Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:26:23
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 21:04:23
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Site Uhlenbrock door Peter J K
Vandaag om 19:01:43
Terschellinger Spoor door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Hatsune Miku
Vandaag om 18:02:38
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 16:37:58
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 16:23:26
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland  (gelezen 50514 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #60 Gepost op: 04 February 2010, 20:58:46 »
@ Rob

Dat heb ik in het verhaal beschreven....wacht ik tot ik stil sta, duurt het te lang voor de achterste remmen aanspreken en trekt de zwaartekracht mijn trein uit elkaar als je pech hebt door de massa.

Groet

Bas

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #61 Gepost op: 04 February 2010, 21:31:59 »
Verkijk je niet op de krachten die een 27 promille helling kan veroorzaken met zoveel massa. Remmen in de G in een heuvellandschap lijkt me inderdaad wel een uitdaging (wegrijden trouwens ook). Ook zonder heuvels kun je trouwens het hele trekwerk onder een wagen vandaan rossen met je loc, als je een prutser bent. Dat is in Nederland al weleens vertoond.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #62 Gepost op: 04 February 2010, 22:01:41 »
@Bas,

Daar heb ik waarschijnlijk overheen gekeken maar maakt niet uit, Jij kent je trein, ik mn bootje compleet anders maar ozo veel overeenkomsten ;D ;D noemen ze ook wel Fingerspitzen Gefühl

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1634
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #63 Gepost op: 04 February 2010, 22:33:11 »
Fantastisch mooie  verslagen Bas..... Denk dat  menig op dit  forum hier echt  van genoten hebben. Ik alleszins wel. 

TX !!

Peter
Petdig1

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #64 Gepost op: 04 February 2010, 23:47:47 »
Zoals ik een aantal pagina's geleden al zei, vind ik dit hele leuke verhalen om te lezen. Ook eens met diegenen die zich afvragen of NL machninisten niet dergelijke belevenissen hebben. Waarschijnlijk anders maar toch.

In dit verband zijn de boeken van Hans Kaas ook lezenswaardig, waar ook regelmatig de machinist aan het woord is. Een echte aanrader is het boek Op de stoomlokomotief van G.J. Paulus en K. Worp. Dit is volgens mij allang niet meer in druk, maar ik zie het nog vaak staan op beurzen. Het heeft een rare omslag met een buitenlandse stoomlokomotief, maar het gaat 100% om NS stoom. Je leert de eigenaardigheden kennen van bokken, bogen, kop en kontjes, jumbo's, zeppelins, driemasters en blikken tinus. Je kijkt dan met een heel ander gezicht naar de mooie NS stoomloks, die wij in model maken en leert de betekenis van pruimen, schijten en op de koffie komen.

De NS 5500 in het andere draadje is dus een kop en kontje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #65 Gepost op: 04 February 2010, 23:59:56 »
Verkijk je niet op de krachten die een 27 promille helling kan veroorzaken met zoveel massa. Remmen in de G in een heuvellandschap lijkt me inderdaad wel een uitdaging (wegrijden trouwens ook). Ook zonder heuvels kun je trouwens het hele trekwerk onder een wagen vandaan rossen met je loc, als je een prutser bent. Dat is in Nederland al weleens vertoond.

Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #66 Gepost op: 05 February 2010, 01:20:16 »
 ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #67 Gepost op: 05 February 2010, 04:31:43 »
HAHAHA mDDM je maakt toch onze betuweroute niet belachelijk :P dat is hij namelijk al ;D
Gr. Silvester

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #68 Gepost op: 05 February 2010, 09:48:07 »
Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!

 (y)  Een man naar mijn hart! (y)

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 664
    • Foto Website
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #69 Gepost op: 05 February 2010, 10:12:41 »
Nou dan wordt het tijd dat jullie je actief stemrecht omzetten is passief, oftewel ga de politiek in!

Gr Joost Nederland heeft 16 miljoen mensen die het beter weten ;D

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #70 Gepost op: 05 February 2010, 11:07:15 »
Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!
Met als verschil dat wanneer je op snelheid aan komt rijden (circa 80 a 100) en gewoon door blijft trekken, de klim niet dusdanig lang is dat je stil komt te staan... :P Iets met massa die snelheid wil behouden enzo
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2096
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #71 Gepost op: 05 February 2010, 17:06:32 »
De Willemspoortunnel is wat dat betreft ook wel een mooie. Cargo's rijden met pakweg 40 en zonder tractie de tunnel in, onderin rij je dan ergens richting de 80, en dan is het vol aanzetten om met nog een beetje vaart de tunnel weer uit te komen. De Botlektunnel schijnt nog interessanter te zijn  ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #72 Gepost op: 05 February 2010, 18:15:36 »
Nou de willemspoortunnel is niet echt een opstakel zeker niet richting rotterdam vanaf zuid.
daar reden we de 4000 tons kolentreinen de entree is inderdaad 40 km/u lekker laten lopen en onderin rijdt je netjes 80 km/u
zonder tractie komt dat helemaal goed als je met de loc(s) uit de tunnel bent moet je wel wat vermogen vragen.

De botlektunnel is zeker een drama. de snelheid in de tunnel zelf is 100 km/u echter is de entree snelheid 60 km/u.
Als we nu met een 5400 tons erts trein de tunnel in gaan met 15 tot 20 km/u laten we hem lopen, even als je naar beneden gaat remmen om te voorkomen dat je niet onder in de tunnel de boven de 80 km/u uitkomt. en je moet natuurlijk nog voor dat je weer omhoog gaat zorgen dat de gehele trein gelost is! anders trek je mogelijk een koppeling van de koppelwagen kapot.
met 3x 6400 mag je als je weer omhoog moet wel 100% vermogen geven met 50% gaat het ook wel maar is krap aan.
vergis je niet dat je normaliter met 3x 6400 op vol vermogen nog met een kilometer of 25 tot 35 km/u uit de tunnel komt.
en aangezien de 6400 nou niet een "lullige" loc is per loc 1600pK. x3 natuurlijk dan. 
ik geloof dat het hellingpercentage een slordige 26% is. nou dit is voor een trein alsof je een ravijn in rijdt....

Tsja het zijn niet de mooiste uitvindingen... maar het werkt. je moet allen dus wel goed opletten wat je doet.

Gr,
Gr. Silvester

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #73 Gepost op: 05 February 2010, 18:55:08 »
Kijk weder een mooi verhaal van ,jawel een nederlandse machinist.
Geweldig om dat te lezen.


                 Martin.

Anoniem

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #74 Gepost op: 05 February 2010, 19:02:25 »
ik geloof dat het hellingpercentage een slordige 26% is.

Ik niet ;D. Eerder 26 ‰ a.k.a. 2,6 % 8).