Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland  (gelezen 49594 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #60 Gepost op: 04 February 2010, 20:58:46 »
@ Rob

Dat heb ik in het verhaal beschreven....wacht ik tot ik stil sta, duurt het te lang voor de achterste remmen aanspreken en trekt de zwaartekracht mijn trein uit elkaar als je pech hebt door de massa.

Groet

Bas

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #61 Gepost op: 04 February 2010, 21:31:59 »
Verkijk je niet op de krachten die een 27 promille helling kan veroorzaken met zoveel massa. Remmen in de G in een heuvellandschap lijkt me inderdaad wel een uitdaging (wegrijden trouwens ook). Ook zonder heuvels kun je trouwens het hele trekwerk onder een wagen vandaan rossen met je loc, als je een prutser bent. Dat is in Nederland al weleens vertoond.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #62 Gepost op: 04 February 2010, 22:01:41 »
@Bas,

Daar heb ik waarschijnlijk overheen gekeken maar maakt niet uit, Jij kent je trein, ik mn bootje compleet anders maar ozo veel overeenkomsten ;D ;D noemen ze ook wel Fingerspitzen Gefühl

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #63 Gepost op: 04 February 2010, 22:33:11 »
Fantastisch mooie  verslagen Bas..... Denk dat  menig op dit  forum hier echt  van genoten hebben. Ik alleszins wel. 

TX !!

Peter
Petdig1

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #64 Gepost op: 04 February 2010, 23:47:47 »
Zoals ik een aantal pagina's geleden al zei, vind ik dit hele leuke verhalen om te lezen. Ook eens met diegenen die zich afvragen of NL machninisten niet dergelijke belevenissen hebben. Waarschijnlijk anders maar toch.

In dit verband zijn de boeken van Hans Kaas ook lezenswaardig, waar ook regelmatig de machinist aan het woord is. Een echte aanrader is het boek Op de stoomlokomotief van G.J. Paulus en K. Worp. Dit is volgens mij allang niet meer in druk, maar ik zie het nog vaak staan op beurzen. Het heeft een rare omslag met een buitenlandse stoomlokomotief, maar het gaat 100% om NS stoom. Je leert de eigenaardigheden kennen van bokken, bogen, kop en kontjes, jumbo's, zeppelins, driemasters en blikken tinus. Je kijkt dan met een heel ander gezicht naar de mooie NS stoomloks, die wij in model maken en leert de betekenis van pruimen, schijten en op de koffie komen.

De NS 5500 in het andere draadje is dus een kop en kontje.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #65 Gepost op: 04 February 2010, 23:59:56 »
Verkijk je niet op de krachten die een 27 promille helling kan veroorzaken met zoveel massa. Remmen in de G in een heuvellandschap lijkt me inderdaad wel een uitdaging (wegrijden trouwens ook). Ook zonder heuvels kun je trouwens het hele trekwerk onder een wagen vandaan rossen met je loc, als je een prutser bent. Dat is in Nederland al weleens vertoond.

Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #66 Gepost op: 05 February 2010, 01:20:16 »
 ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #67 Gepost op: 05 February 2010, 04:31:43 »
HAHAHA mDDM je maakt toch onze betuweroute niet belachelijk :P dat is hij namelijk al ;D
Gr. Silvester

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #68 Gepost op: 05 February 2010, 09:48:07 »
Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!

 (y)  Een man naar mijn hart! (y)

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 664
    • Foto Website
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #69 Gepost op: 05 February 2010, 10:12:41 »
Nou dan wordt het tijd dat jullie je actief stemrecht omzetten is passief, oftewel ga de politiek in!

Gr Joost Nederland heeft 16 miljoen mensen die het beter weten ;D

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #70 Gepost op: 05 February 2010, 11:07:15 »
Dankzij een hele horde krankzinnige politici hebben wij nu in het ultraplatte Nederland een peperdure gloednieuwe goederenspoorlijn met ... 25 promille hellingen in talloze overbodige tunnels!!!
Met als verschil dat wanneer je op snelheid aan komt rijden (circa 80 a 100) en gewoon door blijft trekken, de klim niet dusdanig lang is dat je stil komt te staan... :P Iets met massa die snelheid wil behouden enzo
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #71 Gepost op: 05 February 2010, 17:06:32 »
De Willemspoortunnel is wat dat betreft ook wel een mooie. Cargo's rijden met pakweg 40 en zonder tractie de tunnel in, onderin rij je dan ergens richting de 80, en dan is het vol aanzetten om met nog een beetje vaart de tunnel weer uit te komen. De Botlektunnel schijnt nog interessanter te zijn  ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #72 Gepost op: 05 February 2010, 18:15:36 »
Nou de willemspoortunnel is niet echt een opstakel zeker niet richting rotterdam vanaf zuid.
daar reden we de 4000 tons kolentreinen de entree is inderdaad 40 km/u lekker laten lopen en onderin rijdt je netjes 80 km/u
zonder tractie komt dat helemaal goed als je met de loc(s) uit de tunnel bent moet je wel wat vermogen vragen.

De botlektunnel is zeker een drama. de snelheid in de tunnel zelf is 100 km/u echter is de entree snelheid 60 km/u.
Als we nu met een 5400 tons erts trein de tunnel in gaan met 15 tot 20 km/u laten we hem lopen, even als je naar beneden gaat remmen om te voorkomen dat je niet onder in de tunnel de boven de 80 km/u uitkomt. en je moet natuurlijk nog voor dat je weer omhoog gaat zorgen dat de gehele trein gelost is! anders trek je mogelijk een koppeling van de koppelwagen kapot.
met 3x 6400 mag je als je weer omhoog moet wel 100% vermogen geven met 50% gaat het ook wel maar is krap aan.
vergis je niet dat je normaliter met 3x 6400 op vol vermogen nog met een kilometer of 25 tot 35 km/u uit de tunnel komt.
en aangezien de 6400 nou niet een "lullige" loc is per loc 1600pK. x3 natuurlijk dan. 
ik geloof dat het hellingpercentage een slordige 26% is. nou dit is voor een trein alsof je een ravijn in rijdt....

Tsja het zijn niet de mooiste uitvindingen... maar het werkt. je moet allen dus wel goed opletten wat je doet.

Gr,
Gr. Silvester

m de deugd

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #73 Gepost op: 05 February 2010, 18:55:08 »
Kijk weder een mooi verhaal van ,jawel een nederlandse machinist.
Geweldig om dat te lezen.


                 Martin.

Anoniem

  • Gast
Re:Belevenissen van een Lokführer bij de BLS in Zwitserland
« Reactie #74 Gepost op: 05 February 2010, 19:02:25 »
ik geloof dat het hellingpercentage een slordige 26% is.

Ik niet ;D. Eerder 26 ‰ a.k.a. 2,6 % 8).