Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 104635 keer)

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
Re:de bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #165 Gepost op: 02 July 2010, 09:15:22 »
Ik kom er op het moment niet echt aan toe om aan de baan te bouwen. Ben nu veel met mijn vlieghobby bezig. Sinds kort ook instructeur dus dat geeft ook weer wat verplichtingen, gezin krijgt ook de nodige aandacht, dus tja. Wel leuk allemaal overigens hoor  ;D!

Maar uiteraard staan de gedachten niet stil rond de baan. Het deel waar het grote station komt wordt iets anders. Bij de bouw van het frame kwam ik er al achter dat de sporen erg dicht op elkaar komen te liggen en er te weinig ruimte overblijft om  het logisch te laten ogen.

Rechts in de hoek (in het groene) hadden we de houtzagerij gepland, maar dat komt dan allemaal zo dicht op de rails te staan dat ik dat anders wilde hebben. Voor het station komt nu een goederenoverslag met daarbij een fabriek(je). De houtzagerij verhuist nu naar het andere deel van de baan. Ik heb het idee dat deze verschuiving wat meer "rust" oplevert in het beeld.

@ sven: De hekjes waar jij naar verwijst worden nog helemaal mooi gemaakt ter zijner tijd. De foto was van een proefopstelling die ik gemaakt had om te kijken of wat ik in mijn hoofd had ook paste op de beschikbare ruimte. Dit wordt denk ik wel een van de eerste scenery projectjes die ik ga maken.

Tot zo ver weer een wat (beperkte ;)) update.

Groet,

Jeroen

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #166 Gepost op: 02 July 2010, 10:43:42 »
Hoi Jeroen.
Dat lijkt mij ook mooier en beter.
Even of topic.
Leuke hobby die vliegtuigjes.
Met welk model vlieg je op het ogenblik? mijn laatste model waar ik mee vloog  was een Dewatine, Frans jachtvliegtuig tijdens WO II.
On topic.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #167 Gepost op: 03 July 2010, 20:41:53 »
Matheus,

Ook ff off topic, ik vlieg met verschillende kisten, allen met een electro motor en lipo accu. Op dit moment ben ik een e-zwever http://www.modellhobby.de/Modelle/Flugmodelle/Elektro-Segelflugzeuge/Elipsoid-ARF-EVO.htm?shop=k_staufenb&SessionId=&a=article&ProdNr=0610001evo&t=130&c=31&p=31in elkaar aan het zetten, die moet morgen zijn maiden krijgen, maar ik ben bang dat ik hem niet gereed ga krijgen  ;D.

Groet,
Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #168 Gepost op: 04 July 2010, 22:02:26 »
Zo weer on topic  ;D

Vanavond een goederenoverslag in elkaar gezet. (faller 120152). Niet al te moeilijke bouwdoos, goed voor een avondje.

Ik heb wat foto's gemaakt, maar het licht was helaas niet meer optimaal.

eerst met een beetje (namaak) zon :

Daarna nog een keer zonder flits:

Dit was het weer.

Groet,

Jeroen

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #169 Gepost op: 04 July 2010, 23:45:00 »
mooie loods ;D

en leuk draadje dit, ga ik zeker volgen ;)

ook een mooie hobby die vliegtuigen.
wij hebben hier ergens ook nog een zelfgebouwde rc zweefvlieger liggen :-X
maar ik hou het toch op de treintjes 8)

veel succes (y)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #170 Gepost op: 01 September 2010, 09:43:58 »
de zomer loopt weer op z'n eind dus gaan we eindelijk weer met de baan aan de gang. Van het weekend de treinkamer weer wat opgeruimd (never ending story  ;D) zodat we weer wat ruimte hebben om te bouwen. Van de week het plan weer wat aangepast.

Dit was het:

en dit heb ik nu voor ogen:

Ik had het gevoel dat het spoor voor het station wat "te veel van het goede" is. Hier voor in de plaats komen dan links een paar opstel sporen met een fabriek er bij. Daar achter weer de stad. Het is dan de bedoeling dat voor het station wat huizen komen en een (doorgaande) weg oid.

Tevens heb ik het sporenplan van het station wat aangepast omdat niet alle sporen vanuit beide richtingen bereikbaar waren en nu wel. Ik heb wel wat lengte moeten inleveren. Op spoor 1 (bovenste) kunnen nu treinen staan met een max lengte van ca 1,5-1,6m en op spoor 2 (middelste) en spoor 3 (onderste) ca max lengte van 2m. Op zich is dit prima omdat de hele baan gebaseerd is op een treinlengte van max 2m.

Ik ga vandaag weer wat bouwen aan de baan, probeer daar vanavond een update van te geven.

Groet,

Jeroen

rjr

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 01 September 2010, 09:49:26 »
Ik vindt het station in de oude situatie beter. Loopt wat vloeiender naar mijn idee.
Is het niet een optie om de extra wissels die je aangebracht hebt aan de andere kant van de bestaande wisselstraat uit te voeren, dus nog in de bochten die naar je station lopen. Met meegebogen wissels moet dat mogelijk zijn, kun je je sporen dezelfde lengte houden, en kan de flauwe bocht blijven bestaan.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #172 Gepost op: 01 September 2010, 10:17:18 »
ik vind het eerste ontwerp leuker, daar heb je nog wat te rangeren, nu is hett alleen een station...
en bij het eerste kon je treinen samenstellen en wegrijden.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #173 Gepost op: 01 September 2010, 10:52:41 »
hoi Jeroen,

Zojuist heb ik je draadje doorgelezen, dit wordt een leuke baan! Zeker de onderste hoek wordt een heerlijk rangeerhoekje. Daarom lijkt me het hoofdstation in het bovenste plan ook leuker dan het tweede, ook daarin zal veel te rangeren zijn, daarmee speelplezier.
Wel zou ik een uitloopspoor maken aan de linkerzijde, daar je dan niet het hoofdspoor op hoeft als je aan het rangeren bent.
De reden dat ik het bovenste plan beter vind dan het eerste, is dat je ergens in het draadje geschreven had, dat je de sneltreinen (ICE, TEE) over het perronloze spoor wilt leiden. Voor verkeer van links naar rechts is dit een logische optie, voor verkeer van rechts naar links zal de trein over wissels in de afslaande stand moeten rijden, hetgeen een lagere snelheid betekent. De grootte van dit station lijkt mij als 'Boppart in N' (Jeroni) zoals je ook al eerder stelde, en daar rijden de doorgaande treinen ook gewoon langs het perron.
Daar je toch digitaal bent kan je misschien een luidsprekertje monteren met een geluidsdecoder die waarschuwt voor een naderende doorgaande trein?

Nogmaals ik vind dit een leuk draadje, zeker daar ik een aantal dingen herken die ik zelf ook nog tegen kom. Ook ik ben weer net begonnen met een baantje en net digitaal....

Groetjes,
Michel

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #174 Gepost op: 01 September 2010, 11:42:11 »
dank voor de suggesties (y)

Ben toch weer ff aan het wijzigen geweest. Het leuke is dat ik nu weer min of meer op het eerste ontwerp (zie post 3 of 4) uitkom :D

Met een uitloop spoortje:

Wellicht toch wat beter weer.

Groet,

Jeroen

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #175 Gepost op: 01 September 2010, 12:09:40 »

Ik bedoelde eigenlijk meer dit. De hoofdsporen hoeven zo niet te worden overgestoken, tijdens het rangeren. In de getekende situatie wordt dan wel een perronspoor bezet gehouden, er blijft er maar 1 over. In het geval van de 3 perronsporen, kan het gewone regionale verkeer gewoon door gaan.
Maar goed, het is maar een idee, ik weet niet precies wat jouw hoofd ideeën zijn, sommige ontwerpen hebben ook emotionele aspecten. Het is wel mooi om zo'n sneltrein over het derde spoor te laten razen.
Misschien ook leuk, om 1 hoofdspoor te kruisen, en het middelste spoor als rangeerspoor te gebruiken. Ik weet niet of het mag, maar het staat wel leuk.

Groetjes,
Michel

Overigens, zie ik net, ook bij het kruisen van het hoofdspoor een engels wissel, geen kruising.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2010, 12:37:36 door tothebeach »

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #176 Gepost op: 02 September 2010, 21:05:50 »
ben toch weer wat aan het schuiven geweest  ;D

Ik ben hier best wel tevreden mee:

Groet,

Jeroen

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #177 Gepost op: 02 September 2010, 22:12:54 »
Hoi Jeroen.

Is het je opgevallen dat om te rangeren je wagens moet opdrukken vanop de hoofdbaan?
Zoniet staat je loc steeds opgesloten, denk wel niet dat dit de bedoeling ervan is.
Het is geen afkeuren, wou het alleen maar even melden.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #178 Gepost op: 03 September 2010, 07:50:30 »
hoi matheus,

Ik snap wat je bedoeld, bij het tekenen denk ik daar steeds aan hoe ik dat kan oplossen ;). Een oplossing zou een omloopspoor kunnen zijn. Maar om dat nu bij elk rangeerspoor te doen lijkt me wat overdone.

Een andere methode is om met een 2e loc de goederen wagentjes weg te zetten zodat de eerste loc weer "vrij" komt.
BV rij met de V200 het rangeerterrein op en met de V60 rangeer je de goederen wagonnetjes naar hun plek en de V200 is weer vrij.

Wat ook nog kan is van de wissel waar je het rangeer deel op gaat een engelse wissel te maken met nog een opstelspoor, Dan kan je van rechts aan komen rijden zo het opstelspoor op en dan achteruit het rangeerterrein op zonder over het hoofdspoor te moeten. Deze variant ga ik vanmiddag nog wel even tekenen kijken of dat wat wordt.

Kortom, we zijn er nog niet helemaal. ???

Jeroen

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #179 Gepost op: 03 September 2010, 08:20:00 »

Wat ook nog kan is van de wissel waar je het rangeer deel op gaat een engelse wissel te maken met nog een opstelspoor, Dan kan je van rechts aan komen rijden zo het opstelspoor op en dan achteruit het rangeerterrein op zonder over het hoofdspoor te moeten. Deze variant ga ik vanmiddag nog wel even tekenen kijken of dat wat wordt.

Voordeel is dat een trein van links, direct door de rangeerlokomotief ook opgepakt kan worden. Dit is een mooi plan, met leuke rangeer elementen.
succes met verder tekenen.

Groetjes,
Michel