Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 413926 keer)

manuelspot

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1260 Gepost op: 03 July 2013, 14:39:28 »
Is het eigenlijk mogelijk om de roco of marklin loc de koppeling aan te passen zodat hij korter gekoppeld is?

Natuurlijk is dat mogelijk. Met een beetje handigheid is het wel te realiseren. Ik heb het bij mijn Roco 1700 ook gedaan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1261 Gepost op: 03 July 2013, 15:47:10 »
Ja, je kunt om te beginnen een milimeter of 3 van de nem-schacht van een Rocoloc afsnijden en vervolgens een koppeling in de schacht lijmen. Dat oogt al een stuk beter en levert in de bogen geen problemen op. Vermoedelijk kan dat bij een Märklin met schacht ook wel.
In het verleden heb ik ook weleens een Roco 1600 van een echt kortkoppelmechaniek voorzien. De methode is door Maarten op het forum beschreven en daarbij heeft hij een foto geplaatst. Je moet er de verlichting aan die kant voor opofferen, maar dan rij je ook echt buffer aan buffer en dat is bij DDM toch wel een stuk fraaier. Binnenkort ga ik kijken of dat bij een gemoderniserde Roco 1800 ook kan, maar dat zal wel.

« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 15:53:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1262 Gepost op: 05 July 2013, 09:30:35 »
Henk, de verlichting zit er gewoon nog in, hoor  ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1263 Gepost op: 05 July 2013, 09:54:26 »
De DDM heeft 5, 6 en 7 delig planmatig gereden. Van 6 en 7 delig zijn veel foto's te vinden, op het forum maar 1 foto gevonden van een 5-delige stam. Heeft er iemand meer foto's van?

Diversen, maar dat was nog in mijn dia-tijdperk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1264 Gepost op: 05 July 2013, 11:44:32 »
Okay Maarten, ik had de lichtgeleiders eruit gesloopt.  :)
Bij de vernieuwde versie lijkt het een stuk gemakkelijker heb ik al gezien. Die heeft gewoon een doorlopend chassis waarop je een kleine Symoba kunt plakken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1265 Gepost op: 11 July 2013, 19:27:15 »
Om even op het koppelen met een Roco 1600 terug te komen. Maximaal inkorten van de schacht levert al een prima resultaat op. Zo gaat het probleemloos door mijn testspoortje met R2 bogen (k-rail). Ook geduwd gaat het goed, omdat het Artitec kortkoppelmechaniek nauwelijks speling heeft.  (y)



Vergelijk dat maar eens met het plaatje zonder inkorten op de Artitec-site.



Ik kwam er wel achter dat je een gewoon rijtuig niet als eindrijtuig kan gebruiken. Dan lopen de wielen van het laatste draaistel tegen de niet meebewegende schacht. Doet er verder weinig toe, omdat je toch altijd het stuurstandrijtuig als laatste gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1266 Gepost op: 11 July 2013, 19:31:50 »
De manier waarop die Flm kortkoppelingen aan elkaar zitten, ziet er wat vreemd uit. De koppeling aan de loc staat erg schuin omhoog. Eén heuveltje of hobbeltje af en de boel lost, vermoed ik.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1267 Gepost op: 11 July 2013, 19:37:31 »
Ik kwam er wel achter dat je een gewoon rijtuig niet als eindrijtuig kan gebruiken. Dan lopen de wielen van het laatste draaistel tegen de niet meebewegende schacht. Doet er verder weinig toe, omdat je toch altijd het stuurstandrijtuig als laatste gebruikt.
Tenzij je de inzet in de IC's van Haarlem naar het zuiden wilt nabootsen, dan wil je wel dat je een gewoon rijtuig achteraan je trein kan gebruiken.  ;)
Idem als je zo'n rijtuig met een goede smoes op een Duitse baan wilt inzetten en geen geld hebt voor twee 120-ers. 

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1268 Gepost op: 11 July 2013, 19:45:17 »
De manier waarop die Flm kortkoppelingen aan elkaar zitten, ziet er wat vreemd uit. De koppeling aan de loc staat erg schuin omhoog. Eén heuveltje of hobbeltje af en de boel lost, vermoed ik.

Groet,
Ruud

Nog niks van gemerkt, maar ik zal de schacht voor de volgende foto beter op zijn plaats duwen.  :P
En wat vind je van de koppelafstand?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1269 Gepost op: 11 July 2013, 19:54:04 »
Koppelafstand is prima. Maarre ... een kortkoppelmechaniek dat nauwelijks speling heeft? Lijkt me niet lekker en levert problemen op zoals je al aangeeft. Waarom niet goed geconstrueerd zoals het hoort met gewoon ruime speling en uitslag?

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 July 2013, 20:00:16 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1270 Gepost op: 11 July 2013, 20:43:14 »
 ???
Daarmee bedoel ik dat de afstand tussen lok en rijtuig niet kleiner wordt als de lok duwt. Ik zou willen dat alle mechanieken zo goed waren geconstrueerd als deze op de Artitec DDM1 rijtuigen. Ik denk dat de kwaliteit van het mechaniek ook de reden is waarom deze koppelafstand met de Roco 1600 mogelijk is zonder problemen te veroorzaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1271 Gepost op: 11 July 2013, 21:17:24 »
Tenzij je de inzet in de IC's van Haarlem naar het zuiden wilt nabootsen, dan wil je wel dat je een gewoon rijtuig achteraan je trein kan gebruiken.  ;)
Idem als je zo'n rijtuig met een goede smoes op een Duitse baan wilt inzetten en geen geld hebt voor twee 120-ers. 
Of als je alleen een Railion 1600 hebt en er een kunststofremblokkenproeftrein (6 stuks DDM-1 Bv, geen stuurstand) mee wilt samenstellen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1272 Gepost op: 11 July 2013, 21:25:22 »
Henk, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1273 Gepost op: 11 July 2013, 21:49:41 »
Tenzij je de inzet in de IC's van Haarlem naar het zuiden wilt nabootsen, dan wil je wel dat je een gewoon rijtuig achteraan je trein kan gebruiken.  ;)
Mwoah, dat hoeft ook niet per se. Met een BDs ervoor kan ook nog.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1274 Gepost op: 11 July 2013, 22:10:52 »
Ik zeg ook niet dat dat per se moet, er zijn wel meer oplossingen te bedenken, ook in het pre-BDs-tijdperk.
Maar het is wel een mogelijkheid die regelmatig voorkwam, dus moet dat ook op de modelbaan gewoon kunnen met deze rijtuigen, al dan niet na een kleine verbouwing.
Als dat door een technische onvolkomenheid niet kan, vind ik dat toch jammer.
Ik weet niet of het met een beetje zelfwerkzaamheid te verhelpen is?