Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:48:51
NS 3502 van zwart naar groen door 008200
Vandaag om 19:42:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 426858 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1245 Gepost op: 01 July 2013, 15:53:52 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1246 Gepost op: 01 July 2013, 16:23:04 »
Henk,

Bedankt voor je vlotte reactie  (y) en bewondering voor je geheugen.

Ik kan weer verder.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1247 Gepost op: 01 July 2013, 18:17:35 »
Mmmmhh, de wisselstroomversie heeft geen schijfremmen. Dat word moeilijk remmen zo :) Is dat bij andere 3railrijders ook al opgevallen. Heb een vraagje over de luchtslangen. Horen die nou naar boven of naar onder te hangen en moeten de afsluiters naar binnen of naar buiten zitten?

Groet,

Kees

armani

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1248 Gepost op: 01 July 2013, 18:33:42 »
De luchtslangen horen naar boven te hangen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1249 Gepost op: 01 July 2013, 20:46:59 »
hoe bedoel je naar boven?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1250 Gepost op: 01 July 2013, 21:11:11 »
Ik wilde net hetzelfde vragen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1251 Gepost op: 01 July 2013, 21:49:54 »
Vanuit de bevestigingsgaatjes moeten ze naar boven krullen. Kijk maar op je eigen foto's Chris. Je had ze bij die set geloof ik niet zelf gemonteerd. Het duurde even voor ik door had wat kennelijk de bedoeling is. Of het klopt met de werkelijkheid weet ik niet, maar andersom passen ze niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18607
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1252 Gepost op: 02 July 2013, 00:43:20 »
Krijg nou ti...   ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1253 Gepost op: 02 July 2013, 10:06:07 »
De slangen horen naar beneden te hangen, het kraantje moet immers boven.

Als je het model met het grote voorbeeld vergelijkt, lijken de bevestigingsgaatjes te laag te zitten op de bufferbalk, tenminste na de invoering van de baanschuiver. De kraantjes zouden op dezelfde hoogte moeten zitten als de koppelhaak.
http://farm6.staticflickr.com/5255/5476793244_120f22e330_z.jpg

Oorspronkelijk hingen de leidingen wel zo laag als nu op het model te zien is. Dus mogelijk zijn de leidingen omhoog verplaatst omdat ze anders tegen de baanschuiver aan zouden komen?
http://www.martijnvanvulpen.nl/web/images/stories/scans/scan036%20small.jpg

(zie nou meteen dat dit ook een foto is met de pantograaf omhoog)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1254 Gepost op: 02 July 2013, 11:33:12 »
De leidingen zitten goed op het model met baanschuiver, tussen de buffers in. Alleen de bevestigingsgaatjes zijn zo gepositioneerd dat je dat voor elkaar krijgt door de leidingen omhooggekruld te bevestigen, maar wel met de kraantjes aan de bovenkant. Je moet dus de andere kant in de gaatjes steken. Op dat punt kan de handleiding nog wat duidelijker.

Mogelijk heeft Artitec dat zo gedaan, zodat de gaatjes te zijner tijd ook kunnen worden gebruikt om de lager hangende leidingen van het koprijtuig zonder baanschuiver in te bevestigen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1255 Gepost op: 03 July 2013, 11:13:53 »
Bij mijn model heb ik de baanschuiver verwijderd en de lange leidingen geplaatst. Ziet eruit conform het grote voorbeeld. Nu moet ik nog het rooster in de zijwand door een raampje zien te vervangen om mijn DDM 'jaren '80 proof' te maken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1256 Gepost op: 03 July 2013, 12:12:22 »
Even een grootspoor vraagje over het bedrijfsnummer van ABv 20 177 02.
Deze heeft het nummer 674 gekregen.
Ik kan nergens terugvinden dat dit nummer ooit gereden heeft of dat 1 wagen dit nummer ooit heeft gekregen tijdens een omnummerctie cq declassering.

Zie boekje Stalen Rytuigen

Wie weet hier meer van?

Ik heb deze wagen niet in mijn stam opgenomen om bovenstaande reden.

groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1257 Gepost op: 03 July 2013, 12:19:03 »
Volgens de site van Martijn Haman kreeg dit rijtuig het nummer in 2007.

Groet, Just
mvg Just

manuelspot

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1258 Gepost op: 03 July 2013, 14:21:57 »
De DDM heeft 5, 6 en 7 delig planmatig gereden. Van 6 en 7 delig zijn veel foto's te vinden, op het forum maar 1 foto gevonden van een 5-delige stam. Heeft er iemand meer foto's van?
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 15:20:50 door Manuel »

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1259 Gepost op: 03 July 2013, 14:31:15 »
Is het eigenlijk mogelijk om de roco of marklin loc de koppeling aan te passen zodat hij korter gekoppeld is?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.