Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:05:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
Vandaag om 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:52:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:42:05
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
Vandaag om 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
Vandaag om 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
Vandaag om 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 18:42:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
  

Auteur Topic: Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)  (gelezen 15744 keer)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2194
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2009, 14:05:25 »
Is dit misschien wat?
« Laatst bewerkt op: 25 December 2009, 14:07:35 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2009, 14:12:08 »
Wel een grappig ding.
Is een V 36 DRG Wehrmacht loc ( volgens Lima)
Gerrit F

Van de draad af....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12519
    • sleutelspoor
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2009, 14:24:31 »
Klopt. Waren ontwikkeld om middelzwaar spoorweggeschut te verplaatsen. Zij deden dat meestal in tandemopstelling met de Mch. tegen elkaar.
Moet ergens nog een plaatje heben, maar het is nu vrede op aarden ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #18 Gepost op: 25 December 2009, 14:58:48 »
Net even naar de radstanden gekeken.
V 36: 2600 mm. en 1350 mm.
521 : 2810 mm. en 1591 mm.
Dus niet echt geschikt voor een eenvoudig ombouw projectje :-\
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2009, 13:23:39 »
@Arjen: die opname in het HUA is heel bijzonder, dank: de enige foto van een deze locs in Nederlandse dienst?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2009, 13:30:06 »
ik zou toch eerder zo'n ouwe duitse eloc als basis voor t onderstel nemen dan een V36, de plaatsing van de blinde as is totaal anders dan bij zo'n lms-hok.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2009, 18:25:35 »
Floris,
Aan welke loc zit je te denken?
Gerrit F

Van de draad af....

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #22 Gepost op: 30 December 2009, 15:02:29 »
@JanW,

De foto uit Hua, is de enigste die ik ken.
Als er meer zijn in de NS periode hou ik mij aanbevolen.

Met vriendelijke groeten

Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2009, 16:49:12 »
uh, een E91 ofzo, das al een oud röwa-ding wat later door roco is overgenomen, dus dr zijn er zat van gemaakt...

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2009, 17:09:22 »
Floris,

Dank voor de tip.

Met 1 zo'n E 91 kan je er dus gelijk 2 bouwen.
heb je in één keer beide uitvoeringen van de NS op de baan.  ;D

Nu nog maar eens kijken of de radstanden een beetje overeen komen.

Edit;
Hier een tekening met maten.
Radstanden:
NS 521  2810 en 1591 mm.
DB E91  3200 en 1500 mm.

Komt al mooi in de buurt. ;)   


« Laatst bewerkt op: 30 December 2009, 17:24:14 door Gerrit F »
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2009, 21:44:47 »
En Floris wint alweer de prijs voor het goede antwoord: dit moet inderdaad de herkomst zijn van het brokstuk onderstel dat ik gebruik. De achterste as staat iets te ver naar achteren, maar niet dat het opvalt.
Heet van de naald (misschien moeten we nu verder gaan in 'wat zijn we aan het bouwen'):

Gisteravond:


Vanavond, linkerzijde (blinde as aangepast)


rechts (blinde as als van Roco):

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2010, 16:47:20 »
kijk, dat zijn de bekende taferelen.  ;D
succes! de rest is niet al te moeilijk meer, als de motor dun genoeg is voor in de huif enzo.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2010, 17:05:30 »
De rest is onderweg. Fotootje volgt: ik heb inderdaad een kleinere motor genomen.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #28 Gepost op: 07 January 2010, 19:29:02 »
Eh...Jan W,

Dat ding heeft toch twee van die draaistellen....
Gaat er misschien één daarvan in de verkoop?
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re:Bouwen van oude diesellocs 521-522 (ex-WD 20214 en 70217, met blinde as)
« Reactie #29 Gepost op: 10 January 2010, 00:11:09 »
Ik heb dat stuk onderstel in Houten uit de bak van de man met de Trawos-kappen gevist. De andere heb ik dus niet. Geen idee of hij 'm nog heeft. Anders misschien als Roco-onderdeel via Erwin Prummel?
« Laatst bewerkt op: 10 January 2010, 00:38:39 door janw »