Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Netspanning en netfrequentie  (gelezen 12020 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #30 Gepost op: 01 February 2010, 12:29:36 »
Citaat van: Menno
...@ fransx: Karst heeft wel degelijk gelijk...

....je hebt het hier tegen Karst: ...

Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #31 Gepost op: 01 February 2010, 13:17:09 »
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?
Als je dat helemaal zeker wil weten zou je het eens aan Wurlitzer kunnen vragen.  ;)
Maar als ik een gok zou moeten doen zou ik zeggen dat die weerstand dient om de aanloopstroom te beperken.
Die is bij 50Hz groter dan bij 60Hz, en dat dan ook bij de veronderstelling dat het om een éénfasige inductiemotor gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #32 Gepost op: 01 February 2010, 13:20:12 »
Hallo

Inderdaad moet om voor, b.v. een jukebox, het toerental naar 45t/m te veranderen of de tandwielset vervangen worden of een andere aandrijfpuley. Soms wordt een frequentie omvormer gebruikt.
Nu schrijft Wurlitzer voor dat bij 50Hz er een weerstand voor de aandrijfmotor van de draaitafel geschakeld moet worden.
Ik begrijp dat dan de spanning teruggebracht wordt.
Mijn vraag is: Waarom wordt dit voorgeschreven?

Jaap
Omdat deze motor in frequentie teruggaat zal de reactantie (zuivere spoelweerstand) en daarmee de impedantie afnemen. In combinatie met de eerder beschreven mogelijke verzadiging kan dit tot te hoge stromen leiden. De in serie geschakelde weerstand vookomt dit.
Tjibbe

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #33 Gepost op: 01 February 2010, 15:05:17 »
Excuse SVP, maar ik denk niet dat ik in dit verhaal iets beteken ;)
Mijn excuses... ik heb het aangepast.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #34 Gepost op: 01 February 2010, 19:47:17 »
Hallo

@Klaas.  Helaas kan ik het niet meer vragen aan de Amerikaanse fabriek. Deze bestaat al geruime tijd niet meer.
De Duitse maakt(e) de laatste jaren alleen nog kopieën.

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #35 Gepost op: 01 February 2010, 20:17:35 »
Nou, tot ver boven 20 kHz is wel erg ver. Meestal kwamen ze maar net aan de 20kHz, daarboven ging het snel bergafwaarts.
Die trafo's waren op een speciale manier gewikkeld. Maar de details daarvan weet ik niet meer, het is al meer dan 40 jaar geleden dat ik voor het laatst een buizenversterker heb gebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Netspanning en netfrequentie
« Reactie #36 Gepost op: 01 February 2010, 21:47:56 »

Nog een laatste vraag: Hoe zit het met de uitgangstrafo's van buizenversterkers? Deze moeten toch frequenties
van 15Hz tot ver boven 20kHz kunnen verwerken.

Ja en dan zit op die dingen ook nog eens een spoel (luidspreker) als belasting aangesloten, maakt het allemaal niet eenvoudig.
De transformator was dan ook een dure compromis, met name Philips heeft buizen ontwikkeld die zonder uitgangstrafo werkten, de moderne electronica heeft toch ook zo zjn voordelen.

Tjibbe