Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:18:46
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:00:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners  (gelezen 184337 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #225 Gepost op: 05 April 2010, 22:16:05 »
Erwin,

Wat je ziet zijn 4 schijven met een gat waar de as doorheen moet. Er zit een schroefje (heet anders, maar ik kom niet op de naam), en de schroefdraad daarvan zie je onderaan het bovenste schijfje rechtsboven op de foto, waarmee je de schijf vast zet op de as. De 4 schijven zijn ongeveer even dik als de ruimte tussen de chassis platen, dus dat kan nergens heen. De open cylinders aan de drijfstangen en de aandrijving van de schuifbeweging zitten om deze schijven. Het is dus al apart om dit nog vast te kunnen zetten. Dan lijkt het verder een normale Heusinger schuifbeweging. De kleine maar relatief brede stukjes onder de bediening van de schuif zitten weer vast aan de kruiskop van de binnenliggende drijfstang en zuigerstang. De 2e van boven heeft ook al de bediening vanaf het ganghendel er aan zitten, waarmee het geheel van boven naar beneden door de schaar kan worden bewogen ter bepaling van de vullingsgraad en richting van de aandrijving. Dus de buitenste 2 stangen en drijfstangen zijn ook de buitenliggende aandrijving en de 4 dingen er tussenin zijn dus de binnenliggende drijfstangen en de schuifbeweging, die aan de voorkant van de cylinders nog een omkeerinrichting heeft, waarmee de schuifbeweging voor de buitenliggende cylinders precies 180 graden verschoven is. Dat is hetzelfde als de drijfstangen, die ook 180 graden van elkaar verschoven zijn.

Dit is dus het 4 cylinder mechanisme van een NS 6300.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #226 Gepost op: 06 April 2010, 15:58:29 »
Ivo,

Bedankt voor je uitleg. Heb ondertussen de 2 boeken aangaande de 3700 in mijn bezit en heb al aardig wat 'stoomstudie' op het web achter de rug.
Weet jij of de binnen liggende drijfstangen van de 6300serie in de 1:1 versie ook met excentrieken werkten of met krukken? Of is de 1:87 versie een compromis qua ruimte en beweging mogelijk maken?

Grt Erwin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #227 Gepost op: 06 April 2010, 16:04:03 »
binnenliggende drijfstangen hebben altijd krukken.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #228 Gepost op: 06 April 2010, 17:02:38 »
Het is zoals Floris zegt. Een binnenliggende drijfwerk heeft krukken en niet dergelijke rare excentrieken. Dat is alleen gedaan omdat krukken in model best moeilijk zijn en je daar dus ook echt niets meer van ziet. Volgens mij heeft Dido Geluk een krukas genaakt voor zijn 3700. Daar zijn volgens mij foto's van te vinden in Railmagazine of op de site van HaHoHo (=gebruikersnaam op dit forum). Weinert maakt ook echte krukassen voor hun modellen van 3 cylinderloks. Het aardige daarvan is dat de binnenliggende drijfstang de eerste as aandrijft en de buitenliggende drijfstangen de tweede. Volgens mij is dat in de Weinert catalogus nog wel te vinden. Het zit in de Br 01, 01.10, 03 of 03.10. Ik weet het zo snel niet uit mijn hoofd.


De 3700 en de 3900 hebben ongeveer dezelfde aandrijving. Alleen liggen de cylinders, dankzij de grotere diameter van de drijfwielen, horizontaal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Delftinhetklein

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
    • bouweninhetklein
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #229 Gepost op: 06 April 2010, 21:13:11 »
Ivo en Floris bedankt.

Jullie antwoorden bevestigen mijn vermoeden.
Overigens is Dido's idee hier te vinden.

Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 06 April 2010, 21:23:48 door Delftinhetklein »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #230 Gepost op: 06 April 2010, 21:54:54 »
Zie je wel: HaHoHo's site  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #231 Gepost op: 07 April 2010, 23:20:18 »
Pffff, zit momenteel in een dip waarin ik even niet meer het overzicht heb. Het frame is zo goed als klaar, dat moet alleen nog afgewerkt worden met tamiya putty, om daarna goed gepolijst en geschuurd te worden. Alleen... dit is iets waar ik momenteel helemaal geen trek in heb... Nou ja, zal er maar asap aan beginnen anders weet ik het wel, dan blijf ik er tegenaan hikken. :-\

Daarnaast zou ik aan de stroomafname willen werken, maar dat kan natuurlijk niet voor het spuiten, anders zijn de contacten straks ook zwart...

De voetplaat dan. Hier wil ik wel verder mee, maar daar heb ik nog niet het goede materiaal voor (styreen of messing om die eh, leiding af te maken), dus dat blijft even liggen. Daarnaast moet ik nog wasluiken maken op de vuurkist en kan het verdere detailleren beginnen... Alleen... wat doe je er nu wel op en wat niet? Handrails? Die moeten van koper blijven en dus niet meegespoten worden. Lantaarns? Hier moet nog verlichting in en ik wil graag de Philotrain versie. Rookkastdeur? Maar ik moet nog in de ketel zijn.

Ik wil graag verder, maar ik weet momenteel gewoon even niet waar ik het zoeken moet... Is dat herkenbaar of doe ik gewoon raar :P
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #232 Gepost op: 07 April 2010, 23:36:46 »
Jahoor, aan de stroomafname kun je prima werken. De stukjes die bloot moeten blijven, even met een lapje tape omwikkelen voor het spuiten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #233 Gepost op: 07 April 2010, 23:54:21 »
Tom ,
Wat wil je nog  in ketel doen ?rookgenerator of ballast

gr jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #234 Gepost op: 08 April 2010, 09:15:40 »
Een rookgenerator lijkt me wel erg mooi... Ballast weet ik nog niet, het ding weegt van zichzelf natuurlijk al behoorlijk wat...
Spoor 0 adept

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #235 Gepost op: 08 April 2010, 09:58:17 »
Desalniettemin, toch zoveel mogelijk volproppen hoor!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #236 Gepost op: 08 April 2010, 11:45:27 »
Want ???
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #237 Gepost op: 08 April 2010, 12:20:35 »
Nou, gewoon; adhesie! Hoe meer hoe beter.
We gaan er niet vanuit dat je hem voor de vitrine bouwt en het is nogal sneu als zo'n grote loc bij tien kolenbakken al gaat doorslaan.
Ik zal m'n zelfgebouwde knutsel-NS 5508 eens wegen, die trekt met gemak 5 vierassers met z'n 2 aangedreven (gecompenseerde) assen (= 4 gladde Romford-wielen), dan heb je een indicatie vwb massa/aantal wielen/trekkracht.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2010, 12:24:39 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #238 Gepost op: 08 April 2010, 14:02:01 »
Tomasso,

Voor het spuiten kan je nog veel meer doen.
Stroomafname maken, testen of de loc goed hierop werkt en dan alleen die delen afplakken die tegen de wielen komen.  Komt er toch onverhoopt verf op, dan is dat met tinner te verwijderen.
Wasluiken, gewoon maken van dunne kunststofplaat en met 3-secondenlijm erop plakken.
Leidingen, gewoon maken van messing- of koperdraad en na het spuiten messing of koperkleurig schilderen.
Handrails van zilverdraad of RVS, op maat maken, maar nog niet vastzetten (via GMS leverbaar). Die monteer je pas na het spuiten.
Philotrain loclantaarns, gereed maken voor verlichting en vastzetten. Wat ik doe is een gaatje erin boren van 1 mm en dan een deel van de achterkant inslijpen met een  slijpschijfje. Dit is nodig voor de bedrading. De ledjes komen pas na het spuiten erin. En dan voorzie ik de achterkant van de lantaarn van een klein zwart plaatje om de ingeslepen gleuf aan het zicht te onttrekken.
Contragewichten van de locwielen, die maak ik niet meer van messing. Van stevig papier in de vorm knippen en met lijm vastzetten. Vind ik prettiger werken. Daarna zwart maken.

Je ziet het, geef jezelf een schop en probeer verder te gaan. Je wil toch een mooi eindresultaat bewonderen?

Gerard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners
« Reactie #239 Gepost op: 08 April 2010, 16:03:54 »
ik zou bij de 3900 oppassen met ballast in de ketel, met alle drijfwielen achteraan en de lichte vuurkist (daar zit immers de motor) gaat ie al gauw zn achterpootjes optillen. Gewicht is niet alles bij een stoomloc, je moet m ook enigszins in balans houden.