Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 11:02:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:00:58
Straalcabine, hoe en wat door MathynK
Vandaag om 10:58:07
Veevervoer ss/ ns door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:52:56
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lolke Bijlsma
Vandaag om 06:37:00
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)  (gelezen 15547 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2009, 14:05:25 »
Is dit misschien wat?
« Laatst bewerkt op: 25 December 2009, 14:07:35 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2009, 14:12:08 »
Wel een grappig ding.
Is een V 36 DRG Wehrmacht loc ( volgens Lima)
Gerrit F

Van de draad af....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2009, 14:24:31 »
Klopt. Waren ontwikkeld om middelzwaar spoorweggeschut te verplaatsen. Zij deden dat meestal in tandemopstelling met de Mch. tegen elkaar.
Moet ergens nog een plaatje heben, maar het is nu vrede op aarden ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2009, 14:58:48 »
Net even naar de radstanden gekeken.
V 36: 2600 mm. en 1350 mm.
521 : 2810 mm. en 1591 mm.
Dus niet echt geschikt voor een eenvoudig ombouw projectje :-\
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2009, 13:23:39 »
@Arjen: die opname in het HUA is heel bijzonder, dank: de enige foto van een deze locs in Nederlandse dienst?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2009, 13:30:06 »
ik zou toch eerder zo'n ouwe duitse eloc als basis voor t onderstel nemen dan een V36, de plaatsing van de blinde as is totaal anders dan bij zo'n lms-hok.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2009, 18:25:35 »
Floris,
Aan welke loc zit je te denken?
Gerrit F

Van de draad af....

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
    • Dwangrail.nl
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #22 Gepost op: 30 December 2009, 15:02:29 »
@JanW,

De foto uit Hua, is de enigste die ik ken.
Als er meer zijn in de NS periode hou ik mij aanbevolen.

Met vriendelijke groeten

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2009, 16:49:12 »
uh, een E91 ofzo, das al een oud röwa-ding wat later door roco is overgenomen, dus dr zijn er zat van gemaakt...

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2009, 17:09:22 »
Floris,

Dank voor de tip.

Met 1 zo'n E 91 kan je er dus gelijk 2 bouwen.
heb je in één keer beide uitvoeringen van de NS op de baan.  ;D

Nu nog maar eens kijken of de radstanden een beetje overeen komen.

Edit;
Hier een tekening met maten.
Radstanden:
NS 521  2810 en 1591 mm.
DB E91  3200 en 1500 mm.

Komt al mooi in de buurt. ;)   


« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 17:24:14 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2009, 21:44:47 »
En Floris wint alweer de prijs voor het goede antwoord: dit moet inderdaad de herkomst zijn van het brokstuk onderstel dat ik gebruik. De achterste as staat iets te ver naar achteren, maar niet dat het opvalt.
Heet van de naald (misschien moeten we nu verder gaan in 'wat zijn we aan het bouwen'):

Gisteravond:


Vanavond, linkerzijde (blinde as aangepast)


rechts (blinde as als van Roco):

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2010, 16:47:20 »
kijk, dat zijn de bekende taferelen.  ;D
succes! de rest is niet al te moeilijk meer, als de motor dun genoeg is voor in de huif enzo.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2010, 17:05:30 »
De rest is onderweg. Fotootje volgt: ik heb inderdaad een kleinere motor genomen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2010, 19:29:02 »
Eh...Jan W,

Dat ding heeft toch twee van die draaistellen....
Gaat er misschien één daarvan in de verkoop?
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2010, 00:11:09 »
Ik heb dat stuk onderstel in Houten uit de bak van de man met de Trawos-kappen gevist. De andere heb ik dus niet. Geen idee of hij 'm nog heeft. Anders misschien als Roco-onderdeel via Erwin Prummel?
« Laatst bewerkt op: 10 January 2010, 00:38:39 door janw »