Ik zag in het Journaal dat het Belgische veiligheidssysteem inderdaad niet voorziet in een ingreep bij door rood rijden. Dan hebben ze bij de Belgische spoorwegen nog heel wat werk voor de boeg. In Nederland is de invoering van ATB in een stroomversnelling geraakt door het ongeluk bij Harmelen in 1962. We zijn nu bijna 50 jaar verder en die klus is nog steeds niet helemaal klaar.
Ja Marc, het probleem is alleen dat de Thalys wel langs Halle moet. Hoewel België een relatief dicht spoorwegnet heeft zijn er nauwelijks mogelijkheden om dit punt te omzeilen.
en via Gent & Kortrijk naar Rijsel
Onze ATB grijpt ook niet in bij rood, maar bewaakt alleen dat er (licht maar wel voortdurend) geremd wordt bij passage van geel. Ook hier kunnen dit soort grappen dingen dus gebeuren, gelukkig gaat het heel erg vaak gewoon goed doordat er meer mensen scherp opletten. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hebben we vandaag weer gezien.