Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Holcim Betonmixers 1:87 door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08

Auteur Topic: Roco dubbelset 2200  (gelezen 57595 keer)

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Roco dubbelset 2200
« Reactie #45 Gepost op: 20 February 2010, 21:53:58 »
In het geval van een blunder (of incompetente productiemachines) zou de 2241 toch ook verkeerde cijfers moeten hebben?
Nee, want daarvoor moet je sowieso een aparte run doen. Ik hang alleen een andere term aan dezelfde fout die je als (best geloofwaardige) mogelijke fout noemt.
Ik zei trouwens productiefaciliteiten, daarmee doel ik vooral juist niet op machines maar op de betrokken mensen / organisaties die machines (en software) bedienen.
De door jou geopperde mogelijke fout zou gewoon een bedieningsfout zijn.
Kleine fout, OK, maar als je business afhangt van het (goed overkomen van) het uiterlijk van een treintje, dan zou deze fout een blunder zijn.
Het opnieuw uitbrengen van een "2305" zou toch ook een blunder zijn?
En wat doe je als eindcontroleur als de helft van de inhoud van een set een verkeerd opgedrukt nummer heeft (vooropgesteld dat het opgevallen is)? De hele batch afkeuren?
Ja. Dan laat je de kappen van de 2328's opnieuw produceren en verwissel je ze.
Zolang je dat niet doet (en de kosten voelt!) blijven woorden als "we letter erop" en "komt niet meer voor" loze beloftes (zelfs als iemand het op dat moment meent!).
Kijk naar de rode Artitec DE-1; de eerste oplage is er ook doorgekomen en pas daarna konden er zaken worden aangepast.
? Wat zeg je nu, dat Artitec daar onvoldoende eindcontrole heeft gehad of dat het wel geconstateerd is maar bewust de keuze zou zijn genomen dat de kosten te groot zouden zijn om de batch af te keuren?
IK zou dat laatste niet durven beweren.
We kunnen wel gissen, maar echt weten zullen we het waarschijnlijk toch nooit.
1. Ik hoef niet meer dan het eindresultaat te weten om te kunnen zeggen dat het fout is.
2. Als iemand zegt "stel dat het een verkeerd ingestelde machine was" (of dat nu klopt of niet), dan heb ik geen extra informatie nodig om dat een "blunder" te kunnen noemen i.p.v. een "foutje". Dat is namelijk een persoonlijke inschatting van de zwaarte / impact / betekenis van de fout.
Het Roco dat ik ken(de), was een fabrikant met hoge kwaliteit voor een redelijke prijs (en veel nationaal materieel voor verschillende landen).
Zo'n fout zou betekenen dat het verworden is tot een beginnelingetje of een club die het geen ruk kan schelen - ik weet niet wat ik erger zou vinden, maar wat misschien bedoeld was als "och, het is misschien slechts..." zou wat mij betreft een indicatie van grote rampspoed kunnen zijn, dus ik hoop maar dat het gewoon een leuke fantasie van je was  ;)
En opeens een - voor je banksaldo betekent dat je teveel treintjes gekocht hebt ;)
"Zie" je de vergelijking niet of negeer je hem bewust met een bagatelliserende kwinkslag  :P
Nee, een "productiefoutje" van je bank waar er "per ongeluk" een minnetje op een toetsenbord is aangeraakt net zoals een productiemedewerker van Roco per ongeluk een letterhoogte gewijzigd zou hebben.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 20 February 2010, 22:20:10 »
Persoonlijk kan ik ook zeuren en een model kritisch beoordelen (prijs kwaliteit), maar we moeten ons ook realiseren dat het modelspoor is! En dan zijn enige beperkingen / fouten nu eenmaal niet te vermijden.

LS models maakt (naar mijn mening(moet je tegenwoordig erbij vermelden anders wekt dit al irritatie onder enkele leden)) de modellen tot in de puntjes voor een leuke prijs, maar ga eens enkele jaren terug, waren we toen ook steeds zo kritisch op elk detail. Nee, want we hadden geen andere keus en werdt het goed gekeurd.

Zoals Chris al aangeeft en meerdere wordt het standaard iedere keer terug komende kritiek, het wordt een sport om ook maar iets te vinden wat NIET correct is, want dan kunnen we weer pagina's zeuren en onderling afzeiken...

Ondanks dat ik hieraan in het verleden ook heb meegewerkt, wil ik aan eenieder zeggen: als het niet correct is maak het dan zelf, alvast succes!

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #47 Gepost op: 20 February 2010, 22:22:04 »
Ilya, ondanks dat we volgens mij in hetzelfde vakgebied werkzaam zijn, zitten we hier niet op één lijn. Grotendeels ben ik het echt wél met je eens, alleen niet met het feit dat je je er zo druk om maakt (vandaar de kwinkslag).
Dat heeft helemaal geen zin, want de modellen zoals ze nu zijn blijven zo, en ze worden (getuige de reactie van Chris) nog goed verkocht ook. Dat bewijst dat wij, klinknageltellers of azijnzeikers, in de minderheid zijn.
Het is in Nederland tegenwoordig mode om achteraf na te gaan hoe iets fout gegaan kon zijn in plaats van het bij voorbaat te voorkomen. En dan vaak slechts om een zondebok te kunnen aanwijzen, niet om de fout in de toekomst uit te sluiten. Jammer vind ik dat.
Laten we hopen dat Roco er weer wat van opsteekt en bij een eventuele heruitgave in de toekomst beter oplet zodat wij puristen ook tevreden zijn ;)
Grtz!
Tedo

5166

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 20 February 2010, 22:23:20 »
Ach gelukkig hebben we LSM nog! Ok, het duurt ff voordat het aangekondigde wordt uitgebracht, maar dan heb je ook kwaliteit in handen!

Northlander1983

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 20 February 2010, 22:26:49 »
Maar die hebben GEEN 2200 in de planning..... ;D

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 20 February 2010, 23:01:51 »
Ilya, ondanks dat we volgens mij in hetzelfde vakgebied werkzaam zijn, zitten we hier niet op één lijn.
Misschien kan ik het wel het meest oneens zijn met vakgenoten  8)
Grotendeels ben ik het echt wél met je eens, alleen niet met het feit dat je je er zo druk om maakt (vandaar de kwinkslag).
Ik maak me hier niet bepaald druk om hoor, maar probeer wel aan te geven dat het (telkens) zulke kleine foutjes maken een indicatie van zeer onwenselijke ontwikkelingen kan zijn.
Ik heb daarom relatief veel moeite met het bagatelliseren dat hier tenminste net zo standaard lijkt te zijn als constateringen van fouten (waarbij ik ook regelmatig verbaasd ben geweest).
Dat heeft helemaal geen zin, want de modellen zoals ze nu zijn blijven zo,
Ik vraag me af hoe we dan in vredesnaam ooit betere modellen hebben gekregen (en nu vergoeilijkend kan worden gezegd dat dit "wel een model uit 1977 is"), als we gewoon maar (moeten) slikken wat we te vreten krijgen.
Het kost Roco een stuk minder om gratis die kap om te ruilen voor eentje met een correct lettertype 2328 dan Toyota voor al die auto's (ja, ik weet het, gaat ook om veiligheid) en zij kunnen het beter hebben dan ?EuroTrain? met die Knabbel en Babbel locs (ofzo)!
In mijn korte tijd op BNLS is dit minstens de derde keer (blauwe 1100, 2299 in startset, 2328) en bij beide vorige keren was het "heeft onze aandacht" en "gebeurt niet meer". Dan denk ik "drie keer is scheepsrecht" (en "fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me" trouwens :-\) en nu is het eindelijk eens aan Roco om wat te DOEN.
en ze worden (getuige de reactie van Chris) nog goed verkocht ook.
En hoeveel was er voorbesteld? Hoeveel mensen zien het thuis pas? Hoeveel komen er weer terug (of mag dat niet?)? Hoeveel zouden er sowieso worden omgenummerd? ...
Beetje eenvoudige maatstaf hoor.
Dat bewijst dat wij, klinknageltellers of azijnzeikers, in de minderheid zijn.
Ik vind dit niet echt de kritiek serieus nemen. Het gaat niet over een aantal klinknagels, IK heb het alleen gehad over een o-ver-dui-de-lijk fout lettertype van de grootste nummeropschriften die een loc heeft die óók nog eens overduidelijk anders zijn dan de tweede loc in dezelfde set.
Het is in Nederland tegenwoordig mode om achteraf na te gaan hoe iets fout gegaan kon zijn in plaats van het bij voorbaat te voorkomen.
En dan vaak slechts om een zondebok te kunnen aanwijzen, niet om de fout in de toekomst uit te sluiten. Jammer vind ik dat.
Laten we hopen dat Roco er weer wat van opsteekt en bij een eventuele heruitgave in de toekomst beter oplet zodat wij puristen ook tevreden zijn ;)
??? Hoe vaak is er nu al niet gezegd dat dit de zoveelste fout is? Dit is (minstens) de DERDE keer. Hoe kan er dan iemand zeggen dat het om achteraf-werk gaat ???
En dan juist terwijl ik zeg dat Roco blijkbaar niet voor competente, zorgvuldige productiefaciliteiten heeft gezorgd na de twee "vergeven" vorige fouten.
Maar serieus, hoe vaak huur je een aannemer in die "slordige" fouten maakt (kan), maar dat telkens doet (wordt al ongeloofwaardiger) EN er helemaal niets aan doet nadat zo'n fout geconstateerd wordt ("ja meneer, als u me nog eens twee mille geeft, komt het goed")? En wat vind je er dan van als vermelding ervan tegen mede-verbouwers op een feestje ertoe leidt dat iemand zegt dat we in Nederland zo goed zijn in achteraf aanwijzen enz. enz. enz..
Overigens heb je in algemene zin wel gelijk, vind ik - het is de Westerse cultuur om schuldigen aan te wijzen en Japanse / oosterse cultuur om de oplossing te vinden (maar die is hier dus helemaal niet moeilijk; kost de verantwoordelijke, Roco, alleen wat geld voor herproductie van correcte kappen en procedurele wijzigingen om herhaling te voorkomen). Maar Roco is ... westers  :P

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #51 Gepost op: 20 February 2010, 23:07:32 »
Ik denk niet dat de dummy een decoder aansluiting heeft aangezien de stroomafname strips op de dummy ontbreken :(

En dat vind ik wel een groot gemis, voor die paar cent. Want nu moet je stroomafnemers zelf maken of bestellen.

Gr. Remco.

Ha, dacht ik al mijn eerdere post
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 20 February 2010, 23:08:57 »
Persoonlijk kan ik ook zeuren en een model kritisch beoordelen (prijs kwaliteit), maar we moeten ons ook realiseren dat het modelspoor is! En dan zijn enige beperkingen / fouten nu eenmaal niet te vermijden.
??? Wat is er zo uniek / beperkend aan modelspoor dat voorheen volledig (of tenminste optisch) correcte lettertypes van bestaande modellen nu ineens op één loc van een set van twee verkloot worden?
En waarom kan dat -blijkbaar- op dit (soort) forum nooit gewoon feitelijk geconstateerd worden zonder dat er weer een barrage van "klaag niet", "wees blij", "wees niet zo'n azijnzeiker / klinknagelteller" berichten komt (die uiteraard ook weer reacties ontlokken).

Gert1

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 20 February 2010, 23:11:49 »
Het leukste vind ik nog dat er iemand binnen Roco moet zijn geweest die moet hebben gezegd: hé laten we er een fout cijfertype op zetten in plaats van het goede zoals bij de rest. Als ik daaraan denk, kan ik een glimlach niet onderdrukken...  :)

Misschien werkt er bij Roco wel iemand die zich op ons wreekt voor het feit dat zijn land al bijna 20 jaar niet meer van ons gewonnen heeft:
http://files.datawire.nl/uploads/images/5iB--fRzXs637Yk_86uIxQ/Oostenrijk.pdf
 :D

Vandaag liet Mispoes me het setje zien. De dummy is een vrijwel kaalgeplukte lok. Lichtgeleiders zitten er vermoedelijk nog wel in (we hebben 'm niet open gehad), maar geen stroomafnemers plaatsen is toch wel een verkeerd soort beknibbelgedrag zeg!  >:(
Het enige wat je daarover kunt zeggen is dat men zich in Oostenrijk geen moment gerealiseerd heeft dat dubbeltractie ook kan betekenen dat de tweede loc geheel achteraan een trein loopt.
Jammer.

mvg,
Gert

PS:
En waarom kan dat -blijkbaar- op dit (soort) forum nooit gewoon feitelijk geconstateerd worden zonder dat er weer een barrage van "klaag niet", "wees blij", "wees niet zo'n azijnzeiker / klinknagelteller" berichten komt (die uiteraard ook weer reacties ontlokken).
Kritiek moet gewoon kunnen!

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #54 Gepost op: 20 February 2010, 23:32:17 »
Ilya; ik reken mijzelf ook tot klinknagelteller/azijnzeiker, dus voel je door mij niet beledigd!
Kijk eerdere 2200 (maar ook andere modellen) draadjes er maar op na; ik was de eerste die afgaf op de 2225 met grijs chassis. Daar kreeg ik vervolgens ook commentaar op. De 2456 heb ik ook laten liggen vanwege het te hoog zittende NS vignet. Die heeft Roco/MTE ook niet retour gestuurd omdat het bij de 2417 wel juist kon. Ik ben het dus geheel met je eens dat Roco (maar ook anderen) steeds weer fouten maakt die in het verleden of op soortgelijke modellen niet worden gemaakt. Dat is een feit.
Echter; doordat de meeste modelspoorders die modellen wel kopen (omdat ze zich er niet aan storen of omdat ze het zelf verbeteren) is er voor de fabrikant geen reden tot een terugroepactie (bij de 2328 zou een losse cabine al de oplossing zijn).
Een vergelijking met een automerk gaat net als die met de bankrekening eerder niet op omdat (je zei het zelf al) er andere belangen spelen.

Ik heb in ieder geval besloten me er niet meer zo druk om te maken, juist omdat het keer op keer weer gebeurt en het kennelijk trekken aan een dood paard is. Dus niet kopen, óf wel kopen en zelf verbeteren (ergens nog leuk ook).
Dat wil echter niet zeggen dat het me niets interesseert (zoals jij enigzins impliceert).
« Laatst bewerkt op: 20 February 2010, 23:34:29 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #55 Gepost op: 21 February 2010, 09:43:04 »
??? Wat is er zo uniek / beperkend aan modelspoor dat voorheen volledig (of tenminste optisch) correcte lettertypes van bestaande modellen nu ineens op één loc van een set van twee verkloot worden?

Nee, dat kan kennelijk niet Illya, we blijven hier bezoekers houden die vinden dat een model kritiekloos ontvangen dient te worden. Als er punten van kritiek genoemd worden dan wordt dat gezien als ware het een sport zoveel mogelijk te noemen wat er niet goed is. Een discussie over de aandachtspunten wordt door hen niet als een waardevolle aanvulling gezien waar een fabrikant (en indirect wij, de consument) zijn voordeel mee kan doen. Ik vraag mij af hoeveel verbeterpunten Artitec zou hebben doorgevoerd op de verschillende modellen als er niet op fora als deze aandacht was besteed aan de minpunten.  

juist omdat het keer op keer weer gebeurt en het kennelijk trekken aan een dood paard is. Dus niet kopen, óf wel kopen en zelf verbeteren (ergens nog leuk ook).

Mee eens, Roco trekt zich geen moer aan van wat hier geschreven wordt. Wat dat betreft verdient Artitec alle lof: de heren proberen waar mogelijk de fouten er uit te halen. Zie ook de recente mededelingen over de eerste rode DE-1 met de niet zo fraaie snor. Dat de zandgele bies om productietechnische redenen niet (meer) kan worden aangepast neem ik op de koop toe maar dat de snor wordt aangepast vind ik goed nieuws.  

Ondanks dat ik hieraan in het verleden ook heb meegewerkt,
Gewoon weer aan meedoen, van feedback, positief of negatief wordt een model echt niet slechter, eerder beter (zie hierboven).

als het niet correct is maak het dan zelf, alvast succes!
Realiseer je dat niet iedereen bij machte is dat te doen.

Dan de locs zelf, de geleverde kritiek is terecht waar het specifiek deze set betreft maar het heeft geen zin de fouten die er al ruim 32 jaar in zitten nog maar een keer weer naar voren te halen. Dat weten we nu wel net zoals we weten hoe goed het model er nog steeds na al die jaren in zit. Ik heb de zet ook gekocht en voelde me wel een beetje bedrogen met zo'n kale dummy. Maar goed, de de dummy wordt een 2e loc in een goederentrein en is dus in feite niets meer dan een "goederenwagen". De set past goed in mijn wens om met de startset 2299 3 geel/grijze 2200'en uit de laatste Roco-generatie te verkrijgen. Alle locs worden vernummerd en er moet van kap gewisseld worden om de A-sein 2201 een "geel" chassis te geven.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 10:12:11 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 21 February 2010, 10:21:56 »
En als ik het dan samenvat komen tot de volgende kritiek:
- oude fouten zijn er nog steeds of weer
- verkeerde lettertype
- geen stroomafname op dummy

En dan vind ik dat laatste het meest zwaarwegende punt, want daarmee is de set niet zonder aanpassing inzetbaar met de dieseltrekduw.

Jan

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #57 Gepost op: 21 February 2010, 12:37:03 »
Even terug komen op het puntje dat Roco zich geen zak aantrekt van kritiek. Daar wil ik Roco bijvallen.

Dat doen ze dus wel. Dat heb ik gemerkt op Nurnberg na een duidelijk persoonlijk gesprek met Dhr Ott, directeur van Roco.
En dat men daar stappen voor onderneemt weet ik inmiddels ook.

Dat er duidelijke veranderingen aankomen : Ook dat gaat gebeuren. Dat zijn niet zomaar toezeggingen van een directeur.
Ik heb gemerkt dat Dhr Ott dit soort kritiek (bv de Hbis) zich ZEER aantrekt.
Laten we het er op houden dat de Nederlandse inbreng groter gaat worden, dan dat deze nu is als het gaat om eindcontrole.

Dan nog wat. Er IS Nederlandse eindcontrole. Het gaat 9 van de 10 keer fout bij Roco zelf. En ook dat heeft nu de volle aandacht van Dhr Ott zelf.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 12:44:07 door Chris van Diesen »

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 21 February 2010, 13:21:29 »
Ik ben er blij mee dat/als het intussen de aandacht op het hoogste niveau heeft.
Een toezegging voor kopers (die het wel wat kan schelen  :P) om de kap te wisselen voor eentje met een correct lettertype of een nieuwe kap zou nog veel beter zijn en meer vertrouwen geven dat het nu ook werkelijk verandert - dat lijkt me vanuit Roco gezien beter besteed geld dan een gratis catalogus (die ook op prijs wordt gesteld hoor!).

Ik blijf de Roco 2200 in ieder een leuk model vinden als er geen "in your face" fouten in zitten als deze 2328, hoewel ik hem intussen wel erg duur vind voor een model waar we vanwege zijn ouderdom niet zoveel van "mogen" verwachten  :P  
Die combinatie betekent wel dat ik deze set niet zal kopen voor de belediging 8) van 200 Euro. Jammer, weer een klant minder.

Groeten,
Roco-fan Illya
« Laatst bewerkt op: 25 February 2010, 19:39:26 door Peter Korsten »

Illya Vaes

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 21 February 2010, 13:29:15 »
Ilya; ik reken mijzelf ook tot klinknagelteller/azijnzeiker, dus voel je door mij niet beledigd!
Kijk eerdere 2200 (maar ook andere modellen) draadjes er maar op na; ik was de eerste die afgaf op de 2225 met grijs chassis. Daar kreeg ik vervolgens ook commentaar op. De 2456 heb ik ook laten liggen vanwege het te hoog zittende NS vignet. Die heeft Roco/MTE ook niet retour gestuurd omdat het bij de 2417 wel juist kon. Ik ben het dus geheel met je eens dat Roco (maar ook anderen) steeds weer fouten maakt die in het verleden of op soortgelijke modellen niet worden gemaakt. Dat is een feit.
Echter; doordat de meeste modelspoorders die modellen wel kopen (omdat ze zich er niet aan storen of omdat ze het zelf verbeteren) is er voor de fabrikant geen reden tot een terugroepactie (bij de 2328 zou een losse cabine al de oplossing zijn).
De 2225 en 2456 heb ik wel, dus ...  ;D
Zo'n grijs chassis valt niet zo op EN er reden er zat mee (zelf gefotografeerd in de TrekDuwtrein), dus je moet "weten" welke het wel en niet had.
Dat geldt in feite ook voor de 2299 met "oud" (elegant ;)) A-frontsein, helaas is het daar makkelijker te onthouden welke dat hadden zodat ik ook een béétje last heb van purisme daarbij - maar daar zet ik me snel overheen  ;)
Die 2456... ik ben er nog niet over uit of het "opvalt" (zoals de ruimte in het nummer van de 1601) maar ach, in het echt zal er ook wel wat afgeweken zijn - ik heb echt fouten gezien in het echt hoor (bijv. opschrift MBDK i.p.v. mBDk op een Plan U). Hoe dan ook had ik hem al een jaar voor levering ofzo besteld...
Enniewee - ik vind eigenlijk wel dat Roco een losse cabine zou moeten leveren aan klanten (en die bijsluiten bij nog niet gekochte locs). Voor die waanzinnige prijs mag dat best en het kan net het verschil tussen wel en niet kopen zijn (scheelt weer in de dump ;)). Maar dan gaat het over "putting your money where your mouth is" v.w.b. de directeur, dus als rascynicus ben ik vooralsnog helaas pessimistischer dan Chris  ::)