Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 19:03:57
20 jaar BNLS door Tomasso
Vandaag om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door US modeller
Vandaag om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300  (gelezen 196780 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #795 Gepost op: 15 October 2015, 18:51:53 »
Tom,
in weerwil van wat alle orakels hier uitkramen hier de constructie van de bevestiging van alle appendages ( incl de "handrailknobs") aan de ketel.
De eerste tekening laat zien hoe de stompen met daarin schroefdraad tegen de ketel geklonken zitten. De beplating valt OVER de stompen; er zit alleen een gat in en de rest kun je niet zien. Tegen het gat komt het frame waar de pomp aan hangt en die wordt vastgezet met de bout die in de stomp gedraaid wordt.
Zo kun je op alle manieren een pomp of iets dergelijks aan de ketel hangen. (Zie 2e tekening). Bij de SS 700 zat de (lucht-) pomp tussen de wielkasten dus ook aan de ketel en bij de 4600-en zelfs door de voetplaat.
Het frame rust meestal aan de onderkant met twee bouten op de voetplaat.
De tekeningen stammen van een originele tekening van een Nederlandse loc.
Gr.
John


fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6038
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #796 Gepost op: 15 October 2015, 19:54:53 »
Orakels haha ;D

Maar wederom mooie plaatjes John! Eens kijken wat ik daarmee kan in model!
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #797 Gepost op: 15 October 2015, 20:05:01 »
Tom,
Je kunt er niks mee want het zit achter de ketelbekeleding. Gewoon een framepje bij Weinert kopen (het best nog met een goed op schaal gemaakt pomp) en klaar is ........ nou ja vul maar in.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Frans8800

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #798 Gepost op: 15 October 2015, 20:09:01 »

Frans8800

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #799 Gepost op: 15 October 2015, 20:25:45 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #800 Gepost op: 15 October 2015, 20:38:30 »
Op deze plaats (midden bij de ronde ketel) van de locomotief zit een dergelijk apparaat of aan de ketel of aan het frame vast.

Een locomotiefketel zit aan schoorsteenkant (rookkast) vast aan frame en de rest van de oplegging is geleidend om het uitzetten van de ketel op te vangen. Bij de vuurkist ligt het ketel via een glijverbinding op het frame. Op deze glijbevestiging wordt de uitzetting van de ketel opgevangen. Tussenliggende ondersteuning van de ketel is eventueel d.m.v. platen of glijverbindingen.



Een luchtpomp of voedingspomp die je halverwege de ketel / voetenplaat ophangt moet dus of aan de ketel hangen (en daarmee meebewegen) of op het frame staan. Je kan dus geen (in de lengterichting) stijve verbinding maken tussen ketel en frame omdat je dan het uitzetten van de ketel gaat blokkeren (of dat frame gaat vervormen en dat wil je ook niet.

...... en de rest wordt ondersteund door de leidingen.

Vergeet dat maar. De leidingen hebben geen enkele dragende functie. Erger nog, dat moet je niet willen. Dat soort leidingen moet je (in het geval van koper) regelmatig uitgloeien om te voorkomen dat ze te hard worden en dan bros breken. Door de hoge temperatuur en de vele trillingen worden koperen leidingen in de loop der tijd hard en lopen daarmee de kans te breken / scheuren. Voor ijzeren leidingen geldt iets vergelijkbaars.

Het frame rust meestal aan de onderkant met twee bouten op de voetplaat.

Kan, maar waarom zou je? Indien je de pomp aan de ketel ophangt is een plaat naar onderen stijf en sterk genoeg om de pomp aan op te hangen. Ketel en frame bewegen redelijk veel t.o.v. elkaar dus dat gaat enkel maar slijten en voor de sterkte is die afsteuning naar het frame totaal onnodig. "In geval van" maak je domweg de ophangplaat iets dikker dat is simpeler en minder kwetsbaar dan "afsteunen" richting frame. En ja, frame en ketel bewegen t.o.v. elkaar. Niet veel, maar genoeg om daar zo min mogelijk "gedoe" tussen te willen hebben.

Een voedingspomp (waarbij het merendeel van de pijpen naar of van de ketel komt /gaat) zal je bij voorkeur aan de ketel ophangen. Een luchtpomp (waarbij het merendeel van de pijpen naar het frame gaat) zal je bij voorkeur aan het frame hangen.

En als je de ruimte hebt zal je pompen bij voorkeur bij de rookkast ophangen omdat daar ketel en frame vast met elkaar verbonden zijn.

In hoeverre het in model allemaal nuttig / van belang is ...... maar bij 1:1 stoomloc's spelen dat soort zaken een niet onaanzienlijke rol.

Of ik hiermee een orakel ben .......


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #801 Gepost op: 15 October 2015, 20:41:04 »
In elk geval iemand met praktijkkennis en ervaring  (y) Boeiende bijdrage.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #802 Gepost op: 16 October 2015, 10:12:50 »
Misschien kan iemand met kennis van zaken dan even uitleggen waarom de pomp die koud water van de tender naar de voorwarmer en verder moet persen zo nodig aan de warme ketel vastgemaakt moet zitten.
Mvrgr
Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #803 Gepost op: 16 October 2015, 10:56:16 »
Heb je ook een punt.

De meeste pompen waarvan ik de bevestiging weet staan op de voetenplaat. Bij gevallen van plaatsing bij de rookkast ken ik situaties waarbij de pomp dus hangt.

Uit de mij nu bekende afbeeldingen van de 3300 kan ik niet goed afleiden of de pomp nu hangt aan de ketel of staat op de voetenplaat.

Waar het mij voornamelijk om ging was een tweetal zaken:

- en aan ketel en aan voetenplaat kan alleen bij de rookkast en niet indien de pomp ergens halverwege de ketel geplaatst is
- de leidingen hebben geen dragende functie.

In hoeverre de exacte bevestiging bij een h0 model van belang is ....... en het aantal mensen wat goed werkende 1:1 stoomlocomotieven kan bouwen is beperkt en zullen zich, in die rol, nauwelijks op BNLS manifesteren.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2015, 11:02:16 door guest7823 »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #804 Gepost op: 16 October 2015, 11:00:39 »
Allicht omdat alle hulpaggregaten op de loc zelf makkelijker te plaatsten zijn en een tenderwissel zo makkelijker is? Zeg maar wat. Misschien dat veiligheid voor het personeel ook een rol speelt?
Met groet,

Ger.

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #805 Gepost op: 16 October 2015, 11:29:33 »
De pomp hangt aan het frame. Zo wordt dat nog steeds al decennia lang wereldwijd door Knorr toegepast. Het frame dat ook door Knorr werd geleverd hangt aan de ketel EN staat op de voetplaat. Dat hangen aan de voetplaat is relatief want hij zit er niet direct tegen. Er is voldoende koele luchtstroom om de koude pomp koud te houden. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom de pomp bij een 4600 door de voetplaat heen steekt. In dat geval is er nog meer koude luchtstroming. Overigens heb ik berekend dat de ketel op de plaats waar de pomp aan de 3330 vast zit bij een druk van 14 bar (200 C) al een goede 18mm in lengte zal toenemen. Maar dat wordt niet gehaald opdat het maar een 12 bar ketel is en de max druk en piekbelasting is.
Overigens wat dat 1:1 bouwen betreft. Het plaatsen van een voedingswatervoorwarmer is een hooo werk, onderhoud en geld voor niet te veel rendement. En ze bederven de outlook van een mooie Engelse machine in zijn oervorm. In de Uk vind je ze in nieuwbouwprojecten niet. Daar durven ze zelfs een extra Knorr compound luchtpomp tussen de frameplaten in de buurt van de vuurkist te hangen. En nog nooit problemen gehad dat hij te warm werd.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #806 Gepost op: 16 October 2015, 12:13:53 »
In de Uk vind je ze in nieuwbouwprojecten niet. Daar durven ze zelfs een extra Knorr compound luchtpomp tussen de frameplaten in de buurt van de vuurkist te hangen. En nog nooit problemen gehad dat hij te warm werd.

Hmmm daar wens ik enige nuancering aan te brengen: UK luchtpompen hebben regelmatig problemen. Maar dat is meer een combinatie van factoren.

Ik ken tenminste een geval waarbij de luchtpomp stijf tegen de vuurkist aan zit. Indien de locbedienaars dan zonder enige vorm van voorverwarming de stoomtoevoer vol opendraaien bij een leeg luchtsysteem en een relatief koude luchtpomp ........  >:(

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #807 Gepost op: 16 October 2015, 12:31:40 »
Ik heb het over Knorr luchtpompen op een UK loc en niet over Westinghouse UK pompen die trouwens ook nog enkelevoudig zijn.
Daarnaast denk ik niet dat het vakmanschap van een Engelse locbedienaar zodanig beperkt is dat het genoemde rampscenario plaats vindt. Terecht is dan ook het woord "Indien" gebruikt.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #808 Gepost op: 16 October 2015, 13:52:17 »
Ehhhh, het bovengenoemde scenario is niet iets wat ik verzonnen heb, maar gewoon bij herhaling in de praktijk heb gezien, inclusief het daarop falen van het luchtremsysteem.

Subtiel een appendage bijzetten komt zelden voor bij de meeste bemanningen. Vacuumejecteurs en blazers gaan met een ruime slag in een keer vol open. Kortom, heb je net je loc helemaal gepoetst 's ochtends en dan zit voor vertrek uit het depot de hele loc weer onder de zwarte stippen van condens uit blazer en ejecteur. Gewoon even rustig opendraaien en op die manier de condens uit de leiding laten verdwijnen is totaal onbekend. En dit geldt voor bijna alle museumlijnen in de UK.

Bij een gevuld luchtsysteem vind de demping van de slag van de cilinders van de luchtpomp deels plaats door de tegendruk van het luchtsysteem. Bij het opstarten is die tegendruk niet of nauwelijks aanwezig en wordt de slag enkel gedempt door de eventuele vooropening in de stoomcilinder. Maar de praktijk is dat bij volle opening in koude toestand de cilinders staan te heien tegen hun eindaanslagen. Voeg daarbij het nodige oncomprimeerbare condenswater en een matige smering tgv weinig en niet warme genoege olie en het ultieme rampscenario is compleet. En dit gebeurd dus ook bij hoofdlijncertificeerde machinisten.

Het kan nog erger: Wegrijden vanuit het beginstation met gesloten cilinderkranen, "omdat bij geopende cilinderkranen de stoom het ballast kan opspuiten en de reiziger kan schrikken. De remedie: in het depot 2x heen en weer rijden met de handrem licht er op. Dit is genoeg om condens uit de cilinders te krijgen". Deze tekst is ondertekend door de lokale Chef Tractie. Voor de volledigheid: Na vertrek uit het depot staat de loc nog ruim een half uur stil. Bij de LTM 26 (iets kleiner dan een A4 of Black 5) merk je dat die pas tussen Zwaag en Wognum (10 minuten rijden) op temperatuur begint te komen.

Dus nee, stoomluchtpompen en UK is geen optimale combi

Maar goed we gaan erg ver off-topic


guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
« Reactie #809 Gepost op: 16 October 2015, 19:14:16 »
Nieuwe 6000 boek, blz 99


Tapatalk time of the day :-)