Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door wob
Vandaag om 16:23:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Forever Rocofan
Vandaag om 16:14:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Terschellinger Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:08:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door NL-modelspoor
Vandaag om 16:06:03
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:58:30
Wat herkent AI van onze hobby? door Hans GJ
Vandaag om 14:36:38
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 14:10:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17593 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #75 Gepost op: 16 March 2010, 11:23:03 »
Was er ook niet zoiets bij nieuw-vennep aan de hand dat de hsl de ATB daar verstoorde in de eerste weken? Dus heel onwaarschijnlijk is het niet, maar dan had het al wel eerder opgemerkt moeten worden m.i.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #76 Gepost op: 16 March 2010, 11:23:38 »
Geen idee Huub. Wat ik wel weet is dat er in NL ook wel eens problemen zijn geweest op plaatsen waar twee verschillende systemen vlak bij elkaar komen. De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?

Misschien ontstaat er in België bij Halle een magnetisch veld als twee treinen in tegengestelde richting elkaar passeren op de hoge snelheidslijn?
Geen idee of zoiets kan. Dat lijkt me meer iets voor de techneuten om te beantwoorden.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #77 Gepost op: 16 March 2010, 11:33:25 »
De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?
Het zal eerder de stroom zijn dan de spanning.
Bij het 25kV systeem hebben ze er voor gekozen om de versterkingsleiding in tegenfase te zetten met de bovenleiding zelf.
Dat is op zich een goed idee, want je krijgt zo twee tegengesteld lopende stromen, die elkaars magneetveld opheffen, zodat de "buitenwereld" er weinig tot niks van merkt.
Het is alleen jammer dat de tegenstroom uitgerekend niet loopt op de plek waar de trein zich bevindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #78 Gepost op: 16 March 2010, 11:34:13 »
Je zou voor de betrokken mcn hopen dat het waar is, maar als de beveiliging in Belgie ook volgens het fail-safe principe is gebouwd (een storing mag nooit tot een veiliger seinbeeld leiden), dan is de kans dat dat de oorzaak is vrij klein. Aan de andere kant stond er juist deze maand een artikel in op de Rails over het spoorwegongeluk in Elst in 1954, waar de oorzaak ook lag in een technisch mankement en wel een doorgeroeste trekdraad voor een wissel. Het ongeluk in Nijmegen in 1979 had ook een technische storing als medeoorzaak (naast een menselijke fout).

Carlo
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 11:36:15 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #79 Gepost op: 18 March 2010, 17:34:34 »
Kijk ook even op http://spoorvreter.be/blog/
onder het kopje Buizingen.

Er lijkt dus meer aan de hand te zijn....

Alex

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #80 Gepost op: 18 March 2010, 18:22:41 »
Dat lijkt me heel erg serieus! Ik zou als Forens echt overwegen voortaan met de auto te gaan, want de veiligheid is echt in het geding daar!

mvg,
Gert

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3633
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #81 Gepost op: 18 March 2010, 18:47:55 »
Nogal, zeker als je je bedenkt dat ook de vorige twee zware ongelukken (waarbij het aantal slachtoffers door puur geluk laag was doordat de treinen in beide gevallen zo goed als leeg waren) in elk geval deels te wijten waren aan fouten in het seinstelsel.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #82 Gepost op: 18 March 2010, 18:59:29 »
Het kan toch niet anders of men gaat het (en de verantwoordelijken!) nu echt aanpakken?

mvg,
Gert