Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
  

Auteur Topic: Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)  (gelezen 15743 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #30 Gepost op: 10 January 2010, 00:38:49 »
Voortgang.
De smallere motor, uit een CD-rom speler


Opbouw in stukken. Het grootste probleem wordt waarschijnlijk hoe het geheel voldoende gewicht te geven. De motorhuif is erg smal.



Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #31 Gepost op: 10 January 2010, 02:15:12 »
tja, gewicht... gewoon een baal daklood nemen en dan overal waar je maar kan plaatjes in en tussen prutten.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #32 Gepost op: 10 January 2010, 12:50:44 »
Aha! dat wordt wel wat zo te zien! (y)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4242
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #33 Gepost op: 10 January 2010, 13:33:05 »
Of een nog smallere motor nemen, de as plus worm bovenin omdraaien en de motor aan de huif-uiteinde plaatsen. Gevolg; machinistenhuis vrij en plenty ruimte bovenop de aangereven assen om lood neer te kwakken. Beste oplossing is 'gewoon' een blokje lood van het juiste formaat gieten en dat met een likje Bisonkit vastzetten.
Jawel; gaspit van het fornuis gebruiken, kartonnen matrijs bouwen, gietlepel vullen met schrootlood, neus erbovenweg en gieten maar, neem alleen niet de juslepel uit de cassette; je brandt je fikken en de lepel is niet meer toonbaar.
Veel lijm bij het lood wil nog wel eens tot vervormen van de styreenkap leiden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivan92

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Bob. De Held Der Helden
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #34 Gepost op: 10 January 2010, 17:24:23 »
In 1945 en '46 heeft de NS enige tijd twee ex-War Department en ex-LMS 3-assige diesellocs voor rangeerdiensten in dienst gehad, die uiterlijk lijken de serie 500-600, maar iets langer zijn en een andere drijfstangoverbrenging hebben, met een derde as. Bij NS hadden deze locs de nummers 521-522; later dienden ze bij de NMBS eerst onder hun WD-nummers en later als 230.02 en 230.03.
Ze waren oorspronkelijk gebouwd voor de LMS, in 1935-36, als deel van de serie 7059-7068. DE LMS verkocht ze in 1942 aan het ministerie.
In N.J. van Wijck Jurriaanse, Andere locomotieven van de NS, p. 28-29 een korte bespreking en een foto.

Heeft iemand mee informatie over deze locs? IK zoek met name een maatschetsje, een foto van de achterzijde  en een van de rechterzijde (die afwijkt van de linkerzijkant).

Een titel met informatie zou zijn:
Rowledge, J.W.P., Diesel Locomotives of the LMS, Oakwood Press 1975
Heeft iemand dit boek toevallig?

Twee fotos van 7063 in de LMS-tijd op:
http://www.derbysulzers.com/aw.html





Heeft Roco deze loc niet uigebracht? Zag het namelijk staan bij de Neuheiten van 2009.
NS '80-'90-'00

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #35 Gepost op: 10 January 2010, 21:02:29 »
@ Ivan,

De gezochte loc heb ik er niet in kunnen vinden maar als je de Roco's 62803, 62804, 62806 of de 62807 bedoeld, deze hebben wel een blinde as maar niet nog die extra aandrijfstang.
Dus niet goed.
De 62665 en 62666 komen dan wel weer dicht in de buurt.
Plaatje van Roco geleend:



Model 62665 - Roco Ee 3/3 electric locomotive, SBB

Qua onderstel dan wel te verstaan, niet wat de rest aangaat.  ;)
Zal eens kijken of ik er wat meer gegevens van kan vinden met betrekking tot de radstanden en zo.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2010, 14:33:32 door Remco Poppen »
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2010, 00:51:54 »

De zijwanden van de huif wijken nog naar binnen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2010, 23:00:07 »
qua gewicht moet t nu wel goedkomen. Vooraan in de smalle huis past een beetje gewicht, onderin het machinistenhuis ook (gewoon vullen met lood tot vlak onder de ramen, afgezaagd machinistje erop, klaar), dat is gunstig want dan is de loc mooi in evenwicht wat erg gunstig is voor de rijeigenschappen en de trekkracht.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #38 Gepost op: 23 January 2010, 23:32:23 »
Na wat speurwerk heb ik het e-mail adres van Paul Belon kunnen achterhalen.
Zijn site is helaas van het internet verdwenen en er wordt overwogen om een nieuwe versie op het net te gaan zetten.
Hij heeft nog diverse messing kitjes van de loc liggen, waaronder nog één in schaal nul.
Kostprijs van een h0 kit, compleet met wielen en aandrijving bedraagt € 268,10
Hier nog een plaatje van de NMBS uitvoering.
groter
Hij zoekt momenteel nog naar een afbeelding van een ongespoten exemplaar.
Ik heb van hem nog geen toestemming gekregen, om zijn e-mail adres hier te mogen plaatsen.
Zodra deze toestemming binnen is, kom ik daar op terug.

Dus nog even verdere berichten afwachten  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #39 Gepost op: 27 January 2010, 17:44:13 »
Ik heb net vanmiddag een bericht van Paul Belon binnengekregen en de site is voor een deel weer actief. http://www.pb-messingmodelbouw.com
Niet alles is nog direct terug te vinden, dus hier en daar moeten nog even geduld hebben.
In ieder geval is de contact pagina weer helemaal in orde en kunnen we daar weer met onze vragen terecht.   (y)

NOG EVEN EEN MEDEDELING:

Paul liet net weten dat de contactpagina op de site nog niet goed werkt!
Bij een eventuele mailing gelieve te gebruiken:
pbmessingmodelbouw apenverlengstuk skynet.be
Dan wel even het apenverlengstuk vervangen voor @ en geen spaties toepassen  ;)
« Laatst bewerkt op: 27 January 2010, 22:08:00 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7296
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #40 Gepost op: 27 January 2010, 17:55:10 »
Heb je hier miss wat aan?? Zijn allemaal in de oorlog of erna in dienst gekomen

Engeland



DSB



Geen idee meer, geheugen is moe  ;)



Steef
Mvh Steef

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #41 Gepost op: 27 January 2010, 17:57:32 »
Is ook mooi, maar dat zijn de evenknieën van de NS 500/600 reeks.  ;)
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #42 Gepost op: 30 January 2010, 15:45:36 »
Hier maar weer even wat van van mijn voortgang. Omdat er zoveel foto's verdwenen zijn bij het overplaatsen van dit draadje (samen met het begin van het draadje), begin ik weer even een stukje terug. Het bouwmateriaal is vooral styreen, in de diktes 1mm, 0,5mm en 0,3mm.



Het plaatje dat de motor en de aanhechtpunten van de stroomafnemers draagt.


De buitenste laag van het machinistenhuis is van 0,3mm styreen om een kleine zichtbare wanddikte bij de ramen te krijgen. Van binnen is dit daarna verstevigd met 0,5 en 1 mm.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2010, 23:12:59 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #43 Gepost op: 30 January 2010, 23:13:11 »


Losse delen van onderplaat en kap en aanbouw.


Om voldoende gewicht te krijgen worden machinsitenhuis en motorhuif van binnen zoveel mogelijk met dak-zink(?) gevuld. De motor (een 9v motortje uit een gesloopte CD-rom speler) past nog net tussen een laagje metaal aan beide kanten. Voor in de huif en bij de machinist, en tussen de 'verlengde' frameplaten voor en achter past nog meer metaal.




Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #44 Gepost op: 30 January 2010, 23:17:17 »
Dat begint al mooi vorm te krijgen.  (y)
Vandaag nog op jacht naar een onderstelletje geweest maar helaas niets kunnen scoren.  :-\
Gerrit F

Van de draad af....