Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen  (gelezen 839798 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1770 Gepost op: 05 February 2008, 22:52:22 »
Citaat van: Ivo tB
Vanavond bezig met het pasmaken van de 2 koppen. Die moeten vanavond nog vast aan de kopbakken. Maar ook daar kijken en passen en mijn conclusie: de bakken worden iets te lang, maar ik ga ze toch niet inkorten. Het 'te lang' is waarschijnlijk een gevolg van de kopie van de Fleischmann koppen, die achter de voorramen meteen 1:100 is, waardoor de cabinedeur eigenlijk te smal is.

Analyse is correct ! Bak wordt echter wel exact op maat als alles goed is gemaakt.. ;)

Vergeet bij de koppen niet een klein zaagsnedetje te maken direct achter de schuin oplopende dakovergang ( zie foto's ) ander is de kans op breuk vrij groot. Verder de wanden ter hoogte van de voorkant deuren met een 200 graden warme soldeerbout van binnen voorzichtig opwarmen, meestal spreiden de wanden zich van zelf ;)

Citaat van: Ivo tB
...Echter een markt voor de plotter en de styreen bouwers: plan T in 1:87...

Jij bent niet de enige met dat idee ;)

Citaat van: Ivo tB
...alleen Fleischmann raakt daarvan overstuur, want ik wacht nu al een half jaar op de laatste onderdelen, die in Nuernberg niet op voorraad zijn.

Als ik goed geteld heb, zijn er zo'n 30 a 40 ( potentiele ) Plan U bouwers, die allemaal met hetzelfde probleem zitten... dit aantal is b.v. meer dan genoeg om de draaistellen na te laten gieten. Voor het metalen blokje is al eens geprobeerd een alternatief te vinden, was destijds ongeveer even duur. Ik kan me voorstellen, dat ook dat na te gieten is. Messing buisje er door, en lood er in voor het gewicht, heb je dat probleem ook weer getackled voor waarschijnlijk een fractie van de prijs...

Citaat van: Ivo tB
...Overigens is er een gelijksoortige kaalslag in Evergreen profielen...

Had hier laatst Bart Tigges op bezoek, ook de kwartronden zijn in wijde omtrek van Almere-Utrecht- A'dam niet meer te krijgen...


Veel succes met de koppen verder... ( goed onvetten !! met thinner ! )

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 February 2008, 01:12:35 door Karst Drenth. Reden: het wemelde van de typo\'s »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1771 Gepost op: 05 February 2008, 23:44:23 »
Had hier laatst Bart Tigges op bezoek, ook de kwartronden zijn in wijde omtrek van Almere-Utrecht- A'dam niet meer te krijgen...

Ik kan ze op dit moment ook niet localiseren. Heb er ook geen tijd voor ernaar te zoeken, dus het ligt ff stil...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1772 Gepost op: 06 February 2008, 00:21:08 »
Hoi,

De wat 'magere' oogst van vanavond...



... na wat geknutsel met LocoNet, nog een rode mBDk in elkaar geplakt en de gele van ledhouderstrips voorzien.

Ik merk nu overigens wel dat de schuifdeurversie lastiger strak in elkaar te krijgen is dan de zwenk-zwaai. Oorzaak: de terugvallende deuren hebben verschillende stapjes uitsparingen in het plafond tot gevolg.

Overigens gaat twee stellen 'tegelijk' bouwen wel lekker. Als het ene aan het uitharden is, kun je aan de ander bouwen  :P

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1773 Gepost op: 06 February 2008, 00:35:46 »
Citaat van: Ivo tB
...Maar ook daar kijken en passen en mijn conclusie: de bakken worden iets te lang...

Mijn zojuist gebouwde kopbakken hebben een lengte van 283 mm. 1:87 = 24622 / 87 = 283.01  ::)

Lijkt me aardig op maat ;)

Maar idd, door de te smalle deuren ( 1.7mm ) lijkt het een ietsje dat de kop wat ver naar voren steekt.  :-|

Grtzz,

Karst



Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1774 Gepost op: 06 February 2008, 06:03:03 »



Als ik goed geteld heb, zijn er zo'n 30 a 40 ( potentiele ) Plan U bouwers, die allemaal met hetzelfde probleem zitten... dit aantal is b.v. meer dan genoeg om de draaistellen na te laten gieten. Voor het metalen blokje is al eens geprobeerd een alternatief te vinden, was destijds ongeveer even duur. Ik kan me voorstellen, dat ook dat na te gieten is. Messing buisje er door, en lood er in voor het gewicht, heb je dat probleem ook weer getackled voor waarschijnlijk een fractie van de prijs.

Is dit een serieuse optie? Ik moet deze nog bestellen, maar als ze in gietdelen komen wacht ik daar wel op.
Welke asafstand hebben de draaistellen eigenlijk, mogelijk dat er andere draaistellen als basis gebruikt kunnen worden?

Citaat
Had hier laatst Bart Tigges op bezoek, ook de kwartronden zijn in wijde omtrek van Almere-Utrecht- A'dam niet meer te krijgen...
Ik heb ze recentelijk nog bij wapstad gehaald, daar lagen er nog een aantal na mijn vertrek




PS
heeft de gele met schuifdeuren ATB leidingen? en heeft deze nog de regengoten?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1775 Gepost op: 06 February 2008, 06:56:02 »
Hoi Remco,

Ik zeg niet dat ik die draaistellen laat gieten ;) Leek me nou net zo'n leuk initiatief van 1 van de anderen uit de bouwgroep  ;D

Citaat
heeft de gele met schuifdeuren ATB leidingen? en heeft deze nog de regengoten

Ja, beide.

Grtzz,

Karst

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1776 Gepost op: 06 February 2008, 07:56:32 »
Hey,

Ik heb in September voor ongeveer 8 stellen onderdelen besteld met wat anderen.
Dus heb het half jaar ook al gehaald.
Vind het jammer dat we zo lang moeten wachten.

Maar de B staat nu als casco in elkaar, en kan nog verder aan de twee anderen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1777 Gepost op: 06 February 2008, 09:33:18 »
Dan heb ik de lengte van de bakken nu dus goed, want ik heb er niets meer afgehaald. Inderdaad oogt het vreemd, omdat voor het zicht de cabinedeuren dichter bij de andere ramen en deuren moeten zitten, maar de lengte van de totale bak is zo wel goed.

Ik heb een andere methode toegepast voor het op de juiste breedte krijgen van de koppen. Dus geen zaagsnede en soldeerbout voor ontspanning, maar gebruik makend van kennis met het bouwen van resin van Artitec en Kleinspoor. Resin wordt vervormbaar in heet (kokend) water. Dus ik heb de breedte van de wanden van de koppen opgemeten. Keurig overal 1,4mm. Vervolgens heb ik van styreen een mal gemaakt, die precies de breedte van de bakken is minus 2,8mm. Met deze mal ertussen hou je de kop alleen met de deuren tot en met het driehoekige raam in heet water. Een minuut lang. Als je dan de kop eruithaalt, valt ineens de styreen mal, die er eerst stevig in klemde, er tussen uit. Snel de mal uit het water gevist en weer ertussen geschoven en zo de kop laten afkoelen. En ja, de kop past dan meteen. Alleen veert de kop een klein stukje terug, maar veel minder dan eerst. Dus voor het beste resultaat moet je de mal net iets breder maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1778 Gepost op: 06 February 2008, 09:57:56 »
Ze zeggen dat na verloop van tijd het resin toch weer de orginele vorm aanneemt dus dat zou wat problemen kunnen geven voor de toekomst.

Gr. Gerco

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1779 Gepost op: 06 February 2008, 17:37:53 »
Valt wel mee Gerco, denk ik.

Het gaat slechts om enkele tienden van millimeters die de wanduiteinden naar binnen gekrompen zijn t.o.v. van de mal. Eenmaal op de kop geplaatst en verlijmd zit e.e.a als een huis.

@Ivo

Ook een prima methode. voordeel is idd het ontbreken van de zaagsnede.

Grtzz,

Karst

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1780 Gepost op: 06 February 2008, 21:08:11 »
@Gerco,

Klinkt als een soort geheugen effect in resin. Daar heb ik nog niet van gehoord, maar tegelijkertijd is me iets dergelijks wel eens opgevallen aan kits van Kleinspoor. Deze had ik via de heet water methode recht gezet, maar dat was inderdaad niet altijd blijvend. Echte mechanische dwang met iets van metaal werkt dan beter. Vraag is dan wel hoe sterk de lijmverbinding met superlijm is tussen styreen en resin. Interessante vraag is hoe de eerste plan U's het doen. Als daar nog niets is te zien gaat het denk ik gewoon goed. Maar misschien zet ik toch nog een zaagsnede bovenin, waar naar mijn idee de spanning het hoogst kan worden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1781 Gepost op: 06 February 2008, 21:57:24 »
Ik ben de oudste ervaringsdeskundige  ;D Heb zojuist nog even gekeken, maar de koppen geven ook na 10 maanden geen krimp  8)

Die zaagsnede was o.a. daarvoor bedoeld ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1782 Gepost op: 06 February 2008, 22:25:47 »
Voor degenen die hun daken nog wat willen pimpen...  8)

Heb ik wat foto's gemaakt door ons aller Felix op Sleutelspoor.nl gezet...



Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1783 Gepost op: 06 February 2008, 23:26:56 »
Let wel, dit is het dak vanaf ca. 1980. Begin jaren tachtig werden nieuwe motoren geplaatst. Daarvoor hadden de motorwagens 2 uitlaten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Plan U 1:87 in geplot styreen
« Reactie #1784 Gepost op: 07 February 2008, 21:32:06 »
Voor de echte liefhebbers om na te maken:

Wat zie je op de foto (en de andere op Sleutelspoor, vooral nadat je ze hebt vergroot:

Hijsogen 'groot' op het ventilatorluik
Iets elektrisch op dit ventilatorluik
4 hijsogen bij de bevestigingsbouten links en rechts naast het midden op het grote luik met de 4 ramen
2 hijsogen op de andere 2 luiken

Dan bijzonderheden van dit dak en mogelijk niet representatief voor anderen:
4 dakventilatoren op grote luik (heeft Karst ook al gemeld)
Middelste dakventilator aan de voorkant is afwijkend.

ATB leiding wordt doorgezet naar beneden op de koppen. Waar gaat deze heen en is er een aansluiting van bak naar bak?

Kleur van de deur in de kopwand geel. Wat waren de kleuren. Dat geeft me weer een extra vraag wat de interieurkleur eigenlijk was. In dit type materieel meestal lichtgrijs of beige. En de kleur van de tussendeuren? Ik zag dat Karst de randen van de binnendeuren met zwart aantipt.

Kortom, gezien het bovenstaande: laat maar komen die foto's. Des te beter worden onze modellen, zolang we maar niet overdrijven (zie draadje Artitec plan E)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*