Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:29:48
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17999 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #75 Gepost op: 16 March 2010, 11:23:03 »
Was er ook niet zoiets bij nieuw-vennep aan de hand dat de hsl de ATB daar verstoorde in de eerste weken? Dus heel onwaarschijnlijk is het niet, maar dan had het al wel eerder opgemerkt moeten worden m.i.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #76 Gepost op: 16 March 2010, 11:23:38 »
Geen idee Huub. Wat ik wel weet is dat er in NL ook wel eens problemen zijn geweest op plaatsen waar twee verschillende systemen vlak bij elkaar komen. De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?

Misschien ontstaat er in België bij Halle een magnetisch veld als twee treinen in tegengestelde richting elkaar passeren op de hoge snelheidslijn?
Geen idee of zoiets kan. Dat lijkt me meer iets voor de techneuten om te beantwoorden.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27075
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #77 Gepost op: 16 March 2010, 11:33:25 »
De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?
Het zal eerder de stroom zijn dan de spanning.
Bij het 25kV systeem hebben ze er voor gekozen om de versterkingsleiding in tegenfase te zetten met de bovenleiding zelf.
Dat is op zich een goed idee, want je krijgt zo twee tegengesteld lopende stromen, die elkaars magneetveld opheffen, zodat de "buitenwereld" er weinig tot niks van merkt.
Het is alleen jammer dat de tegenstroom uitgerekend niet loopt op de plek waar de trein zich bevindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #78 Gepost op: 16 March 2010, 11:34:13 »
Je zou voor de betrokken mcn hopen dat het waar is, maar als de beveiliging in Belgie ook volgens het fail-safe principe is gebouwd (een storing mag nooit tot een veiliger seinbeeld leiden), dan is de kans dat dat de oorzaak is vrij klein. Aan de andere kant stond er juist deze maand een artikel in op de Rails over het spoorwegongeluk in Elst in 1954, waar de oorzaak ook lag in een technisch mankement en wel een doorgeroeste trekdraad voor een wissel. Het ongeluk in Nijmegen in 1979 had ook een technische storing als medeoorzaak (naast een menselijke fout).

Carlo
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 11:36:15 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #79 Gepost op: 18 March 2010, 17:34:34 »
Kijk ook even op http://spoorvreter.be/blog/
onder het kopje Buizingen.

Er lijkt dus meer aan de hand te zijn....

Alex

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #80 Gepost op: 18 March 2010, 18:22:41 »
Dat lijkt me heel erg serieus! Ik zou als Forens echt overwegen voortaan met de auto te gaan, want de veiligheid is echt in het geding daar!

mvg,
Gert

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3680
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #81 Gepost op: 18 March 2010, 18:47:55 »
Nogal, zeker als je je bedenkt dat ook de vorige twee zware ongelukken (waarbij het aantal slachtoffers door puur geluk laag was doordat de treinen in beide gevallen zo goed als leeg waren) in elk geval deels te wijten waren aan fouten in het seinstelsel.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #82 Gepost op: 18 March 2010, 18:59:29 »
Het kan toch niet anders of men gaat het (en de verantwoordelijken!) nu echt aanpakken?

mvg,
Gert