Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:09:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 09:05:59
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:23:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
  

Auteur Topic: Reizen per TEE  (gelezen 5397 keer)

Gert1

  • Gast
Reizen per TEE
« Gepost op: 24 January 2010, 22:29:01 »
Af en toe stuit je op YouTube op een pareltje:
http://www.youtube.com/watch?v=D9jwYmuKBtE

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Reizen per TEE
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2010, 22:45:01 »
Bedankt voor de link!
Deze beste man/vrouw heeft trouwens veel meer moois.... "Le Capitole" onder andere...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Reizen per TEE
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2010, 22:48:44 »
Zeker een leuk filmpje , met ook een aantal punten van herkenning . (y)

Wilfried

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re:Reizen per TEE
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2010, 22:56:04 »
Mooi filmpje waarin volgens mij alle dieseltreinstellen voorbij komen die er ooit gereden hebben.
Groetjes, Wilfried

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Reizen per TEE
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2010, 23:08:24 »
Gaaf !!    stoer ook al die oude stadsbeelden met auto's trollybussen enz..
Echt super om die diesels lekker langzaam te zien op trekken  (y) (y)
Modelspoorder in winterslaap

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:Reizen per TEE
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2010, 23:58:19 »
Gewoonweg ff lekker  van genoten.  zeer mooi filmpje

Peter
Petdig1

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Reizen per TEE
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2010, 23:58:58 »
Prachtig al die verschillende TEE treinen. Jammer dat de TEE dienst niet meer bestaat, was toch wel een icoon van het spoor. Helaas wordt internationaal reizen per trein zo langzamerhand een soort eenheids worst naar Duitsland met de ICE Naar Frankrijk met een TGV jammer. Of voor 15 euro zonder knie ruimte per Plakband Air al biddend dat je niet neerstort naar je eind bestemming.

Zou het erg mooi vinden als ze de TEE weer van stal zouden halen. Maar dat zal altijd wel een droom blijven.

Groetjes Ben.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:Reizen per TEE
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2010, 00:03:20 »
Overigens zijn de documentaires wel een aardig tijd document.

De gegoede burger ging niet op reis zonder z'n rokertje!
Elke tafel een asbak.
Gezien: Sigaret, Sigaar en Pijp.
Overigens ook gezien: Service met een hoofdletter S.
We zijn dat betreft al heel wat letters afgezakt in het alfabet, en vinden K voor Koffie als er geen treinen zijn al Ok.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Reizen per TEE
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2010, 07:56:26 »
Toch staan we eigenlijk pas aan het begin van het internationale hogesnelheidstreintijdperk (drie keer woordwaarde). Zoveel puur hogesnelheidslijn is er niet eens in Europa en dan zijn het vaak nog 'eilanden'. De TEE was een concept om met de bestaande infrastructuur een service op te zetten; tegenwoordig moet alles veel sneller.

Want de service mocht dan uitstekend zijn, dat moest ook wel omdat je overal zo lang moest wachten. Zes uur in de trein? Allemachtig zeg. En gaat u daar maar even zitten terwijl ik het formulier via een bewegende gleuf naar mijn collega stuur, die het dan op de ponsband zet. Wie verwacht er tegenwoordig nog te moeten gaan zitten terwijl iemand je kaartje in orde maakt?

Ik denk dat je over een jaar of 50 veel meer hogesnelheidslijnen ziet die ook allemaal aan elkaar gekoppeld zijn, met één stroom- en veiligheidssysteem binnen Europa. En een vliegtuig gebruik je dan alleen nog maar voor bestemmingen die anders te moeilijk te bereiken zijn, zoals sommige eilandjes in de Middellandse Zee.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:Reizen per TEE
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2010, 11:41:27 »
Peter je vergeet even dat de manier van ticket maken in die tijd jaren 60 heel modern was compleet met telex etc. Dat kan en mag je eigenlijk niet met nu vergelijken. Alhoewel, reserveren voor Thaly, Fyra bij drukte nou ook niet bepaald snel verloopt. Moet je ook wachten op je ticket zoals ik al vele malen heb gezien op R'dam CS.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 20:49:49 door Peter Korsten »

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:Reizen per TEE
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2010, 12:41:09 »
Die vrouw met haar loodzware typemachine in de TEE...  :o Tegenwoordig neemt men een laptop mee... ;D
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Reizen per TEE
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2010, 12:47:59 »
Gelukkig voor die dame dat ze toen nog geen stiltecoupés hadden  ;D ;D

Mar wel een onwijs gaaf filmpje zeg!!!!!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 20:50:09 door Peter Korsten »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Anoniem

  • Gast
Re:Reizen per TEE
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2010, 12:51:13 »
Ik denk dat je over een jaar of 50 veel meer hogesnelheidslijnen ziet die ook allemaal aan elkaar gekoppeld zijn, met één stroom- en veiligheidssysteem binnen Europa. En een vliegtuig gebruik je dan alleen nog maar voor bestemmingen die anders te moeilijk te bereiken zijn, zoals sommige eilandjes in de Middellandse Zee.

Dat hangt vooral af van niet-technische (om niet te zeggen 'politieke') omstandigheden. Probleem is dat 50 jaar geleden mensen dat ook al dachten, en 100 jaar geleden ook, maar het wil nog niet echt van de grond komen. Niet vanwege de techniek, die is ruimschoots adequaat, maar vooral vanwege allerlei andere factoren.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Reizen per TEE
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2010, 20:58:42 »
Peter je vergeet even dat de manier van ticket maken in die tijd jaren 60 heel modern was compleet met telex etc. Dat kan en mag je eigenlijk niet met nu vergelijken.

Het ging mij niet zozeer om dat het toen er allemaal ouderwets aan toe ging (het viel me zeker op dat het voor die tijd erg modern was), maar een hoog serviceniveau, zoals de ober met wit jasje die je in het restauratierijtuig komt bedienen, hangt direct samen met dat het toen allemaal wat langer duurde.

En dan wordt vaak gezegd dat het nu allemaal zo gehaast is, maar destijds had je die keuze niet: het ging gewoon langzaam. Dus dan maar wat betere service.

Dat hangt vooral af van niet-technische (om niet te zeggen 'politieke') omstandigheden. Probleem is dat 50 jaar geleden mensen dat ook al dachten, en 100 jaar geleden ook, maar het wil nog niet echt van de grond komen. Niet vanwege de techniek, die is ruimschoots adequaat, maar vooral vanwege allerlei andere factoren.

Vandaar dat ik ook 50 jaar noemde. 50 jaar geleden waren open binnengrenzen, een gezamenlijke valuta en een pan-Europees orgaan dat allerlei standaarden zoals ETCS opstelt, toekomstmuziek.

Wel erg toevallig dat de landen binnen het TEE-verband dezelfde landen zijn die de EEG/EG/EU hebben opgericht, met toevoeging van Zwitserland.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Reizen per TEE
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2010, 21:21:48 »
Die vrouw met haar loodzware typemachine in de TEE...  :o Tegenwoordig neemt men een laptop mee... ;D

Even voor de duidelijkheid: de dame is geen reiziger, maar onderdeel van de service. (hoewel ik moet toegeven dat de matig kan typen voor een professioneel secretaresse)

Edgar

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt