Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 13:55:49
Next 18 ESU adapterplaatje door C_Jabaaij
Vandaag om 13:42:53
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 13:27:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door 1200blauw
Vandaag om 13:25:03
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 13:22:03
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 12:20:26
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)  (gelezen 16037 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2010, 00:38:49 »
Voortgang.
De smallere motor, uit een CD-rom speler


Opbouw in stukken. Het grootste probleem wordt waarschijnlijk hoe het geheel voldoende gewicht te geven. De motorhuif is erg smal.



Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2010, 02:15:12 »
tja, gewicht... gewoon een baal daklood nemen en dan overal waar je maar kan plaatjes in en tussen prutten.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2010, 12:50:44 »
Aha! dat wordt wel wat zo te zien! (y)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2010, 13:33:05 »
Of een nog smallere motor nemen, de as plus worm bovenin omdraaien en de motor aan de huif-uiteinde plaatsen. Gevolg; machinistenhuis vrij en plenty ruimte bovenop de aangereven assen om lood neer te kwakken. Beste oplossing is 'gewoon' een blokje lood van het juiste formaat gieten en dat met een likje Bisonkit vastzetten.
Jawel; gaspit van het fornuis gebruiken, kartonnen matrijs bouwen, gietlepel vullen met schrootlood, neus erbovenweg en gieten maar, neem alleen niet de juslepel uit de cassette; je brandt je fikken en de lepel is niet meer toonbaar.
Veel lijm bij het lood wil nog wel eens tot vervormen van de styreenkap leiden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivan92

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Bob. De Held Der Helden
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2010, 17:24:23 »
In 1945 en '46 heeft de NS enige tijd twee ex-War Department en ex-LMS 3-assige diesellocs voor rangeerdiensten in dienst gehad, die uiterlijk lijken de serie 500-600, maar iets langer zijn en een andere drijfstangoverbrenging hebben, met een derde as. Bij NS hadden deze locs de nummers 521-522; later dienden ze bij de NMBS eerst onder hun WD-nummers en later als 230.02 en 230.03.
Ze waren oorspronkelijk gebouwd voor de LMS, in 1935-36, als deel van de serie 7059-7068. DE LMS verkocht ze in 1942 aan het ministerie.
In N.J. van Wijck Jurriaanse, Andere locomotieven van de NS, p. 28-29 een korte bespreking en een foto.

Heeft iemand mee informatie over deze locs? IK zoek met name een maatschetsje, een foto van de achterzijde  en een van de rechterzijde (die afwijkt van de linkerzijkant).

Een titel met informatie zou zijn:
Rowledge, J.W.P., Diesel Locomotives of the LMS, Oakwood Press 1975
Heeft iemand dit boek toevallig?

Twee fotos van 7063 in de LMS-tijd op:
http://www.derbysulzers.com/aw.html





Heeft Roco deze loc niet uigebracht? Zag het namelijk staan bij de Neuheiten van 2009.
NS '80-'90-'00

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2010, 21:02:29 »
@ Ivan,

De gezochte loc heb ik er niet in kunnen vinden maar als je de Roco's 62803, 62804, 62806 of de 62807 bedoeld, deze hebben wel een blinde as maar niet nog die extra aandrijfstang.
Dus niet goed.
De 62665 en 62666 komen dan wel weer dicht in de buurt.
Plaatje van Roco geleend:



Model 62665 - Roco Ee 3/3 electric locomotive, SBB

Qua onderstel dan wel te verstaan, niet wat de rest aangaat.  ;)
Zal eens kijken of ik er wat meer gegevens van kan vinden met betrekking tot de radstanden en zo.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2010, 14:33:32 door Remco Poppen »
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2010, 00:51:54 »

De zijwanden van de huif wijken nog naar binnen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2010, 23:00:07 »
qua gewicht moet t nu wel goedkomen. Vooraan in de smalle huis past een beetje gewicht, onderin het machinistenhuis ook (gewoon vullen met lood tot vlak onder de ramen, afgezaagd machinistje erop, klaar), dat is gunstig want dan is de loc mooi in evenwicht wat erg gunstig is voor de rijeigenschappen en de trekkracht.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2010, 23:32:23 »
Na wat speurwerk heb ik het e-mail adres van Paul Belon kunnen achterhalen.
Zijn site is helaas van het internet verdwenen en er wordt overwogen om een nieuwe versie op het net te gaan zetten.
Hij heeft nog diverse messing kitjes van de loc liggen, waaronder nog één in schaal nul.
Kostprijs van een h0 kit, compleet met wielen en aandrijving bedraagt € 268,10
Hier nog een plaatje van de NMBS uitvoering.
groter
Hij zoekt momenteel nog naar een afbeelding van een ongespoten exemplaar.
Ik heb van hem nog geen toestemming gekregen, om zijn e-mail adres hier te mogen plaatsen.
Zodra deze toestemming binnen is, kom ik daar op terug.

Dus nog even verdere berichten afwachten  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #39 Gepost op: 27 January 2010, 17:44:13 »
Ik heb net vanmiddag een bericht van Paul Belon binnengekregen en de site is voor een deel weer actief. http://www.pb-messingmodelbouw.com
Niet alles is nog direct terug te vinden, dus hier en daar moeten nog even geduld hebben.
In ieder geval is de contact pagina weer helemaal in orde en kunnen we daar weer met onze vragen terecht.   (y)

NOG EVEN EEN MEDEDELING:

Paul liet net weten dat de contactpagina op de site nog niet goed werkt!
Bij een eventuele mailing gelieve te gebruiken:
pbmessingmodelbouw apenverlengstuk skynet.be
Dan wel even het apenverlengstuk vervangen voor @ en geen spaties toepassen  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 January 2010, 22:08:00 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7299
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #40 Gepost op: 27 January 2010, 17:55:10 »
Heb je hier miss wat aan?? Zijn allemaal in de oorlog of erna in dienst gekomen

Engeland



DSB



Geen idee meer, geheugen is moe  ;)



Steef
Mvh Steef

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #41 Gepost op: 27 January 2010, 17:57:32 »
Is ook mooi, maar dat zijn de evenknieën van de NS 500/600 reeks.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #42 Gepost op: 30 January 2010, 15:45:36 »
Hier maar weer even wat van van mijn voortgang. Omdat er zoveel foto's verdwenen zijn bij het overplaatsen van dit draadje (samen met het begin van het draadje), begin ik weer even een stukje terug. Het bouwmateriaal is vooral styreen, in de diktes 1mm, 0,5mm en 0,3mm.



Het plaatje dat de motor en de aanhechtpunten van de stroomafnemers draagt.


De buitenste laag van het machinistenhuis is van 0,3mm styreen om een kleine zichtbare wanddikte bij de ramen te krijgen. Van binnen is dit daarna verstevigd met 0,5 en 1 mm.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2010, 23:12:59 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #43 Gepost op: 30 January 2010, 23:13:11 »


Losse delen van onderplaat en kap en aanbouw.


Om voldoende gewicht te krijgen worden machinsitenhuis en motorhuif van binnen zoveel mogelijk met dak-zink(?) gevuld. De motor (een 9v motortje uit een gesloopte CD-rom speler) past nog net tussen een laagje metaal aan beide kanten. Voor in de huif en bij de machinist, en tussen de 'verlengde' frameplaten voor en achter past nog meer metaal.




Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #44 Gepost op: 30 January 2010, 23:17:17 »
Dat begint al mooi vorm te krijgen.  (y)
Vandaag nog op jacht naar een onderstelletje geweest maar helaas niets kunnen scoren.  :-\
Gerrit F

Van de draad af....