Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Pauldg
Vandaag om 11:14:03
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald Halma
Vandaag om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)  (gelezen 15817 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2195
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2009, 14:05:25 »
Is dit misschien wat?
« Laatst bewerkt op: 25 December 2009, 14:07:35 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2009, 14:12:08 »
Wel een grappig ding.
Is een V 36 DRG Wehrmacht loc ( volgens Lima)
Gerrit F

Van de draad af....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12521
    • sleutelspoor
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2009, 14:24:31 »
Klopt. Waren ontwikkeld om middelzwaar spoorweggeschut te verplaatsen. Zij deden dat meestal in tandemopstelling met de Mch. tegen elkaar.
Moet ergens nog een plaatje heben, maar het is nu vrede op aarden ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2009, 14:58:48 »
Net even naar de radstanden gekeken.
V 36: 2600 mm. en 1350 mm.
521 : 2810 mm. en 1591 mm.
Dus niet echt geschikt voor een eenvoudig ombouw projectje :-\
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2009, 13:23:39 »
@Arjen: die opname in het HUA is heel bijzonder, dank: de enige foto van een deze locs in Nederlandse dienst?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2009, 13:30:06 »
ik zou toch eerder zo'n ouwe duitse eloc als basis voor t onderstel nemen dan een V36, de plaatsing van de blinde as is totaal anders dan bij zo'n lms-hok.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2009, 18:25:35 »
Floris,
Aan welke loc zit je te denken?
Gerrit F

Van de draad af....

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #22 Gepost op: 30 December 2009, 15:02:29 »
@JanW,

De foto uit Hua, is de enigste die ik ken.
Als er meer zijn in de NS periode hou ik mij aanbevolen.

Met vriendelijke groeten

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2009, 16:49:12 »
uh, een E91 ofzo, das al een oud röwa-ding wat later door roco is overgenomen, dus dr zijn er zat van gemaakt...

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2009, 17:09:22 »
Floris,

Dank voor de tip.

Met 1 zo'n E 91 kan je er dus gelijk 2 bouwen.
heb je in één keer beide uitvoeringen van de NS op de baan.  ;D

Nu nog maar eens kijken of de radstanden een beetje overeen komen.

Edit;
Hier een tekening met maten.
Radstanden:
NS 521  2810 en 1591 mm.
DB E91  3200 en 1500 mm.

Komt al mooi in de buurt. ;)   


« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 17:24:14 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2009, 21:44:47 »
En Floris wint alweer de prijs voor het goede antwoord: dit moet inderdaad de herkomst zijn van het brokstuk onderstel dat ik gebruik. De achterste as staat iets te ver naar achteren, maar niet dat het opvalt.
Heet van de naald (misschien moeten we nu verder gaan in 'wat zijn we aan het bouwen'):

Gisteravond:


Vanavond, linkerzijde (blinde as aangepast)


rechts (blinde as als van Roco):

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2010, 16:47:20 »
kijk, dat zijn de bekende taferelen.  ;D
succes! de rest is niet al te moeilijk meer, als de motor dun genoeg is voor in de huif enzo.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2010, 17:05:30 »
De rest is onderweg. Fotootje volgt: ik heb inderdaad een kleinere motor genomen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2010, 19:29:02 »
Eh...Jan W,

Dat ding heeft toch twee van die draaistellen....
Gaat er misschien één daarvan in de verkoop?
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2010, 00:11:09 »
Ik heb dat stuk onderstel in Houten uit de bak van de man met de Trawos-kappen gevist. De andere heb ik dus niet. Geen idee of hij 'm nog heeft. Anders misschien als Roco-onderdeel via Erwin Prummel?
« Laatst bewerkt op: 10 January 2010, 00:38:39 door janw »