Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: Artitec: DDM-1  (gelezen 440988 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1245 Gepost op: 01 July 2013, 15:53:52 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1246 Gepost op: 01 July 2013, 16:23:04 »
Henk,

Bedankt voor je vlotte reactie  (y) en bewondering voor je geheugen.

Ik kan weer verder.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1247 Gepost op: 01 July 2013, 18:17:35 »
Mmmmhh, de wisselstroomversie heeft geen schijfremmen. Dat word moeilijk remmen zo :) Is dat bij andere 3railrijders ook al opgevallen. Heb een vraagje over de luchtslangen. Horen die nou naar boven of naar onder te hangen en moeten de afsluiters naar binnen of naar buiten zitten?

Groet,

Kees

armani

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1248 Gepost op: 01 July 2013, 18:33:42 »
De luchtslangen horen naar boven te hangen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1249 Gepost op: 01 July 2013, 20:46:59 »
hoe bedoel je naar boven?

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1250 Gepost op: 01 July 2013, 21:11:11 »
Ik wilde net hetzelfde vragen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1251 Gepost op: 01 July 2013, 21:49:54 »
Vanuit de bevestigingsgaatjes moeten ze naar boven krullen. Kijk maar op je eigen foto's Chris. Je had ze bij die set geloof ik niet zelf gemonteerd. Het duurde even voor ik door had wat kennelijk de bedoeling is. Of het klopt met de werkelijkheid weet ik niet, maar andersom passen ze niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1252 Gepost op: 02 July 2013, 00:43:20 »
Krijg nou ti...   ;D

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1253 Gepost op: 02 July 2013, 10:06:07 »
De slangen horen naar beneden te hangen, het kraantje moet immers boven.

Als je het model met het grote voorbeeld vergelijkt, lijken de bevestigingsgaatjes te laag te zitten op de bufferbalk, tenminste na de invoering van de baanschuiver. De kraantjes zouden op dezelfde hoogte moeten zitten als de koppelhaak.
http://farm6.staticflickr.com/5255/5476793244_120f22e330_z.jpg

Oorspronkelijk hingen de leidingen wel zo laag als nu op het model te zien is. Dus mogelijk zijn de leidingen omhoog verplaatst omdat ze anders tegen de baanschuiver aan zouden komen?
http://www.martijnvanvulpen.nl/web/images/stories/scans/scan036%20small.jpg

(zie nou meteen dat dit ook een foto is met de pantograaf omhoog)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1254 Gepost op: 02 July 2013, 11:33:12 »
De leidingen zitten goed op het model met baanschuiver, tussen de buffers in. Alleen de bevestigingsgaatjes zijn zo gepositioneerd dat je dat voor elkaar krijgt door de leidingen omhooggekruld te bevestigen, maar wel met de kraantjes aan de bovenkant. Je moet dus de andere kant in de gaatjes steken. Op dat punt kan de handleiding nog wat duidelijker.

Mogelijk heeft Artitec dat zo gedaan, zodat de gaatjes te zijner tijd ook kunnen worden gebruikt om de lager hangende leidingen van het koprijtuig zonder baanschuiver in te bevestigen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1255 Gepost op: 03 July 2013, 11:13:53 »
Bij mijn model heb ik de baanschuiver verwijderd en de lange leidingen geplaatst. Ziet eruit conform het grote voorbeeld. Nu moet ik nog het rooster in de zijwand door een raampje zien te vervangen om mijn DDM 'jaren '80 proof' te maken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1256 Gepost op: 03 July 2013, 12:12:22 »
Even een grootspoor vraagje over het bedrijfsnummer van ABv 20 177 02.
Deze heeft het nummer 674 gekregen.
Ik kan nergens terugvinden dat dit nummer ooit gereden heeft of dat 1 wagen dit nummer ooit heeft gekregen tijdens een omnummerctie cq declassering.

Zie boekje Stalen Rytuigen

Wie weet hier meer van?

Ik heb deze wagen niet in mijn stam opgenomen om bovenstaande reden.

groetjes Chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Gromit

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1257 Gepost op: 03 July 2013, 12:19:03 »
Volgens de site van Martijn Haman kreeg dit rijtuig het nummer in 2007.

Groet, Just
mvg Just

manuelspot

  • Gast
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1258 Gepost op: 03 July 2013, 14:21:57 »
De DDM heeft 5, 6 en 7 delig planmatig gereden. Van 6 en 7 delig zijn veel foto's te vinden, op het forum maar 1 foto gevonden van een 5-delige stam. Heeft er iemand meer foto's van?
« Laatst bewerkt op: 03 July 2013, 15:20:50 door Manuel »

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: Artitec: DDM-1
« Reactie #1259 Gepost op: 03 July 2013, 14:31:15 »
Is het eigenlijk mogelijk om de roco of marklin loc de koppeling aan te passen zodat hij korter gekoppeld is?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.