Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:32:34
Station Roodeschool door phdirk
Vandaag om 22:22:26
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:09:52
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland  (gelezen 48280 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #60 Gepost op: 04 February 2010, 20:58:46 »
@ Rob

Dat heb ik in het verhaal beschreven....wacht ik tot ik stil sta, duurt het te lang voor de achterste remmen aanspreken en trekt de zwaartekracht mijn trein uit elkaar als je pech hebt door de massa.

Groet

Bas

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #61 Gepost op: 04 February 2010, 21:31:59 »
Verkijk je niet op de krachten die een 27 promille helling kan veroorzaken met zoveel massa. Remmen in de G in een heuvellandschap lijkt me inderdaad wel een uitdaging (wegrijden trouwens ook). Ook zonder heuvels kun je trouwens het hele trekwerk onder een wagen vandaan rossen met je loc, als je een prutser bent. Dat is in Nederland al weleens vertoond.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #62 Gepost op: 04 February 2010, 22:01:41 »
@Bas,

Daar heb ik waarschijnlijk overheen gekeken maar maakt niet uit, Jij kent je trein, ik mn bootje compleet anders maar ozo veel overeenkomsten ;D ;D noemen ze ook wel Fingerspitzen Gefühl

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #63 Gepost op: 04 February 2010, 22:33:11 »
Fantastisch mooie  verslagen Bas..... Denk dat  menig op dit  forum hier echt  van genoten hebben. Ik alleszins wel. 

TX !!

Peter
Petdig1

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #64 Gepost op: 04 February 2010, 23:47:47 »
Zoals ik een aantal pagina's geleden al zei, vind ik dit hele leuke verhalen om te lezen. Ook eens met diegenen die zich afvragen of NL machninisten niet dergelijke belevenissen hebben. Waarschijnlijk anders maar toch.

In dit verband zijn de boeken van Hans Kaas ook lezenswaardig, waar ook regelmatig de machinist aan het woord is. Een echte aanrader is het boek Op de stoomlokomotief van G.J. Paulus en K. Worp. Dit is volgens mij allang niet meer in druk, maar ik zie het nog vaak staan op beurzen. Het heeft een rare omslag met een buitenlandse stoomlokomotief, maar het gaat 100% om NS stoom. Je leert de eigenaardigheden kennen van bokken, bogen, kop en kontjes, jumbo's, zeppelins, driemasters en blikken tinus. Je kijkt dan met een heel ander gezicht naar de mooie NS stoomloks, die wij in model maken en leert de betekenis van pruimen, schijten en op de koffie komen.

De NS 5500 in het andere draadje is dus een kop en kontje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #65 Gepost op: 04 February 2010, 23:59:56 »
Verkijk je niet op de krachten die een 27 promille helling kan veroorzaken met zoveel massa. Remmen in de G in een heuvellandschap lijkt me inderdaad wel een uitdaging (wegrijden trouwens ook). Ook zonder heuvels kun je trouwens het hele trekwerk onder een wagen vandaan rossen met je loc, als je een prutser bent. Dat is in Nederland al weleens vertoond.

Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #66 Gepost op: 05 February 2010, 01:20:16 »
 ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #67 Gepost op: 05 February 2010, 04:31:43 »
HAHAHA mDDM je maakt toch onze betuweroute niet belachelijk :P dat is hij namelijk al ;D
Gr. Silvester

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #68 Gepost op: 05 February 2010, 09:48:07 »
Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!

 (y)  Een man naar mijn hart! (y)

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #69 Gepost op: 05 February 2010, 10:12:41 »
Nou dan wordt het tijd dat jullie je actief stemrecht omzetten is passief, oftewel ga de politiek in!

Gr Joost Nederland heeft 16 miljoen mensen die het beter weten ;D

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #70 Gepost op: 05 February 2010, 11:07:15 »
Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!
Met als verschil dat wanneer je op snelheid aan komt rijden (circa 80 a 100) en gewoon door blijft trekken, de klim niet dusdanig lang is dat je stil komt te staan... :P Iets met massa die snelheid wil behouden enzo
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #71 Gepost op: 05 February 2010, 17:06:32 »
De Willemspoortunnel is wat dat betreft ook wel een mooie. Cargo's rijden met pakweg 40 en zonder tractie de tunnel in, onderin rij je dan ergens richting de 80, en dan is het vol aanzetten om met nog een beetje vaart de tunnel weer uit te komen. De Botlektunnel schijnt nog interessanter te zijn  ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #72 Gepost op: 05 February 2010, 18:15:36 »
Nou de willemspoortunnel is niet echt een opstakel zeker niet richting rotterdam vanaf zuid.
daar reden we de 4000 tons kolentreinen de entree is inderdaad 40 km/u lekker laten lopen en onderin rijdt je netjes 80 km/u
zonder tractie komt dat helemaal goed als je met de loc(s) uit de tunnel bent moet je wel wat vermogen vragen.

De botlektunnel is zeker een drama. de snelheid in de tunnel zelf is 100 km/u echter is de entree snelheid 60 km/u.
Als we nu met een 5400 tons erts trein de tunnel in gaan met 15 tot 20 km/u laten we hem lopen, even als je naar beneden gaat remmen om te voorkomen dat je niet onder in de tunnel de boven de 80 km/u uitkomt. en je moet natuurlijk nog voor dat je weer omhoog gaat zorgen dat de gehele trein gelost is! anders trek je mogelijk een koppeling van de koppelwagen kapot.
met 3x 6400 mag je als je weer omhoog moet wel 100% vermogen geven met 50% gaat het ook wel maar is krap aan.
vergis je niet dat je normaliter met 3x 6400 op vol vermogen nog met een kilometer of 25 tot 35 km/u uit de tunnel komt.
en aangezien de 6400 nou niet een "lullige" loc is per loc 1600pK. x3 natuurlijk dan. 
ik geloof dat het hellingpercentage een slordige 26% is. nou dit is voor een trein alsof je een ravijn in rijdt....

Tsja het zijn niet de mooiste uitvindingen... maar het werkt. je moet allen dus wel goed opletten wat je doet.

Gr,
Gr. Silvester

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #73 Gepost op: 05 February 2010, 18:55:08 »
Kijk weder een mooi verhaal van ,jawel een nederlandse machinist.
Geweldig om dat te lezen.


                 Martin.

Anoniem

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #74 Gepost op: 05 February 2010, 19:02:25 »
ik geloof dat het hellingpercentage een slordige 26% is.

Ik niet ;D. Eerder 26 ‰ a.k.a. 2,6 % 8).