Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Marc tramt
Vandaag om 09:21:45
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door V200-G2000
Vandaag om 08:37:42
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 08:06:49
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 07:16:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:03
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
  

Auteur Topic: Netspanning en netfrequentie  (gelezen 12053 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2010, 12:29:36 »
Citaat van: Menno
...@ fransx: Karst heeft wel degelijk gelijk...

....je hebt het hier tegen Karst: ...

Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2010, 13:17:09 »
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?
Als je dat helemaal zeker wil weten zou je het eens aan Wurlitzer kunnen vragen.  ;)
Maar als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat die weerstand dient om de aanloopstroom te beperken.
Die is bij 50Hz groter dan bij 60Hz, en dat dan ook bij de veronderstelling dat het om een éénfasige inductiemotor gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2010, 13:20:12 »
Hallo

Inderdaad moet om voor, b.v. een jukebox, het toerental naar 45t/m te veranderen of de tandwielset vervangen worden of een andere aandrijfpuley. Soms wordt een frequentie omvormer gebruikt.
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?

Jaap
Omdat deze motor in frequentie teruggaat zal de reactantie (zuivere spoelweerstand) en daarmee de impedantie afnemen. In combinatie met de eerder beschreven mogelijke verzadiging kan dit tot te hoge stromen leiden. De in serie geschakelde weerstand vookomt dit.
Tjibbe

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2010, 15:05:17 »
Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)
Mijn excuses... ik heb het aangepast.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2010, 19:47:17 »
Hallo

@Klaas.  Helaas kan ik het niet meer vragen aan de Amerikaanse fabriek. Deze bestaat al geruime tijd niet meer.
De Duitse maakt(e) de laatste jaren alleen nog kopieën.

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2010, 20:17:35 »
Nou, tot ver boven 20 kHz is wel erg ver. Meestal kwamen ze maar net aan de 20kHz, daarboven ging het snel bergafwaarts.
Die trafo's waren op een speciale manier gewikkeld. Maar de details daarvan weet ik niet meer, het is al meer dan 40 jaar geleden dat ik voor het laatst een buizenversterker heb gebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2010, 21:47:56 »

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Ja en dan zit op die dingen ook nog eens een spoel (luidspreker) als belasting aangesloten, maakt het allemaal niet eenvoudig.
De transformator was dan ook een dure compromis, met name Philips heeft buizen ontwikkeld die zonder uitgangstrafo werkten, de moderne electronica heeft toch ook zo zjn voordelen.

Tjibbe