Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:44:40
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500  (gelezen 53693 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #75 Gepost op: 05 February 2010, 12:13:40 »
Mieters wat weer een gesprekken worden er zo gevoerd als je ook maar even niet kijkt.

Overigens, de loc is nog compleet in stukjes, maar alles past nu zo mooi inelkaar dat het
lijkt als of ze al volledig gelijmt/gesoldeerd is.
Op de foto kan je zien dat de rookkastdeur iets naar voren hangt en de brilplaat boven de ketel
iets scheef staat, en dat verraad dat het model zomaar even los inelkaar is gezet.

En ja wat die kogelgaten betreft, dat komt er van als het een naoorlogs locje wordt  8)
En dan komt ik op het puntje dat klopt niet, inderdaad, de verhoogde kolenbunker.
Die komt er niet op, ik heb met en zonder gepast en bekeken en vind de loc net even iets
gestroomlijnder overkomen. Het wordt dus een beetje een vreemde eend, maar dat vind ik
dan wel weer kunnen, zal wel een hoop commentaar op komen maar dat nemen we voor lief.  ;D

Rijeigenschappen, gewoon goed, zelfs zonder een vliegwiel, waar overigens best wel een plekje voor
is voor de worm van de aandrijving dus daar wil ik nog naar kijken. (en dan klemmen met een imbus)

Ik ben nu sinds afgelopen zaterdag bezig, het vorderd gestaag en onder het bouwen doe je steeds
meer ontdekkingen en vind je ook dingen om te verbeteren.

Ik ben nu wel in het stadium beland dat ik eigenlijk de opbouw moet gaan vastzetten om verder te kunnen
en ik neig toch wel heel erg naar het lijmen, niet om het makkelijk te maken, maar puur omdat ik dan
ook verder kan met de rest van de loc.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #76 Gepost op: 05 February 2010, 19:22:51 »
Zo vandaag weer verder gegaan met de NS 5500, de opbouw zit grotendeels helemaal vast op de plek
met lijm, en dat werk opzich helemaal niet gek, het heeft alleen wanneer er een beetje overdadig wordt
gelijmt wel droogtijd nodig. Overigens alle onderdelen wel eerst met spiritus vervrij gemaakt, dat werkt wel
zo lekker.

Zodoende heeft het frame nu ook stevigheid en kan het ook niet meer doorzakken.
Nu is helaas wel het schroefdraad voor de bevestiging van de ketel gesneuveld, niet echt een probleem
t.z.t. gewoon vastlijmen op de plek.


Even een plaatje van de vorderingen, ik heb tevens al een paar onderdelen van de gietboom
aangebracht, bij het spuiten even afplakken of daarna gewoon even verven in de gewenste kleur.


Bufferbalken zitten er ook op, de buffers zitten los en klemmen een beetje dus die vallen er
niet uit zodat ik ze vastlijm.

Nu heb ik voor het testen en rijden van de loc nog wel een vraagje, de raduis waar ik deze loc voor geschikt
wil maken is 420 mm, ik ben van plan mijn nieuwe baan met Tillig Elite te gaan bouwen dus daarvan wil
ik een aantal stukken aanschaffen op een testbaan aan te leggen.
Welke wissels kan ik het beste gebruiken, ze hebben een variant van 224mm (85341 15graden) lang
en één van 284mm (85351 12graden).
Tevens wil ik testen op een engelsman van 224mm (85390, dubbele engelsman 15 graden), een langere variant is er niet.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #77 Gepost op: 05 February 2010, 19:33:30 »
Hoi RJ,

Ik denk dat 425 wat krap wordt... ik heb hier de PIKO tegenhanger van 422mm op m'n testbaan liggen. Daar gaat de 6000 ternauwernood door heen ( na aanpassingen ! )

Ik ga op de Atelierbaan voor minimaal 484mm, bijvoorkeur 545.

Overigens zijn alle wissels die je noemde 484 of ruimer ;)

Grtzz,

Karst

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #78 Gepost op: 05 February 2010, 19:40:08 »
Dan ga ik voor een totale radius van 484, daar moet ze dan wel doorheen willen komen.

Ik heb ook nog een 6000 liggen en die moet toch wel mooie bochten hebben om
te kunnen rijden.

Bedankt voor de tips!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #79 Gepost op: 07 February 2010, 10:56:57 »
Gister de loc digitaal gemaakt, een printplaatje voor in de loc gefabriceerd
met een decoderaansluiting en een aansluiting voor de stroomafname en motor.

Hier een filmpje van het testen op de decoder:

http://www.youtube.com/watch?v=rRNwVt6OW3I

En nog een filmpje van het rijden met 2 rijtuigen, en dat verloopt soepeltjes.
Geen problemen wat trekkracht betreft en ook rechtdoor over een
Flm wissel wil aardig, geen bogen voorlopig omdat dan de achterste loopas
tegen de gereedschapskist aankomt en dus kortsluiting maakt op het frame.

http://www.youtube.com/watch?v=zE1qm93YorU

Vanmiddag meer over de printplaat en decoderaansluiting (gezien in een draadje met een '46)

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #80 Gepost op: 07 February 2010, 10:58:17 »
nice (y)
jij gaat als een speer.

Mvg, Mark

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #81 Gepost op: 07 February 2010, 12:06:09 »
Het loopt zo allemaal lekker door, testen en daar weer aanpassen om weer te gaan testen.

Ik ben er al wel achter dat een LoPi V3.0 gewoon nergens past, zonder in het zicht te zitten.
Ik heb een Kuehn No25 met 8p stekker besteld, die past als het meezit in een waterbak en anders wel
achterin de kolenbunker, lekker uit het zicht  (y)
Ik wil de doorkijk van de voetplaat wel houden, dat is wel zo netjes.

Verder een pakketje rails besteld, Tillig Elite code 83 H0 rails, diverse wissels en een aantal
recht - en bocht stukken om een testbaan uit te kunnen leggen.
Tevens ga ik deze railzen op termijn ook gebruiken voor mijn nieuwe modulebaan dus dan kan'
ik de aanschaf van materiaal ook mooi spreiden.


Gr.

Robbert Jan
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #82 Gepost op: 07 February 2010, 13:56:53 »
Jammerlijk weer, mijn bericht klaar en dan net de server down  :-\

Goed, de printplaat in de loc is ook zover af dat er nu digitaal en analoog mee gereden kan worden.

Past allemaal precies  ;D
De stekkers boven en onder zijn voor de railspanning en de motor, zo is het mogelijk de bovenbouw
te scheiden van het onderstel zonder solderen, slechts 2 schroefjes zijn nu een vaste verbinding.


Het printplaatje, met Nem connector en de twee stopcontactjes voor de railspanning en motor.
De Nem connector is naar het voorbeeld van de Mat '46 van Karst Drenth, gezien in een topic.
Het is een IC voet, doormidden geknipt en daarna met de buitenzijde tegenelkaar op de print gezet.


En de achterzijde met de verbindingen, motor en railspanning zijn aangesloten, verlichting e.d.
moet nog, maar daarvoor moet ik eerst eens gaan bedenken hoe ik een frontsein ga versieren.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #83 Gepost op: 07 February 2010, 14:11:35 »
Die moet je niet versieren, maar uitboren... en rijstkorrellampjes in doen... 8)

Komt ie weer met die foto. Ja, sorry.


Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #84 Gepost op: 07 February 2010, 14:24:13 »
Blijft leuk die foto. Als je nu ook nog vertelt hoe je de lantaarns vasthoudt als je die van onderen doorboort. Bij mij gaan altijd mijn vingers heel erg zeer doen, ook al omdat dat messing niet echt lekker boort. En in de bankschroef klemmen gaat wel, maar dan druk je allerlei details plat. Ik zag trouwens deze zomer in het Spoorwegmuseum dat de voorste rand waar het glas in is gevat van koper is en niet van messing. Dus je kunt de hele lantaarn gewoon zwart spuiten en daarna van binnen zilver maken met een koperen rand.

In de bovenste lantaarn hoeft geen lampje, want deze brandde niet bij het rijden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #85 Gepost op: 07 February 2010, 14:30:36 »
Dan heb ik echt een leuke uitdaging, de bijgeleverde lantaarns zijn namelijk ook van witmetaal en niet
zoals de andere kit van de NS 6000 uit messing.

Die rijstekorrel lampjes, waar zijn die te verkrijgen?
Ik kan er wel een aantal gebruiken t.z.t.

Zojuist de stroomafname nog even verder afgewerkt, ook de bogie neemt nu stroom af
en is ook middels een stekkerverbinding aangesloten op de printplaat.
Daarna heb ik de ketel en het dak van het machinistenhuis er even weer opgezet.
Geen draadje te zien en een strakke vrije doorkijk  (y)
En het rijdt ook nog eens voortreffelijk, ben echt zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #86 Gepost op: 07 February 2010, 14:41:05 »
@RobbertJan,

Je kunt ook gewoon smd leds gebruiken.
Ik gebruik gele smd leds, bij conrad is de gele smd type 805 met draad te bestellen. (conrad 156614)
Deze is 1x2 mm dus klein genoeg om in de olielamp te krijgen.
Het voordeel, deze is kleiner dan een rijstkorrellampje en word ook niet warm.
volgens mij waren de olielampen ook gelig van kleur en niet wit.

Wel een weerstand van 1000-1500 Ohm in serie opnemen, anders werkt het heel kort.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #87 Gepost op: 07 February 2010, 14:51:39 »
Ja uiteraard wel een weerstandje van 1 of 1,2K ervoor

Ik zal eens kijken want volgens mij heb ik nog wel SMD ledjes liggen.


Jawel, nog ongeveer 40 stuks van deze jongens dus daarmee moet het wel lukken.


En inderdaad, het past ook nog, nu eens een stukje lakdraad er aan versieren en de
loclantaarns uitboren, wat nog het leukste klusje wordt.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #88 Gepost op: 07 February 2010, 15:59:14 »
En na een hoop boorwerk met steeds in diameter groter wordende boren een
lantaarn uitgeboord, daarna maar eens een paar gaatjes voor de stroom
geboord.

Ik had nog lakdraad, en ja dat is iets dunner dan 0,5 mm dus dat past precies door
de gaatjes onder in de voet van de lantaarn.

SMD ledje er aan solderen en daarna even doormeten of er geen spanning op het witmetaal
staat, dat zou weer een probleem betekenen bij het installeren op de loc.

Resultaat:


Een werkend frontsein, met een 2x1,5 mm SMD ledje en 2 stukjes lakdraad (verschillende kleuren, lekker makkelijk).
Nu nummer 2 en dan eens kijken of het ook op de loc wil passen.
[edit] het vastzetten van de ledjes, kan dat ook met kristal klear? dan heb ik een glaasje en bevestiging in 1.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2010, 16:13:36 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS-Werkspoor - Model Loco NS 5500
« Reactie #89 Gepost op: 07 February 2010, 16:28:05 »
Slik :o Ik begin nu een beetje de tel kwijt te raken. Met de bouw snap ik het nog wel maar het digitaal maken met de printplaat enzo? Er zijn toch ook decoders leverbaar zonder stekkers waar je toch ook dan draadjes aan kan solderen voor stroomafname en dergelijke?
Ik ben een leek in digitaal en ik moet eerst maar eens uitvinden hoe mijn multimaus werkt die ik pas gekocht heb.

Maar het ziet er verder goed uit Robbert Jan. Petje af (y) Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Kan de loc eigenlijk ook flink wat goederenwagens trekken? Ik bedoel zeg maar iets van een stuk of 8 groentewagens?
Ik hou je topic in de gaten.
Mvgr Jan Wiebrand