Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 14:51:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:45:24
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 14:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 827770 keer)

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #555 Gepost op: 19 March 2007, 20:05:52 »
Spuiten, spuiten, rood spuiten !!!
Ja  ;D dat is de enige echte kleur voor zo'n treinstel  ;)
De groeten van Rob

Harrie van Veen

• Offline Offline
« Reactie #556 Gepost op: 19 March 2007, 21:17:02 »
Karst je gaat er als een trein (plan-U) vandoor. Het geheel ziet er gelikt uit. De kleur rood is ook mijn keuze al zal dat nog wel even duren. Ik ben met de aandrijving van de motorbak bezig. In Rijswijk heb ik een belgische lok in de aanbieding gekocht. Het ging mij om het onderstel met aandrijving. De asafstand komt met die van plan-U overeen. De afgelopen week ben ik het aluminium gedeelte aan het bewerken geweest. Bandschuurmachine op de kop in de werkbank, korrel 60 er op en het blok tussen vier vingers op de draaiende machine. het ging prima alleen niet te lang. Door wrijving ontstaat hitte. Dat voelde ik wel. Maar het is gelukt Het blok past tussen de wanden. Ik heb het blok ook al gesplitst. Een groot en een klein deel. Nu verder aan het bewerken. In de tussenbak heb ik de LEDverlichting al gemonteerd. Als verbinding tussen de bak en het onderstel gebruik ik kleine stekkerverbindingen van amper 1 mm dikte. Deze lijm ik aan de binnenkant van de kopwand, pennetjes in de bodemplaat en de koppeling is klaar. Van de THS motorpost heb ik nog draaistelzijkanten liggen. Ik ben bezig hier een malletje van te maken, waarna ik ze in epoxy kan gieten. Karst heb jij al de motorwagen voorzien van een shortbeplating aan de onderkant en hoe heb jij de ramen in het dak gemaakt? Succes

mvrgr
Harrie van Veen

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #557 Gepost op: 20 March 2007, 00:16:32 »
Hmmm... vanavond onverwacht een klein feestje in de buurt  ;D

Dus helaas geen waterballet vanavond, in mijn huidige toestand geen schuurpapier op m'n Plan U.... :P

Citaat
Karst je gaat er als een trein (plan-U) vandoor. Het geheel ziet er gelikt uit. De kleur rood is ook mijn keuze al zal dat nog wel even duren.

Thnx, tja... red is THE color ;)

Citaat
Ik heb het blok ook al gesplitst. Een groot en een klein deel. Nu verder aan het bewerken.

Misschien niet nodig, ervaring leert dat aandrijving op 1 draaistel meer dan genoeg is. Voorkomt ook problemen met (te) lange cardanassen...

Citaat
In de tussenbak heb ik de LEDverlichting al gemonteerd. Als verbinding tussen de bak en het onderstel gebruik ik kleine stekkerverbindingen van amper 1 mm dikte. Deze lijm ik aan de binnenkant van de kopwand, pennetjes in de bodemplaat en de koppeling is klaar.

Kun je daarvan wat foto's met ons delen ?

Citaat
Van de THS motorpost heb ik nog draaistelzijkanten liggen. Ik ben bezig hier een malletje van te maken, waarna ik ze in epoxy kan gieten.

Giet er dan ajb ook 4 voor mij ;)

Citaat
Karst heb jij al de motorwagen voorzien van een shortbeplating aan de onderkant

Ik gebruik een PIKO onderbak, dus de beplating zit er in principe al op, ik hoef het alleen nog te detailleren...

Citaat
en hoe heb jij de ramen in het dak gemaakt

Nog niet, maar zitten als plot-deel bij Gerco's dakenset ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 20 March 2007, 01:15:09 door Karst Drenth »

marcel

• Offline Offline
« Reactie #558 Gepost op: 20 March 2007, 07:38:59 »
Hey Harry,

Als je aan het gieten bent met die draaistel zijkanten, wil ik er ook wel 4.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Jeroen Water

• Online Online
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #559 Gepost op: 20 March 2007, 09:02:16 »
Karst,

Even in een woord, die Plan U wordt: GEWELDIG!!!!

Maar ik vroeg me een ding af, misschien vind je het niet zo belangrijk, dat mag je uiteraard helemaal zelf weten, het is jouw U.

Maar onlangs werd er geschreven over de ruiten in de cabinedeuren, die bij de rode versie groter behoren te zijn dan nu bij jouw U het geval is.

Ik vroeg me af of dit niet "redelijk eenvoudig" aan te passen is als je Gerco nog eens lief aankijkt en door hem nieuwe deuren laat plotten? Is het dan niet redelijk makkelijk te doen om de huidige deuren eruit te snijden en er nieuwe met grote ruiten voor terug te plaatsen?

Misschien denk ik erg simpel, ik heb geen ervaring met het zelf bouwen van materieel, dus ik ben erg benieuwd of dit nog een zinnig idee is of niet.....

In ieder geval heel veel succes verder, ik volg je draad (draadje is niet echt meer van toepassing  ;D) met veel belangstelling!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #560 Gepost op: 20 March 2007, 10:21:40 »
Hoi Jeroen,

Thnx, we doen ons best ;)

Over de cabinedeuren... Het geval wil , dat ik juist de door jou genoemde deuren van de plot heb afgesneden  ::)
De reden(en) daarvoor vind je ook verder terug in de draad, maar in het kort komt het neer op drie dingen:

1) Er was een lengte probleem, door verschillen in tekeningen, foto's, interpretaie etc. etc.

2) Het 'snij- en plakvlak' voor de koppen zou behoorlijk ongelukkig uitkomen als de Fl* deuren weggehaald zouden worden.

3) Het venstersetje dat Fl* levert past precies in de kop en deur.

Alle praktisch-pragmatische redenen dus. En een issue dat onder het hoofdstuk compromissen valt ;)

Puur technisch gezien zou het nog wel mogelijk zijn e.e.a. er nu nog uit te snijden, maar dat zal ongetwijfeld ten koste gaan van de stabiliteit van de kop :(

Dus maar ff niet. Wie weet bij een volgende Plan U  :-|

Grtzz,

Karst

Jeroen Water

• Online Online
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #561 Gepost op: 20 March 2007, 13:52:58 »
In ieder geval genoeg goede argumenten om het niet te doen Karst!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #562 Gepost op: 21 March 2007, 01:05:11 »
Hi there,

Vanavond dan toch maar aan het 'waterballet'... De bakken zijn mooi rond en strak geworden op de rondingen.  :P Ik had dan ook al wat ervaring met producten van Trawos... ;)

Hier geen foto's van  ;D Maar....

Update:

Dakstrippen en andere accesoires !  8)

Na het schuurwerk was het dus tijd voor het aanbrengen van de dakstrippen...  :o
Oei, wat is dat een gepriegel... en dus valt de tijd tegen. Heb bijna de hele avond gedaan over 1 bak :( Maar het resultaat is dan ook wel om te  :-*  ;)

De ABk met zojuist de laatste strip er op geplakt...

... De middelste en buitenste strippen zijn het lastigst. De middelste vanwege het feit dat die precies midden over een plotlijn moet lopen (de anderen zijn tegen een plotlijn aan gelijmd, strakke lijn gegarandeerd ;) ),  de buitenste, omdat de plotlijn daar verdwenen is vanwege het schuren en plamuren.
Op zich niet zo erg, want de laatste, als imitatie van de 'regengoot' staat toch iets verder naar binnen.
Te zien is een strook schildersplakband dat ik op 1.5 mm afgesneden heb en tegen de al bevestige rib aangeplakt. Hierdoor krijg je toch een mooie strakke lijn  ;D

Let ook op, dat de strips gewoon over het hele dak geplakt zijn. Dit ook weer met het oog op het 'vluchten' van de delen voor, na en tussen de waterbakken.

Als je er in de lengte overheen kijkt, kan je wat opvallen....  ::)

... ik heb namelijk een optische truc toegepast: De buitenste ribben zijn 0.5 x 0.5, dit om de dakgoot te imiteren. De daaropvolgende 3 zijn 0.4 x 0.5 en de drie middenste 0.25 x 0.5. Het effect wat ik hier mee probeerde te bereiken, is dat het dak van een afstand wat vlakker lijkt. Ook aan de kopzijde, lijkt de boel duidelijk platter !  8) Gewoon meer Plan U sfeer dus ;)
Bij een eventuele volgende Plan U denk ik er toch over om ook de 0.4 in 0.25 uit te voeren, het lijkt net iets fijner, en de dakgoot komt dan nog beter uit.

Een overzicht van de ABk, op de "torpedo's" en ATB leiding na is deze bak gereed voor de spuitcabine...  :P :P :P

... De waterbakken zijn 1mm dik, maar omdat dat natuurlijk weer niet gebogen kan worden, 2 plaatjes van 0.5 op elkaar.
Merk op dat bijna alle (spuit)plamuur weer verdwenen is. het spul heeft er in principe niets anders te zoeken dan het vullen van naadjes  ;D ;D

Even wat details...

... veel completer kan het niet meer... Het eind komt in zicht ;)

Voor de mensen die bang waren dat er geen ruimte voor de gele bies zou zijn, die komt vlak onder de ventilatie roosters en is slechts een halve mm dik, dus nog boven de nu zichtbare grijze lijn. De deuren komen optisch nog wat omhoog, omdat daar nog een heel dun stripje bovenkomt als regengootje....

Nou, dat was weer een leerzaam avondje. Hopen dat de volgende 2 sneller gaan, maar daar zit ook de mBDk bij met al z'n motor luiken...

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 21 March 2007, 01:21:08 door Karst Drenth. Reden: aanvullingen »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #563 Gepost op: 21 March 2007, 19:05:36 »
Hoi,

even wat plaatjes, flink 'doorgestript'...

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

Rene_H

• Gast
« Reactie #564 Gepost op: 21 March 2007, 19:18:32 »
SCHITTEREND !!!!

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #565 Gepost op: 21 March 2007, 19:21:36 »

wat is dit kwijlen zeg  :D ;D :D

Rene_H

• Gast
« Reactie #566 Gepost op: 21 March 2007, 19:27:50 »
Weet niet of ik voor mijn beurt praat, maar ga je nog mooi handgreepjes maken bij de cabinedeuren?

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #567 Gepost op: 21 March 2007, 19:31:46 »
...ga je nog mooi handgreepjes maken bij de cabinedeuren?

Ik heb deze steeds angstvallig ontweken tijdens het schuren....  :-X

Grtzz,

Karst

Harrie van Veen

• Offline Offline
« Reactie #568 Gepost op: 21 March 2007, 20:25:59 »
Karst, prachtig, Philotrain kan er nog een puntje aan zuigen. De mal voor de draaistelzijkanten heb ik gereed. De eerste zijkant is gegoten. Morgen kan ik het resultaat bekijken. Indien oke dan kan ik gaan gieten 4 x 4 stuks is 16 dagen. Geen grote productiesnelheid, maar goed het is hobby. Het fotograveren met mijn digitaaltje wil nog niet erg lukken. Onscherpte en geel door de lampbelichting. Ik zal het weekend de spiegelreflex van mijn dochter vragen, dan komen de foto's van mijn produkt in deze draad.
Gerco zijn de dakplots al te verkrijgen?

groet
Harrie van Veen

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #569 Gepost op: 21 March 2007, 20:27:32 »
Prachtig, hij wordt zooo mooi! :D