Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 10:25:17
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 10:19:42
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:09:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 09:54:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
  

Auteur Topic: Piko Zags LPG tank versus Roco  (gelezen 19385 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3993
  • de hondsrug baan
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2010, 17:44:42 »
Hallo,

Ik wil even wat recht zetten nl: heb op 27 februari een reactie geplaatst over liliput ketelwagons die zouden ontsporen, dit is een persoonlijke ervaring met de ketelwagenset L240021  VTG set 2 EP4. Heb van het zelfde type de AKZO en DSM ketelwagons  die nieuwer zijn en die ontsporen niet, dus het is onterecht van mij  om liliput  wagons af te kraken.

Nogmaals mijn excuus Evert Masselink.    
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 17:50:58 door mass am see »

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2010, 17:59:44 »
@Gideon: Het grote voorbeeld van de wagen van Trix is wel een compleet ander type dan de uitvoering van Piko.

Heb deze ook staan, omdat ik bijna alleen maar met bonte treinen rijd past hij heel behoorlijk bij een knikketel van Piko en die van Sachsenmodelle.

Ik heb het over de Wascosa euro tank car, die donker blauwe, voor Chemie en Mineraalolie producten! Deze hebben volgens de gegevens van Wascosa een Lob van 17,00 meter. Omgezet naar 1:87 = 19,5 cm. Piko is Lob 19,0 cm. Een halve cm tekort dus.

Edit: net even opgezocht! De trix uitvoering heeft een Lob van 18,0 cm, 1,5 cm te kort dus t.o.v de schaal omzetting en 1 cm t.o.v. de Piko!

Gideon
« Laatst bewerkt op: 02 March 2010, 16:30:50 door Gideon »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2010, 23:27:34 »
Kan er iemand een foto plaatsen van een Piko gekoppeld aan een Roco?

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #18 Gepost op: 29 August 2010, 19:01:58 »
Gisteren in Houten een Piko ketelwagen aangeschaft.
Twee plaatjes:


links Piko rechts Marklin



links Roco rechts Piko

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #19 Gepost op: 03 March 2024, 16:59:58 »
De Piko Zags (160 gram) waren te zwaar voor m'n Roco Zagkks met RP25-wielen, hierdoor ontspoorden laaststgenoemde wagens.




Het Piko gewicht heb ik er uit gehaald.
Verzwaard met daklood,  wegen de Piko Zags nu 100 gram.



ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #20 Gepost op: 11 March 2024, 07:20:52 »
Weet iemand op welke manier de ketels van de Roco ketelwagens, het best te demonteren zijn?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2024, 08:48:28 »
Is het een 4-assige gasketel dan is dat an sich wel gemakkelijk, de ketel bestaat uit 3 delen. De oranje band is namelijk al een apart deel.
Ketel en frame zijn makkelijk van elkaar te halen, daarna zou ik me storten op het op een goede manier in 3 hakken van de ketel  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2024, 08:51:26 »
Dat idee had ik ook, ik ben benieuwd hoe zonder beschadigingen, de ketel uit elkaar te halen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #23 Gepost op: 11 March 2024, 09:09:27 »
Zal mijn broer eens vragen, die heeft destijds dat setje Roco 44073 omgespoten naar EVA-wagens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #24 Gepost op: 11 March 2024, 10:11:17 »
Nou, het is al even geleden dat ik die ketels omgespoten heb; maar volgens mij heb ik toen op de kopse kant van de ketels (die dus uit 3 delen bestaat) een stanleymesje ertussen gezet en voorzichtig wat gewrikt. Dan ontstaat er wat meer ruimte en mbv wat cocktail prikkers de delen verder vanelkaar wrikken totdat ze losspringen.

Wat is je plan? Ook de ketel omspuiten?
Gr Marco.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2024, 10:28:09 »
De ketelwagens verzwaren met daklood.
Ik rijd met RP25-wielen,  ondanks ruime boogstralen van 100 cm.  ontsporen ze regelmatig.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2024, 12:00:49 »
Je zou ook eens kunnen kijken of de nem schacht niet blijft haken, dat probleem had ik bij dat soort wagens.
Gr Marco.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2024, 12:11:12 »
Bedankt voor de tip, ga ik doen.
De wagens zijn vrij licht, dus ik ga ze sowieso verzwaren.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4755
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2024, 14:16:12 »
Van de Roco's heb ik het binnenwerk van het draaistel er uit gehaald, dan blokkeert de NEM-schacht ook niet. Als je het draaistel verwijdert zichtbaar aan de 4 nokjes.

Gold niet voor al mijn Roco-ketels trouwens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2024, 14:26:29 »
Maar dan mis je de remblokken toch?