Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Piko Zags LPG tank versus Roco  (gelezen 16194 keer)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2010, 17:44:42 »
Hallo,

Ik wil even wat recht zetten nl: heb op 27 februari een reactie geplaatst over liliput ketelwagons die zouden ontsporen, dit is een persoonlijke ervaring met de ketelwagenset L240021  VTG set 2 EP4. Heb van het zelfde type de AKZO en DSM ketelwagons  die nieuwer zijn en die ontsporen niet, dus het is onterecht van mij  om liliput  wagons af te kraken.

Nogmaals mijn excuus Evert Masselink.    
« Laatst bewerkt op: 01 March 2010, 17:50:58 door mass am see »

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2010, 17:59:44 »
@Gideon: Het grote voorbeeld van de wagen van Trix is wel een compleet ander type dan de uitvoering van Piko.

Heb deze ook staan, omdat ik bijna alleen maar met bonte treinen rijd past hij heel behoorlijk bij een knikketel van Piko en die van Sachsenmodelle.

Ik heb het over de Wascosa euro tank car, die donker blauwe, voor Chemie en Mineraalolie producten! Deze hebben volgens de gegevens van Wascosa een Lob van 17,00 meter. Omgezet naar 1:87 = 19,5 cm. Piko is Lob 19,0 cm. Een halve cm tekort dus.

Edit: net even opgezocht! De trix uitvoering heeft een Lob van 18,0 cm, 1,5 cm te kort dus t.o.v de schaal omzetting en 1 cm t.o.v. de Piko!

Gideon
« Laatst bewerkt op: 02 March 2010, 16:30:50 door Gideon »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2010, 23:27:34 »
Kan er iemand een foto plaatsen van een Piko gekoppeld aan een Roco?

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re:Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #18 Gepost op: 29 August 2010, 19:01:58 »
Gisteren in Houten een Piko ketelwagen aangeschaft.
Twee plaatjes:


links Piko rechts Marklin



links Roco rechts Piko

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #19 Gepost op: 03 March 2024, 16:59:58 »
De Piko Zags (160 gram) waren te zwaar voor m'n Roco Zagkks met RP25-wielen, hierdoor ontspoorden laaststgenoemde wagens.




Het Piko gewicht heb ik er uit gehaald.
Verzwaard met daklood,  wegen de Piko Zags nu 100 gram.



ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #20 Gepost op: 11 March 2024, 07:20:52 »
Weet iemand op welke manier de ketels van de Roco ketelwagens, het best te demonteren zijn?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #21 Gepost op: 11 March 2024, 08:48:28 »
Is het een 4-assige gasketel dan is dat an sich wel gemakkelijk, de ketel bestaat uit 3 delen. De oranje band is namelijk al een apart deel.
Ketel en frame zijn makkelijk van elkaar te halen, daarna zou ik me storten op het op een goede manier in 3 hakken van de ketel  ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #22 Gepost op: 11 March 2024, 08:51:26 »
Dat idee had ik ook, ik ben benieuwd hoe zonder beschadigingen, de ketel uit elkaar te halen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #23 Gepost op: 11 March 2024, 09:09:27 »
Zal mijn broer eens vragen, die heeft destijds dat setje Roco 44073 omgespoten naar EVA-wagens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #24 Gepost op: 11 March 2024, 10:11:17 »
Nou, het is al even geleden dat ik die ketels omgespoten heb; maar volgens mij heb ik toen op de kopse kant van de ketels (die dus uit 3 delen bestaat) een stanleymesje ertussen gezet en voorzichtig wat gewrikt. Dan ontstaat er wat meer ruimte en mbv wat cocktail prikkers de delen verder vanelkaar wrikken totdat ze losspringen.

Wat is je plan? Ook de ketel omspuiten?
Gr Marco.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2024, 10:28:09 »
De ketelwagens verzwaren met daklood.
Ik rijd met RP25-wielen,  ondanks ruime boogstralen van 100 cm.  ontsporen ze regelmatig.

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #26 Gepost op: 11 March 2024, 12:00:49 »
Je zou ook eens kunnen kijken of de nem schacht niet blijft haken, dat probleem had ik bij dat soort wagens.
Gr Marco.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #27 Gepost op: 11 March 2024, 12:11:12 »
Bedankt voor de tip, ga ik doen.
De wagens zijn vrij licht, dus ik ga ze sowieso verzwaren.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4731
    • Filmpjes op YouTube
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #28 Gepost op: 11 March 2024, 14:16:12 »
Van de Roco's heb ik het binnenwerk van het draaistel er uit gehaald, dan blokkeert de NEM-schacht ook niet. Als je het draaistel verwijdert zichtbaar aan de 4 nokjes.

Gold niet voor al mijn Roco-ketels trouwens.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Piko Zags LPG tank versus Roco
« Reactie #29 Gepost op: 11 March 2024, 14:26:29 »
Maar dan mis je de remblokken toch?