Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 14:20:05
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 827755 keer)

stig

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #525 Gepost op: 15 March 2007, 23:28:39 »
Met de vage herinneringen van een 'vonkentrekker', opgedaan in de tekenles zo'n 25 jaar geleden. Ik dacht dat het nog niet zo slecht gelukt was ;)

Ziet er prima uit hoor Karst!

Stig - wtb'er
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #526 Gepost op: 15 March 2007, 23:30:03 »
 ;D ;D

Heette dat nou amerikaanse projectie oid ?

stig

• Offline Offline
« Reactie #527 Gepost op: 15 March 2007, 23:34:56 »
Klopt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #528 Gepost op: 16 March 2007, 01:00:28 »
Hoi,

Naast werktuigbouwkundig tekenen, vanavond ook nog wat 'artistiek' bezig geweest :)

Update:

Zoals gisteren beloofd  ::)

De treeplanken...

... stripjes 0.8 x 3.2 mm styreen, geplakt op 1.5mm U profiel, de 'U' zit aan de onderkant ;)
Wel een kwestie van heel goed uitmeten  :P

... na een tijdje priegelen heb je dan voldoende voor 1 rijtuig.

Natuurlijk ook alvast 1 kant gemonteerd...  ;D

... lastig werkje (daarom ook nog maar 1 kant  :-| ) ze zitten vast aan het onderstel. Hierdoor lopen de treden mooi door tot onder de deuren. Geeft ruimtelijk effect en de mogelijkheid om er een stukje 0.8mm fosforbronsdraad achter te zetten. Dit valt dan in de 'U' en wordt in een te boren gaatje in het onderstel ingelaten.

In detail...

... helaas lijken de U-profielen wat dik, is echter nodig voor voldoende stevigheid. Zal straks met zwarte verf wel minder opvallen  :-|

Een heel andere optie zou natuurlijk kunnen zijn om ze uit messing te maken....

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #529 Gepost op: 16 March 2007, 01:03:02 »
Schandalig mooi.

En nu naar bed !  ;D

stig

• Offline Offline
« Reactie #530 Gepost op: 16 March 2007, 02:29:33 »
Ik maak zelf fijne U-profielen uit stripmateriaal. Voor bijvoorbeeld bakwagentjes met houten zijwanden. Wel wat meer werk, maar altijd nog sneller dan nu opeens met messing te gaan klooien (met alle respect voor de messing meesters onder ons...)

Is het echt nodig dat ze zo dik moeten zijn voor de stevigheid? Heb je het wel geprobeerd met kleinere U-profielen?

En nu naar bed !  ;D

Ja dat zou mooi zijn, alleen gaan ze het niet leuk vinden als ik nou de pakketpost sorteermachine stil gooi en naar huis ga... Nog ff wachten dus ;D
« Laatst bewerkt op: 16 March 2007, 02:31:22 door stig »

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #531 Gepost op: 16 March 2007, 10:23:49 »
Ik zou hier bijna niets typen omdat ik er stil van ben, zo mooi.
Maar als ik niets typ dan kan ik ook niets plaatsen, dus dan toch maar even iets gezegd. Wat mooi !!!! Ik weet dat dit geen recht doet aan jou plan U maar ze hebben nog geen woord uitgevonden om het echt uit te drukken.
En dan die instaptreden. Ik zit al een hele tijd te dubben of ik een ophangbeugel voor mn plan V kan maken, maar jij maakt zo even een stel instaptreden.
Gegroet o grote plan U meester.  ;)
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #532 Gepost op: 16 March 2007, 13:10:15 »
Ik zou hier bijna niets typen omdat ik er stil van ben, zo mooi.
Maar als ik niets typ dan kan ik ook niets plaatsen, dus dan toch maar even iets gezegd. Wat mooi !!!! .

;D Misschien een Microfoon en een spraakherkenningsprogrammaatje  ;D
Echter dat helpt niet als je ook nog sprakeloos bent

@Karst

Die plan U ziet er inderdaad geweldig mooi uit, en zeker als ie straks een mooie rooie jas gaat krijgen.

(offt): had je nog aan Wim Wolters iets gestuurd over de Mat 54 verlichting, onder geel en boven wit?
(ont)

Had de plan U origineel 3 X geel?
De groeten van Rob

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #533 Gepost op: 16 March 2007, 20:54:37 »
Hoi,

Vandaag m'n AutoCAD 'binnengekregen' ... 8)

Dus:

@Henk

Denk je dat dit de plotbare weergave is van de tekening van gister ? ...

... best nog wel ff wennen, dat pakket. Heeft me toch nog 2 en half uur gekost al eer ik er mee on tekenen  :-|

@Stig
Ik heb de dikte nodig vanwege de lijmvlakken, en als holle 'container' voor de eerder beschreven fosforbronsstaafjes. Alles dus met het oog op de robuustheid. Dat is dus weer zo'n consessie ;)

@Harm
Nou, dank je werkelijk, pas je wel op dat het niet op 'verheerlijking' uit draait ?  ;D ;D
Maar die trappetje waren nou niet echt moeilijk te maken ;) Ik had het per slot van rekening ook nog nooit gedaan  :-[

@Rob
Ja Plan U heeft 2 gele. Later ben ik er toch van overtuigd geraakt, dat er ook in de HK geel heeft moeten zitten. Met een geel en rood glas...

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #534 Gepost op: 16 March 2007, 22:49:29 »
@Stig
Ik heb de dikte nodig vanwege de lijmvlakken, en als holle 'container' voor de eerder beschreven fosforbronsstaafjes. Alles dus met het oog op de robuustheid. Dat is dus weer zo'n consessie ;)

Dan gaan we er verder ook niet over uitwijden. Het kan fijner, maar je wilt betrouwbaarheid. Vind ik een redelijk argument.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #535 Gepost op: 16 March 2007, 23:39:16 »
@Henk
Denk je dat dit de plotbare weergave is van de tekening van gister ? ...
Plotbaar is het zeker. Of je er ook iets van kan bouwen is weer iets anders. ;D
Kijk, ik weet niet wat het nut is van de verschillende gaten op de tekening en waarom het draaistel perse een bepaalde vorm heeft (bijv, waarom zitten er zoveel inkepingen in, waarschijnlijk voor het zicht, koppelingen en andere zooi, maar zonder plan V naast me wordt het wat moeilijk inschatten).
Als je in styreen assen gaat hangen, lijkt het me verstandiger als je gaat lageren (ik weet wat het effect is als je het niet doet, maar heb geen zin om het zelf uit te proberen). Dit betekent echter ook, dat je de gaten moet opruimen naar 3mm (dat is de buitendiameter voor je messingbuis). Bovendien heb ik dan ook nog rekening gehouden met Gerco's regel dat twee snijlijnen minstens 0,7mm uit elkaar moet liggen.
Als ik je AutoCAD tekingen zie, snap ik ook niet direct hoe je het wil gaan construeren.
Volgens mij wil je veel laagjes styreen op elkaar gaan plakken, maar je zou ook tussenschotjes kunnen maken en als het ware een lege binnenkant nemen (net zoals ik met mijn loc heb gedaan). Of het in praktijk beter is weet ik niet, maar ik denk dat je qua uitlijning iets beter af bent.
En over het pakket AutoCAD... Je bent er verder mee dan ik na mijn eerste twee uur. :) Afgelopen december ontdekt dat je alles kan invullen onder properties en als je je definitieve tekening al had, valt het dan goed te doen. :)
Maar ik moet zeggen, petje af voor je paintshop-pro tekening.
Tis een beetje een uitgebreid antwoord, maar ik zit een beetje in de uitlegmode.
Heb afgelopen week mijn eerstejaars studentjes een beetje moet duidelijk maken dat ze in een tekenprogramma alles zomaar kunnen maken en aan elkaar plakken, maar dat dat bij het vervaardigen niet helemaal gaat lukken.  :) Geeft niet, ze moeten het hier juist leren.
Maar het is wel een belangrijk punt, vandaar dat ik het ook had over, "Plotbaar is het zeker.", maar of je die assen met de huidige tekening goed werkend zou krijgen... Ik heb mijn twijfels. Geeft niet, je moet het nog leren. ;D Als je geen zin hebt, moet je maar roepen, dan wil ik het nog eens proberen met mijn grote mond. :)

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #536 Gepost op: 17 March 2007, 01:11:35 »
Citaat
... Of je er ook iets van kan bouwen is weer iets anders...

;D ;D Was misschien wel de bedoeling ;)

Citaat
...ik weet niet wat het nut is van de verschillende gaten op de tekening en waarom het draaistel perse een bepaalde vorm heeft (bijv, waarom zitten er zoveel inkepingen in, waarschijnlijk voor het zicht, koppelingen en andere zooi)

Inkepingen voor evt. stroomafnames, een correcte afstanden tussen as/wiel en frame/rail en idd koppelingen.

Citaat
...Als je in styreen assen gaat hangen, lijkt het me verstandiger als je gaat lageren...

'As-is', is voor vitrine modellen bedoeld, maar dan heb je weer geen stroomafname nodig ;) anders, natuurlijk wel !

Citaat
Als ik je AutoCAD tekingen zie, snap ik ook niet direct hoe je het wil gaan construeren.
Volgens mij wil je veel laagjes styreen op elkaar gaan plakken, maar je zou ook tussenschotjes kunnen maken en als het ware een lege binnenkant nemen (net zoals ik met mijn loc heb gedaan).

De tekening is nog niet geheel compleet. de bedoeling is 4 lagen 0.5 mm voor de 'wanden' van het draaistel (zie PSP tekening), daartussen schotjes en dek- en onderplaten, zodat je een 'box' constructie krijgt...  :-|

Citaat
En over het pakket AutoCAD... Je bent er verder mee dan ik na mijn eerste twee uur. :)

Helemaal blanco was ik niet, ooit in 1985 heb ik er eens mee zitten worstelen op een EGA- en (separaat)Hercules scherm... En... ik heb ruim een 3 kwartier naar Gerco zitten kijken 2 weken geleden ;)

Citaat
...Maar ik moet zeggen, petje af voor je paintshop-pro tekening...

Thnx  :P zoals al gezegd, puur op 'memories' from the 8-ties ;)

Citaat
...maar of je die assen met de huidige tekening goed werkend zou krijgen... Ik heb mijn twijfels...

Ik ook, maar je hebt me al mega op weg geholpen ;) Stel verdere hulp op prijs :)

Grtzz,

Karst

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #537 Gepost op: 17 March 2007, 11:15:34 »
Dan vind ik dat je het AutoCad tekenen nog steeds snel onder de knie hebt gekregen.
Ik heb een opleiding van een jaar gehad. Daar zat welliswaar veel meer in dan alleen maar tekenen, maar toch.
Gelukkig (vind ik althans) heb ik ook het 3D tekenen geleerd en kun je zien, voordat je gaat bouwen, hoe het er uit gaat zien. En omdat je altijd in schaal 1:1 tekent kun je ook zien of iets gaat passen of niet.
En verheerlijking  ;) nee dat niet maar heb diepe bewondering voor je bouwkunsten. Ikzelf was begonnen met het maken van die ophangbeugels maar ben maar opnieuw begonnen. Mijn eerste methode was toch niet zo goed. :-|
Harm
« Laatst bewerkt op: 17 March 2007, 13:27:09 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #538 Gepost op: 18 March 2007, 10:40:40 »
Ik zat gisteren in wat oude jaargangen Railhobby te bladeren en kwam daar een paar zeer intressanten artikelen, met tekeningin, van de Pan U tegen.

De uitgave van 1986/4 blz 18 
                         1986/7-8 blz 10

en                     1993/10 blz 50

In  verdere jaargangen komen nog diverse grootbedrijf artikelen voor waar Plan U een prominenten rol speelt-SK
« Laatst bewerkt op: 18 March 2007, 20:27:59 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #539 Gepost op: 18 March 2007, 19:30:22 »
Hoi, niet dat ik (of de Plan U) een heftig ongeluk oid heeft gehad,
maar ben de laatste dagen driftig op speurtocht geweest naar strips voor het dak.

Uiteindelijk een hele voorraad Ever* gescored bij Wentink in Arnhem... maar daarbij gelijk m'n hele bouwmiddag naar de kl**en geholpen: 19 Km file op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn  >:( >:( >:( een ritje van normaal 20 min. duurde nu 2 en half uur...

Ook vandaag geen foto's, ik heb mijn oude (Trawos) metier weer opgepakt (schuren en plamuren) dit keer toegepast op het styreen model. Eens moest het er van komen om de snij en lijmnaden weg te werken.  :P :P

Het proces verloopt goed. Meteen dan ook de juiste ronding in he dak aan het maken, ter plekke daar waar het dak op de kwartronden gelijmd zit. Dit gaf een wat vreemde overgang  :-| maar is nu mooi geleidelijk  ;D

Vanavond gaat het verder met het heel precies afplakken van de daklijn, om er vervolgens een heel dun laagje spuitplamuur op te spuiten (dat overigens weer bijna geheel weggeschuurd zal worden) zodat ook de laatste oneffenheden verdwijnen ;)

Zodra e.e.a. weer toonbaar is, komen er weer foto's  ;D

Verder heb ik nog een...

OPROEP:

Twee weken geleden bij Gerco was er iemand genaamd Gert, die nog wat dakventilatoren voor mij in de aanbieding had. Maar... ik ben z'n achternaam vergeten  :-[ En aangezien we zovele 'Gerten' hebben...
Zou die Gert even met mij contact op willen nemen ??

@SK
Hmm, ergens moet ik die jaargangen nog wel hebben... maar waar ???

Grtzz,

Karst