Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17205 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2010, 12:40:55 »
Geluk bij een ongeluk blijft toch wel dat t nu vakantie is in Belgie en er dus minder mensen in de treinen zaten. Desondanks is elke dode en gewonde er eentje te veel.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2010, 12:47:00 »
Ik zag in het Journaal dat het Belgische veiligheidssysteem inderdaad niet voorziet in een ingreep bij door rood rijden. Dan hebben ze bij de Belgische spoorwegen nog heel wat werk voor de boeg. In Nederland is de invoering van ATB in een stroomversnelling geraakt door het ongeluk bij Harmelen in 1962. We zijn nu bijna 50 jaar verder en die klus is nog steeds niet helemaal klaar.

Ik begrijp inmiddels dat er in België al wel een begin is gemaakt met de installatie van een beveiligingssysteem vergelijkbaar met ATB en dat dit op het betreffende baanvak al aanwezig is. Of het al operationeel is en of beide treinen beschikken over de bijbehorende apparatuur werd me niet duidelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #32 Gepost op: 16 February 2010, 13:31:50 »
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2010, 13:40:39 »
Bovendien wordt er vandaag door spoorwegpersoneel in België (en dan met name Wallonië) gestaakt.
Meer daarover (en ook een hartverscheurend interview met de ouders van de omgekomen machinist) vind je hier:
http://www.hln.be/hln/nl/6296/Trein-negeert-rood-licht-bij-tragedie-in-Halle/index.dhtml

mvg,
Gert

Kris Henderikx

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #34 Gepost op: 16 February 2010, 13:56:30 »
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.

en via Gent & Kortrijk naar Rijsel  ::)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #35 Gepost op: 16 February 2010, 14:11:15 »
en via Gent & Kortrijk naar Rijsel  ::)
Dat is misschien technisch wel mogelijk. Maar daar zit een richtingwissel in Gent in, en verder vraag ik me af of er in Rijssel (Lille) een mogelijkheid is om van het oude spoor op de HSL te komen. Op de NMBS netkaart kan ik dat niet zien.
Zal in ieder geval een aanzienlijke vertraging opleveren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #36 Gepost op: 16 February 2010, 15:01:13 »
We gaan het hier alleen nog over het ongeluk hebben, niet over hoe vervelend/lastig/whatever het is om om te moeten reizen.
Daarvoor opent iemand maar een draadje in ditjes&datjes...
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 15:06:36 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2010, 16:05:42 »
Een Belgische Reporter wist te vertellen dat er aan het spoor gewerkt wordt ter plaatse van het ongeval.
Ook werd aangegeven dat de treinen daar in beide richtingen een stuk over 1 en het zelfde spoor moeten rijden i.v.m. de werkzaamheden.
Verder heeft men vorig jaar officieel ingestemd met een beveiligingssysteem genaamd TLB.
Echter zijn momenteel ongeveer 25 procent van de spoorwegen in België en slechts enkele procenten van de treinen daarmee uitgerust.

Wat hiervan direct heeft bijgedragen aan het ongeluk word nog onderzocht.

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2010, 16:16:32 »
Nieuws over het ongeluk dan maar weer:
- "Zwarte dozen" zijn gevonden: link > De Morgen
- Machinist van de Leuvense trein heeft het overleefd en wordt gehoord: link > De Morgen
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #39 Gepost op: 16 February 2010, 16:41:45 »
http://www.youtube.com/watch?v=fC8uo3fTOcY

Vond dit filmpje op youtube is een trieste foto reportage van het ongeluk,
maar ondanks dat toch wel weer een mooie en een respecte reportage

groeten klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #40 Gepost op: 16 February 2010, 18:31:05 »
Had effe een ingeving.

En wat als geen van de machinisten een rood sein heeft genegeerd?
En de bewuste wissel waarop de trein zich zijdelinks in de andere trein boorde niet in de rechte stand is teruggesprongen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #41 Gepost op: 16 February 2010, 18:35:12 »
Dat zou kunnen, maar zou dat dan niet gemeld moeten zijn d.m.v. een controlesysteem?
En had dat systeem dan niet moeten voorkomen dat het sein op groen kon staan?
Voor de goede orde: ik heb geen verstand van het Belgische beveiligingssysteem, dus misschien kan wat ik hierboven beschrijf in België helemaal niet.

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #42 Gepost op: 16 February 2010, 18:41:36 »
Ik weet ook niet hoe het zit met het Belgische beveiligingssysteem zit.
Wel is er sprake van een sterk verouderd systeem, dus dat zou wel eens kunnen.

Zo spreken wel diverse bronnen dat wel een van de machinisten een rood sein zou hebben genegeerd.
Maar ik wacht liever het officiele onderzoek af.
Vandaar deze vraag.
Uit dat onderzoek kan van alles komen, en zelfs een communicatiefout kan dan niet uitgesloten worden denk ik.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2010, 19:34:03 »
Onze ATB grijpt ook niet in bij rood, maar bewaakt alleen dat er (licht maar wel voortdurend) geremd wordt bij passage van geel. Ook hier kunnen dit soort grappen dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hebben we vandaag weer gezien.
Jammer, sinds een jaar hebben we de aanvulling vv, en waar de bekende gele platen langs het spoor liggen kom je echt niet door rood.
Het memor in belgie heeft helaas alleen maar een kwiteer functie, maar ik denk dat er buiten dat er nog veel meer aan de hand is.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 19:36:15 door johnny-VIRM »

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #44 Gepost op: 16 February 2010, 21:05:59 »
Laatste stand van zaken , 18 doden en 161 gewonden waarvan 10 zwaargewonden , vannacht worden  de niet of nauwelijks beschadigde rijtuigen weggesleept , morgen gaan ze dan de totaal verhakkelde stellen uit mekaar trekken, mogelijk liggen er nog mensen onder.

De treinbestuurder die het overleefde is door een rood sein gereden , maar heeft, nadat hij een nood-remming maakte , zich verwijdert uit de bestuurderspost en is in het rijtuig gelopen.

Beide treinbestuurders waren jonge dertigers , de overleden treinbestuurder had 8 jaar dienst, de treinbestuurder die het ongeval overleefde had 1 jaar dienst.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2010, 21:12:55 door erwin janssens »