Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 01:29:10
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Debvd
Vandaag om 00:38:51
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:18
Projekt 083-338 door DE-II
20 oktober 2020, 23:58:36
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
20 oktober 2020, 23:44:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
20 oktober 2020, 23:23:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
20 oktober 2020, 23:06:45
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Falkenheim door Patrick1975
20 oktober 2020, 22:58:20
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Overstappen op digitaal door NS1220
20 oktober 2020, 22:49:54
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Bouw Bührtal III door cor_b
20 oktober 2020, 21:57:03
Buitenlust door Huib
20 oktober 2020, 21:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door René 4312
20 oktober 2020, 21:05:08
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
20 oktober 2020, 21:04:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 oktober 2020, 20:41:31
Bezetmelders vraag door Frank 123
20 oktober 2020, 20:20:31
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Bartje81
20 oktober 2020, 20:01:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 145701 keer)

roadster36

  • Online Online
  • Berichten: 5023
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #990 Gepost op: 17 maart 2019, 23:39:12 »
stoeptegel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10578
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #991 Gepost op: 18 maart 2019, 10:56:02 »
Logisch dat je even depri bent na weer zo'n domper, vooral na zo'n weekendje Ontraxs.
Nu eerst maar even een stapje achteruit en er dan weer vol tegenaan.  (y)
Was het de voor- achterkant van het wiel wat aanliep of de flens?

Leen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #992 Gepost op: 18 maart 2019, 12:34:13 »
Wat vervelend. Ik kan me dat goed voorstellen. Zeker ook omdat we afgelopen zaterdag een goed gesprek hadden over de bouw en ik je bewonderde over het feit dat je deze kit zo sterk aan het verbeteren was. Toen ik zelf deze kit bouwde was ik al blij dat het leek en dat het goed rijdend te krijgen was.
Mijn resultaat, gebouwd uit de kit.

Een klein filmpje, de lok is nog niet omgebouwd naar digitaal, dus even op een analoge proefbaan. Ik zie wel dat hij schoongemaakt moet worden, 30jaar in de kast staan is niet bevorderlijk voor de rijkwaliteiten. Maar goed, nu jouw probleem, je hebt een jig - die had ik destijds niet, dus alles is op het oog gedaan - dus misschien toch maar weer de lagers losmaken en iets lager proberen te krijgen zodat het niet meer aanloopt. Je zou ook van het aanlopend wiel nog iets van de flens kunnen verwijderen, je had wielen van Scalelink, die zijn dacht ik al rp25, maar misschien is het maar heel weinig dat er af moet. Het hangt er natuurlijk ook van af, welk wiel het is. als het de middelste as is, dan zou dat wel zonder grote problemen moeten kunnen.

Sterkte met de bouw.
Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #993 Gepost op: 03 juli 2019, 11:08:50 »
Nou, na er nog eens goed over nagedacht te hebben waar het nu mis kon gaan (en het kon op verschillende punten mis gaan), heb ik een idee waar de crux zit. Toen ik de aslagers opnieuw en recht in het frame ging zetten heb ik waarschijnlijk verkeerd om gedacht.

Op de chassis tool zit een vertical fence, dat wil zeggen, een stalen plaat die je op de tool schroeft, waartegen je de bovenkant van het frame plaatst en daarna alles haaks en recht opbouwt. Echter, doordat ik de bovenkant van het frame tegen deze plaat heb gedrukt, heb ik de aslagers zo hoog mogelijk in het frame geplaatst.

Dat wil zeggen, de gaten waar de aslagers in gesoldeerd worden zijn iets groter dan de aslagers zelf, zodat ze wat ruimte hebben om wat meer naar boven, beneden of naar links of rechts geplaatst kunnen worden. De assen zitten vast op de tool, maar door het frame van bovenaf naar beneden te duwen, komen de aslagers zo hoog mogelijk in de gaten in het frame. Met als resultaat dat de wielen nu aanlopen in de wielkasten. Het moet echter andersom gebeuren, de aslagers moet zo laag mogelijk geplaatst worden, dus het frame moet van onderaf haaks uitgelijnd worden. Goed, straks nog maar eens op de pijnbank. Hopelijk klopt mijn theorie.

Hoe dan ook, had ik al eens gezegd dat het ding mòet rijden? Nou ja, het zit dus zo, het ding mòet rijden. Simpel...

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
    • Klein Ende
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #994 Gepost op: 03 juli 2019, 12:14:00 »
Jeetje wat balen zeg.... Lijkt mij trouwens wel dat het ding moet gaan rijden? Of wil je het ding gewoon laten rijden? ;)

Als de assen hoger in het frame zitten kan ik mij voorstellen dat de voetplaat nu eigenlijk iets te laag zit.... Als je kijkt naar de bufferhoogte, is deze dan juist of net te laag? Misschien kan je het oplossen door tussen frame en voetplaat (waar de bufferbalk aan vast zit lijkt mij) iets op te vullen. Op die manier krijg je opnieuw de ruimte die je nodig hebt. Je hebt natuurlijk slechts een minimale opvulling nodig. Bovendien zitten de buffers dan ook weer op de juiste hoogte.

Groet, Mathyn

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #995 Gepost op: 03 juli 2019, 12:49:27 »
Heb er nog lang geen buffers op Het scheelt ook geen milimeters, maar eerder tienden. De afstand tussen het wiel en de wielkast was (oorspronkelijk) 0,5 mm. Iets teveel naar boven of naar links en naar rechts levert dus al problemen op. Hoe dan ook, zit verder toch weinig aan het frame, aslagers er uit, boel opnieuw richten en dan weer er in, kijken of het uitmaakt.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #996 Gepost op: 13 januari 2020, 12:40:41 »
Goed, tijdens Rijswijk de stoute schoenen aangetrokken en deze kit weer tevoorschijn gehaald. De crux zat 'm er dus in dat de lagers te hoog in het frame zaten. Dus, deze keer voor radicaal gegaan, remmen er af, zandstrooikisten er af, lagers er uit, frame helemaal kaal gemaakt en van daaruit gaan werken.

Alles nagelopen op de jig, dus aan de slag. Lagers er opnieuw in geplaatst, vertical fence geplaatst voor de haaksheid en daarna de lagers er opnieuw in gesoldeerd. Assen en wielen geplaatst en toen getest. Wat bleek? Ding stond te kiepen naar alle kanten.

Ik dacht eerst dat het frame wat getordeerd was; door het verwijderen van 1 afstandsbus is het frame wat gevoeliger voor druk die er op uitgeoefend wordt, maar dat bleek bij elke meting keurig haaks te zijn. Dan zit het dus in de positionering van de aslagers. Maar goed, ik had alles wel 3 keer gecheckt op de jig, dus dat zou goed moeten zijn.

Wat bleek echter? Ondanks dat de jig nagekeken was en alle assen loodrecht en haaks ten opzichte van het frame zaten, waren de assen niet helemaal uitgelijnd. Door de toleranties van het apparaat en door het verschuiven van de blokken waar de assen in zitten, bleken er ondanks de nauwkeurigheid van het apparaat, toch afwijkingen in te zitten. Nu leer ik het ding steeds beter onder de knie te krijgen, maar alles tegelijkertijd goed krijgen, d.w.z. zowel alle assen op de goede afstand zien te krijgen, loodrecht èn in lijn, dat is nog best een opgave.

Enfin, het halve apparaat uit elkaar gehaald en toen alles opnieuw gepositioneerd, met koppelstangen en winkelhaken en andere hulpstukken, waarna de boel weer in elkaar gezet is en het frame opnieuw geplaatst is, om de aslagers er opnieuw in te solderen. Uiteindelijk is dat goed gekomen en is het nu een mooi haaks frame, met de lagers op de goede hoogte. Het frame kiept of kantelt niet meer en de loc staat keurig recht.

Nou, da's 1. Het aanlopen van de wielen tegen de wielkasten is ook bijna verholpen. Op een paar kleine punten na loopt het vrij. Ben gisteren begonnen om de wielkasten iets uit te frezen, zodat de flenzen de wielkasten niet meer raken, ook bij het zijdelings uitslaan.

Heel even werd ik nog door Arjen aan het twijfelen gebracht om er compensatie in te bouwen, maar het fijn werken heeft zowel voordelen als nadelen. Het nadeel is dat er zo goed als geen toleranties meer zijn, het voordeel is dat het er wel erg mooi uit ziet. Dus, geen compensatie dan maar.

Enfin, vanavond verder met het onderstel en de wielkasten.

Dan de zijkant van het machinistenhuis. Al met al behoorlijk kunnen opknappen. Met vijlen en polijsten is de boel aardig strak geworden op een klein stukje na. Dat vul ik met plamuur, waarna ik de rest nog eens goed schuur. Hopelijk zie je er dan zo goed als niks meer van. Echter, door al het vijlen en polijsten is een gedeelte van het uitstekende gedeelte van de raamsponning wat dunner of sleets geworden. Misschien dat het na het spuiten niet opvalt, maar ik weet het en dus zie ik het

Daarom, van de andere doorgesoldeerde zijkant zaag ik het raam en de raamsponning uit, om deze in een ander zijwandje te plaatsen. Kijken of ik dat strakker kan krijgen. De mooiste oplossing komt aan de zijkant van het machinistenhuis. Desalniettemin, er is hoop. Vanavond verder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 12:50:01 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #997 Gepost op: 13 januari 2020, 13:24:02 »
 (y) en nu...... vooral doorgaan, zou Barry Stevens zeggen.
Weer een hele stap verder na ellenlang zoeken, en nu kan de lol ook weer terug komen  ;).
Waarom geen low-melt solmuren ipv plamuur op zo'n mooie metalen bak?

Een smakelijke voortzetting.  :)
Carel.
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #998 Gepost op: 13 januari 2020, 13:41:07 »
Dat kan ook inderdaad

Ik ga toch nog 1 rigoureuze stap nemen. Nu het frame zo goed als kaal is, dacht ik dat ik het zo goed als mogelijk in elkaar had zitten. Na echter de filmpjes van het apparaat nog eens grondig bestudeert te hebben, denk ik dat ik nog nauwkeuriger kan werken. Dus vanavond gaat het frame echt helemaal uit elkaar en ga ik kijken of of ik het kan krijgen zoals ik het hebben wil, namelijk op de allerbeste manier. Een ander issue is dat ik telkens werkte vanuit de positie van een volledig opgebouwd frame. Ik was dus dingen aan het herstellen, maar vanuit de verkeerde uitgangspositie. Daarom nu helemaal vanaf het begin.

Met vering en/of compensatie is het probleem van 10e millimeters verschil al snel te tackelen, er is dan namelijk geen probleem. Bij een star frame is het echter noodzaak om zo nauwkeurig mogelijk te werken en ik zie en denk dat ik hierin nog een stap verder kan gaan. Ik ga het daarom zo goed maken als ik het kan en mogelijk is met dit apparaat.

Daar komt bij dat ik de jig niet frequent genoeg gebruik om er echt bedreven in te worden. Na 2 dagen prutsen begint het echter weer te komen en weet ik wat ik moet doen. Ik begin het op deze manier ook weer leuk te vinden, want je krijgt het nu als het ware weer 'in de vingers'. Dus, omdat ik het leuk vind en het frame nu toch zo goed als kaal is èn omdat ik gewoon een goed rijdende loc wil, gaat het nog 1 keer uit elkaar om daarna volledig opnieuw opgebouwd te worden. Het klinkt gek, maar hier heb ik nu echt zin in.

Is het al avond?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 13:48:24 door Tomasso »
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1853
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #999 Gepost op: 13 januari 2020, 14:19:52 »
Bij de mijne zweeft de middelste as.
Bij mij zitten de bussen klem in de gaten maar dat zijn wel geëtste gaten. Het is maar afwachten waar wat meer is weg geëtst zodat het gat als het ware verschuift.
Plus dat ik na wat gepruts er achter kwam dat de afstandsbussen niet even lang bleken te zijn.
Op die manier blijf je aan het modderen.

Bijna avond.... ;)
Gerrit F

Van de draad af....

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1000 Gepost op: 13 januari 2020, 14:50:57 »
Als je nu al zoveel speling hebt op de assen, gaat dat niet goed komen.
Helaas spreek ik uit ervaring, ik had dezelfde situatie.
De loc reed wel, maar kon niets trekken. (wel met de originele motor)

Ik heb de motor (mashima) verplaatst op de achterste as, en de voorste twee assen voorzien van compensatie.
De loc trekt nu 24 tweeassige kolenwagens, en dat vind ik prima, en ook mooi.

Voor meer informatie over het compenseren;
http://www.clag.org.uk/41-0rev.html#section14.4

Groeten en veel plezier met de bouw,
Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1001 Gepost op: 13 januari 2020, 15:22:39 »
Ik heb het er met Tom afgelopen zaterdag ook over gehad. Toen ik mijn 3300 van DJH bouwde (eind jaren 80) was er weinig informatie te vinden. Ik heb dus voortgebouwd op de ervaringen met een paar engelse K kits en de 6300. Mijn oplossing toen was om de lagerbussen niet te solderen, maar los in de opening van het frame te houden. Met uitzondering van de lagerbus voor de as met de wormaandrijving, later vervangen door een escap aandrijving. Door de speling die dan ontstaat (eventueel zelfs iets verruimen) gaat het dan soepel lopen.
Trekkracht blijft een probleem. Ook als het perfect vast zit. omdat uiteindelijk de rails van de baan ook nooit absoluut vlak liggen. Als er geen hellingen zijn zal het nog wel gaan. Ik zelf heb dat opgelost door een groef in de aangedreven wielen te maken voor een ASB. Dat is voor de puristen natuurlijk vloeken, maar ik wil er wel mee kunnen rijden.
Als ik nu nog eens iets zou gaan bouwen, dan zou ik proberen om compensatie (met pendelassen en hornblocks) te maken, dat is toch wel beter kwa rijeigenschappen.

NS6300 met 30 kolenwagens

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2804
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1002 Gepost op: 13 januari 2020, 20:50:09 »
Hallo Tomasso,
In bericht 996 schrijf je over een chassis tool.
Verderop staat ook een foto daarvan.
Wat kan je er mee ?
Ik heb meerdere loks  (In schaal 0)  gebouwd zonder z'n mal of tool ,maar mss is zoiets handiger dan mijn ingeklemde frameplaten op een werkplank.
 Ik heb wel die instelassen met aandruk veren.

Over compensatie :
Ik heb de NS 3900 gebouwd met compensatie volgens afb. 71 uit het verhaal over compenseren (Wat ik ook als leidraad gebruikte ) en lok 23023  met volgens afb. 38.
Het lijkt erop dat de 023 beter de onvermijdelijke  ongelijkheden in de baan beter kan hebben dan de NS 3900, maar mss komt dat ook door de andere wielen.
Ik ben benieuwd,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

Tomasso

  • Forumgebruiker pur sang...
  • Offline Offline
  • Berichten: 5355
  • Team Mitropa. Wenslijst: Zeppelin, Rhijnboog, etc.
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1003 Gepost op: 13 januari 2020, 22:48:23 »
@Peter Kleton

Over die chassis tool wil ik van de week even een apart draadje openen met foto's. Op YouTube staat er al iets over, zoek op Avonside chassis jig.

Zeau, vanavond liep anders dan dat ik gedacht had. Wilde met de jig aan de slag, maar was zo met de kap en de wielkasten bezig dat het erbij ingeschoten is. Inmiddels van binnenuit behoorlijk wat weg gefreesd, waardoor de wielen steeds beter lopen. Dat bleek toch ook wel nodig te zijn, want ik heb ooit de voetplaat 'gekopieerd' van het witmetalen origineel. Dat was inmiddels niet meer van toepassing, dus moesten er dingen gewijzigd worden. Nu dus aan het frezen geweest. Heel voorzichtig, want je wil niets beschadigen, vrij lastig klusje, maar wel leuk.

Stap voor stap komt het wel. Het is eigenlijk net als hacken, wat backwards programming betekent. Dit is backwards modelbouwen en soort van uit nood geboren. Nu is het een kwestie van doorzetten en investeren. Heb er weer zin in, want, het gaat gewoon lukken.

Goed, de kap dus. Deze week lekker verder met de loc.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ophouden? Ik kom nu pas op stoom!

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5021
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #1004 Gepost op: 14 januari 2020, 10:42:14 »
Tom,

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59844.0

Dit is mijn draadje over de Avonside Jig. Moet alleen de verwijzingen naar de foto's mogen veranderen dan is die weer leesbaar. Staat denk ik dezelfde info in die jij bedoelt.

mvg,
Ivo
*