ringetjes'?  ???
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2010, 23:56:12 »
Tomasso,

Dat zijn nu precies de dingen die gebeuren bij het bouwen van een kit. Kan niet schelen van welk fabrikaat. Je moet bouwen, kijken en snappen tegelijk, want de bouwbeschrijving schiet eigenlijk altijd tekort. Beter eerst goed kijken hoe het in elkaar zit en zonodig bedenken van verbeteringen. Daar barst het van in de verhalen op dit forum.

Maar zo gaat het goed. De aandrijving die je hebt hoort bij de nieuwe 3900 en die is gewoon goed. De oude aandrijving had een worm wormwiel overbrenging die niet zat geborgd in een frame. En dat gaat maar zelden goed, want dat geeft een flexibele wormaandrijving en dat is vragen om moeilijkheden. Alle oude DJH kits hadden deze bijzondere constructie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2010, 00:29:10 »
@ Ivo

Precies, daar was ik ook al achter idd. Veel passen en meten en die handleiding is ook niet je van het... Ach, doe het extreem voorzichtig en rustig aan, voor een eerste keer is me dat snel genoeg...  8)

Nou had ik meteen nog een andere vraag, ik zag dat de dom al meegegoten was met de ketel. Ik zou graag een eerste versie maken en ik ben gek op koperwerk. Alleen lukt dat nooit zo mooi met zo'n witmetalen dom. Is er een mogelijkheid om er een echte messing dom op te maken zonder dat ik het hele model naar de Filistijnen help? Hetzelfde geldt natuurlijk voor de roodkoperen krans van de schoorsteen. Tsja, ben gewoon gek op blingbling  ;D

En zo ja, waar kan je dat krijgen?
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2010, 06:57:51 »
Tomasso,

Helaas is dat nergens los te krijgen voor een 3900. In Railhobby staan 2 artikelen (de auteur weet ik niet meer uit mijn hoofd) van iemand die ze zelf uit messing heeft gedraaid. De schoorsteenkrans zou je uit koper moeten draaien.

Toch heb ik wel een oplossing als next best. Als je de witmetalen dom heel glad maakt en vervolgens een paar keer in de spuitplamuur zet dan krijg je wel een goed glad oppervlak. Dan kun je de dom spuiten. Met Humbrol/Revell wordt het dan nog niet echt goed, maar het resultaat zal je verrassen in vergelijking met geschilderd messing. Ik weet niet of er ook messing metaliser is, maar als je dat goed opbrengt, kun je dat later poetsen met een doekje en dan gaat het ook goed glimmen. Ook hoor ik veel over Alclad, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Een nog andere oplossing is om de dom te laten gieten in messing. Ik heb verschillende gegoten doms van Werps en MK en dat lijkt misschien niets, maar met langdurig poetsen kun je jezelf uiteindelijk erin spiegelen. De witmetalen dom kun je waarschijnlijk gebruiken als mal om een contamal van te maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2010, 07:49:18 »
schoorstenen en dommen zijn er gewoon kant en klaar van philotrain
de dom is hol en zoals je zelf al zegd is het witmetaal zacht
iets er van af vijlen of schuren en hij past er zo overheen

gr jan

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2010, 07:59:50 »

Er zijn geen losse dommen voor een 3900, schoorsteen ook niet ben ik bang. Philotrain heeft zat mooie onderdelen voor bijvoorbeeld de 3700, maar die wijken toch echt een hoop af van de onderdelen voor de 3900.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda