Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door NL-modelspoor
Vandaag om 19:46:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:46:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 408506 keer)

manuelspot

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1260 Gepost op: 03 July 2013, 14:39:28 »
Is het eigenlijk mogelijk om de roco of marklin loc de koppeling aan te passen zodat hij korter gekoppeld is?

Natuurlijk is dat mogelijk. Met een beetje handigheid is het wel te realiseren. Ik heb het bij mijn Roco 1700 ook gedaan.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22438
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1261 Gepost op: 03 July 2013, 15:47:10 »
Ja, je kunt om te beginnen een milimeter of 3 van de nem-schacht van een Rocoloc afsnijden en vervolgens een koppeling in de schacht lijmen. Dat oogt al een stuk beter en levert in de bogen geen problemen op. Vermoedelijk kan dat bij een Märklin met schacht ook wel.
In het verleden heb ik ook weleens een Roco 1600 van een echt kortkoppelmechaniek voorzien. De methode is door Maarten op het forum beschreven en daarbij heeft hij een foto geplaatst. Je moet er de verlichting aan die kant voor opofferen, maar dan rij je ook echt buffer aan buffer en dat is bij DDM toch wel een stuk fraaier. Binnenkort ga ik kijken of dat bij een gemoderniserde Roco 1800 ook kan, maar dat zal wel.

« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 15:53:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1262 Gepost op: 05 July 2013, 09:30:35 »
Henk, de verlichting zit er gewoon nog in, hoor  ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5343
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1263 Gepost op: 05 July 2013, 09:54:26 »
De DDM heeft 5, 6 en 7 delig planmatig gereden. Van 6 en 7 delig zijn veel foto's te vinden, op het forum maar 1 foto gevonden van een 5-delige stam. Heeft er iemand meer foto's van?

Diversen, maar dat was nog in mijn dia-tijdperk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22438
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1264 Gepost op: 05 July 2013, 11:44:32 »
Okay Maarten, ik had de lichtgeleiders eruit gesloopt.  :)
Bij de vernieuwde versie lijkt het een stuk gemakkelijker heb ik al gezien. Die heeft gewoon een doorlopend chassis waarop je een kleine Symoba kunt plakken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22438
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1265 Gepost op: 11 July 2013, 19:27:15 »
Om even op het koppelen met een Roco 1600 terug te komen. Maximaal inkorten van de schacht levert al een prima resultaat op. Zo gaat het probleemloos door mijn testspoortje met R2 bogen (k-rail). Ook geduwd gaat het goed, omdat het Artitec kortkoppelmechaniek nauwelijks speling heeft.  (y)



Vergelijk dat maar eens met het plaatje zonder inkorten op de Artitec-site.



Ik kwam er wel achter dat je een gewoon rijtuig niet als eindrijtuig kan gebruiken. Dan lopen de wielen van het laatste draaistel tegen de niet meebewegende schacht. Doet er verder weinig toe, omdat je toch altijd het stuurstandrijtuig als laatste gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1266 Gepost op: 11 July 2013, 19:31:50 »
De manier waarop die Flm kortkoppelingen aan elkaar zitten, ziet er wat vreemd uit. De koppeling aan de loc staat erg schuin omhoog. Eén heuveltje of hobbeltje af en de boel lost, vermoed ik.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1267 Gepost op: 11 July 2013, 19:37:31 »
Ik kwam er wel achter dat je een gewoon rijtuig niet als eindrijtuig kan gebruiken. Dan lopen de wielen van het laatste draaistel tegen de niet meebewegende schacht. Doet er verder weinig toe, omdat je toch altijd het stuurstandrijtuig als laatste gebruikt.
Tenzij je de inzet in de IC's van Haarlem naar het zuiden wilt nabootsen, dan wil je wel dat je een gewoon rijtuig achteraan je trein kan gebruiken.  ;)
Idem als je zo'n rijtuig met een goede smoes op een Duitse baan wilt inzetten en geen geld hebt voor twee 120-ers. 

Huub

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22438
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1268 Gepost op: 11 July 2013, 19:45:17 »
De manier waarop die Flm kortkoppelingen aan elkaar zitten, ziet er wat vreemd uit. De koppeling aan de loc staat erg schuin omhoog. Eén heuveltje of hobbeltje af en de boel lost, vermoed ik.

Groet,
Ruud

Nog niks van gemerkt, maar ik zal de schacht voor de volgende foto beter op zijn plaats duwen.  :P
En wat vind je van de koppelafstand?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1269 Gepost op: 11 July 2013, 19:54:04 »
Koppelafstand is prima. Maarre ... een kortkoppelmechaniek dat nauwelijks speling heeft? Lijkt me niet lekker en levert problemen op zoals je al aangeeft. Waarom niet goed geconstrueerd zoals het hoort met gewoon ruime speling en uitslag?

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 July 2013, 20:00:16 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22438
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1270 Gepost op: 11 July 2013, 20:43:14 »
 ???
Daarmee bedoel ik dat de afstand tussen lok en rijtuig niet kleiner wordt als de lok duwt. Ik zou willen dat alle mechanieken zo goed waren geconstrueerd als deze op de Artitec DDM1 rijtuigen. Ik denk dat de kwaliteit van het mechaniek ook de reden is waarom deze koppelafstand met de Roco 1600 mogelijk is zonder problemen te veroorzaken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2509
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1271 Gepost op: 11 July 2013, 21:17:24 »
Tenzij je de inzet in de IC's van Haarlem naar het zuiden wilt nabootsen, dan wil je wel dat je een gewoon rijtuig achteraan je trein kan gebruiken.  ;)
Idem als je zo'n rijtuig met een goede smoes op een Duitse baan wilt inzetten en geen geld hebt voor twee 120-ers. 
Of als je alleen een Railion 1600 hebt en er een kunststofremblokkenproeftrein (6 stuks DDM-1 Bv, geen stuurstand) mee wilt samenstellen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1272 Gepost op: 11 July 2013, 21:25:22 »
Henk, dan heb ik je verkeerd begrepen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1273 Gepost op: 11 July 2013, 21:49:41 »
Tenzij je de inzet in de IC's van Haarlem naar het zuiden wilt nabootsen, dan wil je wel dat je een gewoon rijtuig achteraan je trein kan gebruiken.  ;)
Mwoah, dat hoeft ook niet per se. Met een BDs ervoor kan ook nog.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1274 Gepost op: 11 July 2013, 22:10:52 »
Ik zeg ook niet dat dat per se moet, er zijn wel meer oplossingen te bedenken, ook in het pre-BDs-tijdperk.
Maar het is wel een mogelijkheid die regelmatig voorkwam, dus moet dat ook op de modelbaan gewoon kunnen met deze rijtuigen, al dan niet na een kleine verbouwing.
Als dat door een technische onvolkomenheid niet kan, vind ik dat toch jammer.
Ik weet niet of het met een beetje zelfwerkzaamheid te verhelpen is?