Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 14:20:05
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 827766 keer)

Gerco van Beelen

• Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #570 Gepost op: 21 March 2007, 22:05:51 »

Gerco zijn de dakplots al te verkrijgen?

groet
Harrie van Veen

Mijn eerste proefplot is naar Karst gestuurd en zit op zijn daken. Ben zelf bezig met de ABk en daarna komt de motorwagen dan kan ik controleren of alles goed is, maar het zit er aan te komen. IK heb nog geen correcties van Karst gehad over de constructie van het dak en hij is er al aardig mee onderweg zo te zien. Het dak van de motorwagen bestaat uit verschillende onderdelen. Mijn idee voor het glas is om dit tussen de verschillende onderdelen te plakken en daaronder het dak zwart te schilderen. Een andere optie is om waar glas zit ier ook gaten in het dak te maken want de ruimte daaronder is ook donker. Je moet wel opletten met het plaatsen van de spanten want die mogen niet voor een raam komen.

Gr. Gerco 

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #571 Gepost op: 22 March 2007, 01:33:26 »
De meesten onder ons liggen lekker te slapen, ga ik zo ook doen, maar eerst nog even wat posten  ;D ;D

@Gerco en Harrie

Zoals je verderop kunt zien, ben ik klaar met het dak. Ik ben wel een aantal kleine dingetjes tegengekomen in de plots. Ik ga een 'stukje' dichten voor Gerco, kunnen we het daar over hebben.

@ de rest

Maar.............

Update:

Vanavond de vrijstaande :P ATB leiding aangebracht  8) 8) ... en ook nog de torpedo's ;)

Het was nog best wel even puzzelen en nadenken hoe dit te doen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 0.8mm styreenstaf, dat op ~1mm 1.5mm U-profiel rust. Deze 'zadeltjes' hebben een onderlinge afstand van 20mm.
Door deze methode, komt de leiding net een beetje boven de ribben uit.
(Hierdoor weet ik nu ook zeker dat een volgende Plan U ;) zeker alleen maar 0.2 x 0.5 mm ribben krijgt. de gebruikte 0.4 aan de buitenkant is toch nog wat te grof. Uiteraard wel met 0.5 voor de rode uitvoering ivm de dakgoot  :D )

Verder was het nog een gezoek om de juiste loop te ontdekken. Ik heb vele foto's en tekeningen maar geen enkele geeft heel duidelijk de complete loop weer.
Door combineren van verschillende foto's ben ik er toch uitgekomen  :D

Genoeg tekst, plaaaaaatjes ...  ;D
(de meeste foto's hebben wat contrast verhoging ondergaan om de leiding beter te kunnen zien)

... voor mij de mooiste Plan U - look foto tot nu toe  :-*

Tenslotte nog een vraag:

Willen jullie dat ik hem voor zaterdag in de primer zet, of 'naturel' zoals op de foto's laat. Ik het laatste geval zijn de constructiedetails en -bloopers  :-[ mooi te zien ;)

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #572 Gepost op: 22 March 2007, 02:54:04 »
Soms, als je het model in de primer zet, schrik je pas echt van de "puntjes waar nog aan gewerkt moet worden" dan wanneer het nog rommelig is van de overgangen van het ene stuk styreen naar het andere stuk resin en fabrieks plastic... Om het model te beoordelen, zie ik het altijd graag in de primer. Helaas kan ik het niet zelf zaterdag aanschouwen, had juist de zaterdag geruild om een andere vrij te kunnen houden.

Maar, mag ik je nogmaals complimenteren met het resultaat tot nog toe? Je gat zal ondertussen wel dicht zitten met veren, je kunt zo een matrassenfabriek beginnen als je wilt ;D

De meesten onder ons liggen lekker te slapen, ga ik zo ook doen, maar eerst nog even wat posten  ;D ;D

Slapen??? :o

PS. ik heb alle 39 pagina's in word opgeslagen (heb niks anders) en de grote foto's apart en kom op 342 pagina's, 1,6 miljoen leestekens (geen idee waar hij die vandaan haalt) en 65 megabyte aan foto's... Ohja, het wordbestand is 29 mb groot... Dat moet ik nog maar eens een keer gaan opruimen. Flink vegen dus, de moderater uithangen dus ;) (hebben jullie die knipoog gezien?  ;D)
« Laatst bewerkt op: 22 March 2007, 04:25:54 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #573 Gepost op: 22 March 2007, 09:22:33 »
ik zou hem idd als ik jou was in de primer zetten, kan je gelijk goed de puntjes zien die nog niet helemaal je-van-het zijn. (als die er zijn natuurlijk want het ziet er ergggg netjes uit  ;D ;))

Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #574 Gepost op: 22 March 2007, 09:44:42 »
Ik zou nog naar een dingetje kijken voordat je hem in de primer zet: de kleine ventilatieroosters van de MBk. Zou het niet mooier zijn als je daar nog een klein randje van .15 of .20 mm styreen om zou plakken? Ik weet niet hoe die graveerlijn oogt als het in de verf staat.

Verder blijft het werk natuurlijk subliem!

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #575 Gepost op: 23 March 2007, 00:55:23 »
Hoi,

Vanavond ff weer een bliksembezoekje aan RailZ gebracht.

En om aan alle speculaas een einde te maken, dit keer met het tweede  ;) stel dat al een kleurtje heeft  8)
De cabine is nog creme, moet een lichter kleurtje krijgen, de machinist een bordeaux pet etc.
Ook zitten de ramen er nog niet in, de binnenkant van de raamstijlen moeten nog een rood oplappertje krijgen, maar dat is een fluitje van een duppie :)

Op de zondag na de officiele publieks opening te zien aldaar. :P  :P

Dus, komt allen naar RailZ !

Grtzz,

Karst

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #576 Gepost op: 23 March 2007, 01:00:40 »
 ;D deze is nog niet rood is ;D.

Die is bewerkt met photoshop ( duidelijk zichtbaar )
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #577 Gepost op: 23 March 2007, 01:03:13 »
Klopt, omdat de seinen het eens weer lieten afweten :( (zie eerder in de draad ), de wit-grijze raamstijlen geprobeerd zijn te verdoezelen  :-[ :-[ en de klasseborden er nog niet opzaten.

Maar ik vind hem alvast mooi, vergelijk ook eens met m'n avatar...
« Laatst bewerkt op: 23 March 2007, 02:01:16 door Karst Drenth. Reden: met dank aan Thowra »

WillemNS

• Gast
« Reactie #578 Gepost op: 23 March 2007, 08:01:34 »
Ik wacht tot morgen in Houten om hem te bewonderen!

Willem

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #579 Gepost op: 23 March 2007, 09:35:50 »
 ;D

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #580 Gepost op: 23 March 2007, 18:44:06 »
Hoi !!  ;D

Iedereen natuurlijk wel uitgelachen nu... ;)

De best geflopte 1 Aprilgrap tot nu toe hier op het forum  ;D ;D ;D

Maarrrrr....

Update:

Nu echte verf !  8)

De airbrush maar eens te voorschijn gehaald vanmiddag  :-|
Dat was lang geleden  :o leek allemaal eerst redelijk voorspoedig te gaan, totdat er ineens een verstopping optrad... laatste keer dan toch niet goed schoongemaakt  :-[ :-[

Anyway, kijk maar naar de plaatjes. Ik heb al een paar 'puntjes' ontdekt. Graag oplettend aanschouwen en commentaar aub ;)

@Paul
De roosters hebben zich goed gehouden !

@Gert
De ventilatoren zitten er op, nogmaals hartelijk dank.

... het was allemaal al strak, maar nu is het helemaal om te ....  ;D ;D
De bodem is nog niet gedaan, die spuit ik denk ik in 1 keer zijdeglans zwart.

Ik ben helemaal klaar voor morgen, moet wat vouwbalgen ergens scoren, ik denk dat de ingevouwen balgen van Roco Plan D passen.

Wordt vervolgd.

Grtzz en tot morgen,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 March 2007, 18:47:53 door Karst Drenth »

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #581 Gepost op: 23 March 2007, 19:18:43 »
Wat vind ik het verrekt jammer dat ik morgen niet kan. Ik had het treinstel heel graag eens willen zien. Maar mischien kan dat later nog eens als het treinstel rood is. Voor wat betreft die vouwbalgjes. Je hebt toch ook van die "echt werkende ".
Volgens mij heeft Chris er een paar op zijn gekoppelde koplopers (gekoplopers ?)
zitten.
Annette (mijn echtgenote) is al bezig om mij in schaal H0 na te maken zodat ik straks mee mag reizen in de eerste klas van de plan U.
Zodra ik weer naar Houten kan en Karst is er ook dan zal ik mezelf in H0 overdragen  ;D
Ik vraag me af of te toegangsprijzen van Houten nu ook omhoog gaan als Karst arriveert  ;)
Harm
« Laatst bewerkt op: 23 March 2007, 19:20:39 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #582 Gepost op: 23 March 2007, 19:18:55 »
Wil ik gaan zeuren over een naad bij de kop, zie je geen naad. Ook niet als het strak is gespoten. >:(
Maarem mooi joh! Toch heb ik nog een paar vraagjes. Misschien dat ik over het hoofd heb gelezen, maar dit draadje groeit zo snel...
1. Laat je de onderkant van de hondekop zo zitten, is deze helemaal hetzelfde als bij de plan U of ben je lui geworden. ;)
2. Waarom heb je twee machinisten zitten je trein, of is één van de twee een luie conducteur.  :)

Groetjes,

Henk
K.Bay.Sts.B

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #583 Gepost op: 23 March 2007, 19:28:09 »
Wat vind ik het verrekt jammer dat ik morgen niet kan. Ik had het treinstel heel graag eens willen zien. Maar mischien kan dat later nog eens als het treinstel rood is.

Zekers Harm, je tijd komt nog wel. Ik denk zo op Eurospoor in ieder geval ???

Voor wat betreft die vouwbalgjes. Je hebt toch ook van die "echt werkende ".
Volgens mij heeft Chris er een paar op zijn gekoppelde koplopers (gekoplopers ?)
zitten.

Heb ik ook, lijkt voor geen meter. Vergeet niet dat ik KK heb. EN op schaal, dus ook de afstand tussen de bakken : 4.5mm

Annette (mijn echtgenote) is al bezig om mij in schaal H0 na te maken zodat ik straks mee mag reizen in de eerste klas van de plan U.
Zodra ik weer naar Houten kan en Karst is er ook dan zal ik mezelf in H0  ???overdragen .

;D ;D

Ik vraag me af of te toegangsprijzen van Houten nu ook omhoog gaan als Karst arriveert  ;)

Ik zal de organisatie eens vragen ;)

Wil ik gaan zeuren over een naad bij de kop, zie je geen naad. Ook niet als het strak is gespoten. >:(

Hij is er wel degelijk, 1 van de 4 is niet helemaal dicht, snap ik geen h*l van, heb ze alle 4 op ezelfde manier geplamuurd en geschuurd.

1. Laat je de onderkant van de hondekop zo zitten, is deze helemaal hetzelfde als bij de plan U of ben je lui geworden. ;)

Lui...  :P  Nee, geintje, de HK is lang niet hetzelfde. Ook de draaistellen moeten nog. Maar om 1 of andere reden wil ik eerst de bakken en het spuitwerk afhebben ;)

2. Waarom heb je twee machinisten zitten je trein, of is één van de twee een luie conducteur.  :)

1: Omdat Fl* ze niet zonder levert  ;D 2: Dan kan de trein ook 'achteruit' rijden  8)

Grtzz,

Karst

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #584 Gepost op: 23 March 2007, 19:35:00 »
Man man man, twee machinisten in een trein. Volgens mij zaten we in Nederland en niet in één of ander communistisch land. Of zit er toch meer achter dat je die plan U in het rood wil hebben. ;D
K.Bay.Sts.B