Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 16:55:26
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 16:52:08
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:39:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
  

Auteur Topic: Ervaringen nieuwe dienstregeling  (gelezen 25895 keer)

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #15 Gepost op: 11 December 2006, 17:27:40 »
Dat was in 2006 met de overstap 2000 -> 800/900 of andersom regelmatig exact hetzelfde. Het niet meer wachten heeft niets te maken met iets ja of nee geleerd hebben bij NSR, maar vloeit voort uit de punctualiteitseisen die de overheid stelt. Wachten betekent dat trein 2 ook vertraagd raakt en daar wordt NSR dan op afgerekend.

Ja, dat klopt, die eisen zijn onzinnig en dat heb ik ook al eens een keer tegen Karla Peijs gezegd: het doel van de NS moet zijn dat de passagiers op tijd aankomen, niet dat een wagon daar op tijd is, en dus moet je de NS afrekenen op aankomsttijden van de passagiers.  Stel, je stapt in een trein die 1 uur te laat op een station aankomt. Hij rijdt na dit station echter volgens de normale dienstregeling en jij bent in de normale reistijd op
een volgend station.  Maakt het jou wat uit dat die specifieke wagon
eigenlijk 1 uur eerder had moeten vertrekken en dat jij volgens de dienstregeling eigenlijk in een andere wagon had moeten zitten?  Nee, natuurlijk niet.

Vertrektijden van de treinen zijn absoluut niet van belang. (Stel ik moet 100 km afleggen.  Het maakt mij dan niet uit of de trein op tijd vertrekt en 100 km/uur rijdt, of dat hij bij het begin 5 minuten wacht en dan 116 km/uur rijdt).

M.a.w. de overheid meet met de verkeerde maat. Van een klantgerichtbedrijf zou ik verwachten dat ze dit ook aan de overheid vertelden.

Citaat van: julius
Om welke trein ging dit?
Arnhem - Utrecht en Utrecht - Amsterdam.  In beide gevallen moesten mensen in de 1e klasse staan.

Henk

manuelspot

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #16 Gepost op: 11 December 2006, 17:33:57 »
Ik ben zondag 10 december maar eens gan kijken hoe het ging. En vond het allemaal nog wel mee vallen.

Vandaag 11 decemeber is het mij toch een rotzooi aan het spoor haha  :P

Maar voor mij heeft de nieuwe dienstregeling positief uitgepakt.  ;D

Enen klein stukje staat hierover ook op mijn site.
http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page576.htm

Ja helaas zal niet voor iedreen de nieuwe dienstregeling goed uitpakken.


Manuel

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #17 Gepost op: 11 December 2006, 17:44:54 »
Vertrektijden van de treinen zijn absoluut niet van belang. (Stel ik moet 100 km afleggen.  Het maakt mij dan niet uit of de trein op tijd vertrekt en 100 km/uur rijdt, of dat hij bij het begin 5 minuten wacht en dan 116 km/uur rijdt).

En juist die speling (om dan maar even harder te rijden) ontbreekt op het drukste deel van het spoorwegnet.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #18 Gepost op: 11 December 2006, 17:47:23 »
Een ramp!  :o , vijf min. eerder, zo mis ik'm net!

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #19 Gepost op: 11 December 2006, 17:47:31 »
@Henk,

als ik 8:44 mis en 8:56 haal zou ik ook willen dat ik kon zeggen dat de trein wel op tijd op de bestemming was maar de reiziger te laat. Foei NS. Meestal ligt het echter aan mijn douchegedrag (daar ga ik verder niet op in). Mijn werkgever snapt ondertussen ook wel hoe het zit.

Vandaag nergens last van gehad op mijn stamtraject, maar dat kan ook komen doordat ik met de auto naar mijn werk ben gegaan  ;D

Niks dan lof tot zover.

Sicco Jan

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #20 Gepost op: 11 December 2006, 17:55:43 »

Heerlijk, gouda weer intercitystation. Ik ben van mn werk iedere dag 10 a 15 minuten eerder thuis, dus tel uit de winst. Verder beter materieel, koploper ipv sprintertje :). Van mij heeft ie een zeer ruime voldoende gekregen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

zuylen

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #21 Gepost op: 11 December 2006, 18:36:00 »
Heen ging het vlot. Terug had ik meer problemen. Maar dat lag niet aan de NS! De collegetijden sluiten niet zo goed aan op  de treinen. Nu miste ik mijn trein van Utrecht naar Rhenen en moest ik een half uur wachten op de volgende.

Geen grote ramp

Groeten Andre van Zuijlen

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #22 Gepost op: 11 December 2006, 18:38:28 »
Arnhem - Utrecht en Utrecht - Amsterdam.  In beide gevallen moesten mensen in de 1e klasse staan.
Dat had ik uit het eerdere bericht al begrepen, ik bedoelde de vertrektijd.

Groet, Julius

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #23 Gepost op: 11 December 2006, 18:43:59 »
Nou, mijn trein Houten - Utrecht reed keurig op tijd. Kan weinig ander zeggen. Alleen waarom moet deze (altijd bomvolle stoptrein) op het meest afgelegen perron van Utrecht CS worden gepakkeerd op 19b. Geen overdekt perron, 5 minuten lopen van de ene naar de andere kant >:(, ben het nu al zat aan het worden. Gelukkig maar meteen m'n klacht via het NS klantenpanel gestuurd en nu maar hopen dat veel meer reizigers die op dit perron terechtkomen een klacht sturen.

Verder op de terugweg exact hetzelfde verhaal. Afgelegen rotperron. Het regende dus het achterste gedeelte van de trein was propvol, het voorste gedeelte (daar zat ik) helemaal leeg. Nee, over dat perron is zeker langer als een kwartier nagedacht. Mijn complimenten aan NS/Prutsrail en alle andere belanghebbenden  :(. (not)
Na deze ellende van dit perron weinig mis behalve dan dat m'n stoptrein een extra stop maakte in Utrecht Lunetten waar deze niet hoort te stoppen. Maar goed dat kan elke machinist overkomen. O jah, en bijna vergeten, 's ochtends moest er nog een goederentrein voor ons langs waardoor we toch nog, ondanks dat je theoretisch gezien weinig met andere treinen te maken hebt een vertraging op het emplacement zelf kan oplopen.  :).

Groeten,
Herman

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #24 Gepost op: 11 December 2006, 20:12:26 »
Doordat de aansluitende bussen niet eerder of later vertrekken, maar mijn trein wel, is 's ochtends mijn reistijd verlengd van anderhalf uur tot een uur en drie kwartier.
Op de terugreis zou mijn reistijd met een sprintje in Utrecht theoretisch gelijk blijven.
Maar helaas, de trein die ik wilde nemen viel uit, de trein die een kwartier later zou rijden had een kwartier vertraging. Dus ik heb mijn eerste geld terug claim alweer ingediend.  :-|
Morgen hopelijk beter.

Huub

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #25 Gepost op: 11 December 2006, 22:50:01 »
Dat had ik uit het eerdere bericht al begrepen, ik bedoelde de vertrektijd.

Groet, Julius

8:10 geplande vertrektijd, 8:20 werkelijke vertrektijd.

Henk

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #26 Gepost op: 11 December 2006, 23:01:11 »
Nou afgelopen vrijdag en zaterdag in de oude dienstregeling had ik fixe vertragingen van 20 minuten en meer door kapotte ICK's op Rotterdam CS. Die ICK's heb ik nodig om in Tilburg te komen.

Maar vandaag om precies te zijn om 19:26 wilde ik vanuit Breda naar Tilburg en dat was niet gemakkelijk. De ICK had 30 min vertraging, en de Trein uit roosendaal had ook fixe vertraging, en enkel de stoptrein naar Tilburg stond klaar maar die vertrekt pas om ..:55  :-|

Dus al met al ben ik niet zo blij met de NS dienstregeling en het op tijd rijden.  >:(  :(

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #27 Gepost op: 11 December 2006, 23:06:04 »
Hmmm....ik ben blij.

Vanmorgen was de trein er niet om 07.09 maar om 0u7.05. En dat ging prima.
Zat wel vol, normaal hebben we een lege trein...

Vanavond ging de internationale niet op 17.24, maar om 17.25.
De aansluiting ging niet om 18.09, maar om 18.15 en stond niet voor de internationale, maar naast de internationale.

Dus was even perron hoppen en klaar :)

Anoniem

  • Gast
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #28 Gepost op: 11 December 2006, 23:11:04 »
@Mark: een en ander (de IC uit Gvc) had te maken met een seinstoring in Barendrecht...zat ik ook in verwikkeld (stoppertje +45). Dat heeft waarschijnlijk zeer weinig van doen met de nieuwe dienstregeling (had ook vorige of volgende week kunnen gebeuren).

Voor mijn territorium (;D), de lijn Rotterdam - Dordrecht, is er niets substantieels veranderd. Dezelfde treinseries rijden van dezelfde beginpunten naar dezelfde eindpunten met dezelfde frequenties en dezelfde benamingen (i.e. zowel stoptreinen als sneltreinen rijden hier nog), het verschil in vertrektijd is hooguit 5 minuten. Enige uitzondering is de 2200 ri. Asd die zo'n 10 minuten eerder rijdt.

Al met al niet zo schokkend voor mij dus...

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Ervaringen nieuwe dienstregeling
« Reactie #29 Gepost op: 11 December 2006, 23:40:35 »
Voor mij is het stukken beter.
Hoewel de Stoptrein Leiden - Utrecht nu ineens Intercity heet terwilj hij wel 2 stations overslaat :o (Vleuten en Utrecht Terwijde) ben ik wel bijna 20 minuten korter onderweg.
De 18800 (spitstreintjes) zijn tussen Utrecht en Alphen aan den Rijn helaas opgeheven, maar met 2x VIRM4 maakt dat natuurlijk niet uit :D

Verder heeft Gouda wel een enorm druk treinverkeer gekregen zeg, niet te geloven hoeveel treinen daar stoppen.
Zoetermeer komt er slecht vanaf met 2 stoptreintjes en 2 sprintertjes in het uur.

Verder veel mensen uit Vleuten en Utrecht Terwijde die niet wisten dat de trein naar Leiden daar niet meer stopte, of mensen die in de trein naar Den Haag stapten ipv de Trein naar Leiden (want die naar Den Haag stopt wel in Vleuten en Terwijde).

In Woerden viel me op dat veel goederentreinen over spoor 1 worden geleidt, wel leuk om dan even naast een wachtende Class 66 te kunnen staan :D
Ook leuk om de 2000 (Arnhem - Den Haag) door woerden te zien scheuren met 140 (dat tot zaterdag volgens mij 130 was). Eindelijk ICRm in de 2000 :D

De rest merk ik vanzelf wel, ik ben er in ieder geval tevreden.