Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:43:04
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:23:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: Zwaar ongeluk in België  (gelezen 17245 keer)

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #75 Gepost op: 16 March 2010, 11:23:03 »
Was er ook niet zoiets bij nieuw-vennep aan de hand dat de hsl de ATB daar verstoorde in de eerste weken? Dus heel onwaarschijnlijk is het niet, maar dan had het al wel eerder opgemerkt moeten worden m.i.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #76 Gepost op: 16 March 2010, 11:23:38 »
Geen idee Huub. Wat ik wel weet is dat er in NL ook wel eens problemen zijn geweest op plaatsen waar twee verschillende systemen vlak bij elkaar komen. De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?

Misschien ontstaat er in België bij Halle een magnetisch veld als twee treinen in tegengestelde richting elkaar passeren op de hoge snelheidslijn?
Geen idee of zoiets kan. Dat lijkt me meer iets voor de techneuten om te beantwoorden.

mvg,
Gert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26656
    • Pagina van klaas
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #77 Gepost op: 16 March 2010, 11:33:25 »
De spanning op de bovenleiding van de Betuweroute had toch ook invloed op de 'gewone' spoorlijn er vlak naast?
Het zal eerder de stroom zijn dan de spanning.
Bij het 25kV systeem hebben ze er voor gekozen om de versterkingsleiding in tegenfase te zetten met de bovenleiding zelf.
Dat is op zich een goed idee, want je krijgt zo twee tegengesteld lopende stromen, die elkaars magneetveld opheffen, zodat de "buitenwereld" er weinig tot niks van merkt.
Het is alleen jammer dat de tegenstroom uitgerekend niet loopt op de plek waar de trein zich bevindt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #78 Gepost op: 16 March 2010, 11:34:13 »
Je zou voor de betrokken mcn hopen dat het waar is, maar als de beveiliging in Belgie ook volgens het fail-safe principe is gebouwd (een storing mag nooit tot een veiliger seinbeeld leiden), dan is de kans dat dat de oorzaak is vrij klein. Aan de andere kant stond er juist deze maand een artikel in op de Rails over het spoorwegongeluk in Elst in 1954, waar de oorzaak ook lag in een technisch mankement en wel een doorgeroeste trekdraad voor een wissel. Het ongeluk in Nijmegen in 1979 had ook een technische storing als medeoorzaak (naast een menselijke fout).

Carlo
« Laatst bewerkt op: 16 March 2010, 11:36:15 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #79 Gepost op: 18 March 2010, 17:34:34 »
Kijk ook even op http://spoorvreter.be/blog/
onder het kopje Buizingen.

Er lijkt dus meer aan de hand te zijn....

Alex

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #80 Gepost op: 18 March 2010, 18:22:41 »
Dat lijkt me heel erg serieus! Ik zou als Forens echt overwegen voortaan met de auto te gaan, want de veiligheid is echt in het geding daar!

mvg,
Gert

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3613
    • Flickr
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #81 Gepost op: 18 March 2010, 18:47:55 »
Nogal, zeker als je je bedenkt dat ook de vorige twee zware ongelukken (waarbij het aantal slachtoffers door puur geluk laag was doordat de treinen in beide gevallen zo goed als leeg waren) in elk geval deels te wijten waren aan fouten in het seinstelsel.

Gert1

  • Gast
Re:Zwaar ongeluk in België
« Reactie #82 Gepost op: 18 March 2010, 18:59:29 »
Het kan toch niet anders of men gaat het (en de verantwoordelijken!) nu echt aanpakken?

mvg,
Gert